Kommuner fortsætter ulovlig trafikovervågning

16. februar 2015 kl. 06:2918
Trafikovervågning, der strider med EU-direktiv, lever i bedste velgående i flere kommuner. Her har man valgt at lade systemet køre videre, mens Erhvervsstyrelsen er gået i tænkeboks.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

København tøvede ikke med at lade sit intelligente trafikstyringssystem slumre, da Erhvervsstyrelsen i sidste måned forklarede, at metoden bag strider med det såkaldte cookie-direktiv. Trafikovervågningen opsnapper den unikke MAC-adresse i bilisternes smartphones, men netop det må man ikke uden brugerens samtykke ifølge EU’s E-privacy-regler.

Flere steder har man dog valgt at lade systemet leve videre, indtil Erhvervsstyrelsen kommer med nærmere information. Et af de steder er i Aarhus kommune, fortæller kommunens projektleder Michael Bloksgaard.

»Erhvervsstyrelsen har sagt, at vi skal slå koldt vand i blodet. Og det gør vi så,« forklarer Michael Bloksgaard og fortsætter:

»Styrelsen arbejder lige nu på sagen, og så er det deres konklusion, vi vil støtte os op af, når de er færdige.«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kommunen fortsætter dog ikke helt som tidligere med sin trafikovervågning, der tæller over 100 sensorer i området i og omkring Aarhus.

»Vi investerer ikke i systemet i den her periode. På den måde er vi lidt i en afventende position. Men den indikation, vi har fået, er, at det ikke var meningen, at reglerne skulle ramme løsninger som det her. Og vi kan ikke være det eneste land, hvor det her er en problematik. Så det er vigtigt at afvente,« siger Michael Bloksgaard.

Også i Aalborg Havn kører sensor-systemet videre som vanlig. Data fortæller billister, hvilken vej der er bedst at tage til motorvejen fra havnen, og den data bliver stadig opdateret i realtid på havnens hjemmeside.

Endelig har også Randers Kommune valgt at holde trafikovervågningen i live, fortæller civilingeniør Henning Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi er opmærksomme på det, og vi har bedt vores leverandører om en redegørelse. Indtil videre lader vi systemet fortsætte som hidtil,« siger han.

Køge: Vi har ikke mistet tålmodigheden endnu

I Køge Kommune har man dog på linje med København valgt at sætte systemet på pause. To nyindkøbte skærme til flere hundrede tusinde kroner skulle efter planen fortælle bilisterne om rejsetid på vejene. Men nu har kommunen valgt at vente med opsætningen og lade sensorerne køre i tomgang, fortæller trafikplanlægger Thomas Meier.

Version2 kunne tidligere berette, at det ifølge ekspert i EU-ret Charlotte Bagger Tranberg, kan tage flere år, før en lovændring tillader de omstridte systemer. Ifølge Thomas Meier har kommunen ikke overvejet, hvor lang tid man er villig til at vente på en afklaring fra Erhvervsstyrelsen.

»Vi er åbne over for andre løsninger, for vi synes det er en god service at kunne vise borgere, hvor lang tid det tager at køre forskellige veje. Men vi har ikke mistet tålmodigheden endnu,« siger trafikplanlæggeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Køge Kommune satte oprindeligt gang i sin trafikovervågning for blandt andet at undersøge, om en trafikoptimering havde givet de forventede resultater.

»Og så længe systemet ikke kører, så kan vi jo ikke se det. Så på den måde er det ærgerligt,« siger Thomas Meier.

18 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
19
17. februar 2015 kl. 15:40

Hvis jeg ikke tager meget fejl, har der tidligere været køretider på trafikken.dk, netop baseret på ireversible strenge lavet på billeder af nummerplader. Som jeg husker det, var denne løsning netop verificeret for at undgå snageri. Hvad blev der af den ?

10
16. februar 2015 kl. 11:55

Du efterlader en kilometerbred stribe af elektroniske spor, når du bevæger dig rundt i samfundet. De færreste har tilladelse til at indsamle disse spor, men indsamlet bliver de. Og hvis det af systemet eller af organisationer/virksomheder med tilstrækkelig pondus ønskes benyttet, så bliver det benyttet. Hvis vi skal ændre på dette, så må det blive noget med at vende det om, så alle registreringer er forbudt og udnyttelse heraf er strafbart, med mindre der er udtrykkelig lovhjemmel til andet.

7
16. februar 2015 kl. 11:19

er intensive overvågning, uden for demokratisk kontrol og aktindsigt, intet problem. Bare der ikke afkræves dem en stillingtagen og de kan leve i fred.

6
16. februar 2015 kl. 10:48

Det kan ikke rigtigt bringe mit pis i kog.

8
16. februar 2015 kl. 11:20

Det der kan bringe mit pis i kog er: "Flere steder har man dog valgt at lade systemet leve videre, indtil Erhvervsstyrelsen kommer med nærmere information". Havde det været et privar firma var der straks slået hårdt ned. Er det staten/kommunen selv, "så gør vi det bare alligevel" velvidende at det er ulovligt, for ingen bliver alligevel fyret eller sat i fængsel. Bare se sagen med Kasi Jesper og SKAT.

3
16. februar 2015 kl. 10:27

Med henvisning til Terror, børneporno eller andet vil det nok snart blive sådan at politiet også vil få adgang til disse data.

Så får man opsat en sensor for hver 100 meter på alle større veje og vupti så har man mulighed for at detail-overvåge hele befolkningen.

2
16. februar 2015 kl. 10:26

Alternativet er at registrere nummerplader, enten ved manuel indtastning eller ved hjælp af kamera (ANPR). En dyrere metode. Dog også langt mere præcis.

Jeg vil hellere risikere, at min MAC-adresse bliver lækket end min nummerplade. Nummerpladen kan slås op i et register, og pege tilbage på din person. MAC-adressen er meget sværere at gøre brugbar.

Alligevel synes jeg ikke der er meget snak om ANPR i denne debat. Dette bruges fx på Motorring 3 ved København (dog sat på pause i øjeblikket for at evaluere virkningen), af politiet og mange andre steder (Storebælt fx? http://www.computerworld.dk/art/216653/overvaagning-af-nummerplader-skal-faa-trafikken-hurtigere-over-storebaelt).

For persondata er det optimale selvfølgelig, at intet bliver registreret. Men for at tage de rette infrastrukturbeslutninger er det nødvendigt, at vide hvor køretøjer kører fra/til.

18
17. februar 2015 kl. 13:13
14
16. februar 2015 kl. 17:13

Hvad er det helt konkret de vil vide? Hvilke biler som kører på samme strækning ofte, og hvilket tidsrum? Hvor mange biler som kører på samme strækning, og hvilket tidsrum?

Metoden er meget forskellig alt efter hvilket spørgsmål, som skal besvares. Ja, i den første vil nummerplade/MAC/anden tracking være nødvendigt. Du bliver nødt til at give hver bil et ID.

I den sidst nævnte er der mange muligheder. Umiddelbare bud: Trykfølsom sensor i vejen, kamera som kan tælle biler eller noget så frygteligt som vejbumme...

15
16. februar 2015 kl. 21:06

Hvad er det helt konkret de vil vide? Hvilke biler som kører på samme strækning ofte, og hvilket tidsrum? Hvor mange biler som kører på samme strækning, og hvilket tidsrum?

Fordelen ved disse typer registreringer er at kunne følge den enkelte bils færden. Fx til at beregne rejsetider eller for at se hvilke ruter køretøjer kører igennem et område. Hvor mange kører fx igennem centrum af byen i stedet for at bruge omfartsveje?

Det logiske alternativ til at bryde loven er vel, at overholde den.

Hvis formålet med loven er, at man ikke må indsamle personlig data, så er det uheldigt hvis man går over til at benytte nummerplade-registrering. Det er efter min mening mere følsom data end MAC-adresser. Det var min pointe.

1
16. februar 2015 kl. 09:53

der snart kommer en app der kan slukke wifi når man ikke er ved et sikkert netværk.

Det kan godt være at det er virkelig smart og trafikken bliver meget bedre at køre i, men det er altså overvågning af min frie bevægelighed.

"Jamen, vi hasher!" og alt det der. Kan jeg stole på det?

Det er jo trods alt et kommercielt firma som der ikke er nogen kontrol med og vi har jo tidligere set hvordan det går når der ikke kontrol, her tænker jeg på føde branchen.

Nej, få lukket det der projekt og find en anden måde at tælle biler. Så ved man sikkert også hvilken vej de kører :).

13
16. februar 2015 kl. 16:01

der snart kommer en app der kan slukke wifi når man ikke er ved et sikkert netværk.

Min Sony Xperia ZR har det under strømstyrring: "Placeringsbaseret Wi-Fi: Wi-Fi aktiveres automatisk, når enheden er inden for rækkevidden af et gemt Wi-Fi netværk" - Dog har jeg faktisk ikke tjekket om den så automatisk slukker når jeg er uden for rækkevidde - det må jeg tjekke næste gang jeg kommer uden for rækkevidde

4
16. februar 2015 kl. 10:27

"Jamen, vi hasher!" og alt det der. Kan jeg stole på det?

Nej. Og uanset hvordan man prøver at vende og dreje det så sker der teknisk set stadig en indsamling af personfølsomme data via MAC-adressen. Hashing ændrer intet på det faktum. MAC-adressen skal indsamles af udstyret FØR den kan hashes.