Kunde efter Netgroup-nedbrud: Har aldrig oplevet noget lignende

Azehosting er ved at miste tålmodigheden med Netgroup som leverandør. Et døgn efter nedbruddet skete, er alle servere stadig ikke online.

Tirsdag morgen klokken 6.30 blev hosting-leverandøren Netgroup ramt af et nedbrud, men selvom meldingen tirsdag ved 19-tiden lød, at problemerne nu var løst, er der stadig servere, der ikke er online.

Det fortæller Haiko Schürer, partner og teknisk chef hos Azehosting, som sælger billige webhoteller med Netgroup som teknisk leverandør.

»Klokken fem i nat fik jeg alle servere online, men så blev jeg vækket efter tre timer af en monster-alarm, fordi en server var offline igen. Og det er vores vigtigste server,« siger han til Version2 onsdag morgen.

Hans kunder må et døgn efter nedbruddet derfor stadig leve med websider, der er offline, og det har nu fået Haiko Schürers humør ned på nulpunktet.

»Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Vi er mildest talt trætte af det her, og er tæt på at miste tålmodigheden med Netgroup som leverandør. Man kan jo ikke drive en online-virksomhed, som ikke er online,« siger han

Siden Azehosting fik Netgroup som leverandør i oktober, har der faktisk været flere nedbrud undervejs.

Kommunikation om nedbruddet er sket gennem en forhandler som mellemled, og her har Haiko Schürer ikke noget at klage over. Leverandøren, som han ikke ønsker at nævne ved navn, har også tilbudt kompensation, ligesom Azehosting giver sine kunder tre måneders gratis hosting som plaster på såret.

Cloud-tjenesten hos Netgroup kommer nemlig ikke med en oppetidsgaranti.

»Vi får kun kompensation fra vores leverandør, fordi de er flinke, ikke fordi det står i en SLA (service level agreement, red.),« fortæller Haiko Schürer.

Når Netgroup er en billig leverandør, og ikke har en højere garanteret oppetid, får man så ikke bare, hvad man betaler for?

»Det kan man sige. Men jeg havde da forventet, at de havde et mere redundant setup. Der skal altid være fail-over, ned til den mindste hardware-komponent,« siger han.

Azehosting er en af mange kunder hos Netgroup, der er ramt. Cloud-produktet fra Meebox har også været nede, ligesom Ubivox har skrevet om problemerne. Tv-guiden Ontv.dk var også stadig offline tirsdag morgen på grund af Netgroups tekniske problemer, og på Twitter skriver firmaet bag, at man arbejder på at flytte tjenesten væk fra Netgroup.

Læs flere Twitter-reaktioner på Netgroups nedbrud

Læs også meldingen fra Netgroup selv

Det fremgik tidligere af artiklen, at cloud-tjenesten havde en garanteret oppetid på 99,9 procent. Det gælder dog kun Netgroups Enterprise-produkt, der er væsentligt dyrere.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan-erik Revsbech

Er der ikke noget galt i udregningen af tilladt nedetid? En måned har ca. 720timer, og 3 måneder har altså ca. 2160 timer, 0,1% af det er 2,16timer og ikke 21 timer som beskrevet. Tror nogen har glemt et 0 da de lavede den udregning...

99.9% oppetid er ikke specielt dårligt i forhold til markedet og prisen.

Derfor er det selvfølgelig stadig uheldigt at recovery tiden for en hardware fejl er så lang. Mon ikke der er nogen der har gjort alt hvad de kunne for at løse problemet?

  • 6
  • 0
Michael Iversen

...på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_availability#Percentage_calculation
...der godtnok er en del af en artikel om availability (tilgængelighed) og ikke oppetid.
De fleste er sikkert bekendt med forskellen. Jeg fik i hvertfald genopfrisket dette i sidste uge, da vores hostede Exchange var oppe (men ikke tilgængelig) i ca. 15 timer.

Uanset hvad, er det helt klart en sur situation Netgroup's kunder (og kundernes kunder!) er havnet i.
De fleste kunne sikkert godt bruge en "smiley ordning", - den er tilsyneladende i støbeskeen:
http://www.version2.dk/artikel/slut-med-cowboy-hosting-nyt-e-maerke-paa-...

  • 0
  • 0
Allan S. Hansen

»Det kan man sige. Men jeg havde da forventet, at de havde et mere redundant setup. Der skal altid være fail-over, ned til den mindste hardware-komponent,« siger han.

Det kan man sige ja. Og det siger man også af en årsag.

Hvis kvalitet er et krav, så finder man en leverandør der kan give den kvalitet man er ude efter i forhold til den pris man er villig til at betale.
Hvis den ikke findes, så må man nøjes eller lave et alternativ.

Naturligvis kan 'høj kvalitet' udbyder også crashe for vildt med meget nedetid, men hvis man forventer en grad af redundans som kvalitets paramter, så undersøger man den grad af redundans der tilbydes.

  • 0
  • 0
Tom Christensen

Hold kæft hvor er jeg ved at være træt af Meebox og NetGroup's Cloud server crash - nu har jeg snart i 36 timer haft 3 servere offline som ikke kan startes. Mit firma's administration er bogstaveligt talt tilbage til kuglepenne da jeg heller ikke kan sende e-mail eller andet...

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize