Kun godt halvdelen af Danmark meldt til Digital Post - kommuner trækker tablet-præmie-kortet

En konkurrence skal forsøge at gøre noget ved interessen for digital post fra det offentlige. Præmien? Seks tablets til tilfældigt udvalgte borgere.

Der er lidt under to måneder til den 1. november, hvor brevene fra det offentlige stopper med at vælte ind ad brevsprækken, men i stedet lander i den digitale indbakke gennem borger.dk eller e-boks.

Alligevel er kun 55 pct. af danskerne over 15 år tilmeldt digital post, og kommunerne har derfor nu skudt gang i en indbyrdes konkurrence om at få tilmeldt flest borgere til servicen.

Læs også: Hver anden dansker er ikke tilmeldt Digital Post – det skal ny kampagne lave om på

Konkurrencen løber fra den 18. august i år til den 31. januar 2015, og den kommune, der har tilmeldt den største procentvise andel af borgere til digital post, løber med titlen som “Danmarks mest digitale kommune”.

Målet er, at 80 pct. af kommunikationen mellem det offentlige og borgerne skal foregå digitalt i 2015. De borgere, som ikke har mulighed for det, vil blive fritaget, og det forventer Digitaliseringsstyrelsen og Kommunernes Landsforening vil komme til at gælde for ca. 20 pct. af befolkningen.

I øjeblikket er 6,9 pct. af befolkningen over 15 år fritaget for digital post.

To tredjedele af befolkningen foretrækker dog helt at holde kommunikation med det offentlige væk fra de digitale tjenester, har en undersøgelse fra Rambøll og foreningen Dansk IT tidligere vist.

Det skyldes blandt andet, at borgerne har svært ved at finde den digitale tjeneste og har svært ved at forstå begreberne, der bliver brugt på nettet.

Konkurrencen mellem kommunerne vil munde ud i tre vindere. Foruden titlen som Danmarks mest digitale kommune, vil der også blive kåret Danmarks digitale slutspurter (kommunen med den største procentvise ændring af tilmeldte i konkurrenceperioden) og Danmarks mest digitale unge (kommunen med den største andel af tilmeldte unge mellem 15 og 24 år).

To tilfældigt udvalgte borgere i hver af vinderkommunerne vil få overrakt en tablet som præmie.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Michael Jensen

De tre vinderkommuner modtager hver to tablets, der skal udloddes blandt de borgere, der har tilmeldt sig Digital Post i konkurrenceperioden.

Så dem i god tid er nødt til at framelde sig (hvis overhoverdet muligt), og tilmelde sig igen for at deltage i konkurrencen ?

Bare straf dem der er i god tid og gør som det offentlige ønsker.

  • 11
  • 1
#3 lArs hAnsen

Så dem i god tid er nødt til at framelde sig (hvis overhoverdet muligt), og tilmelde sig igen for at deltage i konkurrencen ?

Der bliver ikke trukket lod blandt nye tilmeldte men blandt alle tilmeldte i kommunen. Så selvom du frameldte dig ville det nok ikke gøre den store forskel.

Jeg venter med at tilmelde mig til der kommer en løsning som tillader mig at læse post på den måde JEG ønsker det og ikke hvordan eboks/borger synes jeg skal læse den. Jeg vil gerne have samlet min post i min almindelige email og ikke være tvunget til at logge på en hjemmeside og været tvunget til at skulle bruge NemID for at læse min post.

Det kan lade sig gøre for virksomheder, så det burde være en ganske lille opgave at lade alle benytte sig af muligheden for at få videresendt posten til en valgfri emailadresse.

  • 6
  • 2
#4 Simon Mikkelsen

Det tager mig ca. 15 sekunder at tjekke min papirpostkasse - mindre hvis jeg kigger ned i den først.

Med digital post skal jeg logge ind med NemID, vente på langsomme websider og klikke rundt i et træls interface for at se noget. Det tager nok et par minutter, hvis jeg har computer og browser fremme.

Selvfølgelig gider jeg da ikke have digital post, når jeg får et dårligere alternativ (hostrejsekortethost).

At få en mail eller SMS når der er noget, dur ikke, for jeg er ikke garanteret at nogen af dem når frem og pludselig hænger jeg i en juridisk kattepine. Men de må lave et nemmere login og et interface der er langt hurtigere at betjene.

  • 8
  • 3
#5 Erik Trolle

Nu ved jeg ikke om det er at jeg har sat min browser til at køre https eller fordi jeg bruger Privacy Badger. Men lortet virkede ikke.

Jeg blev så tosset i hovedet over man laver sådan noget ubehjælpsomt lort. Hvis bare jeg havde fået en fejl meddelelse, men jeg fik en hvid blank side.

Nu booter jeg Linux på en USB, når jeg skal have noget med det offentlige at gøre, for ens opsætning skal være så std. som overhovedet muligt.

Nu kan jeg efter noget tidsforbrug finde fejlen, men jeg tænker på hvad hr. og fr. Almindelig gør hvis de har været inde og rode i opsætningen og installere plugin i deres browser.

Jeg har ingen andre steder jeg kommer hvor min opsætning giver mig problemer.

  • 3
  • 0
#6 Tor Thrysøe

Har absolut et problem med hele nemid-strukturen men e-boks fungerer ganske udemærket for mig. Interfacet er ikke værre/bedre end de fleste andre sider og hvis mit nøglekort ikke har gemt sig er det i hvert fald hurtigere end at vade hele vejen ned og checke postkassen. Mine erfaringer med postdanmark er heller ikke så jeg ville stole på at de fik min post frem stabilt og til tiden. Men alt i alt så jeg hellere at de gjorde det så sikkert/nemt at folk ikke havde lyst til at gøre det på den gamle måde frem for at prøve at tvinge en til at bruge det.

  • 4
  • 0
#9 Simon Mikkelsen

Mine erfaringer med postdanmark er heller ikke så jeg ville stole på at de fik min post frem stabilt og til tiden.

Ligesom e-mail og SMS er almindelig post heller ikke en protokol hvor du ved om beskeden når frem. Selvom nogle myndigheder antager det, går der angiveligt mange breve tabt i posten.

Du kan sende et brev rekommanderet eller som pakke og få sporbarhed med, men du skal stadig selv tjekke loggen online og gensende hvis din besked ikke er fremme inden for din timeout.

Hvis Digital Post ellers har den fejlhåndtering man vil forvente, er det rigtigt at brevet nok oftere når frem i tide end med papirpost, men det er besværligt.

Det er kun myndighederne der sender mig post i Digital Post, mens mange andre sender mig papirpost. Men har jeg tjekket min tomme digitale postkasse hver uge i et helt år, beslutter at springe en gang over og det vigtige brev netop dumper ind dér, så kan der jo ske alverdens ulykker.

Det er bare ikke brugervenligt!

  • 0
  • 0
#10 Gustav Brock

Mage til klynk skal man da lede længe efter - og så fra læsere, man skulle tro var kompetente til at klare denne lille opgave.

Har man en Windows Phone, installerer man E-boks-appen, indtaster sit CPR-nummer og en adgangskode. Listen med ulæste beskeder vises. Tapper man på en, hentes den og åbnes straks i Adobe Reader. E-boks sender en SMS, når der er nyt.

Det er formentlig lige så nemt, selv om man har en anden slags telefon.

Bortset derfra, er tabletkonkurrencen latterlig. Hvad skulle fx jeg med en ligegyldig tablet, når jeg har en Surface Pro? De bør ikke uddeles "tilfældigt", men til værdigt trængende.

  • 2
  • 4
#11 Christian Nobel

Kære Gustav.

Der er noget du har misforstået, for brugervenligheden eller uvenligheden er sådan set sekundært (og dog, for der er sandelig mange ældre eller eksempelvis ordblinde, for hvem det ikke er helt så nemt som du påstår).

For mit vedkommende drejer det sig om at jeg ikke vil have at min post leveres i en facebook pendant, som jeg dybest set ingen kontrol har over, og det endda af et amerikansk ejet firma - samt at tilgangen foregår gennem en central SSO løsning hvor jeg ikke engang selv har kontrollen over min egen nøgle, jeg får allernådigst dem til at låse op for mig.

Denne SSO løsning, hvor nøgle og certifikat befinder sig samme sted, er i direkte modstrid med lov om elektroniske signaturer, fordi man behændigt har omgået udtrykket "avanceret".

Og det hele varetages af en gatekeeper der er ejet af amerikanske kapitalinteresser.

Hvis det offentlige i stedet kunne tilsikre en rigtig (dvs PKI) digital signatur, og leverer posten til min mailboks, efter mit valg, så var det helt ok - ikke før!

  • 6
  • 0
#12 Thorvald Johannes Pedersen

Jeg synes nu også at det er nemt nok at tjekke E-boks. Nu har jeg ikke så meget der kommer dér - men f.eks. får jeg regning fra Statoil Kundekort der. Men så får jeg en e-mail at der er noget i e-boks, åbner browseren, skriver "e", vælger e-boks og logger ind osv. (ved dog ikke om det er alle mails i e-boks, som jeg får en e-mail notifikation på, må nok undersøge det ved lejlighed, fordi det tror jeg ikke). Men det er klart at det er meget forskelligt fra person til person, hvordan det ligger an. Nu sidder jeg foran min computer hele dagen - så for mig er det lige så nemt / nemmere at logge ind i e-boks, som at gå ud af lejligheden, låse døren, gå ned til postkassen osv.

  • 1
  • 0
#13 Gustav Brock

Jo, det kan du have ret i. Det er bare ikke det, klynkeriet ovenfor går på. Er man handicappet på en måde, så man ikke med rimelighed kan betjene en pc, kan man få nogen til at hjælpe sige eller stadig få papirpost. Er man ikke i stand til at tømme brevkassen eller læse papirpost eller ikke er dansksproget, må man få nogen til at hjælpe sig. Sådan har det altid været.

  • 0
  • 0
#14 Christian Nobel

Er man ikke i stand til at tømme brevkassen eller læse papirpost eller ikke er dansksproget, må man få nogen til at hjælpe sig. Sådan har det altid været.

Ja, men der er voldsom forskel fra at lade en tilfældig hjemmehjælper læse op fra et papirbrev der er dumpet ind i postkasser, til at lade hjemmehjælperen logge ind som dig - det er en helt anden grad af tillid.

Og det bringer mig så videre til en af de helt store fejl i systemet, nemlig at det understøtter ikke fuldmagter - enten så klarer folk det selv, eller også så blotter de sig totalt - det er epic fail.

  • 3
  • 0
#18 Jesper Lund

I går fik jeg et brev fra kommunen (ligner masseudsendelse, ingen afsender på kuverten), hvor der bl.a. stod følgende om tilmelding til Offentlig Digital Post

Efter 1. november 2014 vil du være tilmeldt Digital Post, også selvom du ikke selv har tilmeldt dig.

Sagt med andre ord: vi er automatisk tilmeldt, medmindre vi eksplicit bliver fritaget.

Tablet konkurrencen om "tilmelding" kan ikke handle om andet end at give borgerne illusionen af at de vælger selv.

Offentlig PR spin når det er værst.

  • 3
  • 0
#19 Deleted User

Kan det bruges ? Hvor mange offentlige myndigheder har endnu ikke implementeret Digital post eller har implementeret den efter deadline (for 3 år siden) HVORFOR SKAL BORGERNE VÆRE MERE STRINGENTE END MYNDIGHEDERNE ? Kan det så bruges jvf. e-post mangler der stadig en retsafgørelse om hvorvidt det er gyldigt: fx det kan forvanskes efter afsendelse, dateringerne er ikke gyldige, der er ingen mulighed for at bevise "ingen modtagelse" hvis det påstås at brev er sendt.

og så mangler vi lige at de pålægger afgift på lagerplads.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere