Kun hver fjerde forælder foretrækker Aula frem for Forældreintra

Illustration: Kombit
Knap 30 procent af forældrene mener, at skolernes nye kommunikationsplatform, Aula, er et tilbageskridt i forhold til forgængeren, viser en ny undersøgelse.

Skolernes nye kommunikationsplatform Aula skulle give forældrene en bedre oplevelse end i det gamle Forældreintra.

Læs også: Stort DDoS-angreb på UniLogin: »Børne- og Undervisningsministeriet gør alt for at afværge«

Men nu viser en ny undersøgelse, at forældrene heller ikke er begejstrede for den nye platform, skriver folkeskolen.

Læs også: Nedbrud spænder ben for undervisning af medicinstuderende: »Det er meget deprimerende«

22,8 procent vurderer Aula som bedre end Forældreintra. 28,8 procent mener, den nye platform er et tilbageskridt, mens hele 48,4 procent mener, at Aula hverken er værre eller bedre end Forældreintra.

»Jeg tror, at mange af systemets funktioner simpelthen ikke bliver brugt, og at andre bruges forkert. Og så er der noget tilbage, der giver meget god mening«, siger formand for Skole og Forældre, Rasmus Edelberg.

Læs også: V2 amok i continuous integration med hjemmelavet kommandolinje-værktøj

Det er særligt yngre fædre, der vurderer Aula som bedre end Forældreintra, skriver Folkeskolen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Emil Kampp

Det er rimelig arrogant at skyde skylden på brugerne.

"Jeg tror, at mange af systemets funktioner simpelthen ikke bliver brugt, og at andre bruges forkert."

Hvis brugerne ikke kan finde ud af det er det (næsten) altid fordi det er dårligt designet, ikke fordi brugeren rent faktisk ikke kan finde ud af det.

Og omkring at det bruges forkert: Hvis man vil have brugeren til at bruge det på en bestemt måde, så skal man designe efter det. Hvis man tillader at det bliver brugt på mange forskellige måder, så er det ikke brugeren der bruger det forkert men igen dårligt design.

  • 11
  • 1
#2 Thor Dekov Buur

Uanset, hvad man synes om Aula, så kan det ikke sammenlignes 1:1 med ForældreIntra. Aula er bevidst udviklet med færre funktionaliteter og fokus på kommunikation. ForældreIntra dækkede langt flere behov. Derfor har flere skoler (måske alle) et parallelt system, der kan håndtere ugeplaner, forløb og lignende, fx minuddannelse.dk eller Meebook. Så "regnestykket" er nærmere Aula + Minuddannelse = ForældreIntra.

Desværre sidestiller undersøgelsen Aula og ForældreIntra, hvilket giver en forkert præmis. Undersøgelsen kan hentes i pdf på https://backend.folkeskolen.dk/~/4/1/foraeldre---aula.pdf

  • 2
  • 0
#3 Bjarne Nielsen

Jo mere jeg hører til Aula, og især om den del, som vi ikke ser, os almindelige dødelige, med integrationer til sagssystemer og registre og understøttelse af allehånde "nødvendigt" papirnusseri, jo mere spørger jeg mig selv, om forældrene i det hele taget er en betydende målgruppe?

Eller rettere, om ikke vi forældre mere er varen end kunden? For så er det sådan set flintrendes ligegyldigt, om vi her begejstrede eller ej, eller bedre kunne lide det-der-var - bare vi ikke holder op med at bruge Aula. Og når man kigger på de alternativer som findes (sic!), så sker det nok ikke lige.

Så, hvad er det lige, som er problemet?

  • 7
  • 0
#4 Jonas Høgh

Aula er bevidst udviklet med færre funktionaliteter og fokus på kommunikation. ForældreIntra dækkede langt flere behov.

Hvis der er et ønske om simplere featureset og bedre kommunikation, kunne man måske overveje, at default muligheden, når skolelederen sender et nyhedsbrev til 2000 forældre, ikke skal være "svar alle". Hvis det er for meget at bede om, kunne man måske skrive "Svar alle" på knappen i stedet for at gemme det væk i en lysegrå placeholdertekst på hvid baggrund.

  • 10
  • 0
#6 Louise Klint

Det er rimelig arrogant at skyde skylden på brugerne. "Jeg tror, at mange af systemets funktioner simpelthen ikke bliver brugt, og at andre bruges forkert."

Hvis brugerne ikke kan finde ud af det er det (næsten) altid fordi det er dårligt designet, ikke fordi brugeren rent faktisk ikke kan finde ud af det.

Jeg er meget enig. Det var akkurat det samme, man sagde om Sundhedsplatformen, kommer jeg pludselig i tanker om.

Dengang var det primært lægerne (der har 6-12 års specialuddannelse) man mente, ikke kunne finde ud af det og brugte teknologien forkert. Det var i hvert fald ikke designet, det var det ikke – out of the question.

Nu er det så Hr. og Fru Danmark, der er problemet!

Hvad søren ligner det.

  • 4
  • 0
#7 Ditlev Petersen

Nu er citatet fra Skole og Forældre, og de har vel ikke udviklet det?

Men de færreste udviklere tænker vel: Jeg har en masse dumme brugere, og det må være deres eget problem. De fleste vil tænke: Jeg har (eller ville ønske at jeg havde) en masse glade brugere. Så hvis den første holdning er dominerende, må det være i ledelsen.

  • 1
  • 0
#8 Anders Vind Ebbesen

Tre irritationsmomenter:

1) Man logger ind med Nem-ID. Går ind under "Beskeder". Ser der er en besked med "Følsomt indhold". Klikker på beskeden. "Du skal logge ind på et højere sikkerhedsniveau". WTF?

Når man er logget ind med Nem-ID må man vel forvente at sikkerhedsniveauet ikke bliver højere. Hvorfor afkræves der dobbelt-login? Skal man forvente at alle beskeder der ikke er markeret som "følsomt indhold" per definition er usikre?

Der er sikkert en bagvedliggende grund til at man kan sætte dette flag - men hvorfor udstille det for brugeren?

2) Apropos beskeder. Man logger ind og der er på forsiden en masse... beskeder. Men så er der et menupunkt der hedder.. beskeder. Så der er beskeder og beskeder, hvor hver oversigt indeholder forskellige beskederr. Okay, flot design.

3) Endeligt har man valgt at gå imod 30-40 års tradition med at default "svar"-knappen betyder "besvar kun afsender". I AULA betyder "Svar" nemlig "Svar alle", mens man skal finde en lup frem for at finde "Svar afsender direkte".

Det gav - især i starten - et unikt indblik i klassekammeraternes udfordringer, men det havde jeg egentligt helst været foruden. Hvorfor man har valgt at gå direkte imod "standarden" vides ikke.

Reelt set kunne Aula erstattes af.. well, mail. Ved skoleårets start kunne forældre oplyse deres mailadresse, som så røg på mailinglister for skole/afdeling/klasse. Intet nyt software der skulle udvikles, ingen projektledere der skulle ansættes, ingen "implementeringseksperter", ingen kurser for lærerne, ingen.... Enhver lærer eller forælder der var i stand til at betjene en mailklient kunne anvende den nye "platform".

.... og så ville forældrene i øvrigt også selv råde over en kopi af de informationer skolen havde udsendt, ligesom risikoen for central overvågning og aggregering af data ville blive reduceret.... er der f.eks. i systemet i dag nogen sikkerhed for, at kommunikation mellem forældre ikke bliver læst af enten skole eller kommune..?

  • 9
  • 0
#9 Louise Klint

Nu er citatet fra Skole og Forældre, og de har vel ikke udviklet det? (...) Så hvis den første holdning er dominerende, må det være i ledelsen.

Ja, netop. Eller lignende interessent.

Hvad angår Sundhedsplaformen kom udmeldingen fra Regionen (ledelse, køber, beslutningstager) om deres egne medarbejdere. Regionen havde heller ikke udviklet systemet.

  • 0
  • 0
#11 Henrik Madsen

Aula er fyldt med dårlig design og tåbelige beslutninger.

Man skal logge ind med NemID.....Bare i vores børns klasse er der adskillige migrant børn hvis forældre åbenbart ikke har opholdsstatus som giver dem mulighed for at FÅ et NemID, plus at i hvert fald een af dem, ved jeg at de har ingen computer, så hvis de vil have informationer om børnene så skal de på biblioteket og låne en PC.....Hvilket selvfølgelig slet ikke er relevant når de ikke kan få NemID.

Så meldte man ud at dem som ikke havde NemID, kunne få et Unilogin i stedet, men når man så logger ind med UniLogin, så er det første man bliver mødt med en dialogboks "Vi mangler nogle oplysninger på dig" og når man så siger OK.....Så skal man logge ind med NemID for at taste disse ind.

Da producenten så blev informeret om dette så var svaret........Jamen så understøtter vi ikke brugere der ikke har NemID.

Har du glemt dit password til unilogin......Så kan du nulstille det med NemID....

Er man så lidt fiks så kan man godt fifle lidt med koden på deres hjemmeside og fjern den boks de smider op foran Aula, med besked om at få tastet oplysningerne ind, men det er da ikke rimeligt at man skal lave alle mulige krumspring for at få adgang.

  • 8
  • 0
#12 Jørgen Elgaard Larsen

Når man er logget ind med Nem-ID må man vel forvente at sikkerhedsniveauet ikke bliver højere

Det kommer an på, hvordan du er logget ind.

Hvis du er logget ind alene med brugernavn/password (altså uden papkort/app), har du kun det lave sikkerhedsniveau. Hvis du så vil have adgang til følsomme oplysninger, bliver de nødt til at hæve sikkerhedsniveauet ved at bede dig logge ind med 2FA.

Alternativt skulle de bede alle om at logge ind med papkort/app fra starten. Lidt mere besværligt, men nok en bedre løsning.

  • 0
  • 0
#13 Leif Lykke Madsen

Der findes allerede et mail-system til formålet. Det hedder: First Class, det blev tidligere brugt i Danmark under navnet: Skolekom. Skolekom blev afløst af Forældreintra til folkeskolen og Lectio til gymnasier. I virkeligheden er First Class/Skolekom et glimrende system, som har clienter til både Linux, Windows og til mobiltelefoner. SkoleKom er lukket pr. 1. januar 2020. Der er en længere forklaring på dette, men i virkeligheden er det vel bare, fordi nogle skal tjene penge på at levere noget nyt og anderledes. Når man Googler kan man se, at der stadig er gymnasier, der benytter First Class. Er der ikke noget med, at når alle fejl er udbedret og alle brugere er blevet dus med et system, så bliver det udskiftet med et helt nyt og anderledes?

  • 2
  • 0
#15 Leif Lykke Madsen

Ja, det er muligt, at det var noget, som jeg har hørt for længe siden. Jeg har arbejdet med "elektroniske regnemaskiner" siden 1969, og er nu pensionist. Dengang var nixie-rør, ferritkernelager og germanium-transistorer de foretrukne komponenter. Der var mange flere hardware-fejl dengang, og programmerne var meget simple, sammenlignet med i dag. FirstClass systemet havde kun få fejl, da jeg sidst ydede support på det. De fleste fejl var brugerfejl, f.eks. når en skole havde glemt at "slippe" en elev eller lærer, når de var flyttet til en anden skole. I gymnasiet gik vi på et tidspunkt over til Ludus, der var rigtig mange fejl i dette system, så der kom næsten hver uge en ny version. Når nogle fejl var rettede, så kom lærene og klagede over nye fejl, der var opstået. Og der var mange klager over "centrifugen", dvs. det ikon, der betød ventetid. Vi havde en teori om, at det var Polsag-systemet, der bare havde fået nyt navn og nye tekster :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere