Konsortiet bag Femern vil overvåge bilisternes færden fra Storebælt til Tyskland

Hvor mange bilister vil køre over den kommende Femern-forbindelse? Det skal undersøges med lokationsdata fra biler der kører over Storebælt. Illustration: Femern A/S
Femern A/S vil købe lokationsdata for alle mobiltelefoner der passerer Storebælt for at beregne den kommende trafik på Femern-forbindelsen. Den type videresalg af lokationsdata undersøges netop nu af Erhvervsstyrelsen

I februar måned i år kørte der 854.341 køretøjer over Storebælt. Dem vil Femern A/S gerne kunne følge og se, hvor de faktisk kører hen, og især hvor mange der har slutdestination i Tyskland.

Derfor vil Femern A/S nu købe lokationsdata fra alle mobiltelefoner, der passerer Storebælt. Det skriver Berlingske.

»Man indsamler anonymiserede mobildata hos dem, der bruger forbindelsen over Storebælt. Dem får man i anonymiseret form fra teleselskaberne, og så har du det komplette - og helt korrekte - trafikbillede over et år,« siger Ajs Dam, vicedirektør i Femern A/S, til Berlingske.

Der har løbende været heftig debat om de prognoser, der skal forudsige, hvor stor trafikken forventes at blive på den kommende Femern-forbindelse.

Læs også: Prognoserne for Femern-trafikken drejer rundt, rundt, rundt - rundt, rundt, rundt

Det er det tyske konsulentfirma Intraplan, der skal udarbejde prognoser om det forventede trafik-tal, og virksomheden anbefaler i juni 2017, at der gennemføres en analyse af bevægelsesmønstre baseret på mobildata fra bilister, der kører over Storebælt.

Det viser en aktindsigt i dokumenter mellem Femern A/S og Intraplan, som Version2's søstermedie, Ingeniøren, har fået. Det er de anbefalinger, der nu bliver realiseret.

Læs også: Nu skal Femerns tyske trafikkonsulenter kvalitetssikre deres egne prognoser

Erhvervsstyrelsen undersøger lignende sag

Den type videresalg af lokationsdata bliver netop nu undersøgt i Erhvervsstyrelsen, efter Version2 tidligere har beskrevet, hvordan TDC i et pilotprojekt har solgt lokationsdata fra udenlandske turister, så turistorganisationen VisitAarhus kan følge turisternes bevægelsesmønstre i Østjylland.

Erhvervsstyrelsen har bedt TDC forklare, hvordan de opsamlede lokationsdata anonymiseres ved indsamling, så de kan videresælges uden at være i strid med Udbudsbekendtgørelsen. TDC har tidligere ikke ønsket at forklare, hvordan de teknisk anonymiserer lokationsdata af konkurrencehensyn.

Læs også: Sådan bruger TDC lokationsdata fra turister i Østjylland

»Erhvervsstyrelsen er gennem pressen blevet gjort opmærksom på, at TDC sælger netværksdata (lokationsdata) til en østjysk turistorganisation. (…) På den baggrund skal Erhvervsstyrelsen anmode TDC om en detaljeret redegørelse for selskabets praksis for behandling af selskabets data i den beskrevne situation.«

Sådan skriver Erhvervsstyrelsen i en mail til TDC, som Version2 har fået aktindsigt i. Styrelsen er fortsat i gang med sin sagsbehandling.

Læs også: Erhvervsstyrelsen undersøger TDC's salg af lokationsdata

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Peter Johansson

Hvor langt inde i Tyskland må/får Femern a/s lov til at spore bilisternes telefoner?
Hvis disse sporinger stopper ved grænsen, så bliver resultatet vel ikke så retvisende? Der er vel en del bilister, som kun kører til det nordlige Slesvig-Holsten (eks. det danske mindretal). Hvis deres mobiltelefoners sporing stopper ved grænsen, så kommer deres kørsel til at tælle som en tur, som givetvis kunne forestille sig at køre igennem tunnelen i fremtiden i stedet. Men dette giver ikke mening, da det slet ikke kan betale sig, at tage tunnelen, hvis man kun skal lige syd for grænsen i Jylland.
Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

  • 5
  • 0
Bjarne Nielsen

Apropos, er der så nogen der ved, hvordan det går med eCall, som jo er et krav fom. næste måned.

Har bil fabrikanterne respekteret EUs intention om "As eCall normally 'sleeps', it does not allow vehicle tracking outside emergencies" eller har de fundet spændende måder at bruge den hardware på, så vi altid kan trackes i vores biler - også selvom vi lader vores mobiltelefoner bliver hjemme?

  • 2
  • 0
Flemming Hansen

Det vigtigste er vel hvilke data man udleverer. Det kan jo være alt lige fra detaljer der kan identificere den enkelte mobils færden, til bare at være tal der fortæller hvor mange der kører i forskellige retninger.
Jeg vil mene sidstnævnte er rigeligt, men min erfaring siger mig at man nok vil vælge at udlever meget mere "for at sikre kvaliteten af undersøgelsen".

Jeg er ikke helt sikker på hvad der menes med "anonymiserede" data. Der er tilsyneladende delte meninger om hvad den betegnelse dækker over.

  • 0
  • 1
Jørgen Rasmussen

"og så har du det komplette - og helt korrekte - trafikbillede over et år" kan næppe være helt korrekt. Mig bekendt kan man ikke ud fra telefonplacering afgøre, om køretøjet er en personbil eller et andet køretøj. Der er jo på Storebælt meget forskellige takster for køretøjstyper, hvad der vel bliver indført også på Femernforbindelsen. Så helt præcist kan økonomien ikke forudses. Men det ligger vel indenfor de variationsgrænser, der også indeholder usikkerheden om, hvilken forbindelse man har lyst til at bruge.

  • 0
  • 0
Jesper Hansen

Nemlig. Og i nogle køretøjer vil der være mere end 1 telefon. Og der vil blive brugt flere forskellige telenetværk.

Min telefon vil dog være i airplane mode fremover under passage af Storebælt.
Mærkeligt at telefonselskaberne lovligt må sælge noget som politiet skal have dommerkendelse til.

  • 6
  • 0
Hans Nielsen

Formoder IKKE at de får lov til at behandle ret meget data syd fra grænsen. Tyskland har strenge data regler, og de overholder dem.
- Hvis noget med STASI og Gestapo.

Men med hvad jeg mener med, "her går galt", er at i stedet for at lade firmaer indsamle og bruge data, som i princippet burde smides væk, eller kun gemmes til efterforskning af mord, vold og røverier. , Bliver købt lovligt, af et firma som har interesse i evt. at pynte på tallene.

Hvis man i STATEN omkring 2010, forud for beslutningen om femern. Have informeret at de året efter, ville samle data ind om hvor de biler som passere storebælt, køre til og fra. For at have et beslutningsgrundlag for en forbindelse. Samt at når undersøgelsen var færdigt og der var en konklusion, vil de indsamlet data blive sletttet. Hvis man ikke vil være med i statistikken, skulle man lukke ned for mobilen under passage af broer og grænsen.

Så tror jeg de fleste ville have være tryg ved, og have acceptere dette, som en fornuftigt måde at finde ud af, om femern det største anlægsarbejde i Danmark i nyere tid, skulle startes ?

At svaret nok så ville være nej, er nok grunden til at vi ikke har set det ske. Og man kunne allerede nu bede Google, på basis af deres historiske data fra map, om at lave en udredning.

Men det vi ser her, er ikke et ønske om at få syn for sagen. Men en måde at undgå at skulle udlevere den rapporter som allerede er lavet, men som femern ikke vil udlevere, da den sikkert vælter hele korthuset, Nu lave de i stedet en ny, som nok først er færdigt om 2 år. Som viser det samme, men nu er anlægge komme så langt hen i anlægsfasen, at ingen politikere tør hive stikket. Da vi jo allerede har brugt så mange penge på.. ..... og vi lige har underskrevet en kontrakt, som vil være dyre at komme ud af. SÅ for ikke at miste de 2 milliarder der er brugt, så put lige 20 extra i hullet,

  • 0
  • 0
Torben Jensen

Troede det var den slags GDPR skulle være med til at forhindre, videresalg af data uden brugerens accept.
Kom til Danmark, køb en mobil telefon, og vi overvåger og sælger din færden i bedste DDR stil.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize