Kommunerne truer it-leverandør med opsigelse af stor millionkontrakt

7 kommentarer.  Hop til debatten
I en intern mail fremgår det, at KOMBIT truer med at fyre it-firmaet EG A/S fra en trecifret millionkontrakt på udvikling af nyt it-system til kontanthjælpsområdet.
Reportage24. maj 2017 kl. 14:05
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Rettet 14:38 Kommunerne truer nu med at ophæve kontrakten med it-firmaet EG A/S om leveringen af et nyt system til håndtering af kontanthjælpsydelser.

Det fremgår af en mail fra kommunernes it-fællesskab, KOMBIT, til landets 98 kommuner, som Version2 er i besiddelse af. Årsagen er, at EG A/S ifølge KOMBIT ikke har været i stand til at overholde tidsplanen for leveringen af systemet.

Af mailen fremgår det, at »KOMBIT har meddelt EG, at alle kontraktuelle tiltag er mulige, herunder en ophævelse af kontrakten.«

Formålet med det nye kontanthjælpsystem, KY:

  • At understøtte korrekte og rettidige udbetalinger af ydelser på kontanthjælpsområdet.

  • At sikre kommunerne min. 25 % lavere gennemsnitlige it-udgifter (besparelsen på min. 25 % gælder for kommunerne under ét i forhold til det samlede monopolbrud), samt afløfte kommunernes udbudspligt.

  • At sikre brugervenlig og effektiv it-undersøttelse af de kommunale arbejdsgange på kontanthjælpsområdet gennem automatisering og beslutningsunderstøttelse.

kilde: KOMBIT

EG vandt i 2015 udbuddet på 300 millioner kroner om Kommunernes Ydelsessystem (KY). Kontanthjælpsområdet har hidtil været understøttet af systemet KMD aktiv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udbuddet er et led i det omfattende monopolbrud, hvor der skal søges alternative leverandører til KMD til flere af kommunernes it-systemer, herunder KY.

Truslen om opsigelse af kontrakten kommer som følge af, at EG A/S ifølge KOMBIT »har svært ved at overholde de ‘initiativer for fremdrift, som EG selv har lanceret.,« og at EG »pt. [er] meget udfordret.«

I mailen fremgår det ligeledes, at EG påtager sig ansvaret for forsinkelserne.

Ovenikøbet vil KOMBIT finde et eksternt firma til at overvåge projektet. Et såkaldt 'projekt audit'. Det understreges, at udfaldet af audit vil få betydning for, hvad der fremover skal ske med samarbejdet mellem EG og KOMBIT.

Tidsplan løber nu til midten af 2019

Oprindeligt skulle KY være fuldt implementeret i alle landets kommuner i sidste kvartal 2017, men ved sidste offentliggjorte tidsplan fremgår det, at tidsplanen er forsinket til midten af 2019.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er ikke bare med KY, men med samtlige af de fire projekter, som er en del af monopolbruddet under KOMBITs ledelse.

Det er ej første gang, at KOMBIT er stærkt utilfredse med leverandørerne inden for monopolbruddet.

Så sent som i februar opsagde KOMBIT en delkontrakt med KMD om at levere de såkaldte støttesystemer til kommunerne. Det skete efter en forsinkelse på 15 måneder, og udviklede sig i pressen til et reelt slagsmål mellem KL og KMD.

Rettet klokken 14:38: Af den oprindelige artikel fremgår det, at KY er forsinket fra 2018 til 2019. Oprindeligt skulle KY dog være fuldt implementeret i 2017, og der er derfor tale om en forsinkelse på sammenlagt knap to år, ikke ét, som det oprindeligt fremgik.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
25. maj 2017 kl. 09:52

Der er massere af eksempler på private IT projekter der er gået galt. Et af de gode eksempler som kostede rigtigt mange penge er Idémøblers nye IT system. Der er bare mere interesse for de offentlige, for det er vores penge der bliver brugt.

5
25. maj 2017 kl. 09:20

KOMBIT har igangsat en gigantisk opgave - ny rammearkitektur og nye fagsystemer til tusindvis af ansatte i 98 kommuner, plus det løse hos Udbetaling Danmark - og spredt den ud over forskellige leverandører uden fælles koordination og styring. Det kan umuligt gå galt.

2
24. maj 2017 kl. 23:06

Man kunne jo også få den idé at det måske ikke altid er leverandørens skyld.

Jeg syntes ikke vi hører om samme fejlslagen projekter fra private kunder selv om de bruger samme leverandør. Ikke at det ikke kan ske selvfølgelig.

1
24. maj 2017 kl. 21:38

Indtil videre har især CSC og KMD stået som de 'grimme' der ikke kunde overholde tidsfristen. Nu ser det ud til at der kommer et nyt medlem. Det kunne få en til at spørge; hvad er det der gør at de ikke kan holde planen? Er det urealistiske sælgere? Ligger der nogle kompleksiteter begravet i opgaven der først kommer frem når man er kommet et stykke hen af vejen? Er der ingen af leverandørerne der kan planlægge ordentligt? Er det outsourcing der gør forskellen? Er de offentlige systemer bare komplekse fordi kraven bevæger sig "som stod de på rulleskøjter", på grund af ændrede lovkrav? Er det bare besværligt / umuligt at arbejde sammen med offentlige indkøbere p.g.a. stridende parter in kredsen af kunder? Det var noget af det der kunne komme ud af en Havarikommision for Software.