Sort skærm og utallige it-nedbrud, der kan få selv den mest tålmodige computerbruger til at miste modet.
Det er hverdagen for rigtig mange af kommunernes ansatte - og et faktum, der koster adskillige millioner i landets kommuner, skriver dr.dk.
Som eksempel kan nævnes Slagelse Kommune, hvor 4 af kommunens 16 afdelinger skønner, at der spildes 1.450 timer på it-nedbrud om måneden. Det svarer til ni fuldtidsansatte.
It-ekspert Tore Brynaa fra BMC Software tegner et endnu mere dystert billede af it-situationen i kommunerne.
»Mit bud er, at hvis vi kigger på det offentlige alene, så mister vi nok mindst en milliard kroner om året,« siger Tore Brynaa til dr.dk.
Både Tore Brynaa og kommunaldirektør i Slagelse Kommune Søren Lund Hansen peger begge på, at det offentlige skal være langt bedre til at indgå i fælles indkøbsaftaler, hvis antallet af it-spildtimer skal ned i kommunerne.
På den måde vil kommunerne kunne holde leverandørerne af it-løsningerne i kortere snor, så kommunerne i stigende grad får skræddersyet sine it-behov og får programmer, som kan tale sammen på tværs af platforme, skriver dr.dk.