Kommune om skift til Openoffice: Fra Mercedes til Suzuki Alto

Det er rigtigt, at der er bøvl ved skiftet til Openoffice, siger Furesø Kommune efter kritik fra eleverne. Men besparelsen på 360.000 kroner om året er nødvendig.

For en måned siden, netop som de skriftlige eksaminer var overstået, blev stikket til Microsoft Office 2003 trukket på skolerne i Furesø Kommune nord for København.

Nu skulle alle bruge Openoffice, som havde ligget på skolens computere i et år, og det førte til, at 7.C på Lyngholmskolen skrev et kritisk læserbrev til lokalavisen om, at Openoffice var for dårligt.

Læs også: Papkassehelvede: Sådan klargør man 1.000 pc'er

Og hos kommunen kan viceskolechef Henrik Bech godt følge elevernes frustrationer.

»Det kommer ikke bag på os, at man ikke bare synes, at det er smaddergodt at skifte. Jeg kan godt forstå, at de unge mennesker er triste over det. Men det er en overgang, vi er nødt til at gå igennem,« siger han.

Generelt har der ikke været samme kritiske opråb fra andre skoler, fortæller han, og det hænger også sammen med, hvor godt eleverne er blevet forberedt på skiftet.

Meningen var nemlig, at eleverne i løbet af det år, begge kontorpakker var installeret, skulle vænne sig til at bruge Openoffice, både på skolen og derhjemme. Men sådan har det ikke fungeret alle steder.

»Nogle skoler har ikke udnyttet den overgangsperiode i særligt stort omfang og er skiftet den dag, Microsoft Office blev lukket ned, mens andre har været superfine til at forberede eleverne,« siger Henrik Bech.

Når eleverne sidder med den nyeste Microsoft Office 2010 derhjemme, med fuld gang i diverse grafiske effekter, er det også dømt til at give problemer, når en præsentation bliver åbnet på skolen i Openoffice Impress.

»Budskabet fra os er, at de kan bruge Openoffice derhjemme også. Ellers kan de selv tage en computer med og slutte den til projektoren,« siger Henrik Bech.

Baggrunden for at udfase Microsoft Office 2003 og bruge det gratis Openoffice har først og fremmest været en anstrengt økonomi i den offentlige sektor.

»Vi er i gang med en tilpasning i hele den offentlige sektor, hvor vi kan blive nødt til at nøjes med det basale. Det her er ét sted, hvor vi kan spare på driften, og dem er der ikke så mange af længere,« siger viceskolechefen.

Skiftet til Openoffice sparer kommunens skolebudget for 360.000 kroner i Microsoft-licenser hvert år, og på den baggrund har man valgt Openoffice, selvom det ikke er lige så velsmurt som Microsofts løsning.

»Vi har selvfølgeligt valgt Openoffice, fordi vi så kan spare nogle penge. Microsoft Office og Openoffice kan basalt set det samme. Men det er jo ikke samme program. Det er som en Mercedes og en Suzuki Alto, der begge kan køre, men hvor det jo er sjovest at køre i en Mercedes,« siger Henrik Bech.

Udover elevernes klager over problemer med konvertering mellem Microsoft Office og Openoffice, har der været problemer med hjælpeprogrammer, som kun virker med Word. Nogle af skolernes computere har derfor stadig Microsoft Office 2003 installeret.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (99)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Lykke

Ingen tvivl om der skal spares penge på budgetter i snart alle sektorer men der er rigtig mange steder man kan kigge som ikke kun omhandler licenser til en officepakke. 360K kr er et meget lille beløb ud af det samlede budget og det er svært at tro der ikke er andre steder man kan spare væsentligt større beløb.

Med det sagt så snakker vi jo alle om hvordan vi skal have verdens bedste uddannelses-system og det får vi altså ikke ved at acceptere at det køre som en "Alto".

På min nuværende arbejdsplads benytter vi også OpenOffice og uanset hvor meget jeg forsøger så er det godt nok et elendigt stykke software. Det handler ikke kun om gejl og effekter, men selv helt simple ting som at modtage et dokument der indeholder tekst og et enkelt billede som OpenOffice er ude af stand til at vise korrekt - Det er bare ikke godt nok på noget plan.

  • 8
  • 33
Brian Jacobsen

"Når eleverne sidder med den nyeste Microsoft Office 2010 derhjemme, med fuld gang i diverse grafiske effekter, er det også dømt til at give problemer, når en præsentation bliver åbnet på skolen i Openoffice Impress."

"Baggrunden for at udfase Microsoft Office 2003 og bruge det gratis Openoffice har først og fremmest været en anstrengt økonomi i den offentlige sektor."

Hvor godt/skidt virker en MSO 2010 (elevernes version) præsentation så i MSO 2003/2007 (skolens version)?

Generelt er Microsoft rigtig god til at sørge for at diverse programmer ikke kan læse efterfølgende versioner, med det formål at tvinge brugerne til at købe en opgradering.
Så når nogle (næppe alle) elever opgraderer til MSO 2010, skal skolen så tvinges til også at opgradere - med den dertilhørende udgift?
Med OpenOffice kan alle - både elever og skole - have den nyeste version uden det koster en formue.

Hvis alle offentlige myndigheder i Danmark skiftede til OpenOffice og så brugte halvdelen af besparelsen (og her snakker vi rigtigt mange penge) til at forbedre OpenOffice, ville vi som samfund både spare penge og have en fri og fed kontorpakke.
Hvis tanken spredte sig til EU, ville vi snakke milliarder om året både i besparelse og til udvikling af OpenOffice :-)

  • 42
  • 0
Thomas Johansen

citat: "Det handler ikke kun om gejl og effekter, men selv helt simple ting som at modtage et dokument der indeholder tekst og et enkelt billede som OpenOffice er ude af stand til at vise korrekt"

Softwaren er ikke problemet, men derimod doc/docx formatet. Går ikke udfra du har samme problem hvis dokumentet du åbner er odf?

  • 23
  • 0
Lars Tørnes Hansen

Nu er det sådan at oracle har lukket og slukket for OpenOffice.org, og så kunne man med fordel skifte til Libre Office der forkede OpenOffice.org på grund af uenighed imellem Oracle og alle andre.

Hvad angår besparelser:
Der skal tænkes ud af boksen - så kan vi fint slanke den offentlige sektor og stadig have samme serviceniveau - men det kræver at man er indstillet på at gøre tingene på en ny måde.

Jeg arbejde i mit bachelorprojekt på et medico-teknisk apparat, der kan hjælpe en patient med at huske at tage sin medicin i den rigtige dosis, og smide gammelt medicin ud. Det var målet med den. Den er udviklet videre på den siden vi efterlod den 1. prototype. Apparatet kan melde om at patienten har glemt at tage sin medicin, først til patienten selv, og senere til sin læge.
Snak med nogle læger fortale mig at dosering af medicin er et stort problem, og at det er et sted hvor der kan spareres flere 100 millioner af kroner hvert år, med en engangsinvestering pr patient. Det er hvad en læge har fortalt mig.

  • 5
  • 0
Simon Friis Vindum

Jeg syntes det er slapt af kommunen, at de angiver økonomi som den eneste grund for skiftet til OOo. En langt bedre grund er at med Office på skolen, bliver eleverne presset til at betale penge for proprietært software, så de kan køre det samme program der hjemme. Med OOo kan alle være med! Uanset økonomiske ressourcer, operativ system og ideologiske holdning til software.

"Når eleverne sidder med den nyeste Microsoft Office 2010 derhjemme, med fuld gang i diverse grafiske effekter, er det også dømt til at give problemer, når en præsentation bliver åbnet på skolen i Openoffice Impress."
Alt det hersens grafiske effekter er i bund og grund leg uden faglig relevans. Jeg ser det som en fordel for eleverne hvis dette ikke er så nemt tilgængeligt. Så kan de lettere bevare fokus!

  • 27
  • 0
Martin Bøgelund

Michael Lykke:

Med det sagt så snakker vi jo alle om hvordan vi skal have verdens bedste uddannelses-system og det får vi altså ikke ved at acceptere at det køre som en "Alto".

Nu mener jeg egentlig ikke bil-analogien holder...

Man bliver nødt til at se på hvad eleverne egentlig skal lære.

  • Skal de lære at bruge en kontorpakke, eller skal de lære MS Office?
  • Skal de lære at formidle et budskab, eller at man kan sovse dokumenter ind i digitale medier?
  • Skal de lære at stave, eller at kigge efter røde streger under et ord?

Hvis vi tror vi kan lave verdens bedste folkeskole ved at køre børnene til svømmeundervisning i en limousine i stedet for en bus, og godkende enhver form for overdrevne omkostninger, bare fordi "dyrere" må være det samme som "bedre", så kan vi lige så godt opgive på forhånd, for så er vi ikke engang selv i stand til at identificere kernen i, hvad kvalitet egentlig handler om.

  • 39
  • 2
Christian Nobel

Og det er helt legitimt at forholde sig til det!

Herudover er der altså nogle yderligere afledte, f.eks. er OO/Libre ikke nær så ressourcekrævende som MSO, plus det er platformuafhængigt.

Det betyder at skolerne kan overveje at gå over på client/server løsninger som f.eks. LTSP, hvorved der er åbnet for yderligere besparelser i fremtiden, og mindre binding til kun en leverandør.

350KKr her og 350KKr der bliver også til penge, og hvis det er med til at skolerne ellers kan fungere, at der kan undervises, at bøgerne er fra denne side af århundredeskiftet, at der er råd til vikarer, at der kan undervises i svømning i vand(!), at børnene ikke bliver syge af at gå i skole, etc, etc, så er det værd at tage med.

Endvidere så er det da en jammersang at høre på fra OO haderne - ja det er muligt at OO ikke er helt så fancy som MSO, men det er på ingen måde uanvendeligt, og man kan sagtens lave fuldt funktionsdygtige præsentationer (at jeg så personligt mener at præsentationssoftware, uagtet fabrikat en en gang fokusfjernende pladder er en anden sag), og stavekontrollen er udmærket, og hvis man er utilfreds med stavekontrollen, så kan man komme med inputs til den selv!

Det er ynkeligt at høre på folk kræve og brokke sig over et fremrangende produkt, som frivillige stiller gratis til rådighed, og som i den grad kan være med til at vi som land ikke smider en masse penge ud af landet!

Og så har problemet i bund og grund intet med OO/Libre at gøre, men simpelthen at MSO ikke vil nedværdige sig til at supportere den eneste fuldt åbne standard for dokumenter, nemlig ODF!

  • 28
  • 2
Jesper Stein Sandal

Alt det hersens grafiske effekter er i bund og grund leg uden faglig relevans. Jeg ser det som en fordel for eleverne hvis dette ikke er så nemt tilgængeligt. Så kan de lettere bevare fokus!


Præsentationer er det 21. århundredes plancher. Som også kostede penge. Udgiften til sakse, limstifter, tusser og ikke mindst karton kan hurtigt løbe op i de godt 100 kroner pr. pc pr. år, som en studielicens til Office kan købes til i løspris.

Præsentationer har et pædagogisk formål, fordi de er et redskab, som eleverne kan bruge til at demonstrere, hvad de har lært. Det er ikke undervisningens formål at lære eleverne at bruge præsentationerne.

Animationer behøver ikke være ligegyldige. Jeg har set dem brugt flere gange til animerede demonstrationer, som tilføjede en ekstra dimension til en forklarende figur.

Powerpoint 2010 er f.eks. også blevet nemmere at bruge til at håndtere video. Så kan man sige, at video også er 'øjegejl', men hvis du har en begavet, men ordblind elev, skal den elev så ikke have mulighed for at udtrykke sig ved hjælp af video fremfor i et stilehæfte?

Præsentationer har også den fordel, at du kan aflevere dem til din lærer, som kan rette og kommentere, ligesom eleverne kan få lærerens præsentationer.

Mit indtryk er, at lige netop præsentationer faktisk er et af de få steder, hvor det er lykkedes at få noget it ind i skolerne, hvor det faktisk bliver brugt fornuftigt. Hvis man kan se bort fra, at smarte overgange er omtrent lige så vigtige som at sætte små hjerter over sine i'er.

  • 12
  • 2
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Jesper,

Strict er OOXML-standarden. Ikke Transitional. Strict, kære Jesper. Strict.

Det er ikke korrekt. Intet sted i OOXML-standarden er der en rangordning af de to conformance-klasser Strict og Transitional.

Det er muligt, at du personligt mener, at T er noget hø, men svaret på, hvad en "implementering af OOXML" betyder kan kun standarden selv give - og her er der ingen forskel.

  • 2
  • 14
Jan Birk

.... kører rundt i Mercedes er det vist på tide at de skifter til et billigere alternativ.

Vi skal ikke sammenligne hvad der er bedst for nogle, men bruge hvad vi hver især har brug for. Argumentet om 100% transparens i Officesystemer vil kræve at vi alle bruger det samme som den mest avancerede (dyreste) bruger. Det er alt for dyrt og ikke mindst dumt.

Hvis min borgmester kører i Mercedes og derfor mener at alle ansatte skal køre i Mercedes fordi "kommunen så har kendskab til produktet og kan genbruge reservedele" så synes jeg, det er på tide at skifte borgmesteren og IT chefen - eller som minimum borgmesterens bil - og ikke til en Audi :-)

/Jan

  • 21
  • 0
Claus Waldersdorff Knudsen

Hvor stor en procentdel af en kontorpakke bruger man faktisk i en folkeskole?

Eller hvor stor en procentdel af en kontorpakke bliver egentlig brugt i erhvervslivet?

I mit eget tilfælde anvender jeg ca 5% (*)(**) af funktionerne, hvadenten det er MSO eller OOo/Libre O. Og de få funktioner jeg anvender findes i begge kontorpakker.

(*) HW og SW dokumentation, præsentationer, brugermanualer. Og alt ender forøvrigt som en PDF fil, og for manualernens vedkommende, også som html filer der kan åbnes inde fra en PC applikation.

(**) Det er måske hele 7% :-)

  • 7
  • 0
Leonard Kramer

OO Writer er udemaerket. Jeg har netop skrevet min thesis i den, mes automatisk indholdsfortegnelse, formler og en masse andet snask, uden problemer.

Presentations softwaren... tjae, jeg har kun brugt den en lille smule, og syntes den var noget moeg, men jeg har heller aldrig lavet en god praesentation i Office.

Calc fungere ok, til det jeg har skulle bruge det til.

  • 6
  • 0
Lars Tørnes Hansen

@Leonard Kramer, 22. jun. 2011 - 16.56

Nu er du allerede i gang, så du vil måske helst bruge det du bruger allerede, men det kan være rart at kende til LyX: http://www.lyx.org/

Lang liste af features: http://www.lyx.org/Features

Lidt screenshots af programmet med noget der skrevet efterfulgt af resultatet på http://www.lyx.org/Screenshots

Beskrivelsen af LyX fra websitet:

LyX is a document processor that encourages an approach to writing based on the structure of your documents (WYSIWYM) and not simply their appearance (WYSIWYG).

...

LyX is for people who want their writing to look great, right out of the box. No more endless tinkering with formatting details, “finger painting” font attributes or futzing around with page boundaries. You just write. On screen, LyX looks like any word processor; its printed output — or richly cross-referenced PDF, just as readily produced — looks like nothing else.

  • 2
  • 0
Lars Bengtsson

I modsætning til den private sektor er der et krav i lovgivningen for den offentlige forvaltning at man skal købe det der giver mest værdi for pengene. Ærgeligt at der (endnu) ikke er nogen der har valgt at køre en retssag imod de offentlige entiteter som bruger MS office. Det kræver selvfølgelig at man kan overbevise domstolen om at alternativer er billigere.

  • 7
  • 0
Thomas Andersen

Nu kunne jeg ikke lade være med at blande mig. Men for tre år siden, kørte jeg med MSO 07 dvs. som så mange andre hentet ulovligt. Men en dag tænkte jeg, at det måtte hører op, for det er jo at stjæle. Men så kig jeg til OpenOffice, og der syntes jeg det var skønt med en gammeldags men enkelt brugerflade, og hvor jeg skulle bruge lang tid at skulle sætte et layout op på MSO, så var det enkelt på OpenOffice. OG min kone som kun har brugt MSO, sætte sig en dag ved min computer for at starte en skole opgave. Og der fandt hun det lige så nemt som mig, så hun bedte mig om fluks at afinstallere hendes MSO 03 fra hendes bærbar, til fordel for OpenOffice. Og senere til libreoffice. Og vi har aldrig haft problemer, med det.

  • 10
  • 1
Allan Larsen

Det er måske bare mig, men jeg bliver altid så glad, for disse diskussioner, når det gælder Open Office vs. MS Office.

Det er virkelig noget som kan få folk op af stolene, og ingen er klar til at give sig en tomme, i sin mening, for man er jo vilje fast, når det gælder sit software.

Jeg forstår slet ikke problemet her. En besparelse på 350.000kr til office licenser, kan gøres MEGET bedre, ved at opgive brugen af Windows, og installere en Linux distru på alle pc'er.
Så kan man også gå over til en linux server, med AD, DHCP, DNS, Print og god vilje, noget mail.

Snak om at spare MILLIONER af kroner i licenser. Kunne dette ikke være den løsning som alle offentlige IT-chefer har overset i deres metode til at lette i budgettet?

Nej...? Og hvorfor ikke?

Fordi, det at få folk til at lave så drastiske skift, koster mere end hvad licenserne gjorde. Nu skal der ofres penge til konsulenter, for at få lortet til at virke, og efterfølgende til at få brugerne til at tage dette til sig.

Så hellere spare 350.000 kr. på MS Office licenser, og så sige, at nu står den på Open Office.
Var dette blevet implementeret korrekt, så havde man ud over at køre dobbelt software i en periode, også brugt penge på undervisning i, hvordan Open Office arbejder anderledes end MS Office, samt forklare overfor brugerne hvor de nye funktioner findes, hvordan de bruges korrekt, og hvor enkelt det egentligt er
Men sådanne en ting, koster jo også penge, og så ville de forsat stå med et hul i budgettet.

Finder det latterligt, den måde det offentlige vælger at skrotte MS Office, imod at sige at nu står den på Open Office, uden at bruge hvad det måtte kræves af Kr. på at forklare elever, lærer osv., hvordan det "nye" produkt arbejder i modsat MS Office.

Var dette gjort, havde de stået langt bedre, med mindre utilfredse elever i dag.

A.

  • 5
  • 0
Christian Nobel

MSO er som en bunke ekstraudstyr monteret i en Skoda 105 fra 1980'erne.

Vel snarere som en Skoda 105, hvor der er skiftet motor 3 gange.

Fsva. MSO ses det tydeligt i implementering af OOXML hvor der benyttes 3 forskellige metoder til f.eks. at sætte farve afhænging af hvilket (del)program der er tale om, hvorimod det er helt konsekvent for ODF:

OOXML Text <w:color w:val=”FF0000″/> <w:jc w:val=”right”/>
OOXML Sheet <color rgb=”FFFF0000″/> <alignment horizontal=”right”/>
OOXML Presentation <a:srgbClr val=”FF0000″/> <a:pPr algn=”r”/>

ODF Text <style:text-properties fo:color=”#FF0000″/> <style:paragraph-properties fo:text-align=”end” />
ODF Sheet <style:text-properties fo:color=”#FF0000″/> <style:paragraph-properties fo:text-align=”end”/>
ODF Presentation <style:text-properties fo:color=”#FF0000″/> <style:paragraph-properties fo:text-align=”end”/>

  • 4
  • 0
Christian Nobel

Prøver lige igen:

OOXML Text <w:color w:val=”FF0000″/> <w:jc w:val=”right”/>

OOXML Sheet <color rgb=”FFFF0000″/> <alignment horizontal=”right”/>

OOXML Presentation <a:srgbClr val=”FF0000″/> <a:pPr algn=”r”/>

ODF Text <style:text-properties fo:color=”#FF0000″/> <style:paragraph-properties fo:text-align=”end” />

ODF Sheet <style:text-properties fo:color=”#FF0000″/> <style:paragraph-properties fo:text-align=”end”/>

ODF Presentation <style:text-properties fo:color=”#FF0000″/> <style:paragraph-properties fo:text-align=”end”/>

  • 3
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Christian,

http://www.slideshare.net/anandvaidya/o-d-f-vs-o-o-x-m-l-v14

http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/odf_ooxml_technical_white_p...

Jeg løb dem lige (kursorisk) igennem og det er altså nogle gamle artikler du henviser til. De kritikpunkter, der listes i den første præsentation er efter min bedste overbevisning alle rettede i forbindelse med selve ISO-godkendelsesprocessen og den sidste reference du har er jo reelt mere en gennemgang af forskellene i de to formater end en decideret kritik.

Jeg er i øvrigt helt enig med dig i kritikken af den markup omkring formattering du skriver ovenfor - det er et irritationsmoment og bestemt ikke det eneste sted, hvor OOXML kunne være rettet lidt bedre til.

Jeg sidder lige nu i Berlin til ISO OOXML-arbejdsgruppemøde, og her ramte det os igen:

https://twitter.com/#!/jlundstocholm/status/83080240984883200

:o)

  • 1
  • 1
Maciej Szeliga

Min office 2000 fra 90'erne bliver bare ved med at køre og køre og køre og.... (på det ene OS efter det andet)

Jeg har så ikke haft noget som helst andet end problemer med MSO lige siden ver. 97... 2000... 2003... og nu 2010, specielt Word er under al kritik.
Vi har kørt den på NT4, W2K, XP og 2003 og skidtet crasher konstant, fjerner formateringen... eller vil ikke gemme "For lidt diskplads".
90% af de ting kan undgås ved at brugerne lærer det men det vil folk ikke: "Det er bare en tekstbehandling, det skal bare virke!".

  • 1
  • 0
Hans Hansen

Så må det være en meget gammel og rusten mercedes;)
Jeg har brugt OO->libreoffice i mange år og det virker ligeså godt til det meste og bedre til andet. Alt i alt er det æbler og pærer for de fleste. Kun hvor man har integreret dokumentstyring der er bundet op på den ene eller anden pakke giver det mening for alvor at holde fast på den pakke man nu har valgt. Så dyre er MS-licenser heller ikke;)

Med hensyn til "grafiske effekter" skal de bare væk fra undervisningen i andet end grafisk fag, hvor jeg sørme ikke håber man bruger en eller anden officepakke!
Læs gerne E. Tuftes udmærkede bøger, især gennemgangen af PowerPoint-agtige programmers "nytte". Det er god læsning for en folkeskole der har sat elever til at skrive 17 linier på en uge for at kunne give plads til grafiske effekter" i PwP....

  • 2
  • 0
Christian Nobel

De kritikpunkter, der listes i den første præsentation er efter min bedste overbevisning alle rettede i forbindelse med selve ISO-godkendelsesprocessen


Jeg er godt klar over at det er halvgamle kritikpunkter, og jeg ville da også regne med de vil blive taget op i ISO regi - vil håbe der er nogen der har overblikket til at lave en 2011 oversigt.

Men er den virkelighed der skal forholdes til ikke, at f.eks. .docx i praksis ikke er den ISO godkendte OOXML, hvorfor det er ret så teoretisk hvad der fokuseres på i ISO - at MS så ad åre (Office 2017 eller måske Office 2020) endelig lever op til standarden kan vi så forholde os til på det tidspunkt.

Jeg er i øvrigt helt enig med dig i kritikken af den markup omkring formattering du skriver ovenfor - det er et irritationsmoment og bestemt ikke det eneste sted, hvor OOXML kunne være rettet lidt bedre til.

Lidt bedre, det var lidt af en underdrivelse.
Det er da udtryk en gang eklatant og inkonsistent klyt.

  • 1
  • 0
Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Jeg udarbejdede også mit speciale i OOo og havde gjort det i LibreOffice eller LyX, hvis jeg skulle skrive det i dag.
Altså... der er jo mange skriveprogrammer. Hvis det handler om tekst er de nyere inkarnationer af Wordpad faktisk ret gode. Jeg har haft med en lille virksomhed at gøre, som begyndte at bruge Abiword, fordi det dækkede deres skabelon-og-afsend-behov.
Jeg vil så sige, at når jeg har været til arrangementer, hvor folk bruger præsentationsprogrammer (jeg bemærkede i øvrigt, at Carlo Piana den anden dag postede på Identi.ca om at deltage i en konference om åbne standarder, hvor alle præsentationer blev udført på Powerpoint), så bliver det brugt ret dårligt. Svage farvetoner, der gjorde det svært at se teksten, hvis det ikke lige var nat, og overlæssede tekstmængder, der gjorde det uanvendeligt.
De mennesker har ikke lært en pløk om præsentationer, uagtet kurser og skolegang. Og det har ikke noget at gøre med, om pakken er OOo/LO eller MS-Office. Desuden, i kategorien kontorpakker: Hvor mange er i stand til at integrere de dele, der gør det relevant at have en pakke? Indsætte tabeller genereret løbende med regnearksdata i en tekst, for eksempel? Og nej, eksport til billede tæller ikke, medmindre man er klar over, at det er et valg og fravalg.

  • 2
  • 0
Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Min konklusion - som jeg kunne se, at jeg ikke havde skrevet, fordi det virker så selvindlysende, men de ting er det åbenbart nødvendigt at sige eksplicit:
Det handler om at lære metode. Der er jo ikke nogen, der alligevel tror på, at LibreOffice 3.4.0 eller MS-Office 2010 er de blivende inkarnationer af det væsen, som er en kontorpakke. Skrivning og regnearksprincipper skulle gerne være et mere grundlæggende princip.

Jeg skrev for en tid siden <a href="http://www.nettips.dk/software/1028-kontorpakker-ind-eller-ud.html">en artikel om kontorpakkers berettigelse</a>, fordi jeg mener, at de medfører ligeså mange dårlige vaner som fordele.

  • 2
  • 0
Frank Østrup-Rasmussen

I et land som Danmark, hvor socialismen er så gennemtrængende i vores kultur, bør opensource mentaliteten være mere udbredt.

Når der skrives at MS Office er som en Mercedes, så tænker jeg om folk mener at hele den offentlige sector, incl. skoler og kummuner, skal have den luksus at "køre" i Mercedes. Der skrives også i andre artikler at elever har MS Office på deres hjemme computer, men med den pris på MS Office må man tænke sig til hvordan der er "penge til at betale" for sådan en licens.
Med hensyn til luksus, så syntes jeg det er rigeligt at DSB vil have skræddersyet løsninger til både toge og rejsekort, men det er en anden sag.

Jeg overgik selv fra at bruge MS løsninger til at bruge Opensource for 2 år siden. Grunden var at jeg søgte efter opensource værktøjer der kunne matche de programmer der anvendes på Universiteterne, mht office, tegning, GIS og programmeringssprog. Det var en svær overgang til at starte med, da man havde mange MS vaner, og jeg anvendte 2 partitioner (1 Windows, 1 Linux) så jeg kunne skifte frem og tilbage. Idag bruger jeg udelukkende Linux (Kubuntu) med OpenOffice, Qcad, Qgis, Python og et hav af programmer der er tilgændelige.

Så afslutteligt syntes jeg det er godt der er nogle offentlige institutioner der har taget skridtet til opensource. Dette kan medvirke i at flere hardware producenter også laver Linux drivers til deres printere m.m.. Flere vil så i en tidlig alder få øjnene op for hvor lækkert det er at arbejde med åbne programkoder og ASCII formater, når man senere i erhvervslivet kan anvende mulighederne for at sammenkoble programmernes funktioner og spare både tid og licenser. Dette kunne være endnu en faktor der kan medvirke til at styrke den Danske ungdoms evne til at være innovative iværksættere.

  • 2
  • 2
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Christian,

Men er den virkelighed der skal forholdes til ikke, at f.eks. .docx i praksis ikke er den ISO godkendte OOXML

Spørgsmålet er jo, om Microsofts implementering af OOXML i Microsoft Office er i overensstemmelse med kravene til "conformance" som de er beskrevet i standarden.

Jesper Poulsen siger, at det ikke er tilfældet og jeg efterlyser eksempler herpå. Jeg glæder mig til at se, hvad han har oppe i ærmet :o)

  • 0
  • 0
Pia Petersen

Hvis man ønsker at skrive i Word kan man så ikke bare gi' den gas i Word Web Apps. Alle der ønsker det kan tilgå Office Web Apps i SkyDrive. Er hele denne diskussion om formater ikke bare "so yesterday"? Den interesserer vist ikke mange andre end dem der bruger det meste af deres vågne tid på at debattere med hinanden i bla dette regi.

  • 0
  • 7
Christian Nobel

Er hele denne diskussion om formater ikke bare "so yesterday"?

Nej!

At lægmand ikke forstår betydningen af dataformater betyder så sandelig ikke at diskussionen om formater er "so yesterday".

Og at lægmand ikke forstår forskel på et program og et dokumentformat gør ikke sagen lettere!

Tværimod er det vigtigere end nogensinde før at tilsikre at dokumenter nedfældes i et åbent og frit format, således at dokumenter også kan tilgås i fremtiden, uden at være bundet til et specifikt program.

Jeg tror heller ikke du ville være videre tryg ved at køre med tog, hvis Bane Danmarks holdning til sporvidde kørte efter devisen at det bare er "so yesterday"!

Den interesserer vist ikke mange andre end dem der bruger det meste af deres vågne tid på at debattere med hinanden i bla dette regi.

Fordi man ikke forstår ting er ikke ensbetydende med at de ikke er vigtige!

  • 8
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Pia,

Alle der ønsker det kan tilgå Office Web Apps i SkyDrive. Er hele denne diskussion om formater ikke bare "so yesterday"?

Det er en udpræget misforståelse, at "Skyen" vil gøre dokumentformat og diskussionen omkring dem overflødige. Dokumentformater vil være nøjagtigt lige så vigtige som tidligere, for problemerne med lockin forsvinder ikke fordi ting flyttes til skyen. Tværtimod bliver de imo meget større, for med dokumenter liggende lokalt kan man altid som sidste udvej købe "Program X" fra "Leverandør Y" for at få adgang til konkrete dokumenter, men hvis dine data lagres i skyen i et ukendt format, så er du reelt på røven, hvis du vil "Skifte sky".

  • 7
  • 0
Martin Bøgelund

I et land som Danmark, hvor socialismen er så gennemtrængende i vores kultur, bør opensource mentaliteten være mere udbredt.

Påstanden om at open source skulle være specielt socialistisk elle endda kommunistisk popper op med jævne mellemrum, for blot at blive gendrevet noget så eftertrykkeligt.

Så for the record:
Open source er ikke socialistisk.

Skulle man mene open source er specielt socialistisk, bedes man frembringe sine begrundelser for påstanden, og ikke bare slynge det ud som en anden anekdote, der sikkert bliver sand af at blive gentaget.

  • 5
  • 0
Pia Petersen

Hvor arrogant at gøre sig til dommer over hvad andre folk forstår og ikke forstår!

Jeg forstår udemærket sondringen imellem format og applikation. Jeg forstår tillige at begge ting i visse debatørers mindset ikke må gøres til kommercielle objekter - at vi skal have tillid til at fritidsentusiaster kan og vil supportere projektet. Denne diskussion er er uendelig ligegyldig - alt kan gemmes som PDF og gendannes til det centrale indhold med OCR.

  • 0
  • 13
Martin Bøgelund

Jeg forstår tillige at begge ting i visse debatørers mindset ikke må gøres til kommercielle objekter - at vi skal have tillid til at fritidsentusiaster kan og vil supportere projektet.

Ironisk nok er det i sætningen hvor du påstår du forstår disse ting, at du rent faktisk viser, at du ikke forstår dem...

Selvom en specifikation er åben, kan den sagtens bære kommercielle produkter og forretningsmodeller, eller indgå heri. Og det tror jeg ikke der er særligt mange der har et problem med i denne debat.

Desuden er der andre end "fritidsentusiaster" der støtter og arbejder med udvikling af ODF og OpenOffice.

  • 3
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hr Poulsen,

Strict er den eneste der frit kan implementeres.

Har du fundet ud af noget nu her efter et par dages tid? Eller skal vi afskrive dit udsagn som en anden anekdote, du håber bliver sand af at blive gentaget ad nauseam?

Hvis du synes, at det trods alt er lidt svært at finde ting i T, der ikke kan implementeres frit, så kan du evt prøve at redefinere "frit" så det bedre passer til din agenda.

  • 2
  • 2
Poul Pedersen

Hvis man skal over i bil-analogierne, så skal man nok sammenligne MSO med en rigtigt flot amerikanerbil med masser af chrom og flot overflade.
Men elendig mekanik nedenunder som på ingen måde er designet elegant eler robust.

Om OOo så er en billig japaneræske eller en lada, så er essensen at pris kontra kvalitet er voldsomt meget bedre hos den billige pakke.

Desværre for software på windows-platformen er der uendeligt langt imellem veldesignede produkter hvor ingeniørerne har lavet et gennemarbejdet stykke arbejde. Men igen, det er kun kundernes skyld, for de efterspørger ny grafik og pop frem for reel kvalitet som kan øge effektiviteten af softwaren som værktøj.
Hele denne tråd er netop et udslag af den tankegang, som bare er en stor glidebane: "for brugerne skal nok teste og vi kan altid lave en patch hvis vores produkt bliver populært."

  • 3
  • 0
Ole Kofod

Jeg har undervist et par år på mellemskoleniveau med OpenOffice, og det har fungeret fint. Største problem er forældre, som har vænnet sig til deres ulovlige MSO-kopi og ikke vil lære nyt.

Jeg skal lige forstå, hvor problemet er med præsentationer. Jeg har for nylig brugt video i Impress aldeles uden problemer, så hvad er det PP kan, som Impress ikke kan? Svaret må gerne opdeles i relevante og mindre relevante funktioner ;-)

  • 8
  • 0
Maciej Szeliga

Desværre for software på windows-platformen er der uendeligt langt imellem veldesignede produkter hvor ingeniørerne har lavet et gennemarbejdet stykke arbejde.


Det er så også min opfattelse og den er blevet meget styrket efter jeg gik over til Linux for 5 år siden.

Men igen, det er kun kundernes skyld, for de efterspørger ny grafik og pop frem for reel kvalitet som kan øge effektiviteten af softwaren som værktøj.

Det er jeg så ikke helt enig i, det er i teorien rigtigt men kunderne bliver sjældent hørt. De får at vide at det er den vej udviklingen går og de skal bare følge med. Lidt som reklamen: Der er nyere så det er bedre...

  • 1
  • 0
Peter Jespersen

Med mindre at du anser liberalisme som socialisme, er dette land absolut ikke gennemsyret af socialisme. Nå, men Open Source ikke ligefrem er et udtryk for socialisme - det drejer sig om personlig frihed og om at enhver skal have muligheden for at skabe og udveksle deres kreationer og erfaringer - hvorimod lukket software handler om protektionisme og konservatisme, med meget stive regler for hvad man må genbruge og ikke genbruge.

Så en generel kommentar - Med hensyn til bilanalogien Mercedes vs Suzuki Alto - er det en dybt nedladende kommentar både overfor milliardviksomheden Suzuki, deres produkter, OpenOffice / LibreOffice og fri software generelt og hvorfor fanden er det "sjovere" at køre i Mercedes og bruge MSO ?? Det er oldnordisk snobberi.

  • 4
  • 0
Jesper Udby

hvorfor fanden er det "sjovere" at køre i Mercedes og bruge MSO

Præcis!! Jeg var faktisk ligeved på et tidspunkt at skrive et indlæg hvor man sammenligner det med at fx. hjemmeplejen skal køre mercedes...

Men for det første er jeg slet ikke sikker på at ansatte i hjemmeplejen vil synes om at køre mercedes, og de er under alle omstændigheder næppe vant til det hjemmefra...

Så sammenligningen er temmelig søgt...

  • 4
  • 1
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Christian,

Plat, Jesper :-(

Lasses pointe er jo (som jeg ser det), at alt for mange af jer bitre gamle mænd (ikke sådan personligt ment, men jeg er sikker på, at du ved hvad jeg mener) fejlagtigt fokuserer rigidt på selve skrivningen af tekst. Men processen omkring indholdsskabelse er jo meget mere end at bruge et softwareprogram som en gammel skrivemaskine - blot med internetadgang. Programmerne må gerne være interessante, sjove og inspirerende at bruge samtidig.

Og endelig (jeg burde skrive et helt blogindlæg for at få alle nuancerne frem), så ser vi jo her igen den gamle taktik om, at så snart nogen påpeger featuremangler ved OOo, så affærdiges de med kommentarer som "det har man alligevel ikke brug for - det drejer sig jo om at kunne skrive og alt hvad man skal kunne er at bruge VI, så er ens behov dækkede". I mine øjne er dette argument sammenligneligt med at insistere på, at man bruger regnestok og ikke lommeregner, for "her får du en mere autentisk indgang til tal". At danne indhold (hvad dette så består af), er i dag mere end blot at kunne skrive tekst - selvom det var hvad vi gjorde, da vi gik i skole. Det er fuldstændigt ligegyldigt, om du har begået verdens sejeste og mest indsigtsfulde værk/stil/tilbud etc, så er det fuldstændigt ligegyldigt, hvis du ikke kan præsentere den på en sådan måde, at den vækker appetit hos den mulige "køber".

Velkommen til virkeligheden.

  • 3
  • 6
Christian Nobel

Velkommen til virkeligheden.

Virkeligheden kære Jesper er at riget fattes penge, og i det spil er det en overflødig luksus at skulle kaste penge efter MSO licenser.

Og hvis valget går mellem om der er råd til at få passet børn forsvarligt i vuggestuer og børnehaver, eller MSO licenser til skoleelever, så er jeg i hvert fald ikke i tvivl om hvad der skal vælges.

Nu ved jeg godt at socialdemokrater har en grundholdning om at penge bare er noget man plukker af skatteyderne, men så mange er der efterhånden ikke tilbage, og des mere der skal køres køres rundt med 3 km/l i en gammel amerikanerbil med masser af krom for andres regning, des mere synker landet ned i armod.

Og herudover så er det altså noget notorisk vrøvl at I MSO fanboys har så travlt med at udråbe OO/Libre til at være nærmest uanvendeligt - det er som at høre en flok hysteriske kællinger, der ikke kan bruge et program fordi ikonerne ikke sidder på præcis samme sted som i det gamle.

OO/Libre kan ALT hvad man har behov for, og (alt for) meget mere, så måske man mere skulle begynde at fokusere på metoder i stedet for værktøjer - tænk hvis håndværkere var ligeså indoktrinerede at de kun kunne bruge boremaskiner fra Black&Decker!

Og tænk hvis man gad at gå positivt ind for Libre, eventuelt SELV tage en rolle i at forbedre ordbogen (hvis man synes det er der skoen trykker) osv. således at man i Danmark kunne UDVIKLE SIG, i stedet for bare passivt at købe og forlange (samtidig med pengene fosser ud af landet)!

  • 3
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Christian,

Virkeligheden kære Jesper er at riget fattes penge, og i det spil er det en overflødig luksus at skulle kaste penge efter MSO licenser.

Ja, så lad os da endelige blive ved med at gøre, hvad vi plejer i krisetider - nemlig skære ned på undervisning og undervisningsmidler.

Jeg ønsker ikke at deltage i en diskussion om OO/MSO. Dette er en kritik at jer, der nærmest pr. automatik kommer med de sædvanlige formanende ytringer om, at man da slet ikke har brug for alt det der multimedie og grafik - da det fjerner opmærksomhed fra det skrevne.

Det vores skoleelever skal lære er ikke at overdænge en opgave med grafik og multimedie for at opveje en dårlig indsats. De skal derimod lære at anvende grafik og multimedie som komplement til det skrevne ord, så dette præsenteres bedst muligt. Hvis de værktøjer vi giver dem ikke kan dette, så må vi sgu give dem nogle andre - selvom de måtte koste penge.

  • 3
  • 6
Christian Nobel

Ja, så lad os da endelige blive ved med at gøre, hvad vi plejer i krisetider - nemlig skære ned på undervisning og undervisningsmidler.

Hvilket er noget notorisk vrøvl Jesper - vi skal skære ned på den overflødige luksus MSO er, så der måske er bedre råd til undervisning.

Jeg ved godt at MSO vasaler som dig synes at den ultimative verden er den hvor der er MS gøgl overalt - at der så desværre ikke er råd til lærere, det er bare ærgerligt.

Jeg ønsker ikke at deltage i en diskussion om OO/MSO. Dette er en kritik at jer, der nærmest pr. automatik kommer med de sædvanlige formanende ytringer om, at man da slet ikke har brug for alt det der multimedie og grafik - da det fjerner opmærksomhed fra det skrevne.

Åh ja, og der er slet ikke multimedie og grafik i OO/Libre - helt ærligt Jesper kom ind på banen og forhold dig til virkeligheden!

Næh automatikken består mere i hylekoret der er fornærmet over at der skal tænkes bare lidt ud af boksen!

Det vores skoleelever skal lære er ikke at overdænge en opgave med grafik og multimedie for at opveje en dårlig indsats. De skal derimod lære at anvende grafik og multimedie som komplement til det skrevne ord, så dette præsenteres bedst muligt. Hvis de værktøjer vi giver dem ikke kan dette, så må vi sgu give dem nogle andre - selvom de måtte koste penge.

Hvilket så igen er noget sludder, al den stund du hermed implicit siger at der ikke er grafik og multimedie i OO/Libre.

Og hvad Jesper nu du er i gang med at spendere penge, så skal alle eleverne vel også udstyres med Autocad og Inventor, PhotoShop og hvad ved jeg, for alt andet ville da være helt uforsvarligt.

  • 4
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Christian,

Jeg ved godt at MSO vasaler som dig synes at den ultimative verden er den hvor der er MS gøgl overalt - at der så desværre ikke er råd til lærere, det er bare ærgerligt.

Det var hurtigt du begyndte at gå efter manden, hvad Christian?

Åh ja, og der er slet ikke multimedie og grafik i OO/Libre - helt ærligt Jesper kom ind på banen og forhold dig til virkeligheden!

Hvis du nu gad læse hvad jeg skrev, så har jeg ikke påstået dette. Jeg har kritiseret de folk, der argumenterer imod anvendelse af multimedie/grafik i skolearbejde. Jeg har ikke sagt, at man ikke kan bruge grafik/mulitimedie i OOo.

Hvilket så igen er noget sludder, al den stund du hermed implicit siger at der ikke er grafik og multimedie i OO/Libre.

Hvis du nu gad læse hvad jeg skrev, så har jeg ikke påstået dette. Jeg har kritiseret de folk, der argumenterer imod anvendelse af multimedie/grafik i skolearbejde. Jeg har ikke sagt, at man ikke kan bruge grafik/mulitimedie i OOo.

Og hvad Jesper nu du er i gang med at spendere penge, så skal alle eleverne vel også udstyres med Autocad og Inventor, PhotoShop og hvad ved jeg, for alt andet ville da være helt uforsvarligt.

Nu er du vist bare en sølle troll, er du ikke? Tror du ikke, at du ville have det bedre ved at blive ovre hos Computerworld?

  • 3
  • 4
Christian Nobel

Det var hurtigt du begyndte at gå efter manden, hvad Christian?

Nu synes jeg ikke du er den der skal kaste den første sten i det spil, og desværre har du generelt været rigtig god til at levere diverse sølle tihi indlæg den seneste tid, hvilket jeg faktisk er ret skuffet over, da jeg ved at du har en meget stor viden om dokumentstandarder.

Hvis du nu gad læse hvad jeg skrev, så har jeg ikke påstået dette. Jeg har kritiseret de folk, der argumenterer imod anvendelse af multimedie/grafik i skolearbejde. Jeg har ikke sagt, at man ikke kan bruge grafik/mulitimedie i OOo.

Hvorfor du burde holde dig til sagens kerne, i stedet for at følge med på Lasses forsøg på at afspore debatten.

Det kan godt være at der i følge din mening er "nogle gamle sure mænd" der ønsker geninførelse af regnestokken, men det de fleste af disse "gamle sure mænd" siger er, at der i skolen skal være større fokus på indhold end på form.

Og husk man kan altid diskutere hvorvidt et værktøj er bedre end et andet, men jeg synes bare det er trist at indholdet røger, fordi man spilder en masse penge på formen!

Og faktisk bliver jeg knotten når folk stiller sig op som talsmand for at OO/Libre skulle være nærmest uanvendelige, al den stund det ikke er tilfældet, hvis man ellers gad bruge 10 minutter på at omstille sig!

Nu er du vist bare en sølle troll, er du ikke? Tror du ikke, at du ville have det bedre ved at blive ovre hos Computerworld?

Og så fik du trukket debatten helt ned i sølet - nemlig det er helt legitimt af JLS at komme med one-liners, men hvis andre så synes de er for sølle, så trækker du troll kortet.

Jesper jeg gider ikke skændes mere med dig, men når du er villig til at forholde dig til materien, så kom ind i debatten igen!

  • 5
  • 1
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Christian,

Hvorfor du burde holde dig til sagens kerne, i stedet for at følge med på Lasses forsøg på at afspore debatten.

Lasse har imo ret godt fat i problemets kerne - nemlig hvorfor det er et legitimt argument at sige, at "Det er muligt, at OOo ikke håndterer grafik etc særligt godt i Impress, men der er slet ikke behov for det dersens moderne garfik-pjat".

Lige nu pågår der en diskussion over på LibOs mailliste, der er præcist den samme smøre. Nogle brugere har udtrykt et ønske om, at deres usecase (font embedding) understøttes af LibO/ODF, da deres eneste alternativ i dag er at bruge Microsoft Office.

Ganske forventeligt mødes de ikke af interesse omkring kvalificering af deres behov (du ved, at lytte til brugerne af den software de laver) men i stedet mødes de af en lavine af kommentarer som, at det er slet ikke nødvendigt, de de kan bruge PDF eller blot medsende de relevante fonte i den email de udveksler!

LibO kunne blive så mega meget et bedre produkt, hvis man lyttede mere til brugere, der ikke syntes, at VI var den bedste teksteditor i verden (jeg er klar over, at det er en karikatur) eller prøvede at redefinere brugernes behov, så de passer bedre til nuværende LibOs featuresæt. Hvis dette skete, så kunne det jo være, at brugerne som disse skoleelever kom til at synes, at LibO var et mega fedt produkt som de havde lyst til at bruge - i stedet for at føle, at det er noget, der trækkes ned over hovedet på dem.

Og så fik du trukket debatten helt ned i sølet - nemlig det er helt legitimt af JLS at komme med one-liners, men hvis andre så synes de er for sølle, så trækker du troll kortet

Jeg ved såmænd ikke, om det er legitimt, men det stillede en kløe :o). Jeg havde faktisk tidligere tænkt på at skrive til dig, at det var godt at have dig tilbage på V2s debatforum ... jeg havde blot glemt, hvor énsidig din argumentation er :o(.

  • 2
  • 2
Martin Bøgelund
  • 1
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Martin,

Som nævnt har jeg ikke været helt tilfreds med bilanalogien "Fra Mercedes til Suzuki Alto".

Takket være dit udsagn, er jeg kommet på noget mere rammende: "Fra radiobil til Suzuki Alto."

Tak for inspirationen, Jesper :-)

Velbekomme :o)

Jeg kan huske i de "gode gamle Usenet-dage", at vi plejede at sige, at man skulle afholde sig fra at bruge analogier - men skulle man endelig bruge en analogi, så skulle den være om biler.

I dag synes jeg ofte, at denn "kongstanke" bider os ubehageligt hårdt i røven.

:o)

  • 1
  • 0
Sarah Vang Nøhr

Frygter helt at smide mig ind i debatten, da jeg ærligt ikke kan se, hvorfor dette har udviklet sig til sådan en stor diskussion.

Som jeg ser det, har både MSO og OOo sine fordele og ulemper.
MSO er et relativt stabilt produkt med mange funktioner (oftest for mange til den almindelige bruger) og er først og fremmest velkendt. Til gengæld er det et dyrt program.
OOo er derimod gratis, men har blandt andet en mindre velfungerende stavekontrol (folk kan alligevel ikke finde ud af at bruge automatiske stavekontroller ordentligt).

Derudover... kan jeg faktisk ikke se den store forskel på de to. Jeg er vokset op med MSO, da det var præinstalleret på computeren, men er sidenhen skiftet til OOo, da jeg simpelthen ikke havde råd til at ofre så mange penge på MSO. OOo har opfyldt alle mine behov, både under min ungdomsuddannelse og den del af min universitetsuddannelse, jeg har gennemført indtil videre. Dette inkluderer mine behov for tekstbehandling og opgaveaflevering, regneark og præsentationer. Derudover har jeg i mindre omfang brugt den til grafiske elementer.
Jeg forstår slet ikke, hvordan man kan sige, at OOo ikke kan fungere til undervisningsbrug - hvis det fungerer til både ungdomsuddannelser og universitetet, så fungerer det vel også til folkeskolen?
Fair nok, MSO ser nok lidt mere fancy ud, og brugerne har højst sandsynligt vænnet sig til visse brugergrænsefladeelementer samt få ekstra funktionaliteter, så der vil være en overgangsfase, hvor man skal vænne sig til det nye. Men jeg kan ærligt ikke forestille mig, at dette skulle være så stort et problem for nutidens børn, da de trods alt er vant til at tilpasse sig nye elementer konstant.

Alt i alt er det jo en prioriteringssag - vil man have et program, der rent praktisk fungerer som det skal og er gratis, eller vil man have et program, der kan lidt mere, men til gengæld koster penge?
Det er skolens beslutning, lige meget hvilken vej de vælger, men jeg tvivler på, at det kommer til at gøre den store forskel, om de vælger det ene eller det andet.

For lige at sætte det i perspektiv - licenspengene, der kan spares, er det samme som en lærers årsløn. (samt et par lærebogssæt)

  • 6
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Sarah,

For lige at sætte det i perspektiv - licenspengene, der kan spares, er det samme som en lærers årsløn. (samt et par lærebogssæt)

Altså i en kommune med 32000 indbyggere, der kunne der ansættes én lærer mere end der er nu?

Det viser ret godt perspektivet, hvis du spørger mig. Den primære grund til konverteringen var økonomisk (kassetænkning) og ikke pædagogiske grunde. Når det drejer sig om så få penge, burde pædagogikken have haft førsteprioritet.

  • 1
  • 5
Sarah Vang Nøhr

Du lader til at fokusere udelukkende på en enkelt af mine sætninger, men jeg vil dog forsøge at give dig et ordentligt svar.
En enkelt lærer synes måske af lidt, men vil trods alt være i stand til at højne niveauet i omkring 3 klasser af 30 - og vi snakker muligvis ikke om, at der vil kunne ansættes en ny lærer, men derimod om, at der kan undgås at blive fyret en lærer.
Dette imod... pædagogiske grunde? Hvilke pædagogiske grunde? At man har vænnet sig til at bruge et program? I så fald må jeg sige dig dette - børnene lærer nye teknikker på løbende basis, og en konvertering til program, der stort set ligner det, de har i forvejen, burde ikke gøre den store forskel.

Ellers må du forklare mig hvilke pædagogiske grunde du hentyder til?

  • 6
  • 0
Christian Nobel

For lige at sætte det i perspektiv - licenspengene, der kan spares, er det samme som en lærers årsløn. (samt et par lærebogssæt)

Hvilket man ikke skal kimse af.

Endvidere skal man altså heller ikke glemme at tænke på at et skift væk fra MSO gør det nemmere også at skifte platform på et senere tidspunkt.

Og her kan der så pludselig være en rigtig stor gevinst at hente, f.eks. ved at lave en LTSP løsning, således at man ikke skal bøvle med computere der går i baglås og virus mv., samt har en meget bedre administration, og et meget lavere krav til hardware.
Endvidere vil det give muligheder for remote login, således at det er fuldstændig ligegyldigt hvad der benyttes i hjemmet.

Herudover så er jeg helt enig i dine betragtninger, jeg har meget svært ved at se hvad OO/Libre ikke kan, til gengæld er der nogen ting som Libre kan, som MSO ikke kan (f.eks. et kanon vektorbaseret tegneprogram) og visa versa.
Og mht. ordbogen, så er det da et af de stedet hvor det er nemmest at deltage aktivt, så hvis der bare var et [b]minimum af engagement[/b] så ville dette da være det mindste problem.

  • 6
  • 0
Martin Bøgelund

Det viser ret godt perspektivet, hvis du spørger mig. Den primære grund til konverteringen var økonomisk (kassetænkning) og ikke pædagogiske grunde. Når det drejer sig om så få penge, burde pædagogikken have haft førsteprioritet.

Jeg har svært ved at se at OpenOffice skulle være anti-pædagogisk.

En officepakke er nu en gang et værktøj, og hvis du begynder at fylde det pædagogiske ansvar ind i selve værktøjet, slipper du nok heller ikke for at tage diskussionen om hvorvidt det dyre ler i formningslokalet er mere eller mindre pædagogisk end det billige, ditto med den dyre høvl kontra den billige, og den dyre lommeregner kontra den billige.

Jeg tror at pædagogikken er bedst placeret hos lærere og pædagoger(!), og at værktøjerne skal være værktøjer.

Mht specielle pædagogiske, computerbaserede hjælpeværktøjer, rettet mod elever med generelle eller specifikke indlæringsvanskeligheder, vil det derimod være relevant at se på hvordan den pædagogiske opbygning er i disse værktøjer. Og her kan man så også gi' den lidt mere gas mht omkostningerne, fordi antallet af licenser er begrænset af antallet af elever med dette behov, og kan begrænses yderligere ved at deles om værktøjerne i specielt tilrettede kompetencecentre og "læseklasser", specifikt henvendt mod den pågældende udfordring.

Man bør fokusere på adskillelsen mellem noget der er rart at arbejde med, og noget der er en underholdningsmaskine og decideret tidsrøver på bekostning af produktivitet.

Elever med koncentrationsbesvær bør eksempelvis nok ikke udsættes for "Clippy", og et hav af menuer med uendelige indstillingsmuligheder.

Hvilke kompetencer er det du mener man ikke kan give eleverne med OpenOffice, som man kan give dem med MSO? Eller mener du bare at MSO generelt er mere "leg og lær dig glad"-agtig? - og vil dette så ikke bare være forstyrrende og kontra-produktivt "bloat" i en rigtig arbejdssituation?

  • 2
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Sarah,

Du lader til at fokusere udelukkende på en enkelt af mine sætninger, men jeg vil dog forsøge at give dig et ordentligt svar.

Det skal du ikke være ked af - jeg synes blot ikke, at du bragte noget til torvs, der ikke var fremført før.

En enkelt lærer synes måske af lidt, men vil trods alt være i stand til at højne niveauet i omkring 3 klasser af 30 - og vi snakker muligvis ikke om, at der vil kunne ansættes en ny lærer, men derimod om, at der kan undgås at blive fyret en lærer. Dette imod... pædagogiske grunde?

Det jeg kan blive fuldstændigt pissed over er, at man sparer på vores skolebørns undervisningsmaterialer - uden at indtænke konsekvenserne for det pædagogiske i undervisningen. Jeg er helt ligeglad med, om de bruger OOo eller MSO - men at de vælger det ene frem for det andet for at spare sølle 360000 er himmelråbende kortsigtet.

Og ja - jeg ser absolut hellere, at skoleeleverne har de rette værktøjer end at der ikke fyres én lærer.

  • 1
  • 7
Sarah Vang Nøhr

Jeg er helt enig med dig i, at vi ikke skal spare på elevernes undervisningsmaterialer (det var ikke det jeg forsøgte at sige, kan godt se, at det måske kunne misforstås), hvor der rent faktisk er et behov for det - min påstand (så vidt vides er der intet videnskabeligt materiale der belyser denne sag) er bare, at forskellen mellem MSO og OOo faktisk er så lille, at det ikke gør nogen forskel, hvilket program man bruger.
Og i tilfælde af, at det ikke gør nogen forskel, hvilket værktøj man bruger - så vil jeg hellere have en ekstra lærer, end betale penge for noget irrelevant.

Og du svarede ikke på, hvad de pædagogiske fordele ved MSO er i forhold til OOo, hvilket var det jeg direkte spurgte om. Jeg er faktisk meget interesseret i det, da det måske vil kunne bringe nuancerne i denne diskussion ind i billedet.

  • 8
  • 0
Martin Bøgelund

Altså i en kommune med 32000 indbyggere, der kunne der ansættes én lærer mere end der er nu?

Det viser ret godt perspektivet, hvis du spørger mig. Den primære grund til konverteringen var økonomisk (kassetænkning) og ikke pædagogiske grunde. Når det drejer sig om så få penge, burde pædagogikken have haft førsteprioritet.

360.000 kr årligt er ikke "få penge" når vi taler om skoleområdet. Og vi taler ikke om "en officepakke kontra ingen officepakke", men om den ene eller den anden officepakke, og her er det altså begrænset hvor meget pædagogik man kan tænke ind i en officepakke, uden det bliver søgt.

Når din skoleleder har været ude og bede lærerne bruge 1/2 cm mere af kridtet, så vi kommer uhyggeligt nær det kritiske "negle mod tavle"-område, så lærer du at værdsætte 360.000kr.

Men det er måske hvad Ciber brænder af ugentligt på massageordninger til medarbejdere? For så kan jeg godt se det må være svært at forholde sig til så "små" tal ;-)

  • 6
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Martin,

Hvilke kompetencer er det du mener man ikke kan give eleverne med OpenOffice, som man kan give dem med MSO? Eller mener du bare at MSO generelt er mere "leg og lær dig glad"-agtig? - og vil dette så ikke bare være forstyrrende og kontra-produktivt "bloat" i en rigtig arbejdssituation?

Som jeg skrev til Christian, så er dette ikke for mig en debat om OOo/MSO. Det er en debat om at prioritere vores børns læring fremfor kortsigtede økonomiske besparelser.

Da jeg gik i skole, skrev vi i hånden, lærte formskrift, skrev på tavle og meget avancerede kunne i 9. klasse bruge en Commodore 128 til at skrive stilen i. I dag er undervisningsbilledet meget anderledes. Som Lasse påpegede, så er Cardio-træning ikke nødvendigvis den bedste måde at få børn til at få motion som en integreret del af deres dagligdag. Der skal andre midler til, og her kommer de værktøjer eleverne bruger naturligvis til at betyde noget. For hvis det er besværligt at udføre en opgave i et program, så gør det altså ikke eleverne bedre til at udføre den - tværtimod risikerer man at miste deres interesse.

Det eneste sikre output af af ignorere elevernes kritik af ting, der ikke virker, er at de stopper med at bruge de ting, der ikke virker. Og i forhold til præsentation, så ender de med at blive som de af mine kolleger, der aldrig bliver sat til at skrive noget på skrift i form af tilbud eller lignende, for de magter simpelthen ikke at formidle deres ellers meget kløgtige tanker og viden. Vi ender med stadig om 10 år at kunne købe kurser i "Præsentationsteknik" - selvom dette burde indlæres i folkeskolen.

I Furesø (nu jeg tænker over det, så er jeg sgu ved at kigge på hus i kommunen ... fuck ;o) ) har man valgt at udskifte noget software som "alle" elever bruger - med det primære argument at spare sølle kr. 360000 .

Det er sgu ærgeligt.

  • 1
  • 9
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Sarah,

Og du svarede ikke på, hvad de pædagogiske fordele ved MSO er i forhold til OOo, hvilket var det jeg direkte spurgte om. Jeg er faktisk meget interesseret i det, da det måske vil kunne bringe nuancerne i denne diskussion ind i billedet.

Jeg har ingen anelse om hvorvidt Microsoft Office er bedre end OOo til dette. Jeg opponnerer imod, at software udskiftes for alle elever uden at det nye værktøjs rolle i undervisningen undersøges. Alt vi har er en masse "min påstand er ..." og "hvis du spørger mig, så ...".

Jeg er faktisk målløs over, at jeg er den eneste, der synes at det er kritisabelt, at værktøjets indpas i det daglige arbejde og dets interaktion med brugerne tilsyneladende slet ikke har været en vigtig parameter ifbm udskiftningen.

For noget tid siden snakkede vi om det samme - blot omkring medarbejdere i en kommune. Én eller anden sagde dengang til mig, at realiteterne desværre var, at "spildtid i det offentlige er gratis". Det kan næsten få mig til at fælde en tåre.

For nogle år siden var jeg med til at udvikle noget software, der skulle bruges i en landsdækkende butikskæde. Som en del af overhovedet at komme i betragtning blev vi bedt om at godtgøre, hvorfor vores software var bedre end deres nuværende system samt at godtgøre, at det ikke vanskeliggjorde det daglige arbejde.

Det betød, at vi stod bag ekspedienterne med stopure og tog tid, analyserede deres arbejdssituationer og udførte pilottests. Hermed kunne vi argumentere for at vores software rent faktisk var bedre end deres nuværende system.

Det burde man gøre - i stedet for at basere sig på mavefornemmelser og holdninger.

  • 2
  • 5
Sarah Vang Nøhr

Endelig forstår jeg hele din modstand. ;) Dejligt.

Jeg ved ikke, om der har været lavet pilotprojekter i andre klasser, men jeg følger din tankegang, hvis de har undladt det.
Desværre (meget, meget desværre) er det en helt fejlagtig prioritering, det offentlige ofte laver, ikke at lave kvalitetscheck - indenfor IT og alt muligt andet. Det er spild af ressourcer.
Det vigtigste ved at IT er at have brugerne i tankerne, så det er en hjælp i det daglige arbejde frem for det modsatte.

Dog er det ikke det, jeg føler, artiklen omhandler - men man læser jo ting forskelligt. ;)

  • 4
  • 0
Martin Bøgelund
  • 2
  • 1
Martin Bøgelund

Jeg kritiserer grundlaget (eller manglen på samme) for udskiftningen af softwaren.

Ja. Det samme gør jeg.

Eleverne bag læserbrevet vil have udskiftet OpenOffice med MSO. Har de stået med stopur, sat sig ind i alle de andre elevers arbejdssituationer, og lavet pilottests?

Eller er kritikken i læserbrevet baseret på deres egne personlige "mavefornemmelser og holdninger"?

Og er kritikken og ønsket om skifte så relevant i din optik, og med dine kommentarer in mente?

  • 5
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Martin,

Eleverne bag læserbrevet vil have udskiftet OpenOffice med MSO. Har de stået med stopur, sat sig ind i alle de andre elevers arbejdssituationer, og lavet pilottests?

Eller er kritikken i læserbrevet baseret på deres egne personlige "mavefornemmelser og holdninger"?


Det er jeg helt sikker på, at den er. Jeg har derfor ikke sagt, at man bare blindt skal følge deres forslag. Man skal naturligvis altid lytte til brugerne - men det er ikke det samme som at de altid skal have deres vilje.

  • 3
  • 1
Martin Bøgelund

Overser jeg noget - eller hvor gør du det? Hvor kritiserer du udskiftningen af MSO med OOo for at være sket på et uoplyst grundlag?

OK, det blev for telegramagtigt. Det beklager jeg.

Du forstod det som om jeg snakkede om eleverne, og ikke om udvælgelsesprocessen.

Jeg talte, ligesom du, om udvælgelsesprocessen ("Ja. Det samme gør jeg.") Det var bare elevernes udvælgelsesproces jeg talte om.

Men jeg har ikke kritiseret den, som du ganske rigtigt bemærker. Jeg undrer mig bare over at eleverne er fritaget for at skulle gennemføre dine stringente udvælgelseskriterier, og ville derfor vide om man kun skal være stringent når man vælger OpenOffice, men at holdninger og mavefornemmelse er godt nok når man vælger MS Office.

Beklager forvirringen.

Jeg kan kun se din kritik af elevernes ønske om at skifte tilbage igen.

Hvor?

Jeg mener ikke jeg har kritiseret deres ønske.

Formen og metoden er jeg ikke enig i, besparelsen anser jeg som vigtig nok, men elevernes ønske anser jeg som reelt nok og helt OK, og jeg kan i bund og grund også forstå baggrunden for ønsket.

For min skyld må de ønske sig både Steve Ballmer-plakater i undervisningslokalerne, Windows-skoleuniformer, og en ged der kan spise Android-telefoner... Og skrive alle de læserbreve de vil om ønskerne.

I min bog er det bare noget der bør gå via elevrådet til skolebestyrelsen, som så kan godkende et budget med de ekstra omkostninger til MS Office-licenser - eller hvis de vitterligt vil gennemtvinge merudgiften til MS Office for hele kommunen, så bør de lige koordinere med elevrådene på de andre skoler først (det kunne jo være de var glade for OpenOffice), og så derefter kontakte politikerne.

  • 3
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Martin,

Jeg undrer mig bare over at eleverne er fritaget for at skulle gennemføre dine stringente udvælgelseskriterier,

Eleverne er brugere - ikke beslutningstagere. Man kan ikke forvente/forlange, at brugere har andre interesser end sine egne. Til gengæld kan man dælme både forvente og forlange, at beslutningstagere laver en 360-graders vurdering af sagen og ikke kun fokuserer på den nemmeste faktor at undersøge og sælge - nemlig økonomien.

  • 1
  • 2
Christian Nobel

Til gengæld kan man dælme både forvente og forlange, at beslutningstagere laver en 360-graders vurdering af sagen

Hvad baserer du egentlig dette på - der kan godt have været andre bevæggrunde end kun økonomien, f.eks. et ønske om på sigt også at kunne frigøre sig fra MS på platformen, ønske om et 100% åbent dokumentformat, ønske om medbestemmelse over ordbogen, ønske om måske senere selv at kunne lave udvidelser etc. etc.

Vi ved det ikke, så det kan kun være gætte værk.

Det vi til gengæld ved, er at EN (1!) 7 klasse har brokket sig i lokalavisen, og det tager du så til indtægt for at der ikke er lavet en fornuftig vurdering.

Du vil ikke forholde dig til om hvorvidt OO/Libre er bedre eller dårligere end MSO.
Du vil ikke forholde dig til om hvorvidt OO/Libre reelt er bedre eller dårligere ud fra en pædagogisk betragtning i forhold til MSO.
Du vil ikke forholde dig til at kommunens økonomi er stram, og der derfor skal spares på den overflødige luksus.

Det eneste du vil forholde dig til er en 7 klasse der whiner fordi det passer ind i din MSO agenda, men du aner ikke om resten af eleverne i Furesø kommune i virkeligheden er godt tilfredse - det er simpelthen for sølle Jesper!

  • 6
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Christian,

Vi ved det ikke, så det kan kun være gætte værk.

Præcist. Vi kan kun se, at man beklager sig over, at man har været nødt til at spare. Hvis man havde lavet den pædagogiske/læringsorienterede undersøgelse, som jeg efterlyser, så kunne det jo være, at man var kommet frem til, at der igen forskel var på de to program suiter. Men så havde manden nok ikke beklager sig - så havde han nok udlagt det som en win-win situation.

Det vi til gengæld ved, er at EN (1!) 7 klasse har brokket sig i lokalavisen, og det tager du så til indtægt for at der ikke er lavet en fornuftig vurdering.

Den sætning giver overhovedet ikke mening.

Du vil ikke forholde dig til om hvorvidt OO/Libre er bedre eller dårligere end MSO. Du vil ikke forholde dig til om hvorvidt OO/Libre reelt er bedre eller dårligere ud fra en pædagogisk betragtning i forhold til MSO.

Næeh - for det er ikke relevant ifht om der er lavet en vurdering. Jeg er klar over, at du helt vildt gerne vil have mig til at sige, at OOo sutter - men det vil være i strid med sandheden.

Du vil ikke forholde dig til at kommunens økonomi er stram, og der derfor skal spares på den overflødige luksus.

Så længe der ikke er lavet en undersøgelse (eller den er blevet offentliggjort), så kan det ikke konkluderes, at det du omtaler som "luksus" er overflødigt.

Det eneste du vil forholde dig til er en 7 klasse der whiner

Med den holdning til brugernes ytringer er jeg dælme glad for, at jeg aldrig har været bruger på ét af de systemer du render rundt og laver, når du ikke spilder tiden herinde. Mage til "jeg alene vide"-holdning skal man lede længe efter. Det absolut vigtigste input til ethvert system er brugernes feedback - at du udlægger det som at de "whiner" siger desværre alt, alt for meget.

  • 2
  • 5
Martin Bøgelund

Eleverne er brugere - ikke beslutningstagere. Man kan ikke forvente/forlange, at brugere har andre interesser end sine egne. Til gengæld kan man dælme både forvente og forlange, at beslutningstagere laver en 360-graders vurdering af sagen og ikke kun fokuserer på den nemmeste faktor at undersøge og sælge - nemlig økonomien.

Besparelsen er indiskutabel. Den er et faktum, og den har været udslagsgivende for valget af OpenOffice. Implicit heri ligger, at OpenOffice kan løse opgaven - det er jo ikke Notepad de er skiftet over til...

Politikerne har taget en politisk beslutning, uden at sende ting i udvalg, kommissioner, prøvninger osv. Og de er rent faktisk kommet i mål med det. Hvis der er noget Danmark mangler, er det beslutningstagere der tager beslutninger(!), og ikke flere af dem der gemmer sig bag dynger af konsulentrapporter.

Du vil gerne lægge andre kriterier end "office=office" og besparelser til grund for valget. Fint. Men at gøre valget mellem den ene officepakke kontra den anden til en videnskab, med store pædagogiske forskelligheder som konsekvens, virker meget søgt. Som du kan se i debatten er der desuden elever der godt kan finde ud af at få tingene til at køre med OpenOffice.

Ka-tjing! 360.000 lige ned i foret. Årligt.

Rent emipirisk har vi altså en løsning der fungerer, og sparer penge. Beslutningstagerne har derfor en god sag, når de holder fast i løsningen.

De der ikke har en god sag, er eleverne bag læserbrevet.

Og derfor har de en opgave med at vise at merudgiften på 360.000kr årligt rent faktisk ville give mening. Foreløbigt har de begrundet deres præference med "holdninger og mavefornemmelse", noget som du selv har sagt du ikke mener er solidt nok til at foretage et skifte.

Når eleverne er oppe mod fakta og besparelser, ser dit forslag om "prøvning og stopur" ud til at være den eneste farbare vej for disse Microsoft Office-begejstrede elever, hvis politikerne, og de andre elever der godt kan bruge OpenOffice, skal overbevises.

Jeg er meget betænkelig ved, at du pludselig bakker ud af dine egne udvælgelseskriterier, når det er MS Office der skal udvælges. Så var mavefornemmelse og holdninger pludselig godt nok.

Og hvis brugerne altid har ret, hvorfor vender du det døve øre til de elever der godt kan præstere noget med OpenOffice? Betænkeligt...

  • 4
  • 1
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Martin,

Implicit heri ligger, at OpenOffice
kan løse opgaven

Og det er denne implicitte antagelse jeg kritiserer - ikke OpenOffice (selvom det er tydeligt for mig, at dette er det eneste I ser). Diskussionen drejer sig jo ikke om, at OOo ikke kan skrive fed skrift og lave kursiv - det ved vi jo godt, at den kan.

Jeg er meget betænkelig ved, at du pludselig bakker ud af dine egne udvælgelseskriterier, når det er MS Office der skal udvælges. Så var mavefornemmelse og holdninger pludselig godt nok.

Det siger jeg på ingen måde.

Og hvis brugerne altid har ret, hvorfor vender du det døve øre til de elever der godt kan præstere noget med OpenOffice? Betænkeligt...

Brugere er brugere. Jeg vender ikke det døve øre til nogen af dem.

  • 1
  • 5
Martin Bøgelund

Og det er denne implicitte antagelse jeg kritiserer

Hvorfor tror du det er en antagelse?

Prisen på OpenOffice er jo ikke en stopklods for at prøve det af. Og kommunen har en masse ansatte med pædagogisk- eller lærer-uddannelse, så der burde være grundlag for at prøve funktionalitet, fremfor at antage den.

Eller kan du linke til et referat fra det skoleansvarlige område i Furesø kommune, hvor man siger "vi har aldrig prøvet OpenOffice, men nu ruller vi det ud til samtlige skoler, fordi det koster gratis"?

  • 2
  • 1
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Martin,

Hvorfor tror du det er en antagelse?

Prisen på OpenOffice er jo ikke en stopklods for at prøve det af. Og kommunen har en masse ansatte med pædagogisk- eller lærer-uddannelse, så der burde være grundlag for at prøve funktionalitet, fremfor at antage den.

Det er da helt sikkert muligt, at man har lavet denne undersøgelse i Furesø - det ville være super fedt, for så kunne den bruges af andre, der står i samme situation og vil spare nogle kroner på IT-budgettet. Men det står der intet om i artiklen. Alt vi hører er, at man har været kede af at skulle spare pengene samt at det er mandens opfattelse, at Microsoft Office er en Mercedes og OOo er en Alto.

Så med de konkrete oplysninger vi har til rådighed, så har man ikke undersøgt det. Journalisten kunne jo ringe tilbage og høre ad - det er jeg sikker på, at vi er mange, der kunne ønske os.

  • 1
  • 0
Gert Grønnegaard

Nu har jeg gennemlæst hele denne diskussion om skiftet fra MSO til OOo og der har været mange sammenligninger (bil-analogier og værktøjs-analogier).
Den tråd vil jeg lige tage op endnu engang.

  1. Jeg mener ikke at man kan sammenligne MSO med OOo som det blev gjort med Mercedes og Suzuki Alto. Helt så stor er forskellen ikke.
    Derimod vil jeg sammenligne de to programmer med en Folkevogn og en Folkevogn - Vel at mærke en 1,6cc og en 2,0cc. De kan det samme bortset fra den lille forskel at en 2,0cc kan køre hurtigere end en 1,6cc. Men har man brug for det?

  2. Tænk, hvis en håndværker nægtede at bore et hul med en Bosh boremaskine, bare fordi han er "vandt til" at bruge en Dewalt boremaskine?

Jesper - Din kritik IKKE går på at skolerne skifter fra MSO til OOo, men derimod, at brugerne ikke er blevet spurgt/informeret ordentligt af kommunen inden skiftet af programmer
Prøv lige at læse artiklen igen!
I flg. den har skolerne haft begge programmer samtidigt i et år.
Her er et citat fra artiklen:
"Generelt har der ikke været samme kritiske opråb fra andre skoler, fortæller han, og det hænger også sammen med, hvor godt eleverne er blevet forberedt på skiftet.
Meningen var nemlig, at eleverne i løbet af det år, begge kontorpakker var installeret, skulle vænne sig til at bruge Openoffice, både på skolen og derhjemme. Men sådan har det ikke fungeret alle steder.

»Nogle skoler har ikke udnyttet den overgangsperiode i særligt stort omfang og er skiftet den dag, Microsoft Office blev lukket ned, mens andre har været superfine til at forberede eleverne,« siger Henrik Bech.

Altså; er det ikke de kommunale beslutningstagere der skal kritiseres.

I dit indlæg d. 27.juni skriver du i et svar til Christian:
Det var hurtigt du begyndte at gå efter manden, hvad Christian?

og i dit indlæg d. 28. juni skriver du til Christian:
Mage til "jeg alene vide"-holdning skal man lede længe efter. Det absolut vigtigste input til ethvert system er brugernes feedback.

For det første: Her er det vist dig der går efter manden i stedet for debatten.
For det andet:
Du Kritiserer, at kommunen ikke har lyttet tilstrækkeligt til brugernes mening inden de tager beslutninger.
Hvor meget retter du egentlig selv efter brugernes mening?
Prøv lige at kikke på de tal der står ved de små grønne firkanter med tommelfingre op og ned, og fortæl mig så, hvem der har "jeg alene vide" holdning?
Selvfølgelig er det ALLE "de andre" der er nogle idioter, og kun dig der har ret.
Måske betragter du ikke de andre debatører i dette forum som "brugere",
Men de er alle brugere af dette forum, så deres meninger gælder vel?

Tilbage til sammenligningen mellem MSO og OOo.
Jeg har nu brugt OOo i 1½ år. I begyndelsen skulle jeg da bruge lidt tid på at finde forskellige funktioner, som ikke ligger de samme steder som i MSO. Men ved at være en smule kreativ, og prøve mig lidt frem fandt jeg dem. Så nu kan jeg lave nøjagtig de samme ting i OOo som jeg kunne i MSO.
Også hvad bådegrafiske og animerede præsentationer angår.

Da jeg for flere år siden, skiftede fra WordPerfect til Word, skulle jeg den samme udfordring igennem. Skulle jeg af den grund have beholdt WordPerfect?

Så - Helt ærligt - Kritikken af Furesø kummune er aldeles ubegrundet. Tværtimod burde skatteyderne i kommunen, i dette tilfælde, klappe beslutningstagerne på skuldrene og sige "Godt gået".

  • Eleverne har fået et "værktøj", der har alle de funktioner, de har brug
    for.
  • Kommunen har sparet 360.000 uden at skulle fyre offentligt ansatte
    eller foretage andre nedskæringer, der kan gøre ondt på skatteyderne.
  • Kommunen har også sparet de ærlige forældre, som ikke anvender pirat-
    kopier af MSO for penge.

Jesper - Lev op til dine egen ord. " Det absolut vigtigste input er brugernes feedback".

  • 8
  • 1
Jesper Lund Stocholm Blogger
  • 1
  • 2
Esben Damgaard

Jeg bliver lige nød til at informere en lille smule om valget de har foretaget.

Der har i flere år foregået vidensdeling kommuner imellem i hele Danmark angående OpenOffice. Tror det var Tønder der startede med eksperimenter der gik rigtig godt. De har senere delt deres viden.

At skifte til OpenOffice/Libre er ikke en ting ingen kender til. Det er ikke upædagogisk. Det er et landsdækkende samarbejde med efterhånden mange glade brugere. De har bare været dårlige til at informere i Furesø, derfor det sure opstød fra en klasse der er helt på sin plads.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere