Kommuner uenige med Digitaliseringsstyrelsen: Fik forkerte borgerservice-estimater om MitID

Plus15. marts kl. 04:422
venter jobsamtale
Illustration: Rido81.
Kommunernes Landsforening er ikke enig i Digitaliseringsstyrelsens udmelding på sidste uges Offdig-konference. Estimater om pres på borgerservice ved overgangen til MitID holdt ikke stik, mener KL, som også løbende har bedt Digitaliseringsstyrelsen om bedre estimater.
Artiklen er ældre end 30 dage

Digitaliseringsstyrelsens vicedirektør, Adam Lebech, kunne fra scenen på årets Offdig-konference i Odense i sidste uge fortælle, at kommunerne var behørigt varslet om det pres, der ville opstå i landets borgerservice-tjenester ved overgangen til MitID.

Men ifølge Kommunernes Landsforening (KL) har det været næsten umuligt for borgerservice at planlægge, hvor mange medarbejdere der var behov for.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
15. marts kl. 09:28

Enig. Det er jo aldrig "nogens ansvar", også selv om det er åbenlyst, at forsinkede projekter presses igennem, samt borgerne ender med ansvaret. MitID var en katastrofe hvor de stakkels folk der skulle møde op på "Borgerservice" fik stillet nogle dybt personlige spørgsmål i lokaler der ikke var indrettet til et sådant formål. Jeg vil dog rose borgerservice , de var desperate og villige til at løse et "stort" problem som MitID skable.

1
15. marts kl. 06:35

Det er meget uklædeligt af Digitaliseringsstyresen at forsøge at kaste ansvaret over på kommunerne....