Kommuner halter stadig med at levere digital post

4 ud af 10 breve bliver stadig sendt ud til borgerne i fysisk form på trods af, at det blev obligatorisk for alle borgere at have en digital postkasse for tre måneder siden.

Det er ikke slut med at printe papir ud i lange baner og sende det afsted til borgerne i landets kommuner.

Tre måneder efter, at det blev obligatorisk for borgerne at have en digital postkasse, er det kun i 60 pct. af tilfældene, at borgerne får leveret posten digital fra kommunerne. Det viser nye tal fra Kommunernes Landsforening (KL) ifølge DR.

»Jeg mener ikke, der er nogen undskyldning. Det er frem i arbejdstøjet,« siger IT-Branchens direktør, Birgitte Hass, til DR.

I nogle tilfælde - når kommunen eksempelvis skal sende pas og kørekort med posten - er det ikke muligt at levere varen digitalt. Men derfor er der stadig en del post, der kan digitaliseres.

En borger fik for eksempel 50 sider papir sendt fra Ringkøbing-Skjern kommune omkring en bygning, han overvejede at købe ifølge DR.

»Jeg var meget forundret. Det er spild af ressourcer, og det var langt lettere for mig at få det på en mail, som jeg endda kunne sende videre til en kollega,« siger Boy Boyesen til DR.

Forklaringen på den langsomme overgang til digital post skyldes blandt andet, at det »tager tid at få computersystemerne til at fungere sammen«, ifølge IT & digitaliseringschef i Thisted Kommune, Jette Ganzler Christensen.

Kommunen sender i dag næsten 70 pct. af posten digitalt, men vil gerne op på omkring de 90 pct. ifølge DR.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kristian Christensen

Elsker simpelt hen bare hvordan kommuner og offentligheden nærmest slæber dig i gabestok hvis der er noget DU som borger gør forkert. Især de ting du næsten skal have et par ekstra skoleår bare for at forstå hvad er. Men når kommunerne laver den ene forhaling og brølere efter den anden, syltning af sager, manglende betalinger, offentliggørelse af cpr numre osv. Så står der en avisartikel om det og så fortsætter alt i næste uge ganske som før. Ingen bliver fyret. Ingen bliver stillet til ansvar. Tænk om man kunne få konkurrence på det kommunale arbejde. Et reelt firma der naturligvis kun skal løbe rundt men kunne konkurrere på hvem der forvaltere folks penge bedst. Og så kunne borgerne vælge. Jeg tror godt det kunne gå.

  • 8
  • 0
Thomas Jensen

Tænk om man kunne få konkurrence på det kommunale arbejde.

Nu er det jo valgår, så lad os bare diskutere politik. Hvem siger det er konkurrence der er løsningen? Hvorfor skal landets 98 kommuner hver især løse de samme problemer? Det er det man også kalder at opfinde den dybe tallerken igen-igen. Hvorfor erkender vi ikke, at danmark er så lille et land, at vi jo nærmest bare er en storby?

Hvis nu de 98 kommuners ressourcer blev brugt på centralt (uha!) at lave nogle løsninger der kunne bruges af alle kommuner, så kunne der spares rigtig meget dobbeltarbejde.

"Jamen, store, offentlige IT-projekter kan ikke lade sig gøre". Jo, selvfølgelig kan de det. Som det er foreslået andet sted i debatten, så kunne man jo forestille sig vi begyndte at tage IT alvorligt, og oprettede et IT-ministerium, der sikrede en retning og stram styring af IT-projekter.

Den decentrale model giver jo ikke de forbedringer den lover. Det er et ideologisk projekt for nogen, og for christiansborgpolitikerne er den en dejlig bekvem måde at skubbe ansvaret for nedskæringer videre til nogle andre, men i praksis fungerer det jo ikke:

"4 ud af 10 breve bliver stadig sendt ud til borgerne i fysisk form på trods af, at det blev obligatorisk for alle borgere at have en digital postkasse for tre måneder siden."

  • 2
  • 0
Daniel Gertsen

Jeg synes det er forkasteligt, at kritiske ting som indkaldelse til behandling på sygehus, nu sendes digitalt, og kun digitalt.

Nogle ting er bare for vigtige til at man kan satse blindt på at borgeren er i stand til at tjekke sin e-boks dagligt, hvis overhovedet.

Eksempelvis hjalp jeg for nylig en ældre bekendt med at logge ind i hendes e-Boks.
Da vi kom ind, fandt vi 3 indkaldelser til CT-scanning på Odense Universitetshospital, som hun alle var udeblevet til, fordi hun aldrig havde set indkaldelsen.

Ingen havde reageret på hendes udeblivelse på anden måde end at indkalde hende til en ny, en måned senere.
Ingen ringede.
Ingen skrev et brev.
Ingenting.

Hun gik faktisk og var bekymret over at det tog så lang tid at få en scanning, der var ret vigtig for hende.
Men hun havde ingen anelse om at indkaldelsen kunne være i e-boksen.

Resultatet er at hendes sygdom nu er forværret, og i sidste ende ender det ikke blot med at koste hende, men det ender med at koste samfundet, fordi hun nu nok vil kræve yderligere behandling, end hvis hun havde modtaget den første indkaldelse.

Vi må bare se i øjnene at der ér folk der ikke egner sig til at modtage vigtige ting på e-Boks.

Om 20-30 år, når de nuværende midaldrende borgere når pensionsalderen og højere, kan det lettere forsvares, fordi vi er vant til teknologi på et helt andet niveau.

Men ikke nu. Det er for hurtigt for de svageste af de ældre.

  • 7
  • 0
Christian Nobel

Og det er nok kun toppen af isbjerget du har set - det ender med at blive en katastrofe med store sociale og samfundsøkonomiske tab til følge.

En anden ting er, hvad gør de borgere som er blevet lokket til at hoppe på "selvbetjeningsvognen", men som i praksis viser sig at være totalt uegnede til at varetage rollen - kan der søges undtagelse hvis først fælden er klappet?

Man skal ikke glemme at mange ældre er blevet tvunget ind i dette her, og desværre er så autoritetstro at de ikke vover at sige nej, selv om det er mere end usikre på det.

Vil samfundet i denne sammenhæng ikke acceptere funktionsnedsættelse som i andre vilkår?

Jeg har ikke fundet noget som eksplicit omhandler hvordan borgere skal forholde sig i den situation.

  • 5
  • 0
Daniel Gertsen

Og det er nok kun toppen af isbjerget du har set - det ender med at blive en katastrofe med store sociale og samfundsøkonomiske tab til følge.


Jeg tror at staten og kommunerne har indført digital post, for at kunne "sortere" de svageste ældre fra - simpelthen fordi en del af dem dør hurtigere grundet ingen eller ringere behandling.

De bidrager jo ikke nævneværdigt til fælleskassen længere, så hvorfor tage hensyn til dem?

//Bitter sarkasme kan forekomme herover...

  • 3
  • 0
Keld Simonsen

Journalisten må altså erkende at der ikke er tvungen digital post, og bør ikke spille med på nogle af de offentlige myndigheder, som fremturer med at hævde det. Der er cirka 500.000 danskere der er fritaget fra digital post, og altså ikke har e-Boks.

Så er der yderligere dem som ikke har nået at framelde sig digital post, som det nok er tilfældet for hende beskrevet ovenfor, der missede sine CT-skanninger. Jeg véd ikke hvor mange der er tale om, men det er nok flere hundrede tusinde.

Der er mange i de yngre aldersklasser som heller ikke er særligt velbevandret i den digitale verden, så jeg vil tro at der i al fremtid skal være to parallele systemer, en digital og en analog linje.

  • 0
  • 2
Henrik Mikael Kristensen

Så er der yderligere dem som ikke har nået at framelde sig digital post, som det nok er tilfældet for hende beskrevet ovenfor, der missede sine CT-skanninger. Jeg véd ikke hvor mange der er tale om, men det er nok flere hundrede tusinde.

Så er der også dem, der ikke anede, de skulle framelde sig noget som helst, fordi de i deres vildeste fantasi ikke kunne forestille sig, at staten og kommunerne pludselig ville tvinge dem til at bruge et IT system, når de nu aldrig nogensinde selv havde rørt ved en computer.

I mit tilfælde fandt jeg kun ud af det, fordi et familiemedlem henkastet bemærkede, at vedkommende ikke havde tænkt sig at gøre noget, for sådan fungerede det jo altid.

  • 3
  • 0
Daniel Gertsen

Så er der yderligere dem som ikke har nået at framelde sig digital post, som det nok er tilfældet for hende beskrevet ovenfor, der missede sine CT-skanninger. Jeg véd ikke hvor mange der er tale om, men det er nok flere hundrede tusinde.

Hende det missede sine CT-skanninger, burde helt klart fritages for digital post.

Men det kan hun ikke blive, for hun opfylder ikke nogen af disse meget firkantede 8 punkter, der er et krav for at blive fritaget:

Jeg havde skrevet meget mere, men Version2's kommentarsystem bliver ved med at fejle når jeg gemmer det.

I kan læse mit svar på Pastebin i stedet for:
http://pastebin.com/BP7kA1Kt

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

Det er ikke slut med at printe papir ud i lange baner og sende det afsted til borgerne i landets kommuner. Tre måneder efter, at det blev obligatorisk for borgerne at have en digital postkasse, er det kun i 60 pct. af tilfældene, at borgerne får leveret posten digital fra kommunerne. Det viser nye tal
fra Kommunernes Landsforening (KL) ifølge DR. »Jeg mener ikke, der er nogen undskyldning. Det er frem i arbejdstøjet,« siger IT-Branchens direktør, Birgitte Hass, til DR. I nogle tilfælde - når kommunen eksempelvis skal sende pas og kørekort med posten - er det ikke muligt at levere varen digitalt. Men derfor er der stadig en del post, der kan digitaliseres. En borger fik for eksempel 50...