Det ligner en ‘uskyldig’ delingsknap til sociale medier, men i virkeligheden er der også tale om en særlig tracking-cookie, der sporer brugerne.
Hver fjerde kommune benytter sig af dette tracking-værktøj fra det amerikanske firma AddThis, som udover at gøre det let at dele indholdet fra de kommunale hjemmesider på de sociale medier, samtidig sporer borgernes adfærd og videresælger informationen til markedsføring. Det viser en kortlægning, som analysefirmaet Cookie Information har lavet for Politiken.
Både kommuner og virksomheden AddThis overtræder dermed loven ifølge it-advokat og persondataekspert Heidi Steen Jensen.
Når du eksempelvis søger på boligstøtte på kommunens hjemmeside, vil annoncørerne således kunne bruge denne viden til relevante bannerannoncer for billige boliger på andre hjemmesider.
Det er gratis for kommunen at benytte sig af AddThis, mens borgeren bliver tracket uanset om vedkommende bruger knappen til at dele noget eller ej.
»Helt uacceptabelt« ifølge IT-Politisk forening:
»Den information, som vi søger på kommunale sider, er relateret til vores livssituation, så det er meget følsomme informationer. Hvis man er inde og læse om støtte til pensionister, kan der dukke reklamer op for private pensionsordninger«, siger formand Jesper Lund til Politiken.
AddThis: Vi overholder europæisk persondatalov
AddThis skriver ifølge Politiken i sin privatlivspolitik, at selskabet bygger kommercielle profiler på brugerne og sælger data videre. Men virksomheden påstår også at overholde europæisk persondatalov og skriver endvidere:
»Vi bruger eller deler ikke eventuelle sundhedsrelaterede eller finansrelaterede data, som vi anser for følsomme. Vi anerkender, at andre muligvis har et divergerende syn på, hvilke kategorier af sundheds- og finansielle data der er følsomme«.
Betingelserne oplister eksempler på, hvilke data AddThis ikke anser for ’følsomme’: ’tandlæge’, ’vægttab’, ’skat’ og ’boliginvestering’.
Bruges til ‘psykografisk profilering af brugerne’
Udover AddThis’ egen tracking af brugerne, så faciliterer selskabet også en yderligere hemmelig tracking for andre partnerfirmaer ifølge Politiken.
Et af disse firmaer er VisualDNA, som benytter sig af brugernes adfærdsdata til at lave en psykografisk profilering af brugerne. Profilerne kan andre firmaer bruge til eksempelvis at kreditvurdere kunder.
»AddThis fungerer som en trojansk hest på hjemmesider, fordi der sættes koder, der sporer dig og din adfærd, uden at du ved det. Du kan ikke vide, hvem der betaler AddThis for at sætte sporing i computeren. Og den hjemmeside, du besøger, ved det heller ikke«, siger Karsten Rendemann, direktør i Cookie Information, til Politiken.
AddThis har ikke svaret på Politikens spørgsmål omkring den hemmelige sporing, men kommer med følgende udtalelse:
»Vi indsamler ikke følsomme informationer om europæere, som det er defineret i EU-love«, skriver Claire Alexander, marketingchef i AddThis, og tilføjer, at firmaets egen opfattelse af følsomme oplysninger kun gælder i USA.