Kommuner frygter manuel efterkontrol af gældsposter med nyt inddrivelsessystem
Kommunernes Landsforening (KL) tager kampen op mod de krav, som følger med Skatteforvaltningens nye it-system til inddrivelse af offentlig gæld ved navn PSRM.
Det sker, fordi kommunernes interesseorganisation mener, at de nuværende krav både vil gøre det besværligt for kommunerne at få lov til at sende fordringer med borgeres gæld til inddrivelse i det nye offentlige inddrivelsessystem og samtidig vil føre til øget behov for manuel efterkontrol af fordringer.
Sådan skriver KL i en projektbeskrivelse om de danske kommuners tilslutning til det nye inddrivelsessystem, som Version2 har fået aktindsigt i.
I dokumentet gør KL opmærksom på, at organisationen vil udfordre de nuværende krav i PSRM's såkaldte indgangsfilter. Indgangsfiltret skal være med til at vurdere, om en fordring indsendt af en kommune er retskraftig eller ej, og om fordringen derfor skal afvises eller godkendes af Skatteforvaltningens system til inddrivelse.
En fordring kan her eksempelvis være en parkeringsafgift, som kommunen forgæves har forsøgt at opkræve, og som så bliver sendt til inddrivelse via Skatteforvaltningens it-system.
Men systemets nuværende filter stiller tilsyneladende flere krav til, hvordan de indsendte fordringer må se ud, end lovgivningen gør. Og det kan betyde manuelle arbejdsgange i et system, der ellers skulle automatisere processen med gældsinddrivelse.
Det vurderer KL i dokumentet på baggrund af en række workshops om kommunernes fremtidige tilslutning til PSRM, hvor kravene til fordringer på forskellige forretningsområder er blevet gennemgået i forhold til eventuelle ændringer sammen med Skatteforvaltningen.
»Det forberedende arbejde har vist, at kravene er designet så stramt, at der formentlig stilles flere krav, end loven foreskriver,« skriver KL i projektbeskrivelsen.
Ændringer i 120 systemer
Version2 har tidligere beskrevet, hvordan flere kommuner følte sig magtesløse i forhold til at leve op til Skatteforvaltningens krav til et nyt inddrivelsessystem, og it-professor Søren Lauesen har tidligere udtalt til Version2, at indgangsfiltret til PSRM »er for indviklet«.
I dokumentet med projektbeskrivelsen påpeger KL også, at det er vigtigt med en kritisk gennemgang af de nuværende krav i PSRM. Disse krav vil nemlig i første omgang få betydning for, hvor mange ændringer og tilpasninger kommunerne skal lave i deres økonomi- og debitorsystemer, før kommunerne kan blive tilsluttet.
På nuværende tidspunkt vurderer KL, at det nye inddrivelsessystem stiller kommunerne overfor en større forandringsproces, der også strækker sig udover opkrævningsområdet, og at der samlet set er behov for ændringer i 120 fagsystemer og tre debitorsystemer.
Annie Bekke Kjær, der er chefkonsulent ved KL's fagområde for digitalisering og teknologi, påpeger i en mail til Version2, at filtrene i PSRM skal sikre, at processerne er lovmedholdelige, men at de ikke skal sættes strammere end det.
»Hvis kravene designes for stramt, kan der være en risiko for, at de kommunale systemer skal tilpasses mere, end det er nødvendigt,« skriver hun til Version2.
Et eksempel med parkeringsafgifter
Ingen kommuner er på nuværende tidspunkt tilsluttet det nye inddrivelsessystem, men Skatteforvaltningen og Kommunernes Landsforening er i øjeblikket i en forberedende dialog om kommunernes tilkobling og de krav, som kommunerne står til at skulle leve op til i det nye system.
Det er i den forbindelse, at KL vil have ændret datakravene i systemet, og et af de områder, hvor filterkravene har været stillet for stramt, er parkeringsafgifter, lyder det fra Annie Bekke Kjær.
For denne type fordringer er der opsat beløbsgrænser for, hvor højt et beløb der kan inddrives på en enkelt p-afgift, og her ville højere beløb end 1.020 kroner blive afvist i filtret.
Dette krav skulle sikre, at der ikke blev lavet inddrivelse af p-afgifter med forkerte beløb, men det spændte ben for en lovregulering i Færdselsloven, der gjorde det muligt at opkræve en p-afgift på 2.040 kroner for lastbiler og busser.
»Derfor gik vi i dialog med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen om at hæve filtergrænsen til 2.040 kroner, selvom de fleste p-afgifter er på personbiler, hvor beløbet er 1.020 kroner,« skriver Annie Bekke Kjær til Version2.
På den måde kan for stramme krav altså føre til, at flere fordringer bliver afvist i PSRM's indgangsfilter og herefter sendt tilbage til manuel efterkontrol hos kommunerne, inden fordringen igen sendes til inddrivelse, hvor den også skal godkendes manuelt af Skatteforvaltningen.
Kommunernes udsigt til en øget arbejdsbyrde med manuel kontrol af afviste fordringer nævner KL også i projektbeskrivelsen, som Version2 har fået aktindsigt i.
»Det er meget få ressourcer i kommunerne til at håndtere opkrævningsopgaven, hvilket udfordres af udsigten til i højere grad at skulle efterkontrollere de tilbagesendte krav fra Skat manuelt. Det kan medføre et øget ressourcetræk for at løfte opkrævningsopgaven fremadrettet, hvis ikke der gøres en aktiv indsats for at forhindre dette,« skriver KL i projektdokumentet.
Ifølge KL er den konkrete udfordring i forhold til størrelsen på P-afgifter og PSRM blevet løst. KL har ikke ønsket at oplyse Version2 om, hvori løsningen nærmere består.
Styrelse afviser for stramme krav
Hos Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, der har stået for at udvikle det nye inddrivelsessystem, afviser presseafdelingen i et skriftligt svar til Version2, at PSRM vil stille flere krav til oversendte fordringer, end loven har fastsat.
»Datakravene til at indsende gældsposter til inddrivelse til det nye inddrivelsessystem, PSRM er fastsat, så der kan ske lovlig og korrekt inddrivelse af gæld. Kravene følger gældende lovgivning og går således ikke ud over gældende lovgivning. Fordringer, der ikke opfylder datakravene og gældende lovgivning, bliver afvist for at sikre, at inddrivelsen sker på et lovligt grundlag,« skriver styrelsen i en mail til Version2.
Ifølge Skatteforvaltningens tidsplanen for den forberedende dialog mangler der stadig at findes endelig afklaring på flere forretningsområder, før kommunerne kan tilsluttes. KL har oplyst, at den første pilotkommune forventes at blive koblet på PSRM i august i år - i første omgang kun på området for inddrivelse af p-afgifter.
