Kritik: Offentlige it-projekter er elendige til at inddrage brugernes erfaringer og viden
40 procent oplever, at de inddrages i udviklingen af digitale løsninger, mens andre 40 procent oplever, at de ikke inddrages.
Det viser en undersøgelse blandt HK Stat og HK Kommunals medlemmer ifølge hk.dk.
Resultatet rammer ned i en central diskussion i tiden:
Inddrager man brugerne i tilstrækkelig grad, når man udvikler it-systemer? Og tester man af i små grupper, inden man skalerer op?
Hver 3. af de adspurgte oplever desuden, at de ikke har gode muligheder for at indberette fejl og komme med forslag til forbedringer af de digitale løsninger.
Næsten lige så mange oplever, at indberettede fejl og forslag til forbedringer ikke bruges til at forbedre løsningerne.
»Der er absolut plads til forbedring. Medarbejderne skal sættes meget mere i centrum, så nye digitale løsninger eller ændring af eksisterende tager udgangspunkt i de opgaver og sagsgange, som medarbejderne har den daglige rutine i at håndtere,« skriver næstformand i HK Stat, Peter Raben, i kommentaren på hk.dk.
Kritikken ligger i tråd med en kritik i dag af it-professor Kim Normann Andersen, som på Version2 peger på, at øget medarbejderinddragelse er udpeget som redskab til at undgå offentlige it-skandaler. Professoren mener dog ikke, at dette redskab kan stå alene, men taler for en omfattende omorganisering af de store projekter.
Peter Raben påpeger, at langt de fleste medarbejdere gerne vil spille med, være innovative og medvirke til effektive løsninger, der kommer borgerne til gavn.
»De kan se, hvordan digitalisering påvirker arbejdsgange – pege på faldgruber og give forslag til forbedringer,« skriver han.
Anledningen til næstformandens kommentar er forsinkelsen af grunddataprogrammet, som er presset på både tidsplan og økonomi. Det har Version2 også tidligere omtalt.
Grunddata-programmet skal i opdateret og systematiseret form samle data om f.eks. fast ejendom, adresser, personer, virksomheder, vejr- og klimaforhold, så de er let tilgængelige og kan kombineres.
Statens it-projektråd vurderer, at arbejdet med etableringen af det nye system er et år forsinket med ekstra omkostninger til følge.
Især tilførslen af data fra andre systemer volder kvaler. Data fra disse systemer skal også indgå i det nye ejendomsvurderingssystem, der i efteråret 2018 skal levere nye og mere korrekte boligvurderinger til alle ejere af ejendomme.
Masser af eksempler på fejlramte it-projekter
Men næstformanden i HK Stat hæfter sig også ved andre fejlramte og forsinkede it-projekter, herunder Skats system EFI til inddrivelse af restancer, Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandlingssystem Proask, politiets Polsag-system og forsvarets it-system Daccis.
»Systemer der i alt har kostet over 2 milliarder kroner – og er blevet skrottet!« skriver næstformanden.
Statens it-projektråd har sammen med blandt andre Dansk IT og DI Digital udarbejdet et kodeks for større statslige it-projekter med vægt på betydningen af et godt samarbejde.
Kodeksets overordnede formål er at skabe fælles kultur og samarbejdsdisciplin mellem statslige myndigheder og private leverandører.
Det opridser nogle principper, der fra start til slut i projektet skal mindske interessekonflikter og sikre en forståelse for de fælles mål.
»Samtidigt betoner det vigtigheden af dialog og åbenhed om risikoanalyser og understreger, at projektet skal forankres i topledelsen hos alle parter. Måske ikke ligefrem epokegørende nye tanker, men rigtige og vigtige,« lyder det fra HK Stat.
Systematisk medarbejderinddragelse bør indgå som en fast del ved digitaliseringsprojekter i det offentlige og prioriteres højt af såvel ledelse som leverandør, mener HK Stat.
»Belært af de senere års store it-skandaler er øjnene så småt også ved at komme op for, at inddragelse af medarbejderne skal prioriteres højere,« skriver Per Raben.
Han nævner som et positivt eksempel indførelsen af nye it-systemer ved Danmarks Domstole. Her har HK deltaget i møder i it-udvalget og været repræsenteret i styregrupper og arbejdsgrupper – med mulighed for at påvirke processen.
»Medarbejderne er også nøglepersoner, når det drejer sig om brugerne af it-systemer. Det er medarbejderne, der konfronteres med borgere og virksomheders gode og dårlige oplevelser med digitale løsninger, vejleder dem, modtager ros og ris samt forslag til forbedringer.«
Giv dit besyv med i debatten - gerne med konkrete eksempler: Oplever it-specialisterne og udviklerne blandt Version2's læserkreds også, at topledelser og projektledere ikke inddrager relevante erfaringer?

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.