Kontraktkrig: Hver fjerde virksomhed rager uklar med leverandøren

Illustration: Seamartini/Bigstock
En ud af fire virksomheder har i det seneste år haft mindst én juridisk konflikt med deres it-leverandør, viser tal fra Danske IT-Advokater.

Antallet af kontrakter, der ender i konflikt mellem danske virksomheder og deres it-leverandører, er stigende, viser en undersøgelse foretaget af foreningen Danske IT-Advokater.

Foreningen har snakket med it-kontraktansvarlige i 111 private virksomheder. Ud af disse har 33 været i juridisk armlægning med en it-leverandør i de seneste 12 måneder.

Læs også: Fejlramte systemer og overoptimistiske salgstaler: It-leverandører forsømmer aftaler i stor stil

»Stigningen i antallet af tvister hænger sammen med den øgede digitalisering og det forhold, at modenheden hos danske virksomheder i forhold til at indkøbe it-ydelser er steget,« vurderer advokat Tue Goldschmieding, som er partner i Gorrissen Federspiel og medlem af bestyrelsen af Danske IT-Advokater, i rapporten.

Licens-bøvl og lav sky-kvalitet

Konflikterne, som leverandørerne hyppigst havner i med kunderne, er ifølge undersøgelsen outsourcing og softwarelicenser, der står for lidt over 40 procent af konflikterne.

I en fjerdedel af tilfældene handler konflikten om udvikling- og implementeringsprojekter, mens resten opstår i forbindelse med standarddrifts- eller hostingydelser.

Læs også: Cloud-alliance: Ren raketvidenskab at forstå SLA'er til skyen

Over halvdelen af alle virksomheder i undersøgelsen oplever forsinkelse fra it-leverandøren - og nogle gange går det så vidt, at advokater kommer på sagen.

Ofte bliver forholdet til leverandøren dog køligt, fordi det leverede ikke holder den lovede kvalitet, viser undersøgelsen.

‘Otte ud af ni it-kontraktansvarlige, som har haft en konflikt med it-leverandøren, angiver omfang/kvalitet som begrundelse,’ skriver foreningen i rapporten.

Upræcise kontrakter

Version2 kunne med en rundspørge i marts afsløre, at blandt 313 it-professionelle havde hver fjerde oplevet alvorlige kontraktforsømmelser inden for de seneste tre år.

På det tidspunkt påpegede it-konsulent i Deloitte Thomas Andersen, at it-kontrakter alt for ofte er løse i koderne.

»Der er mange outsourcingaftaler, der er lavet på dårlige kontrakter. Kontrakterne har generelt været for svage til at sige, hvem der har ansvaret,« sagde han til Version2.

Læs også: ERP-boss: Der skal sluges kameler, når du flytter dine forretningssystemer i skyen

Det billede kan Danske IT-Advokater genkende.

»De manglende overvejelser og de upræcise kontrakter er ofte årsagerne til, at konflikterne opstår,« understreger advokat Kim G. Hansen, IntegraLaw, som er medlem af bestyrelsen i Danske IT-Advokater, i rapporten.

Undervurderer kompleksitet i skyen

Undersøgelsen fra Danske IT-Advokater har også undersøgt, hvad virksomhederne synes om resultatet, når en afsporet it-aftale kører af sporet og ender med en konflikt. Ofte er det langtfra tilfredsstillende, påpeger undersøgelsen.

Inden for udviklings- og implementeringsprojekter er 11 procent meget utilfredse med resultatet, mens over 75 procent rapporterer, at de er tilfredse.

Kigger man imidlertid på konflikter inden for standarddrifts- og hostingydelser, indikerer en tredjedel af respondenterne, at de er utilfredse med resultatet i forhold til de ressourcer, der er blevet lagt i at løse konflikten.

Læs også: Leverandører: Kombit dræber markedet med årelange bindinger

En del af problemet kommer sig af urealistiske forventninger, vurderer Kim G. Hansen fra advokatvirksomheden IntegraLaw.

»Virksomhederne forventer, at det ikke er særligt omfangsrigt at lægge dele af it-afdelingens drift i skyen, og bliver så alligevel negativt overraskede, hvis det viser sig at tage længere tid end forventet, eller det ikke kører ordentligt. Det er ret komplekst og kræver forudgående overvejelser, der fokuserer på de konkrete risici, og det kræver en professionel it-kontrakt,« fastslår han i rapporten.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere