Kontroversiel tese: Direktøren skal hjælpe BI-systemet med at træffe beslutningen - ikke omvendt

Ledere træffer i stadig højere grad beslutninger på baggrund af big data. Men i virkeligheden bør lederens vurdering blot være input til en algoritme - som i stedet træffer beslutningen. Det mener MIT-forsker.

ORLANDO, FLORIDA »At lade den højest betalte person tage beslutningerne, er det værste man kan gøre.«

Sådan lyder meldingen fra Andrew McAfee, der er forsker ved MIT og rådgiver virksomheder i hele verden i anvendelse af big data. Han forsker i hvordan it og data ændrer virksomheders måde at agere på.

Og han understreger vigtigheden af at lære moderne ledere at basere beslutninger på dataanalyse i stedet for mavefornemmelse.

»Der eksisterer i dag så mange data, at vi er ved at løbe tør for metriske termer til at beskrive det. Og jeg er kan ikke komme i tanker om et område, der ikke kan drage fordel af den kæmpe indsigt, der ligger i det«, siger Andrew McAfee, da Version2 fanger ham til en snak efter hans keynote.

En af Andrew McAfees hovedpointer er, at gammeldags ledere, der er vant til at tage afgørende beslutninger baseret på deres mavefornemmelse og personlige viden, er en kæmpe hæmsko for moderne virksomheder.

I mange store virksomheder fungerer det på den måde, at lederen bliver præsenteret for en række data, og så tager han en beslutning med data som et af sine input. Men det skal vendes om. Lederens vurdering skal være et input til algoritmen, der så kan udregne den rigtige beslutning. Den moderne ledelse skal gøres datadreven”, siger Andrew McAfee til Version2.

Rødvin er big data

Men hvordan overbeviser man en gammeldags virksomhedsleder om, at han bare skal forstå det og ændre sin forretningsgang? Ifølge Andrew McAfee bliver det en lang og sej proces. Han fortæller om et par eksempler, der normalt er effektive, når han skal forklare fordelene ved data til skeptiske topchefer.

Et af dem er rødvin. Mere specifikt at forudse, hvilke rødvine der er gode investeringer.

»I gamle dage var man afhængig af en vinanmelder med fintfølende smagsløg, når man skulle afgøre, hvad der på sigt blev en god årgang. Så smagte han på den nye vin og gættede på, om den ville blive en succes. Men nylavet vin smager afskyeligt. Så hvordan kan en anmelder vide, om den er god om 10 eller 15 år?«, siger Andrew McAfee, og kommer selv med svaret.

»Det kan han ikke. Men en analytiker kan indsamle vejrdata fra det relevante område fra de sidste tyve år og se et mønster i vejrforholdene de år, hvor der blev produceret gode vine. Den metode bruges nu, og den virker«, siger Andrew McAfee.

Frygten for nørder skal overkommes

Andrew McAfee forklarer også, at en af de største udfordringer ved at få ledere til at tage datadrevne beslutninger er, at det føles som en suverænitetsafgivelse. Og det skræmmer de konservative topchefer at tage beslutninger på baggrund af noget, som de ikke nødvendigvis forstår. Derfor skal de gøres til bedre data-forbrugere. Og det skal ske ved en ændring i uddannelsessystemet.

»Den data-drevne mangaer er en af mine store kæpheste. Men han kommer ikke af sig selv. Man behøver ikke have en phd i statistik for at forstå data, men der skal implementeres en basal forståelse af dataanalyse i business-uddannelserne. Og det arbejder vi lige nu på at få til at ske«, siger McAfee og uddyber, at man ved at uddanne lederne anderledes håber at overkomme den frygt for nørder, som han oplever, når han taler med topchefer.

»Mange CEO´s ser det som deres job at tage beslutninger baseret på deres personlige vurdering. Dataanalyse er noget, man er vant til at have kørende nede hos nørderne i kælderen, hvor man ikke kan se det. Men de nørder skal rykkes helt ind i midten og op i toppen«, siger McAfee og fortsætter

»Vi skal have sænket trusselsniveauet, så virksomhedsledere forstår, at vi nørder ikke forsøger at gøre dem arbejdsløse. Vi forsøger at få dem til at gøre deres job bedre«, siger Andrew McAfee til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Allan S. Hansen

Lederens vurdering skal være et input til algoritmen, der så kan udregne den rigtige beslutning.

Så lad os håbe at den algoritme ikke indeholder ret mange fejl, er sikker mod sabotage m.m.

Ellers kan vi lige så godt lade fornemmelser styre med hjælp fra data frem for omvendt.

  • 0
  • 0
Daniel Udsen

Der er lidt om sagen, en moderne virksomhed lever og dør på deres IT system, om det så er McDonalds, Post Danmark, eller det lokale advokatkontor. Og det giver ikke mening for en chef at have en komplet hands-off tilgange til firmaets primære processtyrings værktøjer. Hvad du fodre dit IT system med af regler, og funktioner er ofte vigtigere end hvad chefen skriver i diverse memo'er og hænger op på en opslagstavle(eller intranetside) som ingen rigtigt læser.

Problemet her er at ledelseslaget der ofte bevist fravalgte teknik og it i skoletiden ikke er intereserede i at forholde sig til IT, på trods af at alle IT bestlutninger i princippet afgørende for firmaets interne processer, kultur og konkurenceevne.

  • 1
  • 0
Daniel Udsen

Det er vel også et problem at manden for bordenden bliver ansvarlig for beslutninger truffet af en black-box algoritme - med lidt "NSA-Inside"?

Er manden for bordenden ikke altid ansvarlig for alle firmaets fejltagelser eller er det kun til søs den slags gammeldags ansvar begreber har overlevet.

Problemet er lidt at dybest set så har direktøren ikke nogen som helst chance for at traffe en vel informeret bestlutning om noget som helst hvis BI systemet bliver betragtet som enten en magisk blackbox man ikke tør rode i, eller fuldstendigt ignoreret.

Der skal selvfølgeligt her ændres på hele uddanelses systemet det nytter ikke noget at folk kommer ud af folkeskolen uden i det mindste at vide hvad en algoritme er og have bare lidt erfaring med script kode. Og det nytter heller ikke noget at folk slippes ud af handelskolerne uden færdigheder til at arbejde med seriøse statistik programmer.

  • 1
  • 0
Claus Jacobsen

uha - der er mange ting skolesystemet skal kunne levere bedre, men generelt kan man vist roligt sige at statistik ikke er på tapetet før tidligst slut gymnasie eller begyndende videreuddannelse.

Nej det jeg synes der skal noget mere fokus på er at man rent faktisk begynder at lære at være kritisk overfor information og data. Hvad har betydningen af de korrekte data for virksomhedens ledelse og i sidste ende overlevelse? - Er man en meget stor virksomhed i dag så har man indenfor de sidste par år lært et nyt ord. Sjovt nok ikke et BUZZWord, men vigtigere end dem alle nemlig master data eller stamdata. I en tid med virksomhedskonsolideringer og fusioner og opkøb så er der en gigantisk risiko for at især mindre virksomheder blot lader stå til eller i bedste fald laver lappeløsninger når data skal fusioneres fordi det skal gå så stærkt med integrationen. Efterfølgende får datagrundlaget bare lov at ligge og skaber derfor alvorlige problemer fremadrettet fordi de så ikke får de rigtige data at arbejde med. Så når Ledelsen vælger at træffe en beslutning på baggrund af nogle forkerte tal, så er der en overvejende risiko for at han tager forkerte beslutninger. - Så Lederen skal også uddannes i at data er andet end en rød eller sort linje på bunden, men at man er nødt til at arbejde med at sikre integriteten af data hele vejen gennem virksomheden.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere