Konkurrent: CSC, KMD og IBM er både dyre og langsomme

Store firmaer som CSC, KMD og IBM skal ikke bare blive billigere, men også meget mere adrætte, hvis de skal have en chance fremover. Sådan lyder det fra Logica, oven på debatten om for høje priser for it-drift hos de store leverandører.

En ting er prisen. Hvis varen er meget bedre, end hos de billige leverandører, vil der også være kunder til luksus-udgaven.

Men de største leverandører inden for outsourcing af it-drift i Danmark har udover høje priser en udfordring, så kunderne ikke får det, de gerne vil have. Sådan lyder det fra Logicas direktør for infrastruktur-outsourcing, Torben Ryttersgaard.

»De store leverandører mangler agilitet. De har rigtig store problemer med hurtigt at gennemføre ændringer i miljøet eller leverancen,« siger han til Version2, efter at have læst historierne om analysen fra Zangenberg Analytics og kommentaren fra to Deloitte-rådgivere.

Læs også: Analytiker: Outsourcer du til IBM, CSC eller KMD, betaler du nok for meget

Læs også: Slagsmål om outsourcing-overpriser: 'Forsimplet udregning'

Logica er selv i markedet for outsourcing og skyder dermed mod konkurrenter, som i Danmark er væsentligt større. Men ligesom Henrik Zangenberg forudser ændringer i markedsfordelingen de kommende år, peger Torben Ryttersgaard på, at firmaer som IBM og CSC de seneste par år har mistet kunder og markedsandele.

Problemet er en kultur, der rækker mange år tilbage, mener han.

»Disse firmaer er bygget op omkring en anden leverancekultur, baseret på mainframes, hvor man har mottoet ’never touch a running system’,« siger direktøren.

Helt konkret kommer det til udtryk ved, at kunderne må vente 1-2 måneder på at få nye servere sat op, og også på prissiden er der træghed i de modeller, de største leverandører bruger, vurderer han.

Og selv hvis de store firmaer får ændret på arbejdsgangene, så det går hurtigere, måske ved hjælp af cloud computing, er der stadig en tung prisstruktur tilbage at gøre op med, mener Torben Ryttersgaard.

»Vi ser hos vores store konkurrenter, at man som kunde binder sig hårdt, når man først har taget noget i brug, med høje termination fees. Men agilitet skal gå begge veje, så det er nemt at få en større leverance, men også nemt at skrue ned igen,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere