Kritik: Offentlige it-projekter er elendige til at inddrage brugernes erfaringer og viden

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Alt for mange brugere involveres ikke i de store offentlige it-projekter. Derfor kører så mange projekter af sporet, mener næstformand i HK Stat.

40 procent oplever, at de inddrages i udviklingen af digitale løsninger, mens andre 40 procent oplever, at de ikke inddrages.

Det viser en undersøgelse blandt HK Stat og HK Kommunals medlemmer ifølge hk.dk.

Resultatet rammer ned i en central diskussion i tiden:

Inddrager man brugerne i tilstrækkelig grad, når man udvikler it-systemer? Og tester man af i små grupper, inden man skalerer op?

Hver 3. af de adspurgte oplever desuden, at de ikke har gode muligheder for at indberette fejl og komme med forslag til forbedringer af de digitale løsninger.

Næsten lige så mange oplever, at indberettede fejl og forslag til forbedringer ikke bruges til at forbedre løsningerne.

»Der er absolut plads til forbedring. Medarbejderne skal sættes meget mere i centrum, så nye digitale løsninger eller ændring af eksisterende tager udgangspunkt i de opgaver og sagsgange, som medarbejderne har den daglige rutine i at håndtere,« skriver næstformand i HK Stat, Peter Raben, i kommentaren på hk.dk.

Kritikken ligger i tråd med en kritik i dag af it-professor Kim Normann Andersen, som på Version2 peger på, at øget medarbejderinddragelse er udpeget som redskab til at undgå offentlige it-skandaler. Professoren mener dog ikke, at dette redskab kan stå alene, men taler for en omfattende omorganisering af de store projekter.

Læs også: Kim Normann: Fjern alle it-projekter fra staten og læg dem i et privat selskab

Peter Raben påpeger, at langt de fleste medarbejdere gerne vil spille med, være innovative og medvirke til effektive løsninger, der kommer borgerne til gavn.

»De kan se, hvordan digitalisering påvirker arbejdsgange – pege på faldgruber og give forslag til forbedringer,« skriver han.

Anledningen til næstformandens kommentar er forsinkelsen af grunddataprogrammet, som er presset på både tidsplan og økonomi. Det har Version2 også tidligere omtalt.

Læs også: Problemer i første test udsætter fri adgang til offentlige grunddata i ét år

Grunddata-programmet skal i opdateret og systematiseret form samle data om f.eks. fast ejendom, adresser, personer, virksomheder, vejr- og klimaforhold, så de er let tilgængelige og kan kombineres.

Statens it-projektråd vurderer, at arbejdet med etableringen af det nye system er et år forsinket med ekstra omkostninger til følge.

Især tilførslen af data fra andre systemer volder kvaler. Data fra disse systemer skal også indgå i det nye ejendomsvurderingssystem, der i efteråret 2018 skal levere nye og mere korrekte boligvurderinger til alle ejere af ejendomme.

Masser af eksempler på fejlramte it-projekter

Men næstformanden i HK Stat hæfter sig også ved andre fejlramte og forsinkede it-projekter, herunder Skats system EFI til inddrivelse af restancer, Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandlingssystem Proask, politiets Polsag-system og forsvarets it-system Daccis.

»Systemer der i alt har kostet over 2 milliarder kroner – og er blevet skrottet!« skriver næstformanden.

Statens it-projektråd har sammen med blandt andre Dansk IT og DI Digital udarbejdet et kodeks for større statslige it-projekter med vægt på betydningen af et godt samarbejde.

Kodeksets overordnede formål er at skabe fælles kultur og samarbejdsdisciplin mellem statslige myndigheder og private leverandører.

Det opridser nogle principper, der fra start til slut i projektet skal mindske interessekonflikter og sikre en forståelse for de fælles mål.

»Samtidigt betoner det vigtigheden af dialog og åbenhed om risikoanalyser og understreger, at projektet skal forankres i topledelsen hos alle parter. Måske ikke ligefrem epokegørende nye tanker, men rigtige og vigtige,« lyder det fra HK Stat.

Systematisk medarbejderinddragelse bør indgå som en fast del ved digitaliseringsprojekter i det offentlige og prioriteres højt af såvel ledelse som leverandør, mener HK Stat.

»Belært af de senere års store it-skandaler er øjnene så småt også ved at komme op for, at inddragelse af medarbejderne skal prioriteres højere,« skriver Per Raben.

Han nævner som et positivt eksempel indførelsen af nye it-systemer ved Danmarks Domstole. Her har HK deltaget i møder i it-udvalget og været repræsenteret i styregrupper og arbejdsgrupper – med mulighed for at påvirke processen.

Læs også: Stille it-revolution hos domstolene: Post-its, ringbind og håndskrevne noter bliver nu smidt ud

»Medarbejderne er også nøglepersoner, når det drejer sig om brugerne af it-systemer. Det er medarbejderne, der konfronteres med borgere og virksomheders gode og dårlige oplevelser med digitale løsninger, vejleder dem, modtager ros og ris samt forslag til forbedringer.«

Giv dit besyv med i debatten - gerne med konkrete eksempler: Oplever it-specialisterne og udviklerne blandt Version2's læserkreds også, at topledelser og projektledere ikke inddrager relevante erfaringer?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars Thomsen

Der er altid en større privat it-leverandør bag de "offentlige" it-skandaler. Og det er vist en af de få brancher, hvor det med at kunden altid har ret kun gælder indtil blækket på kontrakten er tørt. Med andre ord holder det offentlige et par større leverandører på markedet herhjemme i live, der under normale konkurrenceforhold ville være sendt til tælling for længst. Desværre er offentlig finansiering af projekter og udbudsregler med til at forstærke dette.
Jeg aner en mulighed for, at de fleste af dem der ikke anerkender, at det offentlige har meget anderledes vilkår for at planlægge og gennemføre udviklingsprojekter end selv større private virksomheder, og at den styringsmæssige kompleksitet ofte er noget højere pga. det offentliges ledelsesstruktur, ja de har ganske enkelt ikke har førstehånds erfaringer fra det som de med stor behændighed udtaler sig om.

  • 1
  • 0
Allan Ebdrup

Hvad med at gøre som de private virksomheder gør med SaaS løsninger?

Smid en support chat på de offentlige hjemmesider, hvor man nemt kan bede om hjælp. Så skal de supportere nok få lagt et pres for at forbedre løsningerne - folk spørger primært om hjælp til ting der ikke fungerer godt. Det pres skal man så selvfølgelig være god til at tage imod og rent faktisk forbedre tingene når de ikke virker.

  • 0
  • 0
Bjørn Anker-Møller

Det er åbenlyst nødvendigt at involvere brugere, men de skal have tid til at bidrage, og de skal have mandat til at ændre ting (og faglighed til at vide hvad der kan ændres).
Jeg har alt for ofte oplevet, at der ikke afsættes brugerressourcer i tilstrækkeligt omfang (de har travlt med at holde forretningen kørende), og at der ikke er det fornødne mandat til at tilpasse arbejdsgange mv. til nye rammer, typisk et indkøbt standardprodukt. Brugerne har oftest ikke været involveret i udvælgelsen af den nye løsning, og de kender ikke det mandat til forandring som projektet har. Resultatet er at brugerne forsøger at få den nye løsning til at ligne det de kender, med bekostelige tilpasninger til følge - som tilmed modarbejder projektets formål.
PS: Dette bygger på erfaring fra både private og offentlige organisationer.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere