Kontroversielle kinesiske kameraer skal overvåge danske motorveje

Plus28. november 2022 kl. 11:309
Kontroversielle kinesiske kameraer skal overvåge danske motorveje
Illustration: Transportministeriet.
En lang række danske myndigheder og private virksomheder har allerede droppet Hikvision grundet sikkerhedsrisici og selskabets relation til menneskerettighedskrænkelser i Kina.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vejdirektoratet har købt 175 overvågningskameraer – med mulighed for at købe yderligere 75 – for op til fem millioner kroner af kinesiske Hikvision, der skal bruges til at filme de danske motorveje. Der er i dag allerede opsat Hikvision-kameraer langs motorveje på Fyn.

Det skriver It Watch på baggrund af en historie fra Politiken.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
28. november 2022 kl. 13:56

UKs mørke magter har haft stor glæde af nummerpladeovervågning. Selv om Danmark var førende på andre overvågningsområder, så har vi sakket bagefter her. Det skal der nu rådes bod på.

1
28. november 2022 kl. 11:47

Hvad er det egentlig, disse kameraer skal overvåge? Køer? Trafikuheld? Trafikføret?

Hvad er detaljeringsgraden af billederne? Nummerplader? Ansigter?

Gælder GDPR for overvågning af motorveje?

Kender Vejdirektoratet overhovedet GDPR?

Med mindre det er meget gnidrede billeder, kunne det se ud til, at Vejdirektoratet er ved at spæne frontalt ind i en GDPR-brøler med dertil hørende harmonikasammenstød. Vi må håbe, at de har sikret sig en kattelem ud af kontrakten.

Men GDPR-problematikken gælder jo nok også for andre fabrikater - desværre.

3
28. november 2022 kl. 17:27

Hvad er det egentlig, disse kameraer skal overvåge?

Jeg var inde og se "køkkenrullen" (den runde bygning Banedanmark og Vejdirektoratet bor i - imodsætning til "lokumsrullen", som er en tilsvarende lavere bygning, BaneDanmark har i Fredericia), og der fik vi forklaret, at vejdirektoratets folk kun kan se billeder på et niveau, hvor personer ikke kan genkendes, MEN politet har deres egen adgang, og der skulle de kunne se både ansigter og nummerplader. De nyeste Hikvision, der er hængt op har optisk zoom på 32-50+ og en opløsning på 8K, så man kan gå ret tæt på

5
28. november 2022 kl. 17:34

Der skulle selvfølgelig stå 8MP

4
28. november 2022 kl. 17:34

Tak for svar, Claus Bruun.

Udover spørgsmålet med at politiet åbenbart har sneget totalovervågning ind igennem trafikovervågning (hvem har mon givet tilladelse til det, og hvem ved det?) så rejser det jo spørgsmålet om, at Kina vel næppe kan kaldes et sikkert 3. land, og at Vejdirektoratet derfor må være på direkte kollisionskurs md GDPR?

Endnu et eksempel på, at vore myndigheder simpelthen fuldstændigt mangler respekt for love, regler, GDPR og menneskerettigheder - og man må jo spørge sig selv, hvordan det kan være? Kan der være andre forklaringer, end at de mener at have "friends in high places", som beskytter dem?

6
28. november 2022 kl. 17:38

Hvis politiet/vejdirektoratet holder data på et lukket net, hvor kameraerne ikke kan ringe hjem (og udefrakommende ikke kan komme ind på kameraerne), ved jeg ikke om de bryder nogen regler ?

7
28. november 2022 kl. 17:46

Men er problemet ikke, at Hikvision er databehandler (eller at man ikke kan vide, hvad der er indbygget af bagdøre), og usikkert 3. land - og at det derfor er i konflikt med GDPR at bruge deres produkter?

Og ved vi, om politiet bruger et lukket net?

8
28. november 2022 kl. 18:01

Men er problemet ikke, at Hikvision er databehandler

Hvis politiet kan garantere, at de er spærret inde i eget net og aldrig kan komme til at tale uden for dette net, ville jeg tro, at det er politiet selv, som er databehandler, men jeg er ikke ekspert.

Og ved vi, om politiet bruger et lukket net?

Nej, og hvis de gør, og det net ikke er fysisk isoleret, er der rig mulighed for, at fejlkonfigurationr/-betjening kan tillade kameraerne at rapportere, det de har registreret, hjem i det øjeblik, der er åbent ud ved en fejl.

9
28. november 2022 kl. 18:39

Hvis politiet kan garantere, at de er spærret inde i eget net og aldrig kan komme til at tale uden for dette net,

Men har Vejdirektoratet ikke også et net? Kunne man ikke frygte, at det er skyen?