Kunde føler sig snydt af Sonofon

I flere år har en kunde betalt et månedligt High Speed Data-abonnement til Sonofon helt unødvendigt, mener kunden.

It-chef Janus H. Christiansen i it-virksomheden 7T faldt for et halvt års tid siden over en besynderlig post på fire af virksomhedens teleabonnementer ved Sonofon.

Der var tale om et såkaldt High Speed Data-tillægsabonnement til en månedlig takst af 32 kroner for hvert af de fire teleabonnementer. 7T får godt nok 40 procents rabat på abonnementet, men det er som sådan heller ikke beløbet, der fik Janus H. Christiansen til at studse.

High Speed Data-abonnementet er ifølge Janus H. Christiansen et levn fra fortiden, og kan kun udnyttes ved ældre ikke-3G telefoner til at få højere datahastighed i områder, hvor der ikke er 3G-dækning.

I dag mener Janus H. Christiansen, at abonnementet er unødvendigt, fordi alle kan få højhastighedsdata-adgang via mobilen med et almindeligt teleabonnement - uden at skulle købe et ekstra abonnement.

Overflødigt abonnement

Janus H. Christiansen har i følge eget udsagn i flere omgange kontaktet Sonofon angående tillægsabonnementet, som han finder overflødigt.

Men først fornyeligt er det lykkedes at få hul igennem, og nu ser det ud til, at 7T slipper for abonnementet. Han fortæller, at han både talt med Sonofon kundeservice om dette og hans konsulent hos Sonofon, som han selv måtte opsøge uden at kunne få at vide, hvad han fik for pengene, og uden at abonnementet blev fjernet.

»Jeg får ikke rabat på noget som helst, fordi jeg har det her abonnement. Hvis jeg bare gjorde det, så var det noget andet, men sådan er det ikke. Det er et unødvendigt tillægsabonnement,« siger Janus H. Christiansen til Version2.dk.

Han undrer sig over, at Sonofon ikke af sig selv har kontaktet 7T angående abonnementet, som Janus H. Christiansen fortæller fulgte med de oprindelige teleabonnementer.

Hos Sonofon har pressechef Peter Glüsing følgende udlægning af forløbet:

»Der har været nogle diskussioner mellem kunden og os fra den 7. december og frem til januar omkring de her ting, hvor vi forklarer ham, at de har et High Speed Data-abonnement, og de får noget rabat på det. Og så siger kunden henne i januar måned, at han gerne vil opsige det, og den kører så videre i systemet,« siger han og tilføjer:

»Vi har ikke over-faktureret. Vi har fulgt den aftale, der var, og vi har været i dialog med kunden om det.«

Forsøgte at opsige aftale i et halvt år

Janus H. Christiansen henviser i midlertidig til, at han gennem et halvt år har forsøgt at opsige abonnementet, som han kalder ubrugeligt. En af hindringerne var i følge Janus H. Christiansen, at han skulle sende en opsigelse af tillægsabonnementet på de fire telefoner skriftligt til Sonofon.

Peter Glüsing fortæller, at Sonofon helt tilbage i november 2007 var i kontakt med 7T, hvor de foretager et såkaldt loyalitetskald og ringer uopfordret til virksomhedens kunder, og taler kundernes portefølge igennem.

»Og i den forbindelse har vi tilbudt ham en optimering af vores aftale, hvor vi netop, går ind og spørger ham om det her,« siger Peter Glüsing, som har svært ved at få øje på problemet, når nu Sonofon netop har bedt kunden om at tjekke sine aftaler.

Den udmelding vækker undren hos Janus H. Christiansen, som ikke erindrer, at Sonofon tog kontakt til ham, og gjorde ham opmærksom på tillægsabonnementet. Det var faktisk omvendt, mener han.

»Jeg er sådan set ligeglad, jeg skal nok finde ud af at få det ordnet for os selv, det er mere for alle de andre, der risikerer at betale for et unødigt abonnement. Skal man selv lægge mærke til, om man betaler for noget, som man ikke får noget for, fordi det er overhalet teknologisk af noget bedre?," spørger han.

Janus H. Christiansen fortæller, at de fire tillægsabonnementer er blevet betalt gennem 5-6 år, men at de har været værdiløse for firmaet de seneste 2-3 år.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Alexander Frederiksen

Undskyld, Jacob, men...

At kalde et data-abonnement for en uigennemskuelig taksering er enten udtryk for et bevidst ønske om at gøre teleselskaberne til ondskabens imperium, eller et udtryk for en manglende evne til at læse en regning. Jeg formoder umiddelbart det første - og vil skynde mig at indskyde at jeg i forhold til telebranchen også udelukkende er kunde.

Da der her er tale om et firma må man formode at de rent faktisk evner såvel at læse som at skrive regninger. Der er ganske enkelt ikke nogen undskyldning for manglende evne til at holde styr på sine skriftlige kontrakter - hvis en regning er uklar for modtageren er første skridt (forhåbentlig) at afsenderen bedes om en uddybning. Tager man som modtager af en regning ikke det skridt har man de facto anerkendt indholdet.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Ja, det er en god ide at læse sine kontrakter, men der er en grænse for hvor meget man kan gøre ud af småting som fx telefoni.

Præcis hvor meget kød der er på den her sag er svært at vurdere, men 7T er jo nok ikke de eneste som betaler for et abonnement de ikke har brug for.

Men helt generelt så er der altså en tendens blandt teleudbydere til at spekulere i at gøre takseringerne uoverskuelige, netop fordi det ofte sniger sig undermindstemålet for hvad folk gider at beskæftige sig med. At kunden er et firma kan jeg ikke se skulle være et argument for noget som helst, et firma er også kun mennesker, med begrænset tid og lyst til at beskæftige sig med detaljerne i et mobil abonnement.

  • 0
  • 0
Thomas Alexander Frederiksen

Nu ved jeg ikke hvordan man gør alle steder i verden, men jeg har endnu ikke været i et firma hvor der ikke mindst en gang om året blev gennemgået kontrakter og abonnementer. Følger man den form for administrativ procedure når det gælder kontrakter vil man ikke opleve nogen problemer af den slags 7T beklager sig over, og gør man ikke... Ja så har man jo altså i et vist omfang selv valgt det.

Er der nogen der kan sparke ind med det rette navn for det her på managementese?

  • 0
  • 0
Birger Nielsen

Sidste år begyndte jeg at opgradere min download hastighed hos TDC. Omkring årsskiftet fik jeg 15mb og studsede efterhånden lidt over at jeg aldrig kom højere end lidt over 8mb (og det kun i tests, aldrig i downloads)

Men jeg tilskrev det meddelelsen fra TDC, at ved hastigheder over 10mb ville jeg af forskellige årsager ikke kunne måle korrekt ligesom båndbredden jo også er afhængig af forbindelsen!

For nylig besluttede jeg at finde ud af om der var noget der ikke stemte og efter lang tids søgen, fandt jeg en teknisk beskrivelse af Ericsson modemet som var leveret af TDC.

Dér stod, at max hastighed var 8mb.

På mit spørgsmål forklarede TDC, at de ikke havde mulighed for at krydschecke på udstyr -de selv havde leveret- og hastighed og således informere kunden om at den hastighed de solgte ikke kunne anvendes som forventet af kunden.

Hvis ikke TDC kan se hvad de har ude hos deres kunder, hvem kan så? Der medfølger ingen tekniske specifikationer med det udstyr de leverer. Det gjorde der såmænd heller ikke med det nye modem jeg fik udleveret, som så godt nok gav mig den ønskede hastighed.

Men nu er jeg i det mindste opmærksom på at det kan blive et problem i fremtiden.

Og som Janus H. Christiansen nævner vil jeg da også med dette gerne gøre andre -ligeledes uden tilstrækkelig teknisk indsigt- opmærksomme på problemet.

At TDC ikke skulle være istand til at krydschecke tror jeg ikke på. Så kunne man med rette stille spørgsmål ved, om de overhovedet har styr på deres forretning og deres regnskaber.

  • 0
  • 0
Peter Makholm

Birger, jeg kan simpelthen ikke se at din historie er relevant - og der er slet ikke tale om samme procedure.

Din historie handler om at TDC teknisk ikke levere et forbrugerrettet produkt på kompetent vis. Artiklen handler om at 7T (kunden) og Sonofon (leverandøren) ikke er enige om hvem der har ansvaret for at sikre at en servicekontrakt stadigvæk er relevant for kunden.

Som Thomas mener jeg at ansvaret i sidste ende er kundes.

  • 0
  • 0
Birger Nielsen

Ud fra din tilgang til historien, så er det nok korrekt.

Min tilgang var rettet mod hvad jeg ville forvente af en god leverandør.

"..undrer sig over, at Sonofon ikke af sig selv har kontaktet 7T angående abonnementet.."

Den samme undren har jeg over min oplevelse med TDC.

Der er selvfølgelig stor forskel på et privat forhold som mit og det der fortælles om, men min holdning er at der er større forpligtelser/loyalitet for en leverandør af en totalløsning, som i mine øjne er den nærmeste til at kunne se hvis der er uhensigtsmæssigheder i den samlede aftale. De har den fornødne viden ved hånden.

Så mht til ansvarsplacering, så kan vi nok blive uenige :)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere