Kortekspert: Ufattelig svært og dyrt at rette fejl i Apples 3D-kort

21. september 2012 kl. 12:5693
Kollapsede broer, landingsbaner lige så ujævne som hullede grusveje og Operahuset som én stor kasse. Apples nye Maps-funktion er fyldt med fejl, men det er prisen for at lave billig, automatiseret 3D-funktionalitet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

De fejl, som begynder at vise sig i Apples nye Maps-funktion, var umulige at undgå. Det mener Poul Nørgård, der er kortekspert og vicedirektør i Cowis korttjeneste, som selv har stort kendskab til 3D-kort og digitale mapping-tjenester. Det skyldes ganske enkelt, at Apple Maps’ 3D-funktion er bygget på automatisk udregnede højdemodeller frem for manuelle.

»Fejlene i Apple Maps var helt forudsigelige. Vi har kendt til problemerne med de automatiske udregninger længe, men da Apple har for vane at trække ekstra medieopmærksomhed om deres produkter, kommer der nu nyt fokus på problemerne. Det gør selvfølgelig ikke oplevelsen bedre,« siger Poul Nørgård til Version2.

Flere brugere af den nye kortfunktion fra Apple har taget billeder af broer, der ser ud, som om de er kollapsede, og landingsbaner, der er vildt bulede. Udhænget på Operahuset i København er eksempelvis blevet lavet om til én stor kasse.

Gratisprodukter ikke på højde

Apple købte tilbage i oktober 2011 den svenske kortudviklingstjeneste C3, som blandt andet har hjulpet til med 3D-funktionerne i Apple Maps over København. Apples nye Maps er ikke en tjeneste, som man giver ekstra penge for, men i stedet får man den gratis med i Apples seneste mobile styresystem iOS 6. Og automatiske udregninger af højdemodellerne er klart billigere end en manuelle tilgang, hvilket også er grund til, at Apple kan udsende Maps uden ekstra tillæg. Igen en klar årsag til, at kortfunktioner indeholder fejl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»De gratis produkter inden for korttjenester, som findes flere steder, når på ingen måde op på betalingsløsningerne. Det er en helt nøgtern konstatering. Så derfor er de smækfyldt med fejl,« siger Poul Nørgård.

Nå ja ...

Poul Nørgård vil ikke kommentere specifikt på Apples produkt i forhold til oplevelsen, men han sidder dog stadig tilbage med en ‘nå jaa-følelse’ oven på den store mediedebat og brugeroplevelse med Apple Maps indtil videre.

»Jeg sidder lidt tilbage og tænker: 'Okay, hvad nyt er der reelt i det her? Ingenting.' Hvis man vil have billige kort i fremtiden, er den automatiske løsning da meget god. Men de fejl, som vi ser nu, vil blive ufatteligt svære at rette, medmindre man gennemgår kortene manuelt. Og det koster kassen. Her fejler Apple ikke mere end alle andre,« siger Poul Nørgård til Version2.

Han påpeger samtidig, at Apple tilsyneladende har fået meget travlt med at løsrive sig fra det tidligere samarbejde med Google om både korttjeneste og YouTube, der ikke følger med som standard-apps i iOS 6. Derfor har æblemærket gjort klogt i at benytte automatiske beregninger, ellers havde kortfunktionen aldrig kunnet nå at blive en del af Apples nyeste mobile styresystem.

93 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
96
5. oktober 2012 kl. 23:38

allerede nu er der rettelser til de berømte smeltede broer i New York så Manhattan Bridge og Brooklyn Bridge er nu at se i fuld flor.

Først nu.... Det tog da godt et stykke tid før blot et par af de allermest larmende og "berømte" kiks blev håndteret. Med den hastighed kommer det sgu til at vare en evighed. På den anden side er flyover jo mest en "demo" feature, uden den store værdi ud over det med at kunne sige "det er da cool".

(Og eksempel billedet ser stadig ud til at lide af alvorlig søsyge flere steder).

84
2. oktober 2012 kl. 12:34

Alt tyder på, at offentlige geodata bliver frikøbt i Danmark, og derfor vil Apple kunne benytte et dataset, som ville gøre Google misundelig, hvis de ikke selv også kunne bruge det.

Desværre er Google blevet fremhævet som en slags de-facto-standard. Det kan de slet ikke leve op til. Der er mange fejl, og frem for alt er de også i Google Maps udeklarerede. Der er ikke valide årstal på deres ortofotos, og ind imellem digter de lidt rigeligt mht vejnavne og -føringer. Når man prøver at gøre dem opmærksom på problemerne, tager det uge- eller månedsvis at få et svar. Nu er der så endelig kommet gang i MapMaker.

Google arbejder selvfølgelig efter kvalitetsmålet 'godt nok'. Det påvirkes naturligvis af antallet af brugere, hvilket bevirker at tyndt befolkede områder til tider nedprioriteres. Om eller hvornår de muligvis nedprioriteres, ved vi så ikke, for deres geodata er som sagt udeklarerede ;-)

Jeg bruger selv Googles API til Maps, og jeg er glad for den rolle Google har spillet for at udbrede brugen af geodata. Google har tilgængeliggjort området og udbredt det i fantastisk grad, og de har lavet et UI og en performance, som imø godt kan opfattes som en de-facto-standard. Det er ikke det samme som at hævde, at deres dataset er det.

85
2. oktober 2012 kl. 14:19

Desværre er Google blevet fremhævet som en slags de-facto-standard. Det kan de slet ikke leve op til. Der er mange fejl, og frem for alt er de også i Google Maps udeklarerede. Der er ikke valide årstal på deres ortofotos, og ind imellem digter de lidt rigeligt mht vejnavne og -føringer. Når man prøver at gøre dem opmærksom på problemerne, tager det uge- eller månedsvis at få et svar. Nu er der så endelig kommet gang i MapMaker.

Nej, det er i høj grad rigtigt at Google er langt fra at have et "perfekt" dataset; det triste er jo så blot at de alligevel er et stykke foran de andre kommercielle globale mapping spillere. Min oplevelse er dog (også uden at bruge Map Maker) at jeg har fået flere svar på rettelser i løbet af få dage, og at de har momentum.

En sammenligning med gamle danske Krak har egentlig overrasket mig lidt, jeg har fundet mange ting hvor Google ramte bedre, set i forhold til aktuelle ortofotos af god kvalitet (men da også omvendt).

Openstreetmap ser typisk ret godt ud i Danmark (dog af ujævn kvalitet og konsistens), men deres licens betingelser (ShareAlike) er jo netop designet til at at kommercielle spillere ikke kan basere sig på dataene.

Når jeg tilføjede "not" til emne, er det fordi mapping handler om meget mere end blot kortdata, men også om integration med lokal søgning, det vil især sige "de gule sider".

86
2. oktober 2012 kl. 14:43
87
2. oktober 2012 kl. 15:12

Hævder du i øvrigt, at Google gør dette godt?

Nej.

De har det blot med at være bedre (eller måske mindre ringe) end de andre globale kommercielle mapping spillere. Men små lokale omlægninger af veje har de alle svært ved at ramme.

Det konkrete eksempel er i øvrigt bedre som "gule sider" end det umiddelbart ser ud til. Der ligger en række firmanavne oveni hinanden, og frisøren var "heldig" at lige øverst i bunken. Men hvis folk spørger Google om vej til fx "Tandklinikken Ravn", bliver de ledt hen til centeret, med dråben ude på P-pladsen. Derfra til at finde indgangsdøren er der ikke ret langt.

Det drejer sig endda om helt og aldeles gratis data, som Google bare skal bøje sig ned og samle op ;-)

Hvad mener du helt konkret med "gratis data" her?

91
2. oktober 2012 kl. 16:00

under 'Den åbne offentlige licens'.

Altså kunne du ikke længere "skjule" at det kun handler om en enkelt lille kommune, som fremgår af domænenavnet.

Stevns Kommune er da afgjort et godt eksempel til efterfølgelse, men der skal altså meget større dækning til for at det bliver mere et sjovt kuriosum for de globale mapping spillere.

Det bliver til gengæld interessant for dem hvis du får ret i din forudsigelse om at geodata bliver frikøbt i Danmark, hvor jeg så går ud fra at du mener hele Danmark, og på egnede vilkår.

(Forresten - strengt taget følger du vel ikke licensen ved at publicere eksempel billedet uden kilde, men jeg tror dog godt at du kan sove roligt :-)

93
2. oktober 2012 kl. 18:17

Er du en troll?

Nej da. Det er du vel heller ikke :-)

Jeg synes blot at det var relevant at forstå omfanget af de gode frit tilgængelige data som Google evt. kunne "samle op", så derfor spurgte jeg - indtil svaret kunne udledes.

Jeg håber da virkelig at det gode initiativ breder sig, i stedet for at være i det små.

94
2. oktober 2012 kl. 18:26
80
30. september 2012 kl. 15:29

Et interessant kik på hvad der ligger bag Google Maps:How Google Builds Its Maps—and What It Means for the Future of Everything

I came away convinced that the geographic data Google has assembled is not likely to be matched by any other company. The secret to this success isn't, as you might expect, Google's facility with data, but rather its willingness to commit humans to combining and cleaning data about the physical world.

Artiklen kan siges at overse at andre selskaber, som bygger online maps, også har folk på jorden til at levere vigtig info til kortene, men understreger at der skal betydeligt mere til end den mashup som Apple foreløbig har lavet.

67
28. september 2012 kl. 09:02

Apple har købt kort-data fra TomTom, så de HAR kortdata som i kvalitet sagtens kan matche sig med Googles kort-data, men har på samme måde som når Oracle køber andre produkter, valgt at fucke et godt udgangspunkt op til noget nærmest ubrugeligt.

Spørgsmålet er hvor lang tid de skal bruge på at komme tilbage til udgangspunktet, eller fjerne deres egen fuckup ?

65
28. september 2012 kl. 08:46

Altså, det kort sjov holder bare ikke. Min kone har en gammel iPhone opdateret til iOS 6. Vi bor i Oxford Have på Amager. Står jeg i vores køkken og søger på Oxford Have [hus nr.], giver iMaps (eller hvad det nu hedder) mig adressen: [hus nr.] Cave Street i Oxford, England. Min Lumia 800 (og min gamle HTC DHD) kan, når jeg står samme sted, da godt finde ud af at give mig den korrekte lokation...

Der er simpelthen ingen undskyldning for, når man nu laver "fantastiske" løsninger (i følge en selv om ikke andet), at sende sådan noget skrammel på gaden, førend det virker, bare fordi man er tøsesur på Samsung/Google...

64
28. september 2012 kl. 04:53

og det virker som om der er nogen der er kommet med på trenden med fake reklamer...

https://appleinsider.com/articles/12/09/27/googles-ilost-motorola-ad-faked-an-address-to-lose-ios-6-maps

jup... google/motorolas reklame hvor de "driller" Apple maps med at de er iLost... just det har nu vist sig at den addr de slår op er en lille smule problematisk... der er nemlig en park (de ulige numrer på den vej ligger der en park) og hvis man slår op på et af de lige numre på den vej så finder Apple maps det lige med det vuns.

Så hele det kafuffle der har været med maps virker som om a) at der er ingenting der kan erstatte bruger brugs data når man skal starte en global tjeneste op (selv mægtig google har fejl i deres kort og rute database idag så lad os se om et par måneder om der ikke er kommet mere styr på de unøjagtigheder der er i Apple Maps database) b) det er en storm i et glas vand forårsaget af pageview glædespige publikationer og b) at den fuldautomatiserede 3D maps flyover algoritme har problemer med ikke traditionelt udformede bygninger eller ting med luft under. Men at det er et fiksbart problem (for hvis man slår et sving forbi Sidney så har broen ved siden af operahuset det fint.

72
29. september 2012 kl. 23:05

Det er sjovt når nogen er så iGlade at de bare ikke kan være enige med resten af verden om at det er noget hø med de kort, men kalder det .... 'unøjagtigheder' :-)

Det underbygger desværre min påstand om at Apple har vokset sig så store at de nu er i en position hvor de kan tillade sig at nedprioritere brugeroplevelsen og gå efter mere strategiske mål og, uden fare for at folk søger væk fra platformen i større tal.

76
30. september 2012 kl. 13:16

Det underbygger desværre min påstand om at Apple har vokset sig så store at de nu er i en position hvor de kan tillade sig at nedprioritere brugeroplevelsen og gå efter mere strategiske mål og, uden fare for at folk søger væk fra platformen i større tal.

Det tror jeg er helt rigtigt. På mange måder er Apple kommet i samme liga som IBM, Microsoft og Google, der har nået en kritisk masse, der muliggør netop strategiske valg - uden umiddelbare konsekvenser for deres bruger/kunde-base.

Der er dog to ting, der er vigtige at få med

  1. Det er svært at vurdere de langsigtede konsekvenser af Apples beslutning - selvom de kortsigtede jo uomtvisteligt er, at Maps på iOS er blevet dårligere efter at Apple smed Google på porten. Derfor er det svært at vurdere, om beslutningen er god eller dårlig - også set fra brugernes side. Personligt tror jeg, at Apple er en langt større garant for lækker software end Google er - givet de samme data. Derfor tror jeg, at det i længden gavner brugerne af iOS at data omkring deres brug af Maps bliver sendt til Apple og ikke til Google. I mine øjne er denne opfattelse ikke så mystisk - Apple er et hardware/software-hus og Google er et marketing/reklame-hus.

  2. Det er ikke nødvendigvis et udtryk for stupiditet eller at man har afleveret sin hjerne i garderoben, at man vælger at bruge et softwareprodukt, der isoleret set har konkurrenter, der er endnu bedre. Eksempelvis synes jeg, at Google Docs er en joke og burde sendes på de evige bit-marker - i hvert fald set i forhold til Microsofts Office Web apps (Office365). Men jeg/vi bruger det stadig, da integrationen imellem mail, kalender, dokumenter langt slår hvad Microsoft har/kan diske op med. Så samspillet imellem platform og integration med andre produkter kan sagtens retfærdiggøre brug af et "inferiørt" produkt - selvom der findes andre produkter derude, der isoleret set er bedre.

79
30. september 2012 kl. 13:49

Personligt tror jeg, at Apple er en langt større garant for lækker software end Google er - givet de samme data. Derfor tror jeg, at det i længden gavner brugerne af iOS at data omkring deres brug af Maps bliver sendt til Apple og ikke til Google

Sagen er så blot at data om brugen af app'en blot er en mindre del af den data indsamlings indsats som Google har gang i, med mange forskellige kilder. Fx laver de computer-analyse af Streetview optagelserne for at forbedre kortene.

Apple er gode til at lave poleret software, ja, men de har ikke vist tegn på at være gode til at samle og strukturere store datamængder; det er til gengæld en kernekompetance hos Google. Det er jo også påfaldende at de efter Mapgate startede pludselig søger folk med forstand på mapping.

Det er altså givet at de ikke har samme data; Apple's datagrundlag er langt svagere end hvad Google har bygget på meget længe. Selv med store investeringer kan det tage årevis at nå på niveau.

81
30. september 2012 kl. 23:31

Apple er gode til at lave poleret software, ja, men de har ikke vist tegn på at være gode til at samle og strukturere store datamængder; det er til gengæld en kernekompetance hos Google.

BI/datamining er ikke raketvidenskab og i hvert fald ikke noget, der er forbeholdt drengene i Mountain View, CA.

Det er altså givet at de ikke har samme data; Apple's datagrundlag er langt svagere end hvad Google har bygget på meget længe. Selv med store investeringer kan det tage årevis at nå på niveau.

Det kommer jo an på, hvordan du ser på det. Google er ikke de eneste, der kan lave kort - TomTom, Garmin, Navigon, MapQuest, Bing og andre er jo eksempler på, at det sagtens kan lade sig gøre at lave gode, brugbare korttjenester til bla. navigation i biler ... også selvom man ikke har Googles data. At sige at Apple skal have samme datagrundlag som Google for at lave en "killer korttjeneste" er vist lidt søgt.

82
1. oktober 2012 kl. 00:12

At sige at Apple skal have samme datagrundlag som Google for at lave en "killer korttjeneste" er vist lidt søgt.

Det var ikke mig men dig selv der snakkede om samme data. :-) Jeg tolkede det så som "samme datakvalitet".

Men pointen er sådan set bare at at det er et projekt af meget stor størrelse, og det der med datamining fra app brugen er altså kun et hjørne af den egentlige opgave. Blot kvalitetskontrol er en meget tungere aktivitet, hvor det at grave nogle data fra en web server log ikke rykker.

Selvfølgelig er det ikke "raketvidenskab", men det er altså ikke "bare lige" at organisere dataindsamling på globalt plan. Her tænker jeg ikke på den simple del, datamining, for nu lige at fastholde dén pointe. Det er ikke fordi det er principielt svært, men fordi det praktisk set er besværligt som bare ....

En lille sammenligning med Google Maps gjorde forresten Bing Maps til en flad og indholdsfattig oplevelse. Gode digitale kort har brug for langt mere indhold end hvad der skal til for at lave navigation til biler. Selvfølgelig kan Google ikke siges at være "kommet i mål", men de bliver svære at indhente, med det momentum de holder sig.

Omkring sammenligningen med producenterne af GPS navigations kort til biler, så har jeg set nogen pointere nyttesløsheden af bilens indbyggede kort/navigator. En smartphone med Google Maps var mere nyttig, til at finde hvad de havde brug for.

Jeg glæder mig til at se hvordan det går med Apple Maps om et år.

83
1. oktober 2012 kl. 02:17

Kom forresten til at tænke på at Mike Dobson, som har arbejdet mad kartografi og lokalitets data i mange år, har offentliggjort nogle overvejelser:Google Maps announces a 400 year advantage over Apple MapsTitlen er lidt fjollet, men det er indholdet ikke. Læsning kan anbefales.

The issue plaguing Apple Maps is not mathematics or algorithms, it is data quality and there can be little doubt about the types of errors that are plaguing the system. ... Apple’s maps are incomplete, illogical, positionally erroneous, out of date, and suffer from thematic inaccuracies.

74
30. september 2012 kl. 09:25

Det underbygger desværre min påstand om at Apple har vokset sig så store at de nu er i en position hvor de kan tillade sig at nedprioritere brugeroplevelsen og gå efter mere strategiske mål og, uden fare for at folk søger væk fra platformen i større tal.

Et andet bevis på dette er den manglende youtube app. netop denne app. er grunden til at mange har købt apple tv, da det gjore det let at se youtube på ens tv. Nu skal man så på youtube vha. safari, i den kluntede multitasking menu, scrolle til venstre, og aktivere airplay, hvor mange almindelige bruger finder mon ud af det.

77
30. september 2012 kl. 13:19

netop denne app. er grunden til at mange har købt apple tv,

Har du noget statistik, der retfærdiggør denne påstand?

Jeg har aldrig nogensinde brugt AppleTV til at se videoer på YouTube (ok - måske en enkelt gang eller to) - dertil er den minimalistiske fjernbetjening røvdårlig til at fremsøge noget som helst.

75
30. september 2012 kl. 10:25

Et andet bevis på dette er den manglende youtube app. netop denne app. er grunden til at mange har købt apple tv, da det gjore det let at se youtube på ens tv.

På dette punkt kan det dog også sige at være Google's valg ikke at lave en neddroslet player som kunne fungere over Airplay. Jeg vil gætte på at forhindringen har været de overlays som giver ekstra muligheder oveni den rå video, ikke kun reklamer.

Mit indtryk er at der findes alternative video programmer som stadig kan smide den rå video over Airplay.

73
30. september 2012 kl. 00:00

Det må give iApologeterne lidt blandede følelser at Apple nu selv anerkender at den nedgraderede Maps på iOS6 er en frustrerende oplevelse.

66
28. september 2012 kl. 08:52

Tja, der er også en glad Apple-bruger som ikke bruger denne sag til desperat griben efter bare et lille halmstrå:Sorry, Apple fans: The Google/Motorola fake address ‘scandal’ is no scandal at all

Humlen er at der ikke er rimelig tvivl om at Google Maps klarer sig betydeligt bedre end Apple Maps omkring denne adresse. Det er direkte forkert at søge til Brooklyn, og den systematiske opbygning af adresser gør det helt rimeligt at sige "det må være sådan cirka dér". Det er jo heller ikke usædvanligt med tastefejl, eller at ting ændrer sig.

So a good solution is a humble solution, and good application logic is designed with an awareness of its own data limitations. For all the massive codebase behind Google Maps knows, the park on the 300 block of East 15th has been bulldozed in favor of a Kwik-E-Mart. And therefore, it gets you where you need to go — or as close as it can, given the limitations of its data and of your query.

Jeg foretrækker en Maps app som ikke sender mig helt på vildspor. For begge apps kan det siges at de burde have advaret om at adressen ikke er "perfekt", men det Apple Maps gør er uden rimelighed.

62
24. september 2012 kl. 18:57

..Apple Maps er en hysterisk elendig app lige pt (med flot 3D funktion), men vi sammenligner også Apples debut-produkt med kongen af online kort-funktioner.

Hvis man skal tro nyhederne hyrer Apple stort ind fra Google Maps teamet, så med tiden skal det nok blive en fin app.

63
25. september 2012 kl. 11:29

Det er ikke pointen. Pointen er at Apple saboterer en vigtig funktion for deres kunder af hvad der tyder på at være politiske årsager. Siri og Apple Maps ligner en brat opvågning fra hvad der var Steve Jobs' tid der handlede om fejlfri produkter og perfekt brugeroplevelse. Nu Apple's brugere ikke kun voldsomt promoverede beta-produkter på deres telefoner, de mister også gennemarbejdede applikationer til fordel for egenudviklede produkter der går fra sjuskede til ubrugelige.

Man kan jo kun håbe på, at de får rettet ind snart.

68
28. september 2012 kl. 09:19

Siri og Apple Maps ligner en brat opvågning fra hvad der var Steve Jobs' tid der handlede om fejlfri produkter og perfekt brugeroplevelse.

Det er noget af en myte at ting var "perfekte" da Steve Jobs var ved roret. Man behøver vel blot at nævne antenneproblemerne med iPhone4, revnet plastik-ramme for iPhone3G og fuldstændig ubrugelig sofware i iPhone3G (jeg kunne reelt ikke bruge min 3G før første opdatering til iPhone kom et par uger efter jeg havde købt telefonen).

61
24. september 2012 kl. 15:30

En løsningsmodel, der givetvis vil passe en del, er at flytte tingene på plads, f.eks kan jeg se perspektiv i Tårnby station på Saltholm, så er der da togtrafik der, og Christiania ud på Ærø.. Joe, Apple har fat i noget af det rigtige her... Ironi kan forekomme

56
24. september 2012 kl. 09:34

"Men da du købte iOS-enheder og de tilhørende apps, som du siger binder dig til platformen, da vidste du vel godt at du indvilgede i Apples politikker, at Apple er i sin fulde ret til at bestemme hvad der er på din enhed, og at Apple vælger - hvilke kort-apps du kan/må bruge. - hvilke sociale apps du kan/må bruge. - hvilke videoapp du kan/må bruge."

Givet at der kun er et firma der laver hardware delen og det eret lockin.

Men derudover er Frihed er en underlig størrelse... Men med henblik på det lock-in der hænder når man køber software hvordan er det mindre fastlåsende på Google play ?

Kan man køre play apps på windowsphone ? Eller iOS ?

Og nej Apple bestemmer kun hvilke Apps der må være på AppStoren og i standard installationen...

"Apple bestemmer hvad der er på din enhed"

er lidt at overdrive den pointe, specielt da Apple ikke blokerede for at Google lavede deres egen youtube App... og der er fuldstændigt frit slag i bolledejen hvis man selv hoster en HTML App... Men hvis man skal ind på AppStoren apple servere apples infrastruktur og betalingssystem gælder der nogle regler som Apple har sat... Og da 95% af apps godkendes i første omgang kan de fleste åbentbart leve med dem...

Der er også regler i Google play de er bare ikke proaktive men reaktive...

57
24. september 2012 kl. 10:20

Men med henblik på det lock-in der hænder når man køber software hvordan er det mindre fastlåsende på Google play ?

På Android kan du selv vælge hvilken software du vil bruge, i stedet for kun ét produkt får en særstilling. Typisk ved at installere en ekstra browser, så kan brugeren selv vælge hvilken af dem der standard skal bruges ved åbning af links. Google giver ikke deres egen browser en særstilling, hindrer ikke konkurrenter i at lever en fuldgod erstatning. Apple er en helt anderledes låst verden, hvor alle andre browsere får markant dårligere vilkår.

Google Play er et tilbud fra Google. Android brugere har det frie valg at de kan bruge andre app udbydere, uden derfor at skulle lave "indbrud" (jailbreak) i det produkt som de har købt. Apple App Store er et krav, alle apps til iOS skal igennem denne, og dermed påtvinges brugerene at de ikke kunne vælge noget som ikke lever op til Apples krav om fx visning af visse stumper af menneskekroppen, eller vælge noget som konkurrerer med kerne-funktioner i iOS.

55
24. september 2012 kl. 02:18

Nu er Google maps jo ikke gratis, du betaler ikke noget, men de koster kassen at lave, og kommercielle firmaer skal betale hvis de udnytter dem kommercielt.

54
22. september 2012 kl. 17:36

Curoisity Rover @MarsCuroisity

NASA HAVE UPDATED ME TO iOS 6. APPARENTLY I'M NOW IN NORWAY.

48
22. september 2012 kl. 13:30

Slap af. Google vil da gerne have brugere fra den udmærkede telefon som Apple leverer, og de har selv lavet en stærkt forbedret YouTube app, i stedet for den primitive Apple-skrevne app som de var bundet til. Google Maps holdet skal nok tages seriøst når de holder på at de vil have god tilgængelighed på alle platforme, fordi de mener at de har et godt produkt.

Update: Nå, troll-kommentaren blev slettet hurtigt; du gik ikke glip af andet end infantil hån.

45
22. september 2012 kl. 12:51

Maps.google.com i browseren på iPhone er ikke en tilstrækkelig løsning:

  1. Der mangler street view som fandtes i den gamle app og som er nyttig for mange (diverse skumle kinesiske apps har dog street view, så det skyldes IKKE manglen på Flash)

  2. Det er ikke integreret med resten af telefonen. Klikker man på en adresse i en anden app kommer man jo ikke til google maps i browseren men til den nye app med de dårlige kort (tilsvarende vil gælde en kommende native Google maps app, da man ikke kan ændre default kort-app)

36
22. september 2012 kl. 10:36

Det ser ud til at Apple reelt har forbedret deres egen efterhånden meget gamle app, i forhold til udviklingens tendenser. Og de har tilføjet en flashy "flyover" som dog ikke giver nytteværdi i praktisk anvendelse.

Men de har også skiftet leverandør af grunddata, så disse mange steder er markant dårligere end hvad Google bruger mange kræfter på at bygge. Selvfølgelig koster dette knofedt, og hvis Apple faktisk kaster alvorlige ressourcer efter det, kan de da nok komme i nærheden i løbet af et par år. Men så har Google sikkert også flyttet sig i mellemtiden.

Det er fair nok at en ny funktion ikke virker ordentligt fra dag 1, men så skulle Apple lade være med at påstå at deres nye Maps er et stort fremskridt (ud over i den polerede overflade). Jeg har forståelse for deres ønske om at frigøre sig fra Google, men de tager deres brugere som gidsler ved at give dem et dårligere produkt. Det kan jeg ikke forestille mig at den über-perfektionistiske Steve Jobs havde tolereret. Han satsede jo i ekstrem grad på brugeroplevelse og brugervenlighed.

Apple kunne have undgået deres løgn ved åbent at erklære at de var "nødt" til at afbryde samarbejdet med Google, og at det ville tage et stykke tid før de kunne levere en udskiftning af rimelig kvalitet. I stedet foretrak de at foregive at det var en forbedring. Fail.

38
Indsendt af Peter Binderup (ikke efterprøvet) den lør, 09/22/2012 - 11:15

Nej, det er ikke software, men grunddata. Og det er mange gange sværere at gøre noget ved.

ok så lad os bare kalde det for grunddata - det er det samme vi taler om. Det er bits og bytes der ligger på deres server, og det kan erstattes af andre bits og bytes - det er den del der kan være en bekostelig affære, men ikke umulig. Jeg snakker ikke om klientsiden af kort applikationen (den virker sikkert som den skal), det er serversiden der har et problem, men det kan løses.

Apple kunne have undgået deres løgn ved åbent at erklære at de var "nødt" til at afbryde samarbejdet med Google, og at det ville tage et stykke tid før de kunne levere en udskiftning af rimelig kvalitet. I stedet foretrak de at foregive at det var en forbedring. Fail.

Når man ser i pressen så er den generelle holdning at det er Apple der har opsagt samarbejdet med Google om deres Apps, men hvem siger at det ikke er omvendt?

I den gamle Youtube app havde Google ét stort problem, og det var at de ikke kunne eksponere reklamer for os brugere. De havde heller ikke muligheder for at fremhæve betalende samarbejdspartnere på Google Maps. Det Apple har "gjort" er helt klart til Googles fordel for nu kan de med deres egne apps tjene flere penge end de kunne med den gamle aftale. Google og Apple skulle forhandle en ny aftale på plads, og det kan jo være at de økonomiske krav fra begge parter har været sådan at man har valgt at stoppe samarbejdet. Men det behøver ikke nødvendigvis være en ulempe for forbrugerne.

Og heldigvis er det jo ikke umuligt at få Google maps på ens iPhone - pt som genvej på "skrivebordet" og inden alt for længe en native app og så er alt ved det gamle, og Apple vil sikkert knalde nogle dollars af på bedre kortdata.

41
22. september 2012 kl. 11:50

ok så lad os bare kalde det for grunddata - det er det samme vi taler om. Det er bits og bytes der ligger på deres server, og det kan erstattes af andre bits og bytes

Du vil altså også kalde en bog for blot tryksværte og papir, eller bits og bytes?

Kort sagt: Vrøvl. Vi taler om noget hvor der ligger et stort praktisk arbejde bag. Det kræver gode folk og lang tid. Det er ikke noget hvor der blot kan skrives en fed check, og så er det klaret. Som Piet Hein grukkede: TTT

Når man ser i pressen så er den generelle holdning at det er Apple der har opsagt samarbejdet med Google om deres Apps, men hvem siger at det ikke er omvendt?

Jeg tror ikke at det er simpelt enten-eller. Som jeg læser signalerne har Apple stillet uspiselige krav for at Google kunne blive ved med at levere grunddata. Google ville ikke blot lægge sig ned og sagde nej, uden at det kan have været en overraskelse for Apple. Når to parter ikke kan mødes, kan der konstruerers argumenter for at lægge en "skyld" på både den ene og den anden part. I dette tilfælde synes jeg dog at Apples åbenlyse aktiviteter omkring mapping gør det meget klart at de ikke ønskede fortsat samarbejde med Google.

Det Apple har "gjort" er helt klart til Googles fordel for nu kan de med deres egne apps tjene flere penge end de kunne med den gamle aftale.

Har du argumenter for en så løs spekulation? Jeg vil snarere sige at fordelen for Google er at de har fået en foræring: En fremragende reklamekampagne for Android. :-)

Men det behøver ikke nødvendigvis være en ulempe for forbrugerne.

På langt sigt kommer der jo en eller anden balance igen. Men på kort sigt er det en markant ulempe for de forbrugere som har købt Apple i tiltro til at de fik kvalitets mapping.

Det er også værd at bemærke at Maps (med gode data fra Google) var en "killer-app" for iPhone, som i starten hjalp dem til at blive en succes. Rent spekulativt vil jeg endda tvivle på at iPhone var slået an uden det fremragende salgsargument med et dynamisk kort, og en prik "her er du". Det fik mange til at sige "wow", og ændre planer omkring køb af noget som ikke længere blot var en telefon.

Og heldigvis er det jo ikke umuligt at få Google maps på ens iPhone

Det fungerer blot dårligere, og når/hvis Google laver en Maps app til iPhone, vil den lide under ikke at kunne vælges som standard mapping app. På Android kan brugerne selv vælge standard-apps for forskellige funktioner, så integration på tværs giver ikke andre leverandører et handicap fra starten. Apple satser mere på "one size fits all".

Nej, det er helt forkert at sige at "så er alt ved det gamle".

35
Indsendt af Peter Binderup (ikke efterprøvet) den lør, 09/22/2012 - 10:23

Det er lidt pinligt hvad Apple har præsteret med deres egen kort applikation, men heldigvis er det jo software, og noget der kan løses (om det så koster meget er ikke så relevant med den Joakim Von And pengetank Apple har). Og som andre pointerer så kan man indtil videre bruge Googles kort hjemmeside indtil de kommer med deres eget kort program eller til Apple får rettet de fejl der er i systemet.

Jeg har dog aldrig rigtig brugt kort funktionen ret meget, da jeg har købt TomTom navigation til telefonen, og den virker ret godt og har da fået mig frem til de steder jeg ville.

For mig har iOS 6 opdateringen ellers kun været positiv - alle de apps jeg er afhængig af (evernote, omnifocus, reminders osv.) virker som de skal, og jeg syntes at tingene sker lidt mere flydende end under iOS 5.1.1 på min iPhone 4.

bottom line. Ja de skød forbi med kort opdateringen (men det er jo heller ikke en Apple release hvis ikke folk har en "indsæt problemstilling"-gate ved en udgivelse - heldigvis er det software og heldigvis er det til at rette. Resten af iOS 6 er (for mig) et markant løft af systemet.

32
22. september 2012 kl. 09:55

Det skulle virke næsten så godt som før, ganske vist som en html5-side i browseren, men der skulle jo være en map-app fra google på vej.

34
22. september 2012 kl. 10:18

Rygtet siges at være falsk.

En umiddelbar sammenligning mellem Maps på iOS5 og maps.google.com via Safari på iOS6 på et nyere iOS device med større CPU og retina display viser her, at ydelsen er klart bedre i Maps på iOS5, og brugerfladen er også bedre.

HTML5 er ikke nok til at konkurrere med krævende native apps.

31
22. september 2012 kl. 09:24

...og kom videre i livet.

Det begynder at minde om en flok skolebørn der ikke er tilfreds med naboens madpakke.

27
22. september 2012 kl. 00:18

Her hvor jeg bor, har vi haft billeder frem til mindst 2006-7 stykker, hvis ikke længere, og også tilbage til omkring 2002. Vi har kunne se de forskellige biler vi har haft. Nu er der KUN 2005.

22
21. september 2012 kl. 20:50

Jakob, der er fint nok at du generelt forsvarer Apple - men det her er en tabersag.

Når jeg betaler en formue for et Apple-produkt som markedsføres også på en kort-app, så forventer jeg kvalitet.

Apple må selv sørge for passende underleverandører og test. At Google har brugt mange år er rigtigt - men det er bare ikke en relevant undskyldning over for mig som forbruger - især ikke nu hvor jeg netop kan købe en Android-telefon.

Jeg køber ikke Apple-produkter til overpris af medlidenhed eller for at genere Google - og slet ikke for at deltage i en beta-test.

Jeg køber dem fordi det ellers plejer at være en ret god og gnidningsfri oplevelse allerede fra købstidspunktet (med de iboende fordele og ulemper der nu ellers er ved systemerne).

Når Apple pisser på deres "stamkunder", har Apple virkelig et problem. Johnnies sammenligning med MobileMe ovenfor er lige i øjet! ;-) Selv om Steve Jobs ville bekrige Google, ville han aldrig have frigivet noget så ufærdigt som den nye Apple-kort-oplevelse.

30
22. september 2012 kl. 09:23

"Når jeg betaler en formue for et Apple-produkt som markedsføres også på en kort-app, så forventer jeg kvalitet. "

Nåå du mener i den gratis opdatering....

Og som sagt er der flere kilder der har kommenteret at for at opnå kvalitet SKAL man ha bruger data... Var googlemaps perfekt til at starte med nope. Blev det bedre med brugerdata jup.

Ikke en betatest og hvis du hellere vil benytte Google maps så lav en henvisning til maps.google.dk.

Min pointe er at der er meget lidt der er tabt for brugerens for googlemaps til iOS var ret dårlig (minus vektorgrafik og nul trafik data bla.) og hvis man ikke vil være med til at forbedre datakvaliteten så benyt en anden korttjeneste.

Du er måske også en af dem der ikke sender annonymiseret brugsdata ind om telenetværket ? Men du biacher stadig hvis du taber et kald.... Kan du se pointen ?

33
22. september 2012 kl. 10:05

Min pointe er at der er meget lidt der er tabt for brugerens for googlemaps til iOS var ret dårlig

Nej, den fungerede egentlig ganske udemærket, og det gjorde den helt tilbage i 2007, hvor iPhone blev lanceret og siden forbedret med Street View i 2010 på iPad'en.

Maps til iOS6 er ubrugelig.

Street View er nu væk, hvilket vil sige at jeg ikke kan se lokale byer som andet end flade kort, og kortene over byerne omkring mig er helt klart af dårligere kvalitet, i nogle tilfælde her med fuldstændigt ulæselige pixelerede satellitbilleder.

Når jeg vil indtaste en adresse på Skivevej som en rutedestination, får jeg den "autokorrigeret" til Skævevej, omkring 100 km ved siden af, hvor jeg vil hen. Prøver jeg at tilføje flere informationer kommer jeg dog tættere på, men lander alligevel på en privat grusvej, der ikke er i nærheden af, hvor jeg vil hen.

Selv postnumrene i adressedatabasen er forkerte! Der er ikke noget der hedder "9632 Viborg". Google får dem rigtigt.

Gør jeg det samme i Maps på iOS5 får jeg den rigtige destination.

Har du overhovedet prøvet at bruge den?

39
22. september 2012 kl. 11:36

Maps til iOS6 er ubrugelig.

Rygtet siger, at Google har lavet en iOS-udgave af Google Maps, men at Apple holder den tilbage:https://techcrunch.com/2012/09/20/crap-maps/

Selv hvis rygtet skulle vise sig ikke at være sandt og Apple ikke aktivt holder Google Maps til iOS ude af sin appstore er det vel stort set sikkert at Google har Maps klar til iOS og jeg kan ikke forestille mig at de holder den tilbage, da de har Maps til stort set alle andre Android-konkurrenter, incl dem der kører Blackberry, Windows eller S60 (de kan hentes nederst på https://www.google.com/mobile/maps/ )

Men der er vel ikke nogen grund til at klage sig, kan man ikke lide Apples politikker og i mine øjne alt for lukkede system kan man jo bare holde sig væk.

42
22. september 2012 kl. 12:08

Men der er vel ikke nogen grund til at klage sig, kan man ikke lide Apples politikker og i mine øjne alt for lukkede system kan man jo bare holde sig væk.

Jeg er udemærket tilfreds med iOS og brugeroplevelsen, og ønsker ikke at skifte til Android, fordi jeg kan ikke få de samme apps her og har en betydelig investering i apps fra Apple's app store og jeg kan godt lide Apple's mobile hardware.

Derfor synes jeg der er grundlag for brok, når Apple med fuldt overlæg går ind og stærkt forringer en af deres bedste iOS tjenester.

46
22. september 2012 kl. 12:58

har en betydelig investering i apps fra Apple's app store og jeg kan godt lide Apple's mobile hardware.</p>
<p>Derfor synes jeg der er grundlag for brok, når Apple med fuldt overlæg går ind og stærkt forringer en af deres bedste iOS tjenester.

Men da du købte iOS-enheder og de tilhørende apps, som du siger binder dig til platformen, da vidste du vel godt at du indvilgede i Apples politikker, at Apple er i sin fulde ret til at bestemme hvad der er på din enhed, og at Apple vælger

  • hvilke kort-apps du kan/må bruge.
  • hvilke sociale apps du kan/må bruge.
  • hvilke videoapp du kan/må bruge.

Det står frit for Apple at promovere Twitter over Facebook, Facebook over Google+, Vimeo over Youtube etc, ved at bygge integration med dem ind i deres system. Det står dem også frit for at udelukke apps som de lyster og uden videre begrundelse, for det er deres platform og ejendom. Således tillader Apple heller ikke open source-software under GPL, såsom VLC, på iPhone (sehttps://www.zdnet.com/blog/networking/android-vs-iphone-the-gpl-question/535 ) Så du må bruge en webside. Og hvis du vil bruge GPL open source-software eller andet Apple ikke tillader må du jailbreake telefonen.

Det er i øvrigt stort set de samme betingelser der gør sig gældende for Windowstelefoner.

52
22. september 2012 kl. 15:07

Men da du købte iOS-enheder og de tilhørende apps, som du siger binder dig til platformen, da vidste du vel godt at du indvilgede i Apples politikker, at Apple er i sin fulde ret til at bestemme hvad der er på din enhed, og at Apple vælger</p>
<ul><li>hvilke kort-apps du kan/må bruge.</li>
<li>hvilke sociale apps du kan/må bruge.</li>
<li>hvilke videoapp du kan/må bruge.

Det jeg satsede på siden 2005, for det er jo en satsning, når man køber sig ind i en lukket platform, hvor jeg først oprettede min iTunes konto, var at Apple ville levere mig en række produkter, i første omgang musik, som jeg kunne lovligt købe og lytte til. Dengang var det også fordi, jeg havde været yderst tilfreds Mac bruger i over 1 år.

Sammenholdet mellem iTunes Music Store, iTunes og iPod'en gjorde derfor, at jeg tænkte, at der var stor garanti for at den musik jeg købte dengang ville kunne spilles i mange år fremover på min iPod, og det passer. Det kan man. Det kunne man ikke sige med f.eks. Microsofts adskillige forsøg på musikbutikker, som mange har brændt fingrene på. Der var ingen andre der kunne levere det service niveau, som iTunes gjorde dengang.

Det sagde mig noget om, at Apple ville være her i længden med at levere musik og film, og at jeg ville kunne bruge de ting jeg havde købt i mange år fremover. Iøvrigt var jeg imponeret som bruger af kvaliteten, samt at Apple virkede som en kernesund og voksende forretning.

Senere kom der så iPhone og apps. Men mange apps fandtes allerede i MacOSX, f.eks. alle OmniGroup's programmer, som jeg dengang havde købt nogle af, og de er siden blevet porteret til iOS, og man kan udveksle filer mellem MacOSX og iOS udgaverne via iCloud. Som bruger får jeg den slags gratis og tilnærmelsesvist sømløst stablet oven på alt det jeg har i forvejen, fordi jeg ejer en Mac.

Så kom Mac App Store, og mange de apps jeg allerede havde savlet efter, falder pludselig voldsomt i pris, og der etableres en platform for at slutbrugere kan købe sig apps på en sikker, nem og ensartet måde.

Hver gang jeg tilføjer et nyt iOS device eller en ny Mac, får jeg derfor automatisk alle de programmer jeg har i forvejen uden det koster en rød reje, fordi Apple har brugt tiden på at sikre, at brugeren ikke skal fumle og bøvle med den slags. Så køber jeg jo ikke pludselig en Android telefon. Den passer jo ikke ind i noget af det jeg har i forvejen.

Det er altså ikke så nemt bare sige "skift dog platform, hvis du er sur", fordi det handler så om at skifte hele det økosystem ud, som jeg købte mig ind i, hvor meget det egentligt spiller ind i mit liv og i mit daglige arbejde, hvor meget jeg er vant til ikke at skulle bruge tid på at vedligeholde min Apple hardware, og hvor langt Apple strækker sig, for at jeg kan blive ved med at bruge den første app eller lytte til det første stykke musik, jeg købte i sin tid, og hver gang har de løst det problem til UG.

For mig er det først interessant at forlade Apple platformen, når et open source community kan tilbyde det jeg bruger nu i samme kvalitetsniveau og samme garanti for fortsat funktionalitet, konsistens og stram organisation i mange år fremover.

Havde jeg først berørt Apple platformen nu ved at købe en iPhone 5, fordi den var "sej", er det måske en anden sag.

58
24. september 2012 kl. 11:06

Det jeg satsede på siden 2005, for det er jo en satsning, når man køber sig ind i en lukket platform, hvor jeg først oprettede min iTunes konto, var at Apple ville levere mig en række produkter,

Henrik, tak for dit indlæg. Der er stor respekt fra min side for at havde taget stilling og taget et valg. Og ja, selvfølgelig har du ret til - og bør - brokke dig når du ikke lige sådan kan tage et andet valg.

Det er altså ikke så nemt bare sige "skift dog platform, hvis du er sur", fordi det handler så om at skifte hele det økosystem ud, som jeg købte mig ind i, hvor meget det egentligt spiller ind i mit liv og i mit daglige arbejde

Situationen her er jo heldigvis ikke som med Windowsplatformen hvor Microsoft jo stort set kan prissætte efter forgodtbefindende og i øvrigt gøre hvad de vil, fordi der er en meget stor del af verdens befolkning for hvilken det er for uoverskueligt og for dyrt at skifte væk.

Den frihed har Apple ikke og derfor tror jeg de vil de sørge for at få kortproblemet løst, også selvom det skulle gå mod deres strategiske mål.

Apple har været 'sultent' i mange år, og derfor har de gjort et godt stykke arbejde, men med en større brugertilslutning kan fokus gå hen og ændre sig. Så undskyld hvis det lyder forkert, det her ER altså venligt ment: Jeg håber, for dig, at Apple ikke får alt for mange flere af din slags.

For jo sikrere et firma kan være på at brugerne bliver hvor de er, jo mindre grund er der selvsagt til at sørge for at de er tilfredse. Havde Apple ikke haft den meget dominerende position som de har i dag havde de selvsagt ikke fjernet Google Maps af strategiske grunde.

Nu er det vist ikke nogen hemmelighed at jeg er pro-Android (og Henrik, du sku da ha' en bare for at prøve, de virker fint med Mac :-). Jeg er det fordi der her er stillet et økosystem op med flere spillere, og hvor hovedspilleren, Google, i princippet kan smides af pinden hvis de gør et dårligt stykke arbejde. Hvis de f.eks. skulle begynde at pleje egeninteresser på bekostning af en bedre platform for meget, så står det andre spillere frit for at udfordre dem og se om de kan få økosystemet med sig. Dette bevirker at alle spillere omkring Android nødvendigvis forbliver 'sultne' også hvis/når Android når en meget dominerende udbredelse.

Og selvom jeg synes en iPhone føles lidt som DUPLO så har jeg altså stor respekt for Apple og de nyskabelser deres specielle fokus på lækker og simpel brugerflade og god brugeroplevelse har ført med sig.

50
Indsendt af Peter Binderup (ikke efterprøvet) den lør, 09/22/2012 - 13:43

@Jacob Nordfalk

De "begrænsninger" har snart været tæsket godt og grundigt igennem. Nu hvor Google maps ikke længere er standard valg, og nu hvor Google selv er på vej med et kort app til iOS har jeg få fået færre eller flere valg? Nu hvor Youtube skal installeres (app eller bare html5 side) har det så ikke givet mulighed for flere videotjenester? Man har nu tilføjet facebook oven i twitter som indbygget social app - altså en tjeneste mere end før - er det en begrænsning (Google+ findes som native app til både iPhone og iPad, så de er ikke lukket ude)?

Der er ikke fjernet nogen som helst muligheder fra Google med iOS 6, tvært i mod har Google nu større frihed til at gøre med deres apps som de behager - er det en ulempe?

Og er man ikke tilfreds med de lukkede univers så kan man jailbreake - fuldstændig på samme måde som folk kan roote deres Android enheder, og mon ikke også tilsvarende øvelse får et kært navn i Windows 8 mobile enheder.

60
24. september 2012 kl. 15:21

Og er man ikke tilfreds med de lukkede univers så kan man jailbreake - fuldstændig på samme måde som folk kan roote deres Android enheder, og mon ikke også tilsvarende øvelse får et kært navn i Windows 8 mobile enheder

Hvis man ikke er tilfreds med Google Maps, Google mail-klienten, Google Play, Android browseren... Så kan man r... Roote? Hvorfor i alverden skulle man dog det? Man kan bare vælge noget andet, det kræver ikke, at man kæmper med noget som helst. Det er bagt ind i systemet, at man kan bruge lige hvad man vil, og intet har fordel over andet.

Hvis Google ikke vil have at du kører noget på din telefon? Ja, så kan du installere det gennem en anden app butik - eller bare hente applikationen direkte ned på din telefon uden noget. Igen, ingen grund til at roote noget som helst.

Jo, du kan roote, og gøre ekstra ting som Google mener er farlige, men som Android-bruger kan man langt langt mere på et system der ikke er brudt op. Så nej, det er slet ikke det samme. Overhovedet.

Og ja, jeg er lidt bitter over at jeg kæmper med en distributionsmodel der ikke passer ind i Apple's lukkede kasse, så nu bliver vi nødt til at levere en løsning der ikke er ideel for kunderne. Med mindre de kører Android, men det er der jo mange der ikke gør.

51
22. september 2012 kl. 13:54

Nu hvor Google maps ikke længere er standard valg, og nu hvor Google selv er på vej med et kort app til iOS har jeg få fået færre eller flere valg

Reelle valg forudsætter at ingen af mulighederne får særbehandling, og at konkurrerende produkter ikke får markant dårligere vilkår.

Det vil med stor sandsynlighed blive som med browsere. Det er da muligt at lave en alternativ browser på iOS, men den får ikke mulighed for at komme med gode implementationer af rendering og Javascript. Og den kan ikke vælges som standard-browser. Apple nægter jo ihærdigt at lade brugerene vælge.

Tilsvarende giver Apple ikke brugerne integrations mulighed til at lave social sharing til andre end de services som Apple har valgt at bygge ind. Igen bekæmper de det frie valg.