Kræsne danske it-firmaer går glip af store outsourcing-gevinster

Danske firmaer skal lære at bruge standardløsninger, hvis de vil opnå solide besparelser ved at outsource. Det mener Siemens, der undrer sig over den danske kræsenhed.

Der er masser af penge at hente på it-budgettet ved at outsource. Men det kræver, at man giver tøjlerne mere fri, end danske firmaer generelt er villige til i dag.

Sådan lyder det fra Siemens IT Services, der selv har en del outsourcing-kunder i Danmark.

»Hvis man vil spare penge på sin it-drift, er man også nødt til at gå på kompromis. Så kan man ikke stille krav om, at det skal køre på en speciel dansk måde, eller med specialtilpasset software,« siger Finn Vagner, outsourcingdirektør for Siemens IT Services i Danmark.

Et grelt eksempel på, at danskere vil have deres egen, hjemmelavede software, er i hospitalsvæsenet, hvor man for år tilbage valgte, at næsten hvert eneste amt skulle udvikle sit eget EPJ-system.

»Vi synes, vi er så specielle, at der er brug for hver sit system, selvom Danmark tilsammen ikke er større end Hamburg-området. I Tyskland har man til sammenligning valgt at basere landets sundheds-it på standardsystemer,« forklarer han.

Men også helt almindelige virksomheder er slemme til at stille særlige krav, der gør det umuligt at levere it-drift til en billig penge, mener han.

»Email-systemer er ofte syltet ind i andre applikationer. Men rigtig mange kunne godt klare sig med et system direkte ud af boksen fra for eksempel Microsoft. Med CRM-systemer kan man også nøjes med en standardløsning. Så kan det være, at man skal lave lidt om i sine virksomhedsprocessor,« siger Finn Vagner.

Rådgivere gør det værre
Skal han kunne levere en billig løsning, skal en kunde ikke komme med murstensroman af en kontrakt, fyldt med udspecificerede krav til, hvordan en løsning helt præcist skal stykkes sammen.

»Der kommer til at være et skift, så man ikke skriver, hvordan man vil have det leveret, men hvad man vil have leveret. Hvis der ikke er krav om, at overvågning af driften skal foregå i Danmark, eller at medarbejderne skal kunne læse danske beskeder, kan vi gøre det meget billigere i eksempelvis Rumænien,« siger han.

Men det kræver et mentalitetsskift i it-afdelingerne i Danmark, mener han.

»Man er i Danmark en smule nørdet om, hvordan it-drift skal leveres, og har mange meninger om detaljerne,« lyder hans erfaring.

En anden barriere for simplere og billigere kontrakter er rådgiverne, som kunderne hyrer til at hjælpe dem med outsourcing-projektet.

»Hvis en rådgiver skriver, at alt skal være standardløsninger, tjener han ikke ret meget på det. Så rådgiverne skal også skifte spor. Virksomhederne må sørge for selv at stille kravene og ikke bare overlade det til rådgiverne, fordi man ikke har prøvet at outsource før,« siger direktøren.

Hans vurdering er, at mange danske firmaer kan skære i omkostningerne til it-drift, og udover standardløsninger og kompromiser, anbefaler han også at multisource - altså at vælge forskellige leverandører samtidigt, i stedet for bare at sende det hele i favnen på ét firma.

»I dag bliver der brugt for mange resurser på bare at holde it-systemerne i luften, og for lidt på forretningsudvikling i de danske it-afdelinger. Jeg tror med tiden, at it-afdelingerne bliver tvunget til at levere mere forretningsudvikling for pengene,« siger Finn Vagner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Madsen

Måske skulle man i danmark blive mere enige om at lave bestemte standarder inden for f.eks. sygehuse, læger, kommuner osv.
Hvis man nu lavede nogle fælles systemer ville det gøre det nemmere hvis man nu er i den ene ende af DK og bliver syg hvis de med det samme kunne gå ind og indhente oplysninger om behandlinger man har fået.

Man skal lave nogle samle systemer, men som er adskilte på nogle måder, så man ikke "bare" kan indhente alle oplysninger der passer en.

  • 0
  • 0
Jimi Hansen

Med CRM-systemer kan man også nøjes med en standardløsning. Så kan det være, at man skal lave lidt om i sine virksomhedsprocessor

Meningen med systemerne er vel at de skal gøre arbejdet nemmere for os - ikke at vi skal indrette os efter systemerne og spilde tid på at arbejde rundt om systemernes manglende fleksibilitet.

I Danmark er lønningerne høje - det er vel grunden til at det kan betale sig at få systemerne skræddersyet, så vi spilder mindst mulig tid på dem i det daglige.

  • 0
  • 0
Lars I. Nielsen

Jeg synes det er lidt usmageligt, at den kære outsourcingdirektør lægger skylden på rådgiverfunktionen. Han glemmer nemlig at fortælle, at Siemens IT også "bare" vil tjene flere penge, og det gør man selvfølgelig nemmere, hvis man kan skære kundens tekniske garanti væk (her: rådgiveren), og skubbe (alt for) simple standardløsninger ud til dem.

Selvfølgelig findes der rådgivere, der mere tænker på egen indtjening, men jeg vil vove den påstand, at langt hovedparten faktisk har kundens behov in mente når de rådgiver. Og det er vel det, der er hele essensen i dette emne, ikke sandt?

Jeg synes ikke, at outsourcing for enhver pris gavner nogen (kunder), ofte snarere tværtimod. Der kan være endog store omkostninger for et firma ved at outsource forkert, især til andre lande/kulturer, det bør en seriøs rådgivning altid tage med i overvejelserne.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere