Kommunerne: Det er altså ikke så nemt at digitalisere

Der bliver talt om milliardgevinster, hvis borgerne i højere grad bruger selvbetjening på nettet. Men realiteten er altså anderledes, mener kommunernes organisation KL.

Kan vi få fru Jensen til at gå på nettet og bruge en formular på en webside, i stedet for at ringe til kommunen, er der store penge at spare for kommunerne, som efter finanskrisen må vende hver en krone.

Men når IT-Branchen og Dansk Erhverv melder ud, at man kan spare tre milliarder om året i 2015 på den måde, er det ikke realistisk. Sådan lyder det fra kommunernes fælles organisation KL, der længe har arbejdet for at få sat skub i digitaliseringen.

Det er ifølge KL ikke så enkelt at få digitaliseret henvendelserne til kommunerne, skriver magasinet Danske Kommuner.

»Man kan ikke bare beslutte sig for, at nu skal alle borgere betjene sig selv. Dels er der nogle borgere, der ikke kan det, og som ikke forstår vores ydelser. Og dels er der det, at de nævnte kæmpepotentialer er tal, der, som jeg ser det, er grebet ud af luften,« siger Jakob Harder, chef i KL's center for Borgerbetjening og it-politik, til Danske Kommuner.

Problemet er både, at der mangler gode nok løsninger fra kommunernes side, men også at man vil stå med en gruppe borgere, der ikke kan eller vil bruge de nye muligheder.

Derfor beder KL om at få lovgivning på landsplan, der kan skubbe bag på. For eksempel er man i dag tvunget til at bruge selvbetjening på nettet, hvis man som studerende skal have SU. Tilsvarende skridt kunne man tage på de mest simple af de kommunale ydelser, foreslår KL.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Erik Bachmann

Jeg bestilte for nyligt et ny kørekort hos Ballerup Kommune via borger.dk hjemmesiden. Af siden fremgår det, at man skal møde frem personligt - med en papirkopi af formularen. Da jeg mødte frem blev ALLE oplysninger manuelt indtastet igen af en kontordame - incl. adresse og andet som fremgår af CPR-registret. Jeg spurgte nysgerrigt hos Borgerservice, hvorfor man ikke kunne indsende den elektronisk til kommunen. Så kunne man allerede have kontrolleret data med fx. CPR registret. Kontordamen så MEGET strengt på mig og forklarede, at de virkeligt ikke havde tid til at skulle hente formularer fra et ringbind i arkivet (sic!). Når selve tankegangen er papirbaseret - så hjælper det ikke at lave elektroniske formularer. De SKAL jo skrives ud for at være "VIRKELIGE"

  • 0
  • 0
Martin Andersen

Mit indtryk er også ligesom Erik nævner, at mentaliteten i kommunenerne simpelthen er papirbaseret.

At ville tvinge borgerne til at bruge en digitalløsning virker i mit hoved forkert. Så kan kommunerne sige, fint nok!, vi skal bare have den billigste løsning, da borgerne jo i forvejen er tvunget til at bruge den. Nu SYNES JEG måske at de er lidt mere tvunget til at kigge på, hvad er den BEDSTE løsningen, hvilken løsning vil borgerne helst vil bruge. Hvilket jeg vil mene er den mest brugervenlige, og derigennem også sikre kvalitet af indberetningen.

Alle ved at en stor del af befolkningen i danmark er "IT-analfabeter" og disse eksisterer også i kommunerne. Så jeg synes der skulle bruges noget mere energi på generel IT forståelse hos de kommunalt ansatte, også skulle deres IT engagement højnes, ved at de kunne have indflydelse på de løsninger der udvikles til kommunen, da de lige nøjagtigt ved hvordan de bruger de eksisterende systemer og har domænevidenen.

/Martin

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Alle ved at en stor del af befolkningen i danmark er "IT-analfabeter"

Det ved jeg ikke, har du noget at bakke de top med, for det tvivler jeg på de er, tvært imod tror jeg faktisk godt de kan en helt masse, hvis det er lavet fint (nogle netbanker, facebook, GMail, Flickr, Picasa Web, eHandel osv.)

Jeg tror forskellen er at disse private aktører netop skal leve af at have en brugervenlig løsning, og en stram og optimeret logistik bag ved, for at det kan løbe rundt, ellers dør de i konkurrencen, og det ved de godt. Den problemstilling har Kommunerne ikke. De har bare nogle krav om digitalisering, og dem kan de jo så få overstået med en check-mark, bare det ikke forstyrre dem alt for meget i deres arbejde.

Min uforbeholdne mening er at jeg faktisk ikke ved om jeg er til for deres skyld, eller de er til for min? Jeg har også svært ved at se rigtigheden af ordet service i BorgerService.

  • 0
  • 0
Christian Schiønning

I nogle tilfælde er det et spørgsmål om at medarbejdere og ledere gør som de altid har gjort og ikke kan komme ud over den forestilling at et dokument er et stykke papir.

I Andre tilfælde er det et spørgsmål om at kommunerne ikke har modet eller økonomien til at udvikle de gode løsninger. Derfor køber man det der er udviklet (som regel hos KMD). Og det der er på markedet er simpelthen for ringe.

Jeg håber at der snart bliver stillet langt større krav til brugervenligheden for ellers vil kommunerne fortsætte med at bruge penge (mange penge) på løsninger der er så dårlige at ingen gider benytte dem.

  • 0
  • 0
Martin Ipsen Pedersen

Vil jeg ikke tage patent på at kunne, men det skal siges: - Ikke alle borgere er gode nok til it og bruger facebook, GMail, Flickr, Picasa Web, eHandel osv. - Selv borgere der er superbrugere af it fravælger en del af de offentlige løsninger... endda selvom de hedder noget med "nem" - Mange kommunale ansatte - også i borgerservice lever næsten hele deres arbejdsliv digitalt... for dem der ikke gør det, så kunne det være noget med, som antydet i eksemplet med kørekortet, at det kørte uden om medarbejderen - og at man blot skal gøre fremmøde for personverifikation enten ved bestilling eller ved afhentning.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

@Martin,

I stand corrected: 40% er en stor del! Kommentarene på version2 linket er i øvrigt meget interessante.

Jeg bryder mig dog personligt ikke om ordet IT-analfabeter, da det er umådeligt nedladende, for nogle er det muligvis et bevidst fravalg, ligesom et kørekort eller lignende.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere