Skoleeleverne i Odder Kommune har ødelagt iPads for 330.000 kroner på et år. Men derfor kan tablet-projektet stadig godt være en succes.
Sådan lyder meldingen fra kommunens socialdemokratiske borgmester, Elvin J. Hansen, i en pressemeddelelse oven på weekendens artikler i flere medier om et større antal ødelagte iPads i kommunen.
»Der er 2.500 elever og lærere, der bruger iPads hver eneste dag, og det er utopi at tro, at der ikke skulle være nogle af dem, der gik i stykker. Det er imidlertid mit indtryk, at langt, langt de fleste elever og deres forældre passer rigtig godt på de små maskiner – og så er der desværre nogle, der har været uheldige, men det må ikke overskygge det positive,« udtaler borgmesteren.
Odder Kommune har haft iPads på skolerne i et år, og ifølge DR har omkring 15 procent af kommunens 2.800 iPads været til reparation. Cirka 420 styk.
Elvin J. Hansen erkender, at iPad-regningen på 330.000 kroner er noget større, end han havde håbet på. Men ifølge borgmesteren er eleverne blevet mere motiverede af at få stukket en tablet i hånden. Det gælder især for drengene, som nu bedre kan sidde stille og koncentrere sig.
»Der er så mange positive resultater ved at elever og lærere nu bruger iPads, at man ikke må overdramatisere problemet med en række knuste iPads,« siger borgmesteren.
Kommunen forklarer en stor del af de ødelagte iPads med covers, som ikke har været hårdføre nok. Parkvejens Skole i Odder er derfor ved at teste et andet cover, som allerede bruges i Sorø Kommune, fremgår det af pressemeddelelsen.
I flere medier kunne man i weekenden læse, at Odder
Kommune har måttet sende mange af de udleverede iPads
til reparation. Selvom niveauet er lidt højere end Odder
Kommune har regnet med, kan problemet med knuste
iPads ikke overskygge de mange positive resultater, siger
borgmester Elvin J. Hansen.
- Vi har nu haft iPads på skolerne i et år, og der er så mange positive
resultater ved at elever og lærere nu bruger iPads, at man ikke
må overdramatisere problemet med en række knuste iPads, siger
borgmesteren.
Blandt de meget positive resultater er, at eleverne generelt er blevet
mere motiverede. Ikke mindst har indførelsen af iPads haft stor positiv
betydning for mange drenge, som ellers kan være svære at motivere.
Helt overordnet kan man sige, at det har givet ny kreativitet hos både
elever og lærere.
Ansvarlige børn og forældre
Borgmesteren erkender, at omfanget af skader har været større end
først antaget. Indtil nu har Odder Kommune brugt 330.000 kr. i udgift til
reparationer.
- Der er 2500 elever og lærere, der bruger iPads hver eneste dag,
og det er utopi at tro, at der ikke skulle være nogle af dem, der gik i
stykker. Det er imidlertid mit indtryk, at langt, langt de fleste elever og
deres forældre passer rigtig godt på de små maskiner – og så er der
desværre nogle, der har været uheldige, men det må ikke overskygge
det positive, siger han.
- Der er altid afledte omkostninger i den slags projekter, det har vi også
regnet med i dette tilfælde, idet der på budgettet er afsat 225.000 kr. og
derudover skulle skolerne selv bidrage med 125.000 kr. årligt.
Nye covers bliver testet
En stor del af forklaringen på de ødelagte iPads er, at de covers, der
fulgte med i første omgang ikke har været gode nok.
- Derfor arbejder vi stenhårdt på at skaffe nye og mere sikre covers
hjem. Lige nu er Parkvejens Skole ved at teste et cover, som vi allerede
ved bliver brugt i Sorø Kommune, siger Elvin J. Hansen.
Forskel fra skole til skole
Odder Kommune har løbende fulgt udviklingen, og en analyse har vist,
at problemet ikke er lige stort på alle skoler. Men det kan styres, og man
kan gøre noget ved det, viser analysen. På kommunens største skole,
Skovbakkeskolen, var der en overgang rigtig mange maskiner, der gik i
stykker.
- Det er lykkedes os at halvere antallet af skader med næsten 50
pct. siden sommerferien ved en målrettet indsats, fortæller skolens
administrative leder Gitte Bisbo. Vi har taget problemet op i forskellige
fora, fx i elevrådet, på forældremøder osv.
Desuden har vi lavet nogle ”helt nede på jorden-retningslinjer” for både
eleverne og deres forældre, men det, der måske har haft den største
effekt, var en ”dundertale” fra skolelederen på den første skoledag efter
ferien. Her fortalte hun, hvad skolen, og dermed eleverne, kunne have
fået for de penge, der i stedet blev brugt til reparationer.
Vi har i hvert fald efterfølgende konstateret stor fokus fra elevernes
side på problemet. Mange elever har ligefrem lavet opgaver om det, og
enkelte elever har sågar lavet små film, der handler om at beskytte sin
iPad, slutter Gitte Bisbo.
Teknologi, der virker
En af de skoler, der har måttet sende en del iPads til reparation, er
Vestermarkskolen, og her siger skoleleder Ole Simonsen:
- Vi prøver på alle mulige måder at undgå skader – både ved at have
covers, men også ved at adfærdsregulere eleverne, så de passer på
dem. Men en af fordelene ved iPads er, at de kan bruges mobilt, så hvis
eleverne ikke må tage dem med rundt, forsvinder ideen med at bruge
iPads. Kort og godt har vi – i forhold til tidligere – fået mere og bedre
teknologi, der virker, siger han.
Ole Simonsen anslår, at skolens udgift til reparation af iPads har været
dobbelt så stort som forventet.
- Det fylder selvfølgelig meget i budgettet. Vi har fået repareret iPads
for ca. det samme som service på vores varmestyring på bygningerne
koster. Under alle omstændigheder har udgifterne til reparation ikke
været så store, at de opvejer de positive sider af ved brug af iPads,
fastslår Ole Simonsen.