Kontor skal lave strategier for it-udvikling i hele Københavns Kommune

12. juli 2018 kl. 08:016
Kontor skal lave strategier for it-udvikling i hele Københavns Kommune
Illustration: Version2.
Et nyt kontor i økonomiforvaltningen skal fra august kortlægge it-området i Københavns Kommune og identificere muligheder inden for digitalisering.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Københavns Kommune åbner nyt kontor for digitalisering, der skal lave it-strategier på tværs af forvaltningen.

Det fremgår af et jobopslag hvor kommunen søger akademiske medarbejdere til samme kontor.

Kontoret skal placeres centralt i økonomiforvaltningen og skal blandt andet lave tværgående strategier for it-udvikling i Københavns Kommune.

Derudover skal digitaliseringskontoret blandt andet »kortlægge it-området i Københavns Kommune og udarbejde investeringsoversigter knyttet hertil,« ligesom der skal udpeges områder, hvor fælles digitale løsninger kunne give mening i landets største kommune.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Udarbejdelse af analyser med henblik på at udpege områder med mulighed for fælles digitale løsninger, fx i et business case-perspektiv,« figurerer således blandt kerneopgaverne.

Det nye kontor for digitalisering på Københavns Rådhus går i luften 1. august.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
12. juli 2018 kl. 12:27

@Sørensen,

Det er i givet fald kun en del af svaret. Den anden del (og der er sikkert flere end det) omhandler kultur og om en strategi fra "hovedkontoret" rent faktisk også bliver implementeret i forvaltningerne afhænger af evnen til at forandre kulturen i forvaltningerne i Københavns Kommune.

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin EnterpriseArkitekten.com

5
12. juli 2018 kl. 12:05

Hvorfor er Københavns Kommune indrettet så der nu er en digitaliseringsafdeling (kontor m.v.) for hver af de syv forvaltninger inkl. Koncern IT ?

@Sjølin, fordi hver forvaltning har sine ‘egne’ penge og sin egen politiske ledelse såmænd ...

Det bliver så interessant at se, hvad ‘hovedkontoret’ så får af reelt mandat og hvor meget de magter at samle og koordinere forvaltningerne på tværs.

Lad os ønske dem alt muligt held og lykke

Henrik Sørensen Enterprise Arkitekt

4
12. juli 2018 kl. 10:20

Hej Henrik Størner,

Det er en interessant kommentar, men sandheden er, at Københavns Kommune allerede har enterprise arkitekter, løsningsarkitekter og andre typer (it-orienterede) arkitekter ansat i de syv forvaltninger. I Økonomiforvaltningen alene sidder der et kontor (i det som kaldes Koncern IT) med enterprise arkitekter og løsningsarkitekter. Så din konstatering om at det er der "ikke råd til i de kommunale budgetter" er baseret på en fordem og ikke på fakta.

Det "rigtige" spørgsmål at stille burde være: Hvorfor er Københavns Kommune indrettet så der nu er en digitaliseringsafdeling (kontor m.v.) for hver af de syv forvaltninger inkl. Koncern IT ?

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin EnterpriseArkitekten.com

3
12. juli 2018 kl. 09:40

Er det ikke lidt det, Koncernservice gør?

Altså der hvor der i årevis har siddet arkitekter og lavet præcis de ting...

Det virker lidt underligt - er der nogen der kan forklare den for mig?

2
12. juli 2018 kl. 09:23

Hvorfor kalder de ikke bare en spade for en spade og søger nogle enterprise arkitekter?

Måske fordi den slags er for dyre til kommunale budgetter - desværre.