Kritik: Rejsekort-handlingsplan er sminke på et defekt system

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Rejsekortets nye handlingsplan har karakter af politisk kosmetik for at glæde ministeren. Den løser ikke kortets grundlæggende problemer, mener kritikere af planen.

Der var politiske roser til rejsekort-selskabet, da man fredag offentliggjorde en handlingsplan for at rette op på 17 konkrette problemer med rejsekortet. Men ingen løsning på, at der er dårlig økonomisk fidus i at vælge det anonyme rejsekort frem for det personlige.

»Der er en voldsom prisdiskriminering mellem det personlige og det anonyme rejsekort,« siger Jesper Lund, der er næstformand i IT-Politisk Forening.

Læs også: Rejsekort svarer minister med halvering af dummebøder og 16 andre svar

Han kalder systemet for en Facebook-model, hvor brugere betaler med deres persondata.

»Du forærer rejsekort-selskabet detaljerede oplysninger som en del af betalingen. Det er du nødt til at gøre, for at få adgang til de rabatter, der ligger i det personlige rejsekort,« siger Jesper Lund.

I handlingsplanen fremgår det blandt andet, at gebyret for at glemme at tjekke ud med et personligt rejsekort sænkes fra 50 til 25 kroner. For brugere af det anonyme rejsekort er gebyret for lokale rejser på 70 kr., mens det ved længere rejser ifølge planen skal ligge på 600 kr. Dertil kommer, at man med det anonyme kort ikke får adgang til den samme rabatordning, der tilfalder brugere med et personligt rejsekort.

I sidste ende er systemet defekt, fordi det kun fungerer, når man overvåger alle danskere, der rejser med offentlig transport, mener Jesper Lund, der af samme årsag gerne så, at klippekortet blev bevaret.

»Du har et billetsystem, der er baseret på, at du registrerer hver eneste danskers rejse med CPR-nummer. Det synes jeg er helt uacceptabelt, og det kan du ikke rigtig lave om på.«

Transportministeriet oplyser, at transportminister Magnus Heunicke ikke i dag har mulighed for at kommentere sagen over for Version2. På Twitter har Magnus Heunicke dog svaret på Jesper Lunds kritik med blandt andet følgende tweet:

Den billigste transportform er ifølge ministeren et pendlerkort, men det er dog kun, hvis man rejser meget hyppigt.

Betalingskortspecialist Henning N. Jensen, der er konsulent i virksomheden PlusCon, er enig i, at handlingsplanen har karakter af politisk kosmetik.

»Med 7 års problemer, så kan man ikke løse det, blot fordi ministeren beder om nogle svar. Og hvis man kan, så må man undre sig over, hvorfor det ikke er sket før. Dette er de hurtige og nemme fiks for at glæde ministeren,« siger han.

Problemerne er heller ikke nye. De fleste af dem er blevet fremhævet for over et år siden, påpeger Henning N. Jensen.

»Det mest politiske er nedsættelsen af gebyret fra 50 til 25 kr. Det er en underlig måde at løse et grundlæggende problem. Det nedsætter ikke de 800.000 personer, der glemmer check-ud. Det nedsætter den økonomiske belastning, men det løser ikke problemet.«

Læs også: Rejsekort giver over 800.000 bøder for manglende tjek ud

I handlingsplanen lover Rejsekort A/S dog at hjælpe brugere med at huske at køre rejsekortet forbi de blå standere, når turen ender. Det skal blandt andet ske med en app, fremgår det.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (43)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Henrik Nygaard Birkholm

Rejsekortet A/S har glemt hvem de egentlige kunder er. Det er en fejl, jeg desværre tit har set. De har opfyldt hver et krav, der har været fra trafikselvskaberne. Jeg er sikker på, at de forskellige trafikselskaber egentlig er meget godt tilfreds med løsningen, men de har glemt at tage deres egne kunder i ed. Så set fra slutbrugernes synspunkt, er systemet designet forkert. Og det kan ikke løses med nogle få patches. Når at trafikministeren lader sig stille tilfreds med nogle få kosmetiske rettelser, så kommer det ikke til at blive bedre. Det kræver nosser og det kommer vi ikke til at se, så tæt på et valg.

  • 15
  • 0
#3 Hans Schou

Klippekortet var på mange måder et umuligt system, da vi fik det omkring 1980. Men alt i alt, så var det bedre end det eksisterende system, og så var det planen at det kun holdt få år. Vi lærte at levde med dets besynderligheder, og så var det heller ikke værre.

Da så rejsekortet kommer, er det ringere end klippekortet på alle punkter. Måske ikke lige udsættelsen for vand, her vinder rejsekortet, men ellers.

En ting er sikkert: Når man indfører et nyt system, så må det sammenlagt og alt taget i betragtning, ikke være ringere end det gamle. Det er hér at rejsekortet fejler: det er ringere på alle punkter, bortset fra nogle få mekaniske/fysiske punkter.

Skrot rejsekortet, og få så lavet noget andet end klippekortet, som vi har levet tålt med i 30 år.

  • 8
  • 1
#4 Rasmus Nielsen

"Du kan købe billet helt anonymt". Ja, tak. Allerød-København koster 84 kr for en enkeltbillet. Dvs. 336 kr for et par, der skal fra Allerød til Kbh og retur. Så er der vist også betalt et par dummebøder.

  • 17
  • 0
#6 Steen Grode

Ministerens svar er endnu værre. Det vil kræve at man finder en automat, som tager kontanter på et sted hvor der ikke er videoovervågning.

Men det værste er at han understreger kritikkens pointe: Aflever dine personlige oplysninger eller betal kassen.

  • 19
  • 1
#7 torben ibsen

Rejsekortet er en løsning, som aldrig kan komme til at virke. Så det er for længst tid til at tænke nyt. Der er mange muligheder. Man kunne indføre en enhedspris for transport, sådan at prisen var for at stige op i bussen eller i toget. Hvor langt man så bliver siddende/stående er ligemeget. Man kunne gøre det helt gratis, sådan at vi betalte vores infrastruktur over skatterne. Man kunne fastholde dette med at pris og forbrugt strækning fastholdes. I det sidste tilfælde kunne man sagtens nu gøre sig klar til, at bruge det kommende europæiske GPS system, Galileo. Det vil være præcist nok til, at holde styr på, hvor vi allesammen er. Så kunne man købe et helt anonymt rejsekort, som bare skal have en lille GPS-dims indbygget. Dermed kunne vi undgå alt det med ind- og udcheckning og personlige oplysninger.

  • 0
  • 4
#11 Kim Bach

"Rejsekort er ifølge hvidvasklovens § 12 forpligtiget til at anmode om CPR-nummer når du oprettes som kunde og køber et rejsekort personligt eller flex."

http://www.rejsekort.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar/generelt.aspx#9...

Jeg har det håb at det IKKE er muligt at lave forespørgsler mod databasen der samkører brugere og rejser og returnerer CPR-nummeret i klar tekst, men det kræver at Rejsekort har designet et sikkert system.

  • 6
  • 0
#12 Claus Peter Nielsen

Jeg er sikker på, at de forskellige trafikselskaber egentlig er meget godt tilfreds med løsningen,

Som bruger i Hovedstadsområdet tvivler jeg på at DSB egentlig er særlig tilfreds med rejsekortsystemet - de gør i hvert fald hvad de kan for at bibeholde alternativerne.

I forhold til busser virker rejsekortet vist fint, men i forhold til S-tog er det lige nu kun i stand til at virke fordi så få mennesker rent faktisk bruger rejsekortet.

På Albertslund station er der samlet 4 standere der kan tjekkes ud eller ind på. Det er færre udtjekningssteder per retning end der normalt er udtjekningssteder i en normal bus. Stationen kan således ikke på nogen måde håndtere rejsekortet som primært betalingsmiddel for alle passagerer uden massive ændringer i antallet af standere.

Den manglende investering i ekstra standere er efter min bedste overbevisning den bedste indikering af at DSB ikke er helhjertet med i rejsekortet.

Hvis rejsekortet virkelig mener det alvorligt at de vil være det universelle rejsebetalingsmiddel skulle de måske overveje at inkludere funktionalitet fra andre typer billetter.

Hvorfor kan mit rejsekort ikke også være et periodekort, så jeg kan tjekke ind og ud ved min start og slutdestination og rejsekortet så regner ud hvilke zoner jeg skal betale ud over dem, der er dækket af periodekortet?

Og hvorfor kan jeg ikke bruge rejsekortet som billet i tilfælde, hvor jeg har købt billetten på anden vis end via tjek ind/ud?

Rejsekortet er lige nu ikke den totalløsning de i sin tid påstod det skulle være og kan ikke blive det med de nuværende problemer.

  • 11
  • 0
#13 Claus Peter Nielsen

Det anonyme rejsekort er undtaget fra hvidvaskningsloven fordi der er en beløbsgrænse på:

På grund af hvidvaskningsloven er der en transaktionsgrænse på maksimum 18.000kr (€ 2500) pr. kalenderår med et rejsekort anonymt. Når du denne grænse inden året er omme, vil dit rejsekort blive spærret.

Det ser dog ud til at de ikke har læst loven helt igennem derinde på rejsekortet idet de nok skulle have sat grænsen på € 1000 i stedet:

hvor der for genopladelige medier maksimalt kan lagres op til et beløb, der modsvarer værdien af 2.500 euro inden for et kalenderår, og hvor der maksimalt kan indløses et beløb, der modsvarer værdien af 1.000 euro inden for et kalenderår.

I praksis er dette en ligegyldig begrænsning da der jo ikke er noget som helst der forhindrer en person i at skaffe sig et nyt anonymt rejsekort såfremt beløbsgrænsen på det eksisterende er opbrugt.

Der, hvor rejsekortet er uærligt er, hvor de påstår at de er tvunget til at opkræve højere gebyrer af anonyme rejsende. Det er noget de selv har valgt at gøre.

  • 7
  • 0
#15 Jan Sørensen

Journalister og politikere bliver ved med at omtale dummebøderne som bøder til dem der GLEMMER at tjekke ud. Men det er bestemt ikke påvist at der altid er tale om glemsomhed eller fejl-40.

Jeg har flere gange været ude for at tjek-ud-automaten i bussen enten ikke virkede eller også tjekkede ind i stedet for at tjekke ud. Da en større bus støjer med over 85 dB og automaten er anbragt under mavehøjde, er det ikke altid muligt at akustisk tjekke eller aflæse om kortet har tjekket ud.

Hvis Rejsekortet A/S fastholder at de har ret til at opkræve disse dummebøder må de fremlægge kvalitetssikringsdokumentation der slår fast at alle deres tjek-ud-automater virkede på rejsetidspunktet.

Desuden er det retssikkerhedsmæssigt problematisk at der her er tale om omvendt bevisbyrde, idet "synderen" skal bevise at han/hun har tjekket ud - noget som systemet ikke giver mulighed for; man kan ikke forlange en kvitteringsbon for udtjekning.

  • 11
  • 0
#16 Ib Erik Söderblom

Der som udgangspunkt ikke kræver central registrering af brugerne, og en dermed oplagt mulighed for overvågningsmisbrug.

Prøv med et system, som er nemmere at betjene, end klippekort.

Prøv med et system, hvor turister kan gennemskue systemet.

Prøv med et system, som kræver minimal administration.

Prøv med et system, som sætter brugeren i centrum.

  • 6
  • 2
#17 Nicolai Rasmussen

Mon ikke vi kan forestille os, at det bliver noget, som kan lades op? Lige som vores smartphones, smarte ure osv. Det er næppe mere besværligt end at tanke et rejsekort op med penge.

Det håber jeg ikke du får held med at udbrede. 50.000 forældre der skal drøne rundt hver aften og sikre at ungernes rejsekort kommer i opladeren, og en masse pensionister med dårligt syn, der skal være nervøse for om deres rejsekort nu har strøm nok. Det virker som en meget lidt gennemtænk ide.

  • 7
  • 1
#18 Peter Kyllesbeck

Desuden er det retssikkerhedsmæssigt problematisk at der her er tale om omvendt bevisbyrde, idet "synderen" skal bevise at han/hun har tjekket ud - noget som systemet ikke giver mulighed for; man kan ikke forlange en kvitteringsbon for udtjekning.

Nu kan man (hvis man ikke har mulighed for at benytte Rejsekortscanner (1) ) kontrollere de seneste rejser på Rejseautomaterne.

På rejsekortautomater kan du bl.a. se dine seneste rejser og din aktuelle saldo

Der skulle måske så laves en mulighed får udskrift af dette, for den kan vel udskrive kvittering for indbetaling. (1)http://www.version2.dk/artikel/kort-hacker-i-officielt-samarbejde-med-re... og https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bangbits.rejsekortscan...

  • 0
  • 5
#19 Peter Kyllesbeck

Det ser dog ud til at de ikke har læst loven helt igennem derinde på rejsekortet idet de nok skulle have sat grænsen på € 1000 i stedet:

Mon dog! Du har måske overset det lille ord og. ;-)

hvor der for genopladelige medier maksimalt kan lagres op til et beløb, der modsvarer værdien af 2.500 euro inden for et kalenderår, og hvor der maksimalt kan indløses et beløb, der modsvarer værdien af 1.000 euro inden for et kalenderår.

Men rigtigt man kan komme i tvivl om betydningen af 'maksimalt kan indløses et beløb'.

  • 0
  • 0
#22 Kim Houmøller

Vores tålmodighed med Rejsekortet er opbrugt. Busselskaberne i København har ingen interesse i at terminalerne virker. Ved udstigning kan beskeden være "rejsetiden er overskredet" på en 10 minutters tur i den samme bus. Eller manglende registrering af udstigning "plus en dummebøde oveni". Hvornår kommer terminalerne til at virke? En klage tager 4 uger at behandle. Lad os beholde klippekortet for os der er så dumme, at de første 500 kr er betalt i dummebøder.

  • 8
  • 2
#24 Hans Schou

"Rejsekort er ifølge hvidvasklovens § 12 forpligtiget til at anmode om CPR-nummer når du oprettes som kunde og køber et rejsekort personligt eller flex."

Og det er så ikke nødvendigt med et anonymt rejsekort, fordi det ikke kan bruges til hvidvaskning? Det må altså være en misforståelse af loven. Hvorfor er det et krav overfor Rejsekortet A/S, at rejsende skal legitimere sig? Det lyder mest som en dårlig undskyldning.

Edit, link: Bekendtgørelse af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme

  • 4
  • 0
#25 Peter Kyllesbeck

Og det er så ikke nødvendigt med et anonymt rejsekort, fordi det ikke kan bruges til hvidvaskning? Det må altså være en misforståelse af loven. Hvorfor er det et krav overfor Rejsekortet A/S, at rejsende skal legitimere sig? Det lyder mest som en dårlig undskyldning.

Det anonyme kort bliver bare spærret, når grænsen på €2500 er nået. Og det er denne paragraf, der er grundlaget.

§ 20. Legitimationskravet i § 12 og § 19, stk. 2, kan undlades med hensyn til følgende produkter og transaktioner: ...

  • 0
  • 1
#31 Nils Bøjden
  • 3
  • 0
#34 Peter Kyllesbeck

Jeg kan ikke se hvad der står på mit rejsekort uden en scanner eller automat. Dem er der ikke mange af her ude på landet.

Dit Dankort (og dermed saldoen på din konto) kan du jo også kun kontrollere i en automat eller via netbank (web eller app). ;-)

(Jeg har ikke Mac-udstyr)

Rejsekortscanner fås kun til smartphones med NFC der understøtter Mifare smartcards.

  • 0
  • 3
#35 Kim Bach

Rejsekortet er undtaget for persondataloven.

" Derfor er eventuelle begrænsninger i Persondataloven om brug af CPR-nummer tilsidesat, således at Hvidvaskloven overholdes."

http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/spm/11/svar/836290/1045702/ind...

Tak, men det kræver vel en dommerkendelse at undersøge, i hvilket tilfælde CPR-nummerfeltet kan kræves dekrypteret.

(Jeg håber at CPR-nummeret ikke er gemt i databasen i klar-tekst (ja, ja, ved godt at det er naivt at tro det og at det sikkert endog er indekseret...))

  • 1
  • 0
#40 Arne Emborg Jørgensen

Hvis man sammenligner rejsekortet med Oystercard i London springer et par politisk besluttede, vigtige forskelle i øjnene. Londons zoner er store, i modsætning til det danske millimeterdemokrati. Når du stiger ombord på en bus i London, ved man på forhånd, at du ikke kommer ud for zonen = intet behov for at checke ud. På de fleste engelske stationer har man stadig de indgangs- og udgangskontroller, som vi i Danmark opgav til fordel for stikprøvekontroller på selve toget omkring 1970. I London er man altså tvunget til at checke ud for at komme ud af stationen. Undtagen på nogle af de nyere light rail stationer, der har de præcis det samme check-out problem som i Danmark. En anden forskel er ambitionen om at gøre rejsekortet landsdækkende i stedet for blot et (eller flere) storbykort. Jeg tror, det var en rigtig beslutning, men det gør det så meget vigtigere at sikre korrekt check-out. Skal vi i stedet genindføre entry og exit sluserne (og kontrollen) på alle stationer? Måske, men det vil have en pris. Skal nogen banke trafikselskaberne på plads og skabe et ensartet, konsistent zonesystem? Bestemt, det burde politikerne have gjort, før de overhovedet stillede den tekniske opgave til rejsekortselskabet, men man forventede vel at den offentlige afsløring af takstsystemernes inkonsistens ville have tvunget trafikselskaberne til handling. Trafikselskaberne har vist sig uventet tungnemme, og offentligheden har åbenbart besluttet sig for at bebrejde budbringeren i stedet for den egentlig skyldige.

  • 5
  • 0
#42 Maciej Szeliga

Jeg vil lige putte den kommentar fra Reddit her... hvis den skulle forsvinde nb. Jeg er IKKE forfatteren til den og jeg har ikke fået lov til det men den har tilpas meget vigtighed til at den bør være her.

(jeg) har(desværre) arbejdet med rejsekortet. Kan meddele dig om, at samtlige medarbejdere ved trafikselskaber(læs: tusinde af mennesker) kan grave din rejseaktivitet og personnummer frem uden problemer. Der er ikke tjek på noget som helst, og ingen procedurer omkring persondata. Det er bekymrende.

  • 5
  • 0
#43 Birte Pedersen

Jeg vil blot fortælle at jeg som folkepensionist får lidt rabat på mine rejser med rejsekortet, troede jeg. Ja god da mand økseskaft. Mellem Kl. 11.00 og Kl. 13.00. Ud over dette har jeg haft en del problemer, forleden benyttede jeg bus 4A,(har aldrig før kørt med den linie) i den bus skal man gå ind midt på og ud af for og eller bagdør. Jeg troede jeg havde scannet ud da jeg forlod bussen, med det skulle vise sig at jeg havde scannet ind igen fordi jeg havde forladt bussen gennem midterdørene, derfor blev jeg pålignet en ekstra udgift på min konto, jeg klagede selvfølgelig til Rejsekort men uden held, alt i alt er rejsekortet en forringelse også for folkepensionister!!

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere