Kommuner kæmper med datagrundlaget til chatbots: »Vi har lavet nogle klassiske fodfejl«

Chatbotten Petra fra Vallensbæk Kommune Illustration: Screenshot
Kommuner i hele landet arbejder netop nu med chatbots på forskellige niveauer, men det er lettere sagt end gjort at gøre dem i stand til at forstå, hvad borgerne spørger om.

Denne artikel er forkortet. Læs den fulde udgave på Ingeniørens PRO-medie DigiTech.

Helsingør Kommune implementerede i efteråret 2018 HelsingørBot, der hjælper borgere med at søge om byggetilladelser, og ifølge digitaliseringskonsulent Lasse Nielsen er datagrundlaget en af de største udfordringer.

»Vi har lavet nogle klassiske fodfejl, som vi har lært rigtig meget af,« siger han til DigiTech.

En af de fodfejl var, at man bad sagsbehandlerne fra byggeområdet - eksperterne - om at formulere de spørgsmål, som man mente borgerne ville stille, og som skulle være datagrundlag for chatbotten.

»De har jo en masse viden, men den måde, de formulerer sig på, er anderledes end den måde, borgere formulerer sig på. I første omgang satte vi sagsbehandlerne til at skrive nogle spørgsmål og svar, men det blev ikke godt nok. Ikke fordi det var forkert, men hvis man kender reglerne for godt, så bruger man nogle andre ord end dem, der ikke kender dem,« siger Lasse Nielsen.

Efterfølgende nedsatte Lasse Nielsen og hans kollegaer forskellige arbejdsgrupper, der skulle skabe et bedre datagrundlag for chatbotten.

Men det blev ikke rigtig godt, før HelsingørBot over sommerferien sidste år blev lagt i beta-test både på intranettet og kommunens hjemmeside.

På vores PRO-medie DigiTech kan du læse meget mere om, hvordan Vallensbæk Kommune også eksperimenterer med en chatbot.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize