Lærer og matematikvejleder Lis Zacho på Lindevangsskolen på Frederiksberg vil langt hellere bruge ekstra tid på at finde programmer fra internettet til sin undervisning end de portaler, som kommunen har valgt at købe ind til alle skoler, skriver folkeskolen.dk.
Det har ført til en lang liste med programmer, hun har opdaget i tidens løb, og som folkeskolen.dk har udgivet. Version2 bringer den nedenfor efter venlig tilladelse fra folkeskolen.dk.
Lis Zacho er ikke ovenud begejstret for central styring af it-redskaber:
»På Frederiksberg er indkøbene af undervisningsportaler fuldstændig styret af kommunen. Der er ingen demokrati, og det synes jeg er enormt generende. Jeg mener, at de centrale indkøbsaftaler sætter lærerne i skakmat,« siger hun til folkeskolen.dk og tilføjer, at hun mener, at de programmer hun selv finder passer bedre til hendes undervisning.
En af programmerne er Padlet. Her kan eleverne hver især udfylde post-its på deres egen computer i forbindelse med en brainstorm, og så får hun dem samlet op på klassens whiteboard.
Andre programmer er Explain Everything og Screencast-o-Matic er, hvor børnene først kan tegne, skrive og tale, og så lave en film.
Lis Zachos liste over gratisprogrammer
Følgende gratisprogrammer, som Lis Zacho anvender i undervisningen, har folkeskolen.dk udgivet - med hendes kommentarer:
explaineverything.com - Her kan børnene tegne og skrive, og så optager de en lille film, hvor de eksempelvis forklarer, hvad det, de lige har arbejdet med, går ud på.
da.padlet.com - Her kan vi eleverne udfylde deres egne gule sedler, inden de bagefter samlet bliver sendt op på klassen whiteboard.
geogebra.org/classic - Program, hvor eleverne kan arbejde md algebra og geometri.
easel.ly - Her kan man lave plakater. I stedet for at lave en planche er det meget lettere at sige til børnene, gå lige derind og lav plakat. 10 gode råd til et eller andet. Det bliver pænt, og det er supernemt.
screencast-o-matic.com - Det er lidt som explain everything, hvor eleverne har mulighed for at lave små film om de ting, de har lært.
prezi.com - Det er en meget smartere udgave af Powerpoint med langt flere fede muligheder. Der er mulighed for at lave nogle virkelig vilde præsentationer.
scratch.mit.edu - Programmeringsprogram, hvor eleverne kan lave små animationsfilm og -spil.
pixton.com/dk - Her kan eleverne lave deres egne tegneserier.
wix.com - Her kan eleverne lave deres egne hjemmeside. De bliver virkelig flotte, og det er rigtigt nemt at gå til.
sploder.com - Her kan eleverne programmere deres egne spil.
classroom.google.com/h - Googles app-samling til at finde apps, som kan bruges i undervisningen. Det er et godt sted at lede, hvis man gerne vil finde nogle fede apps til sin undervisning.
google.com/intl/da/earth - Vi bruger tit Google Earth til at måle afstande i.
splice.com/sounds/beatmaker - Her kan eleverne lave rytmer og beats. Når vi har arbejdet med musikprogrammeringsprogrammer, så kommer eleverne i 4. klasse og siger 'vi har lært at producere musik'. Det er supersjovt.
musiclab.chromeexperiments.com - Også et godt program til at programmere musik og lyde. Man kan gå ind og lave alle mulige forskellige øvelser derinde. Man kan bruge det til flere forskellige fag, for der er virkelig mange muligheder i det.
wizkids.dk - Et godt program til at arbejde med grafer direkte i et skriveprogram
sonic-pi.net - Her kan eleverne programmere musik med rigtig tekstprogrammering. Der er virkelig mange muligheder, og man kan lave nogle fine musikproduktioner
Tilføj gerne dine eksempler på gode programmer, der kan anvendes i undervisningen i debatten, red.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.