Kritik: Borger.dk ønsker ikke dialog med borgerne

Internettet og sociale medier har gjort det muligt at realisere gamle, hede drømme om et demokrati, hvor borgerne kommer tættere på beslutningerne. Men i praksis bliver de nye tiltag gemt væk for borgerne, og det møder hård kritik.

Først bliver der sat vidtløftige mål, så udmønter det sig i nogle værktøjer på nettet - men så bliver de i praksis gemt godt væk for borgerne.

Sådan er tilsyneladende opskriften for den danske stats forsøg på at inddrage borgerne i den demokratiske proces, mener enterprise-arkitekten John Gøtze, som kalder værktøjernes placering på borgerportalen Borger.dk for ’en farce’.

»Det er umuligt for borgerne at finde frem til Høringsportalen eller FOA (fælles offentlige adressedatabase, red.) på Borger.dk. Man bliver nødt til at kende dem i forvejen og så google dem,« siger John Gøtze, der blandt andet står i spidsen for uddannelseslinje om it-ledelse på IT-Universitetet.

Læs også: Dokumentation: Så håbløs er søgning i FOA-databasen

Høringsportalen giver et overblik over høringer, som borgerne kan give deres input til, mens FOA rummer telefonnumre til statens forskellige institutioner og ansatte. Men begge dele er placeret under menupunktet ’For myndigheder’ på Borger.dk.

»Det ligner demokratisk transparens, som er påtvunget. Reelt vil myndighederne ikke bruge Høringsportalen til at få borgerinput, når de gemmer den sådan væk. Så hvorfor sender de så noget i høring? Hele borgerinvolveringsbegrebet bliver forfladiget,« siger han.

I stedet er Borger.dk i sin seneste version fra juni måned blevet en envejs-portal, mener John Gøtze.

»Det er en serviceportal, lidt som en app store for borgerne. Men alt det, som handler om dialog med borgeren, er væk,« lyder vurderingen.

Og det paradoksale er, at det sker i en tid, hvor alle større firmaer med respekt for sig selv åbner op for dialog, for eksempel via Facebook.

Læs også: Videnskabsminister laver Facebook-høring om det Digitale Danmark

»Se hvordan virksomheder bruger sociale medier. Her er budskabet ’lad os høre fra dig’, mens Borger.dk er gået i den stik modsatte retning. Den er blevet mere anonym end en e-handelsportal. Er Borger.dk på Facebook eller Twitter? Den burde være ude, hvor borgerne befinder sig. I stedet er Borger.dk blevet det sidste sted, danskerne går hen for at komme i dialog med det offentlige, og det, synes jeg, er uheldigt,« siger John Gøtze.

Læs også: Statslig telefonbog til 5 millioner om året gemmes væk for borgerne

Hvad burde Digitaliseringsstyrelsen efter din mening gøre i stedet?

»De burde sige, at hvis vi vil have en engageret befolkning i Danmark, så skal danskerne involveres. Ellers føler vi ikke ansvar og blander os ikke, hvis vi ikke bliver hørt. Det var jo derfor, man lavede høringsportalen: For at involvere borgerne,« siger han.

»Det kræver en anden form for indsats reelt at involvere borgerne, men der er åbenbart andre ting, som er vigtigere for Digitaliseringsstyrelsen,« fortsætter John Gøtze.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Martin Andersen

Det er jo det fantastiske ved at køre en "forretning", som det offentlige. Kunderne smutter ikke bare sådan over til en anden butik. Det ser vi jo igen og igen. Så det så sent, som her op til min kærestes studiestart. Hvor alle SU medarbejdere på Aalborg handelsskole havde ferie. Jeg har aldrig hørt om private virksomheder, hvor man giver alle supportere fri på samme tid.

  • 6
  • 0
#2 Thomas Andreasen

Hej Gøtze. Du har vist misforstået noget omkring høringer i det hele taget. Høringer af lovforslag er ikke høringer hos borgerne, har aldrig været det, og der er heller ingen planer om, at det skal være det. Det er kun på forhånd inviterede interessenter - typisk interesseorganisationer eller offentlige myndigheder - der bliver hørt og kan mene noget om høringer direkte. Så Høringsportalen handler udelukkende om åbenhed - ikke om dialog. Det kan man så være uenig i - men det er virkeligheden. Det er virkeligheden, så jeg synes, din kritik rammer ved siden af (bl.a. fordi borger.dks mission heller ikke er fremme den demokratiske dialog men at fremme borgernes gøren-det-selv over for det offentlige).

mvh Thomas

  • 2
  • 3
#4 John Gøtze

Thomas,

Ved ikke hvem der har misforstået noget. Lad mig citere fra kilden:

I pjecen "En mere borgernær offentlig sektor" (2003), kan man læse, at oprettelsen af Høringsportalen var et af de 16 intiativer der blev sat i gang for at skabe en mere åben offentlig sektor. "Der bliver etableret en høringsportal, hvor lovforslag og udkast til bekendtgørelser offentliggøres, inden de bliver behandlet i Folketinget henholdsvis udstedt. En høringsportal giver interesserede borgere og andre parter én digital indgang til alle lovforslag, når de bliver udsendt til offentlig høring. Borgere, virksomheder eller organisationer, der er interesserede i at følge lovgivningen på bestemte områder, slipper dermed for at holde øje med ministeriernes forskellige hjemmesider."

Fra Finansministeriets pjece "En mere borgernær offentlig sektor" - link findes på borger.dk - hvis du kan finde det.

  • 3
  • 0
#5 Thomas Andreasen

Hej John

Af teksten, du citerer, fremgår det netop, at det handler om åbenhed og ikke om dialog (der står intet sted, at borgerne kan mene noget)... så jeg synes, det understreger min pointe ret godt: Høringer er for de indviede - ikke for borgeren - men borgerne må gerne læse det, der er i høring. At kunne følge med er ikke det samme som at kunne få indflydelse.

mvh Thomas

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere