Kommune udvider mobil selvbetjening uden om NemID

Nu kan borgerne i Gentofte Kommune skrive børn op til pasning via mobilen - og dermed uden brug af NemID.

NemID-løsningens krav om Java har givet store problemer i den offentlige sektor, i en tid hvor tablets snart er hver-mands-eje og en traditionel computer med desktop-styresystem er næsten helt gammeldags.

Men mens Digitaliseringsstyrelsen kæmper for at få lavet en løsning, så NemID også kan bruges på mobile enheder, opstår der smutveje uden om. I Gentofte Kommune har man således nu udvidet mulighederne på mobilen for borgerne, så de fra en tablet eller smartphone kan booke en plads til deres poder i vuggestue og børnehave.

Det er første kommune i landet, der tilbyder denne mulighed, oplyser Gentofte Kommune i en pressemeddelelse.

Selvbetjeningen sker gennem kommunens egen app, Mobilgenvej, som blev lanceret i foråret 2012 og findes til Android og iOS. Her kan Gentofte-borgerne i forvejen få adgang til daginstitutionernes ’intranet’ med billeder, kalender og meget andet, samt Forældreintra, der bliver brugt i folkeskolen.

Før man kan bruge Mobilgenvej, skal man dog forbi en desktop-computer og have NemID-papkortet frem for at aktivere app’en. Derefter logger man på Mobilgenvej med brugernavn og password. Hver måned bruger 3.300 borgere Mobilgenvej, mens tallet for kommunens normale selvbetjeningsmiljø, Genvej, har 14.000 brugere om måneden.

Digitaliseringsstyrelsen forventer - efter et længere forløb - at være klar med en mobil udgave af NemID i første kvartal af 2014. Den er baseret på Javascript i stedet for Java.

Book plads i vuggestuen over mobilen

Som de første i landet kan forældre i Gentofte booke plads i daginstitution og dagpleje direkte med deres smartphone eller tablet.

Sidste år lancerede Gentofte Kommune appen MobilGenvej, der giver borgerne mobil adgang til en udvalgt del af kommunens digitale borgerportal, Genvej. Nu er MobilGenvej blevet udvidet med funktionen digital pladsanvisning. Det giver forældre mulighed for at søge og booke plads i daginstitution og dagpleje direkte over deres smartphone og tablet.

  • Vi arbejder hele tiden på også at gøre vores digitale selvbetjeningsløsninger mobile, så vores borgere får endnu bedre muligheder for at klare deres ærinder hos os uafhængigt af tid og sted. Det gælder selvfølgelig også vores digitale pladsanvisning, der ligesom vores andre løsninger er en måde at levere mere effektiv service på, der er til borgernes og kommunens fælles bedste, siger Økonomidirektør Jens Peter Friis.

Pladsanvisningsfunktionen i MobilGenvej giver blandt andet borgerne mobil adgang til at:

Søge og booke plads i daginstitution og dagpleje

Få institutionernes beliggenhed vist på kort

Gå direkte til institutionernes hjemmesider

Bestille advisering om mulighed for ledige pladser

Udmelde og annullere bookede pladser

Ud over den nye funktion giver MobilGenvej også mulighed for:

Se billeder, dagbøger og kalender fra børnenes dagtilbud

Meld ferie, sygdom og afhentningstidspunkt til dagtilbuddet

Se kontaktoplysninger for de andre forældre i dagtilbuddet

Adgang til forældreintra for folkeskoler

Se datoer for afhentning af storskrald og haveaffald

Se de folkeregister- og kontaktoplysninger, kommunen har registreret

Læse NemPost

Den mobile pladsanvisningsfunktion er udviklet af Gentofte Kommune i samarbejde med Assemble A/S.

Fakta om Genvej og MobilGenvej

Gentofte Kommune lancerede Genvej i starten af 2007 og har siden da samlet flere og flere digitale personificerede løsninger i den fælles portal. Dele af portalen blev gjort mobilt tilgængelige med appen MobilGenvej, der blev lanceret i foråret 2012. MobilGenvej downloades gratis i App Store og Google Play. Når MobilGenvej er downloadet, skal brugeren første gang aktivere appen via sin computer med NemID. Når appen er aktiveret, kan der logges på uden NemID ved hjælp af et brugernavn og kode.
Genvej bruges hver måned af ca. 14.000 unikke brugere via pc mens tallet for MobilGenvej ligger på ca. 3.300.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Nielsen

Hvor tit har man lige brug for at skrive sine børn op i vuggestue og børnehave? Et par gange i løbet af barnets liv? Hvorfor skal det så absolut kunne gøres fra en mobil enhed? Spar dog pengene og vent på NemIDs løsning.

  • 4
  • 2
Daniel Udsen

Har DanID lavet deres betingelser for brugen af NemID om? Jeg havde nemlig det indtryk, at man ikke måtte bruge NemID til at signere andre nøgler eller login løsninger?

Eftersom nemid ikke rigtigt har noget med konventionel signatur-teknologi at gøre er det selvfølgeligt heller ikke det der her er tale om, nemID bruges her sikkert til at underskrive en kontrakt hvor man acceptere brugsbetingelserne for komunens app. Hvilket er nødvendigt før at en opskrivning med komunens mobil app har nogen real effekt.

  • 1
  • 0
René Hytting-Vabø

En mere rigtig løsning burde have været en mobiltilpasset hjemmeside. Herved havde Gentofte Kommune fået en løsning, som var langt mere platformsuafhængig og i princippet ville kunne køre på alle mobileplatforme. Og vedligeholdelsen skulle kun foregå et sted.

Har nu konstateret, at denne nye udgave af MobilGenvej ikke kan installeres på min nye tablet fra Asus (Android 4.1.1). Det må være måden hvorpå der valideres i selve APP'en der gør, at min Asus Tablet ikke kan benyttes - der oplyses ikke hvilken type minimums hardwarekrav der er til denne APP i GooglePlay.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere