Kort-ekspert: iPhone er ved at være på teknologisk omgangshøjde

10. september 2014 kl. 12:5720
Med NFC i iPhone 6 er Apple er ved at være kommet op på siden af andre mobilproducenter, og det kan sætte skub i udbredelsen af mobile betalingsløsninger på det danske marked også, vurderer ekspert.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Under stort ståhej lancerede Apple i går nye gadgets. En af pointerne, Apple ønskede at slå fast, var telefonerne og urenes fremtid som genstande til betaling af varer i hverdagen.

Men hverken nyheden om Near Field Communication eller Apple Pay-servicen til mobile betalinger i de nye iPhones imponerer Henning N. Jensen, seniorpartner i PlusCon, der rådgiver om betalingskort-teknologier.

»Apple er bagefter. De kommer fra at have fået baghjul og er nu kommet op på siden af de andre producenter. Det er ren catch-up.«

Henning N. Jensen spåede tidligere på året, at Apple ville blive nødt til at introducere Near Field Communication (NFC) i deres telefoner, da de ellers ikke ville være en del af det økosystem med kontaktløse betalinger, som kort-mastodonterne Visa og Mastercard støtter op om.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Nu har de også NFC, det har andre telefoner jo haft i årevis,« siger Henning N. Jensen.

220.000 butikker i USA skulle allerede være klar til betalingsløsningen Apple Pay, der fungerer med NFC.

Markedsandelen er dog ikke videre imponerende, mener Henning N. Jensen.

»Det er jo ingenting ud af en befolkning på 275 millioner indbyggere. Dankortet har en markedsdækning på 100.000 i et land med 5,5 millioner indbyggere. Så der er lang vej til bare en nogenlunde markedsdækning for Apple Pay.«

Kontaktløse betalinger vinder frem

Kontaktløse betalinger med plastikkort over NFC-kompatibel teknologi som den, der nu har fundet indpas i Apples produkter, er blandt andet ved at tage fart på det danske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som Version2 forleden fortalte, at Danske Bank er klar med Mastercards, der gør det muligt at betale - i første omgang hos Joe & The Juice - alene ved at holde kortet tæt på terminalen. Og det foregår uden pinkode ved betalinger op til 200 kroner.

Og senest meddelte Nets, at der er indgået en aftale mellem detailhandlen, bankerne og Nets, som betyder, at dankortet fra sommeren 2015 også bliver udstyret med en kontaktløs funktionalitet.

Men blot fordi terminalerne på det europæiske marked i stigende grad understøtter kontaktløse betalinger og dermed principielt også betaling med NFC-mobiltelefoner, er det ifølge Henning N. Jensen ikke ensbetydende med, at Apples enheder uden videre fungerer med det europæiske system.

»Vi ved reelt set ikke, om deres NFC-løsning kommer til at fungere som alle andres, eller om den har fået et Apple-touch, så den ikke uden videre vil være kompatibel med de kontaktløse standarder, vi bruger i Europa.«

Desuden er der et højere sikkerhedsniveau for betalingskort på det europæiske marked end på det amerikanske, som Apple i første omgang målretter sine digitale betalingsløsninger til, forklarer Henning N. Jensen.

»Apple har kaldt deres løsning for mere sikker. Ja, den er mere sikker i USA, hvor man kan skrive under med en kuglepen på et stykke papir i en detailbutik, så afgjort. Men den form for sikkerhed forlod vi for længe siden i Danmark og Europa.«

Henning N. Jensen anerkender, at Apples digitale betalingsløsning sagtens kan blive relevant på det danske marked, når danskudstedte betalingskort bliver digitaliserede og dermed principielt kan lægges i en iPhone.

Andre langt fremme

Andre mobiltelefonselskaber er dog ifølge Henning N. Jensen mindst lige så langt fremme på den front. Som eksempel på konkurrerende løsninger til Apples betalingstjeneste fremhæver Henning N. Jensen, at Nets tidligere annoncerede et samarbejde med en række danske banker om en digital tegnebog.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er dog også en afdæmpet begejstring at spore hos betalingskort-eksperten i forbindelse med Apples nylige lancering.

»Det er glædeligt, at der nu endelig kommer NFC i Apples produkter. Det vil sætte yderligere gang i mobilbetalinger, også i Danmark, hvor Apple jo har en stor markedsandel. Hvis altså ikke der er noget særligt med Apples NFC-løsning, så den ikke virker uden videre med eksisterende terminaler.«

20 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Fortsæt din læsning

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
20
14. september 2014 kl. 06:37

Endnu et system hvor Det er mere end bare NFC (faktisk slet Ikke NFC)... Mon tros banker me og kreditkort selskaberne er vilde med den vinkel som walmart of bestbuy har langt for dagen... Men nu har de også deres even bank (walmart)... Så hvorfor betale noget som belts til bankerne. Cue coop., de har allerede stregkode læsere, hvorfor bruge penge på nye terminaler når de bare kan gå lige efter halspulsåren på NETS... Og vil nets så lave aftaler med Allé mobilproducenterne om betalingsløsning... Allé håndsæt skal godkendes og Hvordan er Det men mere at trykke pinkoden på sin Mobil end på terminslen ?

Der har Apple en helt unik Cordell da de har Kunne dogfoode TouchID på iTunes Det sidste år og Hvordan skal nogen android mobilproducent (ud over måske samsung) Kunne vise at de har en ID platform på deres nye telefoner som kortfirmaerne kan stole på der køre på en global skala ?

Fragmenteringen I betalingsløsninger er lidt gakgak men oprettelsen af pseudo virtual valutaer er lidt ekstra gak...

Så en touchfri benzin station idag... Kun visa ingen MasterCard eller Amex eller discover card... Ret lamt at Det er så opspaltet...

https://www.macworld.com/article/2682873/apple-pay-nets-a-discount-from-banks-walmart-says-no-thanks.html

Walmart is working with other retailers like Best Buy on a credit card replacement called CurrentC. Unlike Apple Pay, CurrentC doesn’t use NFC and isn’t tied to an operating system. It bypasses credit and debit cards altogether by letting users tie their checking or savings accounts to the CurrentC app, or load cash onto it somehow. Then the app generates a QR code that cashiers scan to deduct the total from the user’s account. It’s not exactly high-tech, but Walmart has hundreds of millions of customers, some of whom don’t have credit or debit cards and won’t be buying a new iPhone.

CurrentC is launching a pilot this month but won’t be available nationwide until sometime next year, at which point Apple Pay may already have a foothold. Apple Pay is expected to reduce transaction fees, but CurrentC would eliminate them altogether, which financial institutions won’t stand for—and that’s why Apple has the upper hand.

19
13. september 2014 kl. 05:54

Hvilke android telefoner har både NFC secure element og en carrier der understøtter det ?

og når du bruger det så bliver dit køb en del af din google profil... selv om dit køb intet har med google at gøre.

https://www.macworld.com/article/2607181/why-apple-pay-could-be-the-mobile-payment-system-youll-actually-use.html

First is the usual attention that Apple pays to the entire user experience. With Google Wallet, you need to enter your card numbers by hand, either online or through the app. To make a payment, you need to use the app and unlock it with a passcode. Although Google Wallet can work with NFC, the actual implementation depends on the hardware and software combination of your Android phone. Even if your phone has NFC, if it doesn’t have a secure element too, you can’t use it for contactless payments. And if your phone does have a secure element, it may not be accessible to Google Wallet because it isn’t accessible to the NFC chipset or due to carrier restrictions.

Those same mobile phone carriers are the ones backing the competing Softcard product, and they haven’t seemed very supportive of Google. Also, Google stores your card on its own servers and mediates and records all transactions with the payment networks. (Wallet issues a virtual prepaid card to the device). Google protects this with its privacy policy, but the company still has full records of all of your transactions. Softcard is also an app, only works on approved phone models, and is carrier-specific. The carriers back Softcard, in part, so they can track your purchases and use that information for their own purposes.

18
13. september 2014 kl. 05:54

Hvilke android telefoner har både NFC secure element og en carrier der understøtter det ?

og når du bruger det så bliver dit køb en del af din google profil... selv om dit køb intet har med google at gøre.

https://www.macworld.com/article/2607181/why-apple-pay-could-be-the-mobile-payment-system-youll-actually-use.html

First is the usual attention that Apple pays to the entire user experience. With Google Wallet, you need to enter your card numbers by hand, either online or through the app. To make a payment, you need to use the app and unlock it with a passcode. Although Google Wallet can work with NFC, the actual implementation depends on the hardware and software combination of your Android phone. Even if your phone has NFC, if it doesn’t have a secure element too, you can’t use it for contactless payments. And if your phone does have a secure element, it may not be accessible to Google Wallet because it isn’t accessible to the NFC chipset or due to carrier restrictions.

Those same mobile phone carriers are the ones backing the competing Softcard product, and they haven’t seemed very supportive of Google. Also, Google stores your card on its own servers and mediates and records all transactions with the payment networks. (Wallet issues a virtual prepaid card to the device). Google protects this with its privacy policy, but the company still has full records of all of your transactions. Softcard is also an app, only works on approved phone models, and is carrier-specific. The carriers back Softcard, in part, so they can track your purchases and use that information for their own purposes.

16
11. september 2014 kl. 09:38

NEJ VEL.... Apple har kun lige præsenteret nogle Iphones, der har NFC.. INTET ANDET.

Hold nu op... Apple er tvunget af markedet til at inkludere NFC, som krævet af Visa/MasterCard. I DK er der ikke mange NFC løsninger ENDNU.. men ude omkring er der flere.. Mest kendte er London Rail and Buses, der den 16 september bliver udvidet med hele LONDON UNDERGROUND (TUBE) med 3.5 millioner brugere pr. dag.. og det sker FØR Apple har solgt en eneste Iphone med NFC i UK.... Så come on... Apple har begravet deres løsning, og forsøger nu at komme med på beatet med NFC.... og masser af naive dansker hopper på den.. som sædvanlig.. I USA er der masser af NFC løsninger og alle de nævnte banker mm. er med i NFC-samarbejdet.. ikke kun med Apple, men har arbejdet med Google, Samsung, Microsoft, Blackberry i mange år... Fordi det ikke findes i lille bitte Danmark betyder det ikke, at det ikke findes andre steder... læs evt. også https://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE2391278/i-usa-fik-apple-anmelderne-hurtigt-armene-ned/

15
11. september 2014 kl. 07:57

Jeg tror der er en fra eller den eneste i PlusCon der skulle have taget "ja"-hatten på... NFC eller kontaktløse betalinger i DK er noget vi først kommer til at se om 1-2 år i større udstrækning og der er stadig mange kameler at sluge for VISA, Master, banker mv omkring hvem der skal betale, bfløbsgrænser mv... Jeg tror vi kommer til at se at alternative betalingdmetoder kommer til, i starten, at overhale kortene... F.eks MobilePay, forskellige wallets mv da der ikke skal distribueres fysiske kort, ændres udstyr, software opdateres terminaler mv... Så på med "ja"-hatten og lad os få udfordret den ellers ældgamle og træge betalingsverden!

17
11. september 2014 kl. 10:16

NFC eller kontaktløse betalinger i DK er noget vi først kommer til at se om 1-2 år i større udstrækning [...] ændres udstyr, software opdateres terminaler mv...

Alle terminaler i DK er netop ved at blive udskiftet og de fleste understøtter allerede kontaktløst. Resten kan opgraderes for en beskeden investering. Min ene bank har for nogle måneder siden sendt nye betingelser, hvor vilkår for kontaktløse betalinger indgår, bl.a. at der ikke bruges PIN for småbeløb.

Infrastrukturen er på plads, det samme er vilkårne, nu venter jeg bare på kortet og så er det slut med at skulle "prøve igen" fordi forretningerne ikke gider rense deres chip-kontakter. Det bliver skønt :-)

God fornøjelse med MobilePay når gribbene^H^H^H^H^H^H^HDanske Bank begynder at malke kunderne om et par år.

13
10. september 2014 kl. 18:56

Jo, man lader være med at vide noget som helst om det man taler om! Så kan man komme i Version 2 som "Kort Ekspert" Den artikel er faktisk bare en omgang pladder!

11
10. september 2014 kl. 16:47

Jeg er ikke æblefan, men jeg vil gå en pæn omvej for at benytte en løsning, der kun få mig ud af nets-sumpen.

Vi har bruge for rigtig konkurrence på betalingsområdet og hvis Apple kan levere det: "More power to 'em".

9
10. september 2014 kl. 15:49

Apple er bag efter (ifølge "eksperten")

"»Nu har de også NFC, det har andre telefoner jo haft i årevis,« siger Henning N. Jensen. 220.000 butikker i USA skulle allerede være klar til betalingsløsningen Apple Pay, der fungerer med NFC."

Så hvor mange steder kan man betale med sin android Eller windows dims ?

Det må Jo mindst være en halv million steder nu de har haft NFC I årevis...

Og selv om vi har pin kode og chipkort så er det stadig systemer hvor butikken få Alle oplysninger om kortholderen...

Så Apple pay med TouchID og informations tilbageholdelse fra butikken vil gøre liver surt for svindlere...

Ikke flere "bag skranken" kopier af Kort og online vil Det gøre livet mere bekymringsfrit da applepay også virkede Der så intet behov for at taste sikkerhedskoder ind I webformulare af ukendt sikkerhed...

Hvordan behandler andre NFC løsninger kortholder info ?

Eller er "eksperten" Ikke helt opdateret på den front...

Så måske er grunden til at Apple har holdt lidt tilbage var at de ville gøre det rigtigt istedet for bare at være først - food for thought.

3
10. september 2014 kl. 14:06

Kan i ikke lige få den såkaldte ekspert til at skære det helt ud i pap: Hvilke fungerende teknologier er det Apple har ligget i baghjul af indtil nu?

Ja, NFC har været i mange telefoner i flere år efterhånden, men hvad er der kommet ud af det? NFC-hardware kan ikke noget som helst uden et velfungerende system tilknyttet. Det er det Apple nu sætter i søen.

Hvis Apple er så håbløse, hvorfor har alle de andre så ikke for længst sat sig på markedet?

5
10. september 2014 kl. 14:26

Ja, NFC har været i mange telefoner i flere år efterhånden, men hvad er der kommet ud af det? NFC-hardware kan ikke noget som helst uden et velfungerende system tilknyttet. Det er det Apple nu sætter i søen.

Jo men det system er jo efter "ekspertens" vurdering ikke meget værd da det kun hæver sikkerheden fra at skrive under på papir.

Det er vel 10 år siden jeg sidst skrev under på papir i USA, så man kunne fristes til at sige til "eksperten" at han måske skulle prøve at flyve derover og se hvordan det faktisk i virkeligheden foregår. Måske også prøve at handle i en Apple Store, for der er betaling noget helt andet, med deres kortskannere direkte i iPhones.

Man kan jo også vender den om og sige at med indførelsen af betalingstelefoner, har deciderede betalingskort en mulig begrænset levetid som hverdagsbetalingsmiddel (de vil leve i mange år som rejsebetalingsmiddel), så eksperter i betalingskort måske ikke vil have så meget at lave, med mindre de kan flytte sig til de nye og mere moderne betalingskanaler.

Jeg kunne godt personligt tænke mig at se QR koderne brugt noget mere. F.eks. på GIRO kort. Der vil det være en stor hjælp. Det samme i Netto, hvis der var en lile skærm med en QR kode jeg kunne skanne for at betale.

4
10. september 2014 kl. 14:19

https://www.google.com/wallet/faq.htmlGad vide om de "hundreds of thousands of merchant locations in the United States" falder sammen med de steder Apple nu også kommer til at virke? Men det bliver da helt klart spændende om det her kan hjælpe på udbredelsen i Europa..

2
10. september 2014 kl. 13:57

»Apple er bagefter. De kommer fra at have fået baghjul og er nu kommet op på siden af de andre producenter. Det er ren catch-up.«

Jeg forstår ikke Henning, hvilke andre betalingsløsninger er det de andre håndsæt producenter har på markedet? Apple Pay er da alene om at have en løsning med NFC+AMEX/VISA/MC.

220.000 butikker i USA skulle allerede være klar til betalingsløsningen Apple Pay, der fungerer med NFC.</p>
<p>Markedsandelen er dog ikke videre imponerende, mener Henning N. Jensen.</p>
<p>»Det er jo ingen ting ud af en befolkning på 275 millioner indbyggere. Dankortet har en markedsdækning på 100.000 i et land med 5,5 million indbyggere. Så der er lang vej til bare en nogenlunde markedsdækning for Apple Pay.«

Ja på 30 år eller noget i den retning er der 100.000 terminaler i DK. 220.000 terminaler i USA, uden telefoner er til salg endnu er nu meget godt gået.

»Vi ved reelt set ikke, om deres NFC-løsning kommer til at fungere som alle andres, eller om den har fået et Apple-touch, så den ikke uden videre vil være kompatibel med de kontaktløse standarder, vi bruger i Europa.«

Den er lavet sammen med AMEC/VISA/MC doh!

Desuden er der et højere sikkerhedsniveau for betalingskort på det europæiske marked end på det amerikanske, som Apple i første omgang målretter sine digitale betalingsløsninger til, forklarer Henning N. Jensen.</p>
<p>»Apple har kaldt deres løsning for mere sikker. Ja, den er mere sikker i USA, hvor man kan skrive under med en kuglepen på et stykke papir i en detailbutik, så afgjort. Men den form for sikkerhed forlod vi for længe siden i Danmark og Europa.«

Helt ærligt...

Andre mobiltelefonselskaber er dog ifølge Henning N. Jensen mindst lige så langt fremme på den front. Som eksempel på konkurrerende løsninger til Apples betalings-tjeneste fremhæver Henning N. Jensen, at Nets tidligere annoncerede et samarbejde med en række danske banker om en digital tegnebog.

MobilePay er vejen frem, især hvis QR koder vinder indpas, så man blot skanner en sådan i forretningen (som indeholder modtager og pris) og godkender. Så kan vi droppe Nets.

Endnu en Apple hader er gravet frem, som kan hyle i koret af dem som tror NFC er en betalingsløsning. Hvorfor er der så mange folk der tror at hardware gør det alene. Der skal ordentlige softwareløsninger ovenpå. Ja mange andre håndsæt producenter har haft NFC i lang tid. Hvad har de gjort med det ud over at sende visitkort? Ingenting. Nu kommer der nogen der har lavet en betalingsløsning, og så fordi det er første generation af deres device der har NFC, så er de bagud.

Kom nu ind i kampen!

Det her er ikke en nyhed. Det er mikrofonholderi!

10
10. september 2014 kl. 16:23

Samsung og Visa har haft samarbejde omkring betaling via NFC siden 2012 og har det fortsat. det dækker Visa, Mastercard og Maestro kort. Deres løsning er som Apples (eller retter apples er som deres) hvor en engangstoken genereres og sendes over til nfc modtageren i butikken. Det er ret udbredt i butikker/subways/taxa osv i Asiatiske lande, rusland, australien, USA og virker også med tog/subway systemerne i UK og Canada. De 220.000 butikker som allerede findes med NFC i USA (dem som apple så fint piggy-bag'er på) er faktisk et udfald af det samarbejde og virker derfor selvfølgelig med samsungs mobil telefoner siden Galaxy S3.

Forøvrigt er det 10år siden (næsten på dagen) at Nokia og Philips (nu NXP) lancerede NFC betaling via mobil telefonen. Dengang var der dog ingen opbakning omkring det da kun få jo havede en mobil telefon.

Jeg lavede selv min første mobil nfc betaling for over knapt 6år siden i korea, hvor jeg kunne bruge min telefon (lokal lejet telefon), til at betale i taxaen. Man lagde den bare på en plade mellem forsæderne og når man hørte et pling så var betalingen accepteret og man kunne stige ud.

8
10. september 2014 kl. 15:15

MobilePay er vejen frem, især hvis QR koder vinder indpas, så man blot skanner en sådan i forretningen (som indeholder modtager og pris) og godkender. Så kan vi droppe Nets.

Uden Nets ville MobilePay være som Swipp, men hvor kun kunder i Danske Bank kunne bruge det.

MobilePay anvender den danske betalingskort-infrastruktur og dermed Nets. Det formodes at Danske Bank betaler titusindvis af kroner i gebyrer hver dag for person til person overførsler, som de ikke opkræver nogle penge for.

Edit: https://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-73443204:danske-bank-bl%C3%B8der-penge-s%C3%A5-meget-taber-banken-p%C3%A5-kendt-app.html

14
10. september 2014 kl. 19:20

Jeg tror nu nok at MobilePay bruger Nets. Det er derfor jeg elsker at bruge det. Danske Bank betaler:-)

Ja, men kun indtil 2016. Det er super smart marketing, vænne forbrugerne til noget og så sætte prisen op.

Jo, vi ved at Apple's NFC ikke er som gammeldags NFC betalinger. Apple sender ikke på nogen måde kortnummeret over NFC eller BLE. Det er lokale engangsgenererede tokens. Og man kan lægge eksisterende kort ind bare ved at tage et billede af dem (OCR ?). Det løser mange af de sikkerhedsmæssige problemer der er i dag.

Det ved vi reelt ikke noget om endnu. Hvad vi kan vide, ved at læse iOS8 API'et, er at Apple måske nok benytter NFC som transport-lag, men der er tale om proporitær overbygning og der er tilsyneladende ikke adgang til standard NFC protokoller (NFCForum og Mifare) og det er jo virkelig Apple i en nøddeskal og en absurt demonstration af NIH princippet.

1
10. september 2014 kl. 13:26

Jo, vi ved at Apple's NFC ikke er som gammeldags NFC betalinger. Apple sender ikke på nogen måde kortnummeret over NFC eller BLE. Det er lokale engangsgenererede tokens. Og man kan lægge eksisterende kort ind bare ved at tage et billede af dem (OCR ?). Det løser mange af de sikkerhedsmæssige problemer der er i dag.

Jeg ved ikke hvor godt NFC betalinger er lavet i dag, man da det er opfundet af banker og kreditkortbranchen, så må man antage at sikkerheden er ret elendig. Amex's chef har engang udtalt noget om at sålænge fraud var under $x mio om året var han ligeglad, så kunne han lade kunderne betale ved at skrue op for fees or renter.

Banker elsker gammelt skidt. 3DES er top of the art for dem, for det koster penge at få noget bedre. Så jeg formoder at en bank-designet NFC løsning også er lavet med bagudkompatibilitet til ikke-patchede mainframes med gammel crypto-HW som en væsentlig parameter. Danske Bank virker dog lidt mere progressive for tiden end de andre, men de er jo ubetydelige globalt.