Studievejleder efter kritik: En webintegrator-uddannelse kan ikke stå alene

Kritikken af web-integratoruddannelsen, der hævdes ikke at give de rette kompetencer, er skudt helt forbi, mener studievejleder. Uddannelsen skal bedømmes som et springbræt.

Der er ikke hold i den kritik, som både studiebloggeren Simon Shine og flere andre debattører på Version2 retter mod webintegrator-uddannelsen, som de hævder dybest set ikke giver nogen kompetencer overhovedet. Det mener studievejleder Ole Minnet fra Roskilde Tekniske Skole, hvor man kan tage uddannelsen.

»Jeg synes, kritikken bygger på et helt forkert grundlag. Selvom vi gerne så, at webintegrator-uddannelsen kunne stå for sig selv, når de unge skal ud at søge arbejde, må vi erkende, at det kan den ikke helt. Derfor skal man bedømme den som et perfekt springbræt,« siger Ole Minnet til Version2.

Læs også: Korte it-uddannelser fejler

Han henviser desuden til, at rigtig mange af de unge, der søger den et år og 9 måneder lange uddannelse, kommer som selvlærte. Og som selvlærte kan de slet ikke få job. Derfor er webintegrator-uddannelsen en god overbygning, der igen skal udvides på de videregående uddannelser.

Konkurrencegrundlaget ikke fair

Som en af Version2’s andre debattører pointerer, ligger beskæftigelsesgraden for nyuddannede web-integratorer et stykke under eksempelvis datamatikere. For web-integratoruddannede er tallet 50 procent, mens det for datamatikere ligger på 81. Tallene stammer fra Uddannelsesguiden.dk. Den forskel er selvfølgelig uheldig, siger Ole Minnet.

»Jeg anerkender, at de tal ikke er gode. Men igen synes jeg, man skal huske på, at web-integratoruddannelsen er relativ ny og ikke særlig kendt i branchen. Det er også med til at svække beskæftigelsestallene,« fortæller Ole Minnet til Version2.

Desuden mener han ikke, at sammenligningsgrundlaget med datamatikere, dataloger og softwareingeniører, som Version2’s studieblogger Simon Shine henviser til, er fair.

»Det er jo slet ikke ud fra det sammenligningsgrundlag, uddannelsens er skabt for. Desuden skal man jo heller ikke vælge uddannelse ud fra, hvordan jobsituation ser ud lige nu, fordi jobmarkedet er så skrøbeligt. Man skal naturligvis vælge den ud fra interesse,« siger Ole Minnet.

Grundkompetencer på plads

Mange af de elever, som søger ind på webintegrator-uddannelsen i Roskilde, kommer ifølge Ole Minnet naturligvis med en vis interesse og et vist kendskab til computere og programmering. Og gennem det ene år og ni måneder, uddannelsen varer, får eleverne rigtig fine grundkompetencer, de kan bygge videre på.

»Eleverne får en rigtig fin indføring i programmeringssprog PHP samt ASP.NET. Det giver dem nogle gode redskaber til at designe avancerede hjemmesider. I hvert fald får de meget mere med i rygsækken, end da de startede,« forklarer Ole Minnet over for Version2.

Uddannelsen kan forbedres

Han henviser dog til, at uddannelsen sagtens kunne forbedres og gøres længere. Som det er i dag, indeholder webintegrator-uddannelserne ikke et praktikforløb. Det så Ole Minnet gerne, at man kunne indlægge. Det ville også gøre det nemmere at forventningsafstemme med branchen.

»Jeg så meget gerne, at man kunne forlænge uddannelsen, så den varede tre år. Det ville gøre det mere fair at sammenligne den med andre uddannelser i samme boldgade. Eneste problem er bare, at man risikerer at miste mange af de elever, der er praktisk orienteret og bruger meget fritid på programmering,« siger Ole Minnet til Version2.

Han pointerer dog, at det vil være et samfundsmæssigt problem, hvis der ikke var plads til uddannelser som webintegrator-uddannelsen, fordi det samler en række unge op med interesse for it, der måske ikke havde kastet sig ind i uddannelsessystemet.

Man kan foruden på Roskilde Tekniske Skole studere webintegrator på Media College i Aalborg, på Syddansk Erhvervsskole i Odense, Grenaa Tekniske Skole og på Media College Denmark i Viborg.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (23)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Madsen

Hvis man tager selve uddannelsen, og ikke har andre faglig kundskaber med i bagagen så kan det klart give nogle problemer.

Virksomhederne burde også komme mere på banen, så vi kan få lavet uddannelser der er målrettet til hvad erhvervslivet ønsker.
Uddannelserne bliver vel lavet ud fra hvad erhvervslivet har behov for?
Ellers burde det jo i hvert fald være sådan.

  • 0
  • 1
Emil Moe

Hvis den intet tilbyder alene, så udvid uddannelsen så den giver mening. Kald den front end webdeveloper, eller whatever. Lær dem mere avanceret javascript (her også de mest udbredte ting som jQuery, Ajax, osv) XML, HTML, CSS og hvordan man optimerer for performance af pageload.

Jeg er ikke helt klar over, hvad de lærer nu, men på 2.5-3 år kunne man godt lære et og så burde den give mening.

  • 2
  • 0
Mikkel Bundgaard

Om vi vurderer uddannelsen som skidt eller dårlig skal jeg være usagt, eller om den har en positiv samfundseffekt med henblik på at unge tager en uddannelse. Det vil jeg lade andre om at vurdere.

Jeg savner dog i uddannelses-materialet det perspektiv som studievejlederen tillægger, at uddannelsen er et springbræt til at videre uddanne sig i stil med gymnasierne. Jeg tror dog at studie vejlederen har fat i noget, at flere uddannelser på Teknisk skoler skal fungere som et springspræt eller pusterum, og det i sig har en positiv samfundseffekt. Den information savnes dog i materialet for uddannelsen for at undgå at stikke unge mennesker blår i øjnene når de vælger uddannelse.

http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/medieproduktion/...

  • 0
  • 0
Oscar Gensmann

DRU: "Jeg kan ikke se nogen sandhed i det du citerer.",

Min kommentar var baseret på udtalelsen der kan læses som en hentydning at man som "selvlært webudvikler slet ikke kan få job".

"Og som selvlærte kan de slet ikke få job."

Det kan enten læses som at de specifikke unge der kommer til uddannelsen ikke kan få job som selvlærte og derfor kun inkluderer de der søger uddannelsen, eller som at man som selvlært generelt ikke kan få job og derfor er nødt til at tage en udannelse.

Ud fra konteksten har jeg valgt at tolke det som en postuleret sandhed om at hvis man er selvlært så kan man ikke få job, hvilket jeg personligt mener er en forvrængning af virkeligheden, da jeg dels er bekendt med rigeligt med selvlærte mennesker der får job i branchen og er i stand til at skifte job i dag, samt at jeg selv som arbejdsgiver, ikke ville have noget problem med at ansætte en selvlært udvikler kontra en med en kortere uddannelse som der omtales i artiklen.

Derfor efter min mening en sandhed med modifikationer.

  • 8
  • 0
Peter Hansen

Man finder ikke mange uddannelser, hvor der er så meget fokus på webdesign og webudvikling under et og samme.

Efter endt grundforløb, har man have en dyb forståelse for statiske hjemmesider og vil kunne lave et komplet website design i både Photoshop og Illustrator. Man vil også kunne kode hele siden i HTML, CSS, JS, JQ.

Efter endt hovedforløb, har man en dyb forståelse for dynamiske hjemmesider og vil kunne lave et komplet website/webshop med database og CMS kodet fra bunden af.

Hilsen en tilfreds webintegrator

  • 1
  • 0
Lars Hansen

"Og som selvlærte kan de slet ikke få job."

Det kan enten læses som at de specifikke unge der kommer til uddannelsen ikke kan få job som selvlærte og derfor kun inkluderer de der søger uddannelsen

Jeg læser det det, som om det er de der kommer til uddannelsen.

Man kan godt læse det, som du skriver hvis man vil, men hele præmisset er jo fra start af, at man snakker om dem der har valgt uddannelsen.

Så at udbasunere, at det er en sandhed med modifikationer, er vel heller ikke særligt præcist - det er det jo kun, hvis hun dermed mener alle bredt. Men, da hun har med konkrete mennesker at gøre, er det mest nærliggende vel at antage, at hun mener alle dem, der ikke kan få job ved at markedsføre sig selv som selvlært.

  • 0
  • 1
Frank Skibby Jensen

Ja det er en god ide at de studerende kommer ud og prøver det lærte af i et praktikophold :-)
Hvor relevant det er at kunne kode et CMS fra bunden af = ?
Når der findes udmærkede Open Source CMS som selv landets kommuner er begyndt at anvende...
"Hvorfor opfinde den dybe tallerken - igen" ?
Men omvendt fint nok at de lærer at programmere o.s.v

  • 1
  • 0
Simon Shine

Hvorfor ikke bare tage en rigtig uddannelse, så? Altså, en som giver en muligheder på jobmarkedet. Man bør selvfølgelig belønnes for at videreuddanne sig, men det kan da ikke være en uddannelses primære formål at være et springbræt... Hvor lang skal navlestrengen ud af uddannelsessystemet lige være? (siger jeg...)

Der hvor Ole Minnet begår en fejl er, som Troels Henriksen pointerede 1, at det kan godt være, en web-integrator ikke bør konkurrere med en datamatiker eller en datalog, men det kommer han/hun til! Mange af de store it-virksomheder som ansætter folk med bedre uddannelser, de laver også hjemmesider (de kalder dem bare løsninger og tager 1500 kr. i timen for det), og de små it-virksomheder som lever mere i freelance-ånden, de ansætter både folk med bedre uddannelser og autodidakte -- her har en kvik web-integrator grobund, men som jeg beskriver nedenfor er det en ret begrænset delmængde.

Web-integratoren, for hvilken sin uddannelse gav afkast, skal blandt andet konkurrere med folk som dropper ud fra de højere læreanstalter fordi de ikke gider lektierne, men allerede er habile programmører. Good luck!

Efter endt grundforløb, har man have en dyb forståelse for statiske hjemmesider og vil kunne lave et komplet website design i både Photoshop og Illustrator. Man vil også kunne kode hele siden i HTML, CSS, JS, JQ.


Min erfaring med web-integratorer som har gennemført grundforløbet er at 2-3 ud af en hel klasse kan konstruere sine egne HTML/CSS-koder fra bunden, en enkelt kan en smule JavaScript til et eller andet banalt som fx en dynamisk menu, man kunne have lavet med CSS alene, og ingen kan jQuery.

At påstå at "man" har en dyb forståelse for web-udvikling er vist mere ønsketænkning end det er virkelighed. Med en dyb forståelse burde man kunne få et job. (Hermed ikke sagt at du ikke har styr på web-teknologier, men gennemsnittet har sørgeligvis ikke.)

Efter endt hovedforløb, har man en dyb forståelse for dynamiske hjemmesider og vil kunne lave et komplet website/webshop med database og CMS kodet fra bunden af.

Hilsen en tilfreds webintegrator


Én ting er hvad man øver sig på, mens man studerer, og en anden er hvad man er i stand til at lave af kommerciel kvalitet når man er færdig. Man kan for eksempel ikke regne med at alle uddannede dataloger kan designe en pipeline-arkitektur eller en oversætter til et reversibelt programmeringssprog, bare fordi de tog et enkelt kursus i det to år tidligere og fik 7. (Men man kan forvente at de kan tilegne sig en lignende viden igen, om det blev nødvendigt.)

Det er ikke mit indtryk at web-integrator-uddannelsen forsøger at påstå at dens uddannede kan lave deres egne CMS'er af kommerciel kvalitet fra bunden. Det er en god måde at øve sig på, men mængden af SQL injections, jeg har set i eksamensopgaver fra web-integratorer, alene, er en grund til aldrig at bede web-integratorer om rent faktisk at gøre dette.

Det er derimod mit indtryk at det forventes af web-integratorer at de kan sammensætte eksisterende komponenter tilgængeligt på nettet, fx et CMS og et betalingsmodul, et theme som skal rettes lidt i, et logo som skal photoshoppes lidt, og vupti, så har ens frisør sin egen hjemmeside.

  • 4
  • 1
Lars Hansen

Hvorfor ikke bare tage en rigtig uddannelse, så?

Fordi de ikke magter det eller føler sig sikre på det er vejen for dem.

Som jeg skrev, i din forrige tråd, så hvis man har at gøre med et flertal af velfungerende go-gettere, der har nemt ved at overskue samt overholde lange uddannelsesforløb, har de valgt en højere uddannelse fra start af i kraft af egen ambition.

Hvis vi tager det for pålydende, må man også forstå, at der faktisk ER nogle, der har brug for en så kort uddannelse. Enten som et springbræt, eller som et afklaringsforløb.

Jeg mener fakta underbygger min påstand, hermed ment de 50% der hverken er kommet i job eller ind på et højere uddannelsesniveau. Er deres tid så spildt? Det er ikke sikkert. Det kan være de blot har erkendt, at det ikke er det de vil og derfor er søgt andetstedshen på samme eller lavere niveau.

Er det umuligt, at udvikle virkelig anvendelige kompetencer på uddannelsen i den tid man er der? Hvis man nu bruger det som omdrejningspunkt for sig selv, til at lære sig viden. Nej, bestemt ikke. Bare fordi en uddannelse ikke fører et job med sig, er det ikke ensbetydende med, at tiden er spildt. Har man lært ny viden, er man blevet klogere, har man udviklet sig personligt - ja så er det tid godt givet ud.

Hvor mange dropper ud af et datalogi studie? Er deres tid spildt? Eller har de fået noget ud af det? Det er jo ikke så sort og hvidt, medmindre man anser al tid investeret, der ikke realiserer en brugbar titel, som tid spildt - hvilket jeg ærligt talt må sige er meget ensporet, hvis man gør det.

Der skal være plads til andre end de klogeste hjerner og mest ivrige sind. Er det ikke bare det, man skal se i øjnene? Man kan ikke påføre sin egne værdier og ambitioner til andre, medmindre de har de samme forudsætninger, f.eks. et ønske om at leve op til de adgangskrav, man selv lever op til. Det jo noget nemmere for folk at komme igang med web integratoren, end datalogen. Uden at fornærme nogen, så sammenligner man jo en skoda med en ferrari, og argumenterer for den ene over den anden udelukkende ud fra, at det handler om hvem der kan køre hurtigst (få job) direkte efterfølgende. Man må overveje om man misser en pointe.

Det er derimod mit indtryk at det forventes af web-integratorer at de kan sammensætte eksisterende komponenter tilgængeligt på nettet, fx et CMS og et betalingsmodul, et theme som skal rettes lidt i, et logo som skal photoshoppes lidt, og vupti, så har ens frisør sin egen hjemmeside.

Jeg er helt enig. Det er også sådan jeg forstår det. Der er selvfølgelig undtagelser, men de skarpeste folk har fra start af slået en anden kurs an allerede da de forlod folkeskolen, og de ildsjæle og selvkørende gogettere der måtte deltage i uddannelsen skal også nok sørge for at få noget ud af den.

Jeg har gået på teknisk skole, og der er både a,b,c og d hold, hvor der er kæmpe udsving imellem eleverne. Det er en konsekvens af, at der er så lave adgangskrav, som tilfældet er. Og, det er klart, at på de korteste uddannelser, vil det skære mest igennem - det gjorde det, på data- og kommunikationsuddannelsen, og jeg kan ikke se hvorfor, at det skulle være anderledes andre steder.

Hvorvidt studievejlederen har ret i, at det har noget at sige, at web integrator uddannelsen er ny og ikke er kendt har noget at sige, ved jeg ikke. Men, det er jo ikke noget der bliver nemmere, hvis man holder den op imod de videregående uddannelser og udelukkende fokuserer på hvem der kommer i job. Ja, en uddannelse handler om at komme i job, men det handler også om indlæring, successoplevelser og specielt for dem der ikke føler sig sikre på deres kurs, om afklaring.

Uddannelsen er jo heller ikke på højere kvalifikationsniveau end 3 jf ug.dk. En Datatekniker, som mig, ligger på niveau 5 ligesom Datamatikeren. Datalogen er oppe på niveau 7. Korrekt, arbejdsgiverne vil have de dygtigste folk, men kan dem der går på web integrator uddannelsen overhovedet leve op til adgangskravene? Hvis Datamatikeren og Datalogens uddannelser fik 100% infusion af "would be" web integratorer, ville det så blot ikke gå direkte i frafaldsprocenten? Hvis altså de alle kæmper sig igennem en dødkedelig almen uddannelse først (gymnasie, hhx etc).

2 år på at arbejde med web teknologier, og finde ud af, om man brænder for det, er ikke spildt i mine øjne - og det uanset, om man kommer i job eller ej bagefter. Mere bekymrende er det, at så mange ikke kommer i højere uddannelse, men ikke hvis man ser det som en indikation på at de er blevet afklaret og har valgt et andet fag. Hvordan man anser ting er dog ligegyldigt, det er jo fakta der gælder, men jeg vil da håbe, at det er sådan det udmønter sig.

Det kan også være, at teknisk skole bare gerne vil skovle nogle elever ind på en nem uddannelse, så de kan få penge i kassen. I så fald, så er det ærgeligt, men dømt ud fra de elever, som har kommenteret herinde, lyder det ikke som om, at det er tid spildt for dem. Det bør man lytte til når man kloger sig - både det negative og det positive.

  • 2
  • 0
Simon Shine

Mange tak, Lars, for dit rigtigt gode indlæg!

Er det umuligt, at udvikle virkelig anvendelige kompetencer på uddannelsen i den tid man er der? Hvis man nu bruger det som omdrejningspunkt for sig selv, til at lære sig viden. Nej, bestemt ikke.


Jeg synes også, man skal se opholdet som en personlig erfaring. Og ja, der er jo også rigtigt store frafald på datalogi. Jeg tror det skyldes at folk bliver (negativt) overraskede over hvor meget man konstant skal holde tungen lige i munden.

Bare fordi en uddannelse ikke fører et job med sig, er det ikke ensbetydende med, at tiden er spildt. Har man lært ny viden, er man blevet klogere, har man udviklet sig personligt - ja så er det tid godt givet ud.


Det har ikke været min hensigt at sammenligne nogle folk med ferrarier og andre med skodaer -- sammenligningsgrundlaget ville, på et menneskeligt plan, ikke være særlig entydigt alligevel. Mit problem med web-integrator-uddannelsen er, at man ikke kan stræbe efter en "i det mindste lærte jeg noget om livet..."-attitude.

Det er en uddannelse, og man skal lære noget konkret som står i uddannelsens beskrivelse. Hvis dem som kommer ud på den anden side ikke lærer det, så fejler uddannelsen. Jeg tror ikke, der er noget i vejen med den beskrivelse, men jeg tror der er to forudsætninger som udfordrer uddannelsens eksistens:

A) Man kan godt, på den givne tid, lære alle de ting som målbeskrivelsen forventer (hvilket de web-integratorer som har deltaget i debatten er gode eksempler på), men målgruppen som teknisk skole på uddannelsesniveau 3 sigter efter kan generelt ikke.

B) Fordi målgruppen generelt ikke lever op til basale færdigheder, er skolerne nødt til at slække på deres vurderingsstandard, hvorefter man finder arbejdsgivere som siger at 12-taller ikke engang lever op til rutineopgaver. Herved har uddannelsen mistet alt sit status på arbejdsmarkedet, og man har en uddannelse hvis eneste formål er videreuddannelse. I så fald burde man måske afskaffe web-integrator og gøre den til en gren af produktionsskolerne. [2]

1: http://www.prosa.dk/bliv-medlem/nyhed/artikel/datalogi-studiet-kaemper-m...
2: http://www.version2.dk/blog/korte-videregaaende-it-uddannelser-fejler-48...

  • 1
  • 0
Thomas Frøsig

For så vidt jeg husker kan man nemlig ikke få job med en 2 årig HF.
Nu ved jeg selvfølgelig godt, at de garvede debatører straks tænker "Kors for en paphat - selvfølgelig får man ikke job med en HF, den skal man jo bruge til at læse videre med."

Og sjovt nok kan man bruge web integratoren til nøjagtigt det samme.

Så for de unge, som ikke tænder på at bøje tyske verber, analysere digte eller har en mening om den græske euro eksit, er det en fantastisk mulighed.

De kan nemlig bruge 1 år og 9 måneder på uddannelsen, samtidig med at de tager matematik og engelsk på C niveau, evt. på VUC aftenskole - og så blive optaget på Datamatiker studiet.

Så hvad I end gør - ta' ikke den mulighed fra de praktisk orienterede unge. Der er masser af bla. Asberger autister der kan kode bukserne af de fleste - men aldrig ville kunne komme igennem en HF. Det her er deres chance for at blive lokale "rockstjerner" ude på kodestuer her i landet.

  • 2
  • 0
Simon Shine

For så vidt jeg husker kan man nemlig ikke få job med en 2 årig HF.
Nu ved jeg selvfølgelig godt, at de garvede debatører straks tænker "Kors for en paphat - selvfølgelig får man ikke job med en HF, den skal man jo bruge til at læse videre med."


Som en anden debattør har sagt: Det kan være, man skal lægge mere vægt på det i uddannelsens beskrivelse, at den primært er adgangsgivende til en række andre uddannelser. Det er imidlertid, så vidt jeg ved, ikke hensigten.

Så hvad I end gør - ta' ikke den mulighed fra de praktisk orienterede unge.


Det synes jeg er et meget godt argument, og jeg er også tilhænger af at andre videregående uddannelser kun kræver en begrænset delmængde af HF for at blive optaget (fx pædagog).

Så hvordan undgår man at teknisk skole-uddannelser bliver badefag for ubeslutsomme unge? Måske skal man slet ikke betragte web-integrator-uddannelsen som en it-uddannelse, men i stedet som værested / ungdomsklub.

Jeg har ærlig talt svært ved at forestille mig andet på det man kalder niveau 3 -- hvad end det betyder, har man lavere forventninger end på uddannelserne it-supporter og frontline pc-supporter (niveau 4), hvor man trods alt har en realistisk idé om et erhverv.

Hvad ville man gøre hvis ingen ville ansætte tømrere fordi de var for dårligt uddannede... Sige at tømreruddannelsen bare var et springbræt på vej til at blive arkitekt eller bygningsingeniør?

  • 1
  • 0
Lars Hansen

A) Man kan godt, på den givne tid, lære alle de ting som målbeskrivelsen forventer (hvilket de web-integratorer som har deltaget i debatten er gode eksempler på), men målgruppen som teknisk skole på uddannelsesniveau 3 sigter efter kan generelt ikke.

Jeg ved ikke, hvad de web integratorer, der deltager i debatten kan eller ikke kan. Det eneste jeg ved er, at de har været tilfredse med deres forløb.

Det er ikke unikt, til web integratorer, at de har et eksamensbevis, der lyder til, at de kan mere, end de reelt kan. Det samme gør sig gældende, andre steder. Noget må de jo kunne, siden de har fået en høj karaktér, så det handler jo om niveau.

Nu har jeg ikke gået på uddannelsen, men data- og kommunikationsuddannelsen. Karaktéren til svendeprøven her, er ikke noget teknisk skole finder på, men censorer der eksaminerer. Disse kommer fra erhvervslivet, og hvis man skal justere kravene til bestået og ikke bestået, er det kravene til disse censorer man skal se på.

Det er samtidig dem, der ultimativt, holder skolen op på, at de leverer det produkt de reklamerer med. For mig at se, er det den bedste måde, at gøre ting på, indenfor det koncept de tekniske skoler arbejder efter.

Man kunne også være lidt hård i hvordan man promoverer uddannelsen, og skrive, at man kan arbejde med web teknologier, eller rettere sagt, man er "certificeret" til at arbejde med web teknologier, på et lavt niveau. Men, den konklusion, burde være implicit, idet eksamensbeviset ikke er fra en højere læreanstalt i IT sammenhæng. Jeg tror egentlig heller ikke, at der er nogen der forventer, at en automekaniker skal tilse mekanismen i et atomkraftværk, eller udvikle nye motorer.

B) Fordi målgruppen generelt ikke lever op til basale færdigheder, er skolerne nødt til at slække på deres vurderingsstandard, hvorefter man finder arbejdsgivere som siger at 12-taller ikke engang lever op til rutineopgaver. Herved har uddannelsen mistet alt sit status på arbejdsmarkedet, og man har en uddannelse hvis eneste formål er videreuddannelse. I så fald burde man måske afskaffe web-integrator og gøre den til en gren af produktionsskolerne. [2]

Jeg synes de mangler praktikdelen, fordi det kunne lige præcis give dem muligheden for, at opleve det niveau de forventer at skulle leve op til. Der er praktik, eller krav om godtgørende erhvervserfaring, for de andre uddannelser. Men, hvor er praktik pladserne? Et evigt spørgsmål, der er også et element, uden tvivl, af manglende støtte, fra erhvervslivet.

En anden ting. Jeg så gerne, at man skar ned på de her målepinde eleverne skal leve op til og fokuserede ind på ganske få kerneområder, for at de kan opnå størst mulig ekspertise med dem, samt at skolerne kan fokusere midlerne til undervisning ind på bedre lærere og udstyr til eleverne.

Og, i kombination med dette, skal kvalitetsstyringen via censorerne, gøre forskellen. Det er jo ultimativt dem, der vurderer værdien af produktet, og de skal selvfølgelig komme fra erhvervslivet, være uvildige samt vidende om det eleverne bliver eksamineret i.

Fordi, er produktet så, for ringe, bliver presset lagt på de tekniske skole, til at øge kvaliteten i undervisningen eller præcisere hvilket niveau der kan forventes af dem der består. Alternativet ville være, helt at droppe uddannelser, og det synes jeg egentlig ikke er urimeligt heller, hvis det viser sig, at de ikke kan levere varen.

Det, at niveauet på en uddannelse overordnet set, er lavt, er ikke et argument for, at ændre ved noget. Fordi, uddannelse skal møde folk på det niveau de er på, også søge at løfte det. Spørgsmålet er, som jeg nævnte tidligere, om der er plads i IT branchen til andre end de allerdygtigste, og i krisetider som nu, er det selvfølgelig ikke tilfældet at ret mange virksomheder vil investere i at oplære og certificere andre end de allerskarpeste og ivrige kandidater.

Hvis arbejdsudbuddet var noget større, og der manglede folk de fleste steder, tror jeg det billede ville ændre sig drastisk.

  • 0
  • 0
Daniele Buttigli

Nu er jeg næsten lige færdigudlært web-integrator, og jeg har lige nogle rettelser; der læres altså lidt om jquery, og lidt mere om ajax. Det handler jo også om hvad eleverne gør for at lære de ting.

Jeg er rigtig glad for at have taget denne uddannelse. Det giver mange muligheder for at komme videre i uddannelses-livet.

HTML og CSS delen bliver man næsten perfektionist i, hvis man bare tager sig sammen og hører efter. Det handler jo også om selv at studerer det derhjemme. Jeg havde en lærer der intet vidste om C#, og det skulle han lære os. Derfor studerede jeg det selv, og er nu rigtig god indenfor det sprog og har forstået det objekt orienteret i programmering, og bla. ved php.

Du lærer meget hvis man bare gider.

  • 0
  • 0
Daniele Buttigli

Hej. Jeg skal videre som datamatiker. Lige nu går jeg bare og er ledig, på dagpenge. Så skal jeg starte på VUC/Hf eller noget andet fordi at jeg er nød til at få Matematik på B før at jeg kan starte på datamatiker :-).

  • 0
  • 0
Jn Madsen

Jeg kender ikke rigtig web branchen, men jeg har da snart 30 års erfaring i ISP og datakommunikations branchen.

Mine erfaringer er, at unge uanset uddannelse aldrig får de helt fede jobs.

Når man har fået erfaring (og et godt rygte) så kan man komme tættere på de gode stillinger. Om man startede med en uddannelse i branchen eller som selvlært, det er fuldstændigt ligegyldigt.

Det eneste der tæller er ens rygte og om man har erfaring der nogenlunde matcher den stilling man søger.

De gode jobs besættes lige så ofte af folk uden officielle uddannelser. I længden tæller kun flid, interesse og evner.
Er web branchen anderledes end datakommunikations branchen? I mine øjne burde de være ens.

  • 0
  • 0
Tine Andersen

Den nu hedengange IA uddannelse (Informatik assistent), som uddannede folk i tæt samarbejde med erhvervslivet, men der kom kun 25 % i arbejde indenfor faget, begrundelsen var (også) dengang at uddannelsen var ny.
Webintegrator lyder som noget, jeg gerne ville uddanne mig til, hvis jeg var 20 år yngre. Jeg kan noget ud af de 4- ud af 5 ting. Men jeg har taget kurser og er autodidakt i det, derfor ved jeg- at papir på uddannelser er en meget god ting!
HF/STX/HTX er kun adgangsgivende til videregående uddannelser- i sig selv er de ikke meget værd, man kan dårligt nok få et ufaglært job på de papirer...

Folk uden papirer- er dem der fyres først i dårlige tider, så husk lige det, hvis du headhuntes i en ikke helt færdiggjort uddannelse!

Jeg har været i aktivereing med flere af dem, aktivering som i k o n t a n t h j æ l p. En var endda Unixudvikler.... Så kan man lære dét.

Flid, evner og interesse gælder til Wandsbeck i krisetider. Hvem ville du fyre først? Dem med papir- eller den flinke uden, der afgjort nu har en for høj løn ift kvalifikationer og djøfferne.

Mvh
Tine- og min søn skal have papir med sig fra Uni- ellers bliver han gjort arveløs! Eller noget... ;-D

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere