Konservative topper listen over partiernes forbrug af annoncer på Facebook
2,79 millioner kroner har 13 af de 14 opstillingsberettigede partier (Kristendemokraterne er det manglende parti, red.) brugt på annoncer på Facebook de seneste tre måneder inden det kommende folketingsvalg 1. november.
Det skriver Dansk Markedsføring på baggrund af en opgørelse baseret på Facebooks Ad Library lavet af politiskannoncering.dk.
Læs også: Medie: Liberal Alliance og Nye Borgerlige sender borgeres data til Facebook på kant med GDPR
De samlede tal for partiernes forbrug gælder både partiernes egne Facebook-sider samt midler brugt på de enkelte kandidaters Facebook-sider.
Det Konservative Folkeparti har brugt det største beløb med 658.000 kroner, derefter følger SF med 506.000 kroner og Venstre med 397.000 kroner. Regeringspartiet Socialdemokratiet er det parti, der med 341.000 kroner har brugt det fjerdestørste beløb.
Læs også: Mulig hjælp på vej til digitalt udfordrede: Bred politisk opbakning til digitalt fripas
»Det er værd at bide mærke i, at flere af de store partier også har skruet markant op, jo tættere de er kommet på valgudskrivelsen. Socialdemokratiet lagde eksempelvis 27.000 kroner i Facebook-annoncer i juli, men i september har de lagt 216.952 kroner,« skriver Dansk Markedsføring.
Se den samlede liste på Dansk Markedsførings hjemmeside.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.