Konsulentbesparelser presser myndigheder dybere ind i jagten på eftertragtede it-folk

Konsulentbesparelser presser myndigheder dybere ind i jagten på eftertragtede it-folk
Illustration: IT-Universitetet.
Regeringens planlagte besparelser på konsulentområdet, får myndigheder til at kigge efter dygtige it-folk til at overtage konsulenternes opgaver. Men der er rift om de dygtigste og generel mangel.
24. juni 2021 kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Regeringens strenge dessiner om, at der på tværs af ministerier, kommuner og regioner skal skæres ned på brugen af konsulenter, tvinger myndighederne i rekrutteringstøjet.

For mens konsulenternes færden på ministeriernes gange skal mindskes, skal de igangværende udviklingsprojekter på it-området umiddelbart fortsætte efter planen.

Det mærker man eksempelvis hos Digitaliseringsstyrelsen, hvor man for tiden blandt andet arbejder med store projekter som Digital Post, MitID og Nemlogin.

I styrelsens årsrapport kan man læse, at netop kombinationen af krævende infrastrukturprojekter og konsulentbesparelser betyder, at der skal ansættes flere.

»Der er en løbende udvikling mod, at flere opgaver løses internt, så det er ikke et skifte, vi laver fra den ene dag til den anden. Vi har fortsat en række større opgaver, som løses i samarbejde med private leverandører. Men vi kigger selvfølgelig på, hvordan vi kan opbygge kompetencerne og ressourcerne internt til, at vi løbende selv kan løfte nogle af de analyser og projekter, som vi tidligere har haft eksterne leverandører til at udvikle for os,« lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen, der hører under Finansministeriet, der i 2024 skal have nedbragt forbruget til konsulenter med 58 millioner kroner.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
21
28. juni 2021 kl. 17:56

Der er mange fine løntrin, man kunne vælge i det offentlig til at matche private lønninger. Det er at være lidt kreativ med titlerne på kontrakten. Det virker de til at have godt styr på i det offentlige. Samt det virker til, at der er mange 'ikke offentligt ansat' stillinger der også halter på løningerne, efter 'outsourcing' pris presset og PROSA's gennemsnitsløn snakken. Virkligheden er at 'udvikler' titlen bærer mellem 30-120k før skat med pension, pr. mdr. Så der er plads til mange individuelle holdninger hvad en god løn er for dig.

20
28. juni 2021 kl. 17:12

Det er i hvert fald nok den mest basale forklaring.

Jo mere efterspørgsel på kompetencer, jo højere bliver lønnen, og det offentlige kan aldrig følge med det private på lønnen.

18
25. juni 2021 kl. 19:14

Hvorfor synes det offentlige det er svært at finde IT folk?

Fordi vi i rigtig mange tilfælde ikke kan tilbyde en løn, der bare nærmer sig det, som en kandidat kan få hos private virksomheder.

Og hvis en kandidat endelig siger ja, så sker der tit det, at personen ikke bliver ret længe, fordi der er kommet et bedre bud fra en privat virksomhed, og så kan en chef i en offentlig virksomhed tit kun sige "jeg kan love, at vi kan kigge på lønforbedring til næste års lønforhandlinger, men jeg kan ikke garantere noget, fordi der er mange andre, der også vil have lønforbedring".

17
25. juni 2021 kl. 11:27

Grunden til at statslige institutioner bruger mange IT-konsulenter og har brug for mange IT-ansatte, skyldes de projekter ministrene og folketinget sætter i søen. Når institutionerne får at vide at de skal spare, så dropper de selv de projekter de sætter i søen, men de kan ikke droppe de projekter som folketinget har bestemt.

Så overforbruget skyldes ministrenes og folketingets beslutninger.

16
25. juni 2021 kl. 01:01

når vi alle - i følge George Bush - er døde. Svar på rant som slutter med:

Så skulle der endelig være behov for en "app" løsning, så burde staten i det mindste etablere sin egen "app" store.

Det er svært at være uenig.

Så kommer nogen på arbejde. Foruden den obligatoriske HTML-løsning, der også skal vedligeholdes, skal man levere apps til samtlige not-so-smarte håndholdte platforme og bvedligeholde dem. Lad os håbe der aldrig bliver så mange ledige IT-personer i Danmark. For så må slutte os til "røde mors" rotter og revoltere ...

Det er naturligvis en mulighed at Google eller Apple bliver store nok til at "købe hele verden", men det bliver forhåbentlig efter mit "støvets år".

15
24. juni 2021 kl. 23:01

Helt naive servietberegninger giver altså at omkring 850 smittekæder er brudt alene pga app'en.

Det er fuldtstændig naivt at man tror man kan lave smitteopsporing vha. Bluetooth - dine påståede 850 brudte smittekæder kunne ligesåvel blive brudt vha. terningkast, læsning af Tarotkort, auratydning eller statslotteri.

Og så en helt anden ting omkring hele "app" cirkusset:

Der bøvses "apps" på gaden af snart alt hvad der kan gå og krybe af firmaer, interesseorganisationer, myndigheder og hvad har vi - "apps" der i høj grad lige så godt kunne være lavet som rene html(5) løsninger, uden at fylde folks telefoner med bras.

Og det leder så til det næste problem, nemlig at det officielle Danmark tvinger (hov der kom tvangen søreme lige igen) til at være "kunder" hos Google eller Apple - med andre ord, skal man bruge en officiel "app", så skal man sandelig også lige acceptere Googles privatlivsinvasion.

Så skulle der endelig være behov for en "app" løsning, så burde staten i det mindste etablere sin egen "app" store.

14
24. juni 2021 kl. 21:31

jeg ser igennem feel-good apps, som f.eks Smittestop, som ingen ændring har gjort

Det er sgu svært at sige enten bæh eller buh om det. Mindst 1062 smittede er fundet hvor de kun blev testet pga en notifikation. Mindst 113667 har angivet app'en som årsag til test.

Er det prangende tal? Næh. Har app'en gjort en forskel? Mit bud er 'ja', al den stund at medicin.dk angiver at 80 % er symptomfri eller med milde symptomer, og at symptomfrie smittebærere stadig kan smitte videre (bare ikke med samme pondus som en der hoster). Helt naive servietberegninger giver altså at omkring 850 smittekæder er brudt alene pga app'en.

13
24. juni 2021 kl. 16:39

Det var så endnu en tråd der blev til skrald og skrammel.

12
24. juni 2021 kl. 14:55

Synes lidt, at du misser pointen.

Nej - det er din pointe, jeg misser den ikke, men er ikke enig, det er noget helt andet!

Havde vi ikke det, så var vi et IT U-land.

Hvorfor det - jeg plæderer på ingen måde for at vi ikke skal bruge IT, og jeg lever også selv af det, MEN jeg vil meget gerne have at man tænker sig om før man skyder, og tænker på hvem målgruppen er, hvad målgruppens (dvs. borgernes) behov er, hvorledes man laver en sikker løsning, og om den enkelte løsning overhovedet løser noget problem.

Læg følelserne væk og tænk logik...

Det er præcis det jeg gør - jeg ser igennem feel-good apps, som f.eks Smittestop, som ingen ændring har gjort, kun løst et problem for hvorledes regeringen kan bilde pøblen ind at den er handlekraftig, men tænker logisk på hvordan vi bør bevæge os fremad, f.eks. med et nationalt ID.

Vi taler om offentlige it-projekter, som er lykkedes eller ej. Ikke om hvorvidt, det er er smart eller ej.

Åh ud fra betragtningen at operationen lykkedes, desværre døde patienten.

Bare tag antallet af brugere, og så kan du bedre vurdere, om det har virkning eller ej.

Eat shit, 50 billion flies can't be wrong.

Tag eksempelvis "succesen" NemID - alt kan blive en "succes" når løsningen bliver påtvunget.

Du vil måske hellere tilbage til selvangivelse på papr fx? Nej vel....

Skrev jeg ikke at Skat faktisk er noget af det der fungerer - endda uden NemID!

Eller ringe og få en tid til vaccination? nej vel.

Øh jo, det var faktisk præcis det jeg gjorde - og fordi jeg ringede og gjorde det, så kunne den søde pige klare at lave en tid til min kone og mig på samme tid, noget der faktisk ikke kan gøres i den digitale udgave.

Eller når du skal oprette en virksomhed, så sende et brev?

Jo meget gerne, så er jeg sikker på der er mig der har oprettet det, og ikke en tilfældig svindler - nogen gange behøver ting ikke være nemme!

Nej vel.... det kan godt være, at du som person fx. ikke har skullet operete et firma

Jeg har et firma, og den eneste grund til at jeg har en NemID til det er udelukkende fordi genierne hos DK Hostmaster pludselig mener at en kunde de har haft i dekader (og som har eksisteret lige så lang tid i CVR) skal "valideres".

God fader bevares.

men helt ærligt: hvorfor tror du, at DK er nok det bedste land at oprette et firma i? Nok fordi, at det er nemt.

Det har ikke en skid at gøre med om man indsender en blanket eller udfylder en webformular vha. det magiske "NemID" (som ikke en gang kan skelne mellem privat og firma/forening, og som ikke kan håndtere fuldmagt).

Tænk lidt væk fra egen næstetip

Og det er præcis det jeg gør - vi er i gang med at kaste rigtig mange under bussen, ældre som unge, som er fuldstændig tabt i det digitale kancelli.

og så vil du opdage, at det faktisk er et fedt digitalt land vi lever i.

Det er så din mening!

Ikke perfekt, nej, men dog nemt

Hvis prisen for at ting er (umiddelbart) "nemme" på bekostning af sikkerhed og svage grupper, så har vi sejret ad helvede til (citat Thomas Nielsen).

10
24. juni 2021 kl. 13:37

Synes lidt, at du misser pointen. Havde vi ikke det, så var vi et IT U-land. Læg følelserne væk og tænk logik... Nuvel, jeg har også personlige holdninger. Vi taler om offentlige it-projekter, som er lykkedes eller ej. Ikke om hvorvidt, det er er smart eller ej.

Bare tag antallet af brugere, og så kan du bedre vurdere, om det har virkning eller ej.

Du vil måske hellere tilbage til selvangivelse på papr fx? Nej vel.... Eller ringe og få en tid til vaccination? nej vel. Eller når du skal oprette en virksomhed, så sende et brev? Nej vel.... det kan godt være, at du som person fx. ikke har skullet operete et firma, men helt ærligt: hvorfor tror du, at DK er nok det bedste land at oprette et firma i? Nok fordi, at det er nemt.

Jeg kan fornemme, at dette er meget værdiladet. Tænk lidt væk fra egen næstetip, og så vil du opdage, at det faktisk er et fedt digitalt land vi lever i. Ikke perfekt, nej, men dog nemt

9
24. juni 2021 kl. 13:29

Det er netop et samspil mellem begge verdener. Jo aldrig enten eller. Oftest er det et miks. Forreningsejer, product owner, eget infrastrukturteam, Drift, what ever.

Det er jo det, der er det svære og komplekse... En leverandør kan intet lave UDEN kunden. Og kunden er jo netop ikke bare en underskrift, og så bare læne sig tilbage....

8
24. juni 2021 kl. 12:57

Svaret er vel at staten outsourcer projekterne, så behøver de ikke at ansætte IT folk selv, og det er antagelivis de resourcer som er sværest at ansætte der også er de nemmeste at outsource. Jeg tænker ydermere at det er nemmere at dokumentere udgifterne hvis du køber dine IT ressourcer som "pakker"

Det skal bemærkes at jeg synes at outsourcing generelt er noget fanden har skabt, men når man begrænser adgangen til eksterne konsulenter, så må det alt andet lige blive konsekvensen.

7
24. juni 2021 kl. 12:46

Kørekort APP

Idioti sat i system, i stedet for en gang for alle at lave et rigtigt nationalt ID.

Sundhedskort

Endnu mere tåbeligt, al den stund den eneste oplysning er det åh-så-hemmelige CPR nummer (tag hellere fat i at modernisere det, så det ikke bliver databærende, og ikke må benyttes til autentifikation), som kunne være på et nationalt ID.

Gratis grunddata

En af de gode ideer.

Corona APP

Nyttesløs spild af penge, baseret på en vi-skal-vise-handlekraft tankegang.

Politiets nr.pladekontrol m. scanning

DDR version 2.

NemID

Som er alle æg i en kurv, kontrolleret af en udenlandsk gatekeeper, piv hamrende usikkert, og ikke en digital signatur.

Digital post

Danskernes post, som kan ændres efter modtagelse, i en Facebook lignende konstruktion, ejet af udenlandske interesser.

Borger.dk

I det store hele ok

Skat.dk

Fungrere faktisk fint, man kan grue for hvornår de får ødelagt det.

Sundhed.dk

Vel ok.

Erst.dk

Vel en side som så mange andre.

6
24. juni 2021 kl. 12:28

Alle er i min verden vellykkede projekter, med enorm samfundsmæssig værdi

Værdien af at lave en kørekort-app, hvor man alligevel skal have papirudgaven, er nul.

Det er meget muligt at stoppet for konsulenter er forceret, men ideen om at der skal flere interne IT-kompetencer, tror jeg er helt rigtig.

Det kan fjerne den åbenlyse benovelse over IT-sælgernes salgstaler, og forhåbentlig sikre en sundere prioritering af resourcerne.

5
24. juni 2021 kl. 10:40

Styrken ved offentligt It er netop gennemsigtighed, hvorend det giver en esktra dimension og merabejde en masse. Det er dog ogå på sin plads, da det er vores alle sammens penge der benyttes.</p>
<p>Kørekort APP
Sundhedskort
Gratis grunddata
Corona APP
Politiets nr.pladekontrol m. scanning
NemID
Digital post
Borger.dk
Skat.dk
Sundhed.dk
Erst.dk
Alle er i min verden vellykkede projekter, med enorm samfundsmæssig værdi, OGSÅ selvom sikkert alle er gået over budget. Det er dog kun på den relativt korte bane. Havde vi ikke dem, så er mit gæt, at vi ikke havde et af veredens mest velstående og velkørende lande.

Hvor mange af disse er leveret af statens/myndighedernes egne folk?

4
24. juni 2021 kl. 09:59

Er en påstand, som jeg på ingen måde kan underbygge. Men, har da læst, at det negative overdøver, det der er postivt, med en faktor 10.

Jeg har adskellige eksempler på meget store private virkomheders projekter, som totalt har fejlet, også i milliardklassen. Men det holdes bage lukkede døre. Og da de ikke har krav om aktindsigt, så flyver de under radaren.

Styrken ved offentligt It er netop gennemsigtighed, hvorend det giver en esktra dimension og merabejde en masse. Det er dog ogå på sin plads, da det er vores alle sammens penge der benyttes.

  • Kørekort APP
  • Sundhedskort
  • Gratis grunddata
  • Corona APP
  • Politiets nr.pladekontrol m. scanning
  • NemID
  • Digital post
  • Borger.dk
  • Skat.dk
  • Sundhed.dk
  • Erst.dk

Alle er i min verden vellykkede projekter, med enorm samfundsmæssig værdi, OGSÅ selvom sikkert alle er gået over budget. Det er dog kun på den relativt korte bane. Havde vi ikke dem, så er mit gæt, at vi ikke havde et af veredens mest velstående og velkørende lande.

Jeg har været i begge verdener, mest i det private. Og græsset er hverken mere grønt eller mere visent på den anden side.

3
24. juni 2021 kl. 09:17

Hvorfor synes det offentlige det er svært at finde IT folk?

Løn.

Der er sikkert mange fagligt spændende opgaver inden for det offentlige - og mange opgaver at gribe fat i.

Men mange af de fagligt dygtige og kompetente it-folk er allerede i arbejde og det betaler sandsynligvis en bedre løn end det offentlige kan tilbyde.

Løn er ikke alt, men det er da helt sikkert en motiverende faktor når der er så mange virksomheder der samtidig efterspørger dygtige it-folk.

2
24. juni 2021 kl. 07:59

Du hører kun om de fejlslagne offentlige projekter i medierne. Der er masser af jobs som ikke er omfattet af ovenstående. Jeg kan kun opfordre folk til at prøve et job indenfor det offentlige. I sidste ende er der ikke ret stor forskel på tingenes gang i det offentlige eller det private. Den største forskel er offentlighedens interesse. De fejlslagne projekter får stor fokus i den offentlige sektor, mens det sjældent når offentligheden, når ERP-projektet i et privat firma er flere år forsinket, man har skiftet leverandør og det er blevet mange gange dyrere.

1
24. juni 2021 kl. 07:51

Hvorfor synes det offentlige det er svært at finde IT folk?

Jeg tror der er andre ting på spil end bare at der generelt ikke er nok IT folk.

Jeg tror det offentliges problem er deres rygte og ry.

Med så mange fejlslagne IT projekter forestiller jeg mig at mange tænker "nej tak". At sidde fastansat i noget som er kuldsejlet, hvor man er underbetalt, og hvor krav og specifikationer flyder lyder ikke umiddelbart attraktivt. 🤷‍♂️