Kritik af trafikselskab: Fortalte ikke kunder om rejsetracking

Illustration: FynBus
Trafikselskabet Fynbus får kritik af Datatilsynet, fordi virksomheden ikke har oplyst grundigt nok om, at der bliver indsamlet oplysninger om kunders rejsehistorik. Samtidig har trafikselskabets privatlivspolitik været hullet.

Det fynske trafikselskab Fynbus har ikke fortalt sine kunder godt nok om den dataindsamling, som virksomheden laver af sine kunder, når de køber billetter til busser eller Flextrafik.

Det konkluderer Datatilsynet i en ny afgørelse, hvor GDPR-myndigheden udtaler kritik af det fynske trafikselskab.

Undersøgelsen af Fynbus har været en del af Datatilsynets tilsynsturné i 2019, hvor fokus har ligget på den daglige overvågning.

Under tilsynet med trafikselskabet har Datatilsynet kigget nærmere på, hvordan selskabet har arbejdet med at oplyse sine kunder om den dataindsamling, som virksomheden foretager om blandt andet kundernes rejsehistorik.

Datatilsynet kritiserer blandt andet Fynbus for ikke at leve op til oplysningskravene i GDPR i tre ud af fem af selskabets app- og web-tjenester. Det skyldes, at virksomheden ikke har informeret sine kunder ordentligt om den dataindsamling, der foregår, når kunderne laver køb gennem tjenesterne.

»Kunderne har derimod selv skullet fremsøge oplysningerne på hjemmesiden,« skriver Datatilsynet i afgørelsen.

Samtidig har privatlivspolitikken på to af webtjenesterne haft flere huller, når det kom til at informere kunderne om dataindsamlingen.

Alvorlig kritik for app

Datatilsynet har også rettet søgelyset mod trafikselskabets applikation til mobilbilletter ved navn Fynbus Mobilbillet.

Efter Datatilsynet meddelte virksomheden, at der ville komme et tilsynsbesøg, opdaterede selskabet sin privatlivspolitik i applikationen, fordi den indtil da havde taget udgangspunkt i den ophævede persondatalov i stedet for den nye databeskyttelsesforordning.

Det betød, at der ikke var skrevet kontaktoplysninger på selskabets databeskyttelsesrådgiver. Det har Fynbus tilføjet i den opdaterede version, men alligevel er der stadig flere mangler, påpeger Datatilsynet.

Derfor er den del af undersøgelsen endt med en særligt løftet pegefinger og »alvorlig kritik«, på grund af en »særdeles mangelfuld« privatlivspolitik.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Gert Madsen

At det er beskrevet, hvordan firmaet snager på sine kunder, er ikke videre hjælpsomt, hvis man ikke rigtigt kan slippe.

Kan det virkeligt betale sig, at bruge alle de kræfter på snageri, istedet for at koncentrere sig om at transportere passagerer?

  • 4
  • 0
#8 Michael T. Jensen

Antallet af rejser, som ikke afregnes med Rejsekort, udgør ca. 0,3% (tal fra 2018) og en stor del af disse billetter må formodes at foregå ved særlige besøg.

Anvendeligheden af rejseaktivitet for 0,3% ifm. rejseplanlægning må man formode er i petittessestørrelse og jeg kan ikke se andre muligheder end at de i Fynbus' administration har en enkelt eller to ansat, som gerne vil have styr på "de sidste data" - en menneskelig fejl, jeg kender fra mig selv, hvor nogle små "ligegyldige" (i det store billede) detaljer skal falde på plads, for at skabe indre ro...

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere