Krabbespil i Java giver kode-jomfruer blod på tanden

25 elever fra 9. og 10. klasse skulle kode for første gang, som en del af en uges it-praktik. Det skete med Java-spil og hjælp fra HHX-elever.

Ord som class og objekter flyver gennem luften i mødelokalet hos Fujitsu. Denne tirsdag eftermiddag er det dog ikke professionelle softwareudviklere, som er i gang med at diskutere kode, men 25 elever fra 9. og 10. klasse, der er blevet kastet ud i Java-programmering for første gang.

I løbet af 3 timer skal de have stykket et spil sammen med hjælp fra værktøjet Greenfoot og ikke mindst en flok hjælpere fra Niels Brock's HHX-klasse med særligt it-fokus.

»Vi har holdt workshop med lidt basal programmering, og eleverne har klaret det rigtig godt. De skulle lave et spil, hvor man styrer en krabbe,« forklarer Ajer Islam, der ligesom resten af hjælperne fra Niels Brock har haft timer i programmering siden sommerferien.

I den gruppe folkeskoleelever, som han har hjulpet, sidder Jonas Bjørstorp og eksperimenterer med nye tricks, efter at have kodet spillet efter vejledningen. Foreløbigt har han skiftet baggrunden og figurerne i det simple spil ud, og opslag på nettet efter nye Java-kommandoer viser, at han ikke stopper der.

»Jeg meldte mig til it-praktik for at se, om det er en fremtidsmulighed for mig at arbejde med it. Foreløbig har jeg lært, at det er meget varieret, og at man skal være meget kreativ,« siger han til Version2.

Han har ikke prøvet at arbejde med kode før, men udviklingen af Java-spillet, der skal vises frem til afslutningen på fredag for hele holdet samt gæster og familie, er et hit.

»Jeg håber, der er en konkurrence for bedste spil på fredag. Helst hvor man kan vinde noget,« siger Jonas Bjørstorp, der ikke har tænkt sig at stoppe arbejdet ved fyraften klokken 15, men vil arbejde videre med spillet derhjemme.

Både drenge og piger i år

Workshoppen er en del af ugens program for de unge, der har meldt sig til IT-Branchens it-praktik i uge 46. 10 store it-firmaer er værter, og til denne dags øvelse har Fujitsu, udover hjælperne fra Niels Brock, også samarbejdet med HP, så begge firmaers praktikanter er med.

»Alle deltagerne har skullet ansøge om at komme i it-praktik, og begrunde hvorfor de gerne ville, for der er desværre ikke pladser nok til alle interesserede. Vi var med sidste år også, og det har været en meget positiv oplevelse,« forklarer Karin Jung, der står for arrangementet hos Fujitsu.

Sidste år var der kun drenge på holdet hos Fujitsu, men i år er der også et par piger. Det glæder Karin Jung, for hele ideen med it-praktikken er at vise, at it-branchen ikke kun er at nørde med kode og maskiner.

»Vi har haft dem rundt hos os og se alle de forskellige roller og jobmuligheder, der er i it. For eksempel sælger, udvikler, tekniker eller helpdesk,« siger hun.

Deltagerne kommer fra hele landet, og der er ingen krav om, at de har erfaring med it på forhånd.

»De kommer med meget forskellige forudsætninger. Nogle er allerede bekendt med forskellige programmeringssprog, mens andres it-kundskaber er meget begrænsede,« forklarer Karin Jung.

Hardware er mere spændende

Mens flere af eleverne holder digitalt frikvarter med besøg på Facebook eller Youtube, arbejder Jack Herold videre med sit spil. Han har lidt kode-erfaring med i bagagen, men ikke med Java.

»Jeg har arbejdet med HTML og fået hjemmesider til at gøre forskellige ting, men ikke prøvet at lave mit eget spil før. Men min storebror programmerer og laver apps og spil til iPhone,« forklarer han.

Planen er at uddanne sig inden for it, og første skridt er allerede taget ved at vælge 10. klasse på teknisk skole.

»Jeg synes mest, at det er hardwaren, der er spændende. Men software er også okay. Man skal prøve lidt af hvert,« siger Jack Herold.

I alt er 135 elever fra 9. og 10. klasse i erhvervspraktik hos 10 it-firmaer i denne uge, heraf 23 piger.

Praktikopholdet er en del af brancheorganisationen IT-Branchens kampagne Choose Different, der forsøger at hverve unge til en fremtid i it-fagene

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Rasmus Petersen

De burde bruge MyreKrig i stedet :-)

Der kan man måske så godt argumentere for, at det er en lidt større udfordring at kode en intelligent myre...

Der er overraskende mange der starter på datalogi-studiet, som aldrig har prøvet at programmere før.

Jeg kan som nystartet studerende på Softwareteknologi på DTU således fremhæve det faktum, at følger du et almindeligt grundskole- og ungdomsuddannelsesforløb (Folkeskole og STX), så stifter du så godt som ikke bekendtskab med decideret undervisning i software (mit gymnasium havde valgfag i det, men der var ikke nok tilmeldte). Og det er, efter min mening, relativ svært tilgængeligt på egen hånd (dermed ikke sagt, at nogen kan - det sker jo ofte)...

På vores årgang (specifik i kurset Indledende Programmering (som følges af linjerne Software og IT-Kom + det løse), hvor forelæseren lavede en anonym undersøgelse) ligger vi på ca. 40 % studerende helt uden tidligere erfaring. Da man derfor starter for grunden, opnår andre autodidakte også ofte en bedre forståelse, har vi set.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere