Kommune forventer nyt Chromebook-forbud: Forbereder exit-strategi

10. august kl. 05:0045
Klasseværelse skole elever undervisning
Illustration: Wavebreak Media Ltd / Bigstock.
Den verserende Google-sag i Helsingør kan meget vel få betydning for kommuner over hele Danmark, der bruger Google-produkter i folkeskolerne. I Hvidovre kommune er man allerede ved at forberede en vej væk fra Google.
Artiklen er ældre end 30 dage

Datatilsynets forbud mod at bruge Chromebooks i Helsingørs folkeskoler har sat Google-kommuner over hele landet på den anden ende. Omkring halvdelen af landets kommuner bruger Googles samarbejdsplatform, Workspace for Education, i folkeskolerne, og enden på Helsingør-sagen kan således få betydning for mange.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
45 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
36
11. august kl. 17:59

Chromebook-historien er bare et eksempel: I Danmark er vi til grin for Silicon Valley for vore egne penge. Die Dumme Dähnen:

"Ikke desto mindre er den danske techambassade, der koster millioner at drive i det solrige Californien, et led i regeringens forsøg på at få et godt, fast greb om techgiganterne. Men hvad får danskerne igen for millionerne, og hvad laver techambassadøren i Silicon Valley? Hvordan forsøger techambassadøren at få fat i kraven på techgiganterne? En af metoderne, viser det sig, er at invitere mere eller mindre højt placerede folk i techindustrien på eksklusiv middag med privat kok på residensen i Palo Alto. Det har vi fundet ud af Tirsdag den 16. april 2019 er der middag på techambassaden, tre retter og en appetizer. Værterne for middagen er techambassadør Casper Klynge og chefrådgiver og souschef på ambassaden Mikael Ekman. Formålet er “roundtable discussion on tech & human rights issues”. Den mest prominente deltager er Michelle Bachelet, FN’s højkommissær for menneskerettigheder og Chiles tidligere præsident. Hun møder op med to andre fra sekretariatet. Også Steve Crown, vice president i Microsoft, og Mitchell Baker, der er CEO i Mozilla Foundation, spiser med. Prisen bliver 2.000 dollars. I 16. april 2019-penge svarer det til 13.200 kroner eller godt 1.100 per person. Mandag den 29. april 2019 er der frokost på ambassaden. Denne gang i anledning af, at der er besøg fra Robin Niblett fra den britiske tænketank Chatham House. “Teknologiens geopolitik” skal diskuteres. Andre store navne udover hr. Niblett er Facebooks head of global policy management, Monika Bickers, og Nick Pickles, der er seniorstrateg hos Twitter. Rob Nail fra Singularity University er der også. Singularity University er en tænketank, der har tiltrukket sig en del opmærksomhed, og som kritikerne ikke tøver med at kalde en kult og en lobbymaskine for Silicon Valleys techgiganter. Prisen løber op i 1.900 dollars. I den 29. april 2019-penge svarer det til 12.540 kroner eller 1.140 kroner per gæst. "...."Værterne for middagen er techambassadør Casper Klynge og chefrådgiver og souschef på ambassaden Mikael Ekman. "..."Hverken Casper Klynge eller Mikael Ekman arbejder længere på den danske techambassade i Silicon Valley. Ekman er i dag direktør for politik og strategi i Microsoft. Klynge er vicepræsident for European Government Affairs i Microsoft. I dag hedder Danmarks techambassadør Anne Marie Engtoft Larsen, der blev ansat den 1. oktober 2020. Engtoft Larsen får en årsløn på små 1,2 millioner kroner og en bolig i Palo Alto i Silicon Valley til 88.000 skattekroner i månedlig husleje."https://frihedsbrevet.dk/techambassaden-hyrede-privat-kok-til-eksklusive-middage-i-silicon-valley/

Kors, hvor er det råddent! Det er jo ikke så mærkeligt, at vore beslutningstagere har svært ved at slippe deres digi-darlings, når der falder så meget lækker luksus og svingdørskarrierer af hen ad vejen, mens man bilder den betalende befolkning ind, at man er i fuld gang med at tæmme giganterne.

Må denne historie nå rigtigt langt ud til rigtigt mange, så de kan se, hvor meget vi er til grin, og at vi bør smække ørerne fuldstændigt i og vende ryggen til, når nogen på højt niveau udtaler ordene "Vi skal være frontrunners i mere digitalisering".

44
12. august kl. 23:49

Der er flere med kendskab til brancen der tidligere har sagt at man får ikke noget hvis man beder om det, den enste måde at får dem til bordet er ved at lukke deres tilgang til de ting der generer deres penge, og det vil sige forbrugeren. Og det betyder så ikke meget hvis lille Danmark stille sig op på bedste maneer og forlanger noget, der er man nød til at gøre det fra EU hold, eller klistre sig på når Tyskland, Frankrig eller Irland går i kødet på dem.

Men som altid, så tror politikkeren på Christiansborg at Danmark betyder noget, ude i den store verdern - hvilket Danmark jo også gør, men ikke så meget som man tror.

Vi som forbrugere er allerede solgt, vores politikkere tænker ikke på os når de snakker om at kontrollere big IT, de prøver at finde en vej til en velfortjent pension med et godt betalt konsulent job.

45
13. august kl. 07:29

Ja, det er jeg enig i, Casper Pedersen. Vores tech-ambassadør er til grin for vore egne penge - men det er et fedt job for den heldige udvalgte.

41
12. august kl. 10:29

Ekman er i dag direktør for politik og strategi i Microsoft. Klynge er vicepræsident for European Government Affairs i Microsoft.

Jeg kan egentlig godt lide ideen bag at sætte en tech-ambassade op i løvens hule, og dem der er relevante at invitere til diskussioner gider jo ikke møde op til leverpostejsmadder, så jeg kan ikke blive sur over madbudgettet.

Men hvorfor der ikke i den slags arrangementer er en ansættelsesklausul om at man ikke må modtage ansættelse i de firmaer man winer og diner i et antal år er mig en gåde. Det er jo en indlysende moral hazard og har den stik modsatte effekt end det tiltænkte. Udtrykket "If you can't beat them, join them" får en helt ny og ildevarslende betydning.

42
12. august kl. 10:45

Jeg kan egentlig godt lide ideen bag at sætte en tech-ambassade op i løvens hule,

Ja, det lyder besnærende - men se, hvad der sker. I stedet for at digi-ambassadøren er Danmarks ambassadør ift. BigTech, så ender digi-ambassadøren - vil jeg påstå - som BigTechs (skatteyderbetalte) ambassadør overfor Danmark.

Allerede ved undfangelsen af ideen, er det jo tydeligt, at det går galt - for BigTech er ikke selvstændige nationer, og skal ikke anerkendes som sådanne, med udstationering af ambassadører. Allerede der er vi gået i deres fælde - for det er garanteret BigTech, der har hvisket Danmark denne syge idé i øret.

Vi skal ikke fedte for Bigtech. Vi skal lave vore love og regler, så de respekterer menneskerettighederne, og de love og regler har BigTech bare at rette ind efter - ellers er det ud af vores land, og helst i fængsel, hvor de hører til som de organiseret kriminelle, de er. Det er helt absurd og kvalmende, at vi skal fedte for dem på den måde,, med store middage og hygge.

Tror nogen virkeligt, at det er et spørgsmål om pænt at forklare BigTech, sammen med FN's menneskerettighedsambassadør, at menneskerettigheder er vigtige, så holder de op med at krænke dem, selv om det ville koste dem milliarder?

Nej - det er jo helt vanvittigt naivt, og ingen tror jo på, at det vil virke. Disse digi-ambassadørater, hvor EU nu også vil have deres egen, er ikke andet end rådne og korrupte pamper-planer for at få penge ud af skattekassen. Det er helt igennem råddent, og i den grad deprimerende, at vores skiftende regeringer benytter sådanne "rage til sig"-tricks.

"Men hvorfor der ikke i den slags arrangementer er en ansættelsesklausul om at man ikke må modtage ansættelse i de firmaer man winer og diner i et antal år er mig en gåde. Det er jo en indlysende moral hazard og har den stik modsatte effekt end det tiltænkte. Udtrykket "If you can't beat them, join them" får en helt ny og ildevarslende betydning."

Ja, her er jeg helt enig. Som jeg siger: Vi betaler - Die Dumme Dähnen - ligefrem for BigTechs superlobbyisme ift. Danmark. Det er grotesk, det er korrupt, og siger alt om, hvad vi har i vente i fremtiden, hvis ikke vi får sat en gevaldigt betonstopper for dette vanvid nu.

35
11. august kl. 16:21

Jeg synes debatten fokuserer meget på hardware og OS, hvilket for mig at se må være det mindste problem at udskifte.

Jeg tænker det er Googles Workspace for Education (WfE), der er det centrale her. Jeg er ikke sikker på hvad WfE faktisk indeholder, og hvilke features skolerne faktisk bruger, men det er ikke sikkert at man lige kan finde et andet produkt man umiddelbart kan skifte til. Hvis læreres efteruddannelse og deres undervisnings-planer of -materialer er bygget op om WfE, kan det kræve en stor indsats at skifte til noget andet, forudsat at dette "andet" faktisk eksisterer.

Det er en klar fejl at man ikke har set skriften på væggen (allerede ved første Schrems-dom), og brugt tiden på at finde/udvikle alternativer. Nu må de gøre det under tidspres, hvilket ofte fører til dårlige eller dyre valg.

Måske borgerne i de berørte kommuner skulle stemme på nogle andre ved næste kommunalvalg.

39
11. august kl. 22:07

#35:

Jeg synes debatten fokuserer meget på hardware og OS, hvilket for mig at se må være det mindste problem at udskifte.

Jeg tænker det er Googles Workspace for Education (WfE), der er det centrale her. Jeg er ikke sikker på hvad WfE faktisk indeholder, og hvilke features skolerne faktisk bruger, men det er ikke sikkert at man lige kan finde et andet produkt man umiddelbart kan skifte til. Hvis læreres efteruddannelse og deres undervisnings-planer of -materialer er bygget op om WfE, kan det kræve en stor indsats at skifte til noget andet, forudsat at dette "andet" faktisk eksisterer.

Det er rigtigt at nogle kommentarer har fokuseret på hardware og OS. Men der har skam været masser af fokus på og henvisninger til funktionelle alternativer til Google Workspace - løsningerne er derude.

#38:

Lokalpolitikerne skal ikke være eksperter, og da problemstillingen er ens for alle kommuner og statens institutioner, så burde det være folketinget, der leverede løsningsforslagene.

Langt hen ad vejen enig, men nej ikke folketinget som sådan - som jeg skrev i #30:

Det burde have været undervisningsministeriet der som ansvarligt fagministerie på undervisningsområdet. I samarbejde med "Udviklings- og Forenklingsstyrelsen", på en måde så undervisnings- og IT- faglighed var i spil. Havde fundet gode og lovlige løsninger som skolerne, fra folkeskolen etc. til universiteterne, kunne bruge.

At det ikke er gået sådan er blandt andet et spørgsmål om kassetænkning mellem stat og kommune som forhindrer optimal opgaveløsning.

38
11. august kl. 18:40

Det burde ikke være svært at være uenig, men virkeligheden ude i kommunerne er, at der skal spares hele tiden, hvorfor man forfalder til at vælge den billigste løsning, selvom man formentlig godt ved, at man ikke burde.

Lokalpolitikerne skal ikke være eksperter, og da problemstillingen er ens for alle kommuner og statens institutioner, så burde det være folketinget, der leverede løsningsforslagene.

40
12. august kl. 09:12

da problemstillingen er ens for alle kommuner og statens institutioner, så burde det være folketinget, der leverede løsningsforslagene.

Njah, kommunerne har, og skal have, en frihed i forhold til staten. Kommunerne kan så gå sammen om at skrue de løsninger sammen, som skal til.

Desværre så har kommunerne fulgt statens vej, og solgt al ekspertise fra med KMD. Så her står man også tilbage med nogle DJØF'er, der slet ikke er noget match til Bigtech's sælgere.

43
12. august kl. 13:27

Med "løsningsforslagene" mener jeg ikke, at de skal tvinge kommunerne skal købe noget bestemt, men staten foretog analyser af en række forskellige løsningsmodel, i stedet for der bruges penge på at lave 10 eller endnu flere analyser af præcis samme problemstilling.

Hvis analysererne så f.eks. viser, at det ville være hensigtsmæssig med en fælles serverpark, kunne staten godt stå for den del, da de selv i forvejen burde have egen serverpark.

19
11. august kl. 08:47

Nu har jeg fået svar fra Favrskov Kommune. Det var vist i tråden til en anden artikel jeg skrev jeg havde skrevet til deres ansvarlige, men kan ikke lige finde den :)

Svaret fra Favrskov Kommune: Favrskov Kommune har indgået databehandleraftale med Google om anvendelse af Google Workspace. Af denne aftale fremgår det, at data opbevares i EU. Hvordan vores aftale adskiller sig fra Helsingør Kommunes kan jeg desværre ikke sige noget om, da jeg ikke kender detaljerne i den.

Datatilsynet har slået fast, at afgørelsen vedrørende påbud alene gælder Helsingør Kommune, så i første omgang følger vi Datatilsynets opfordring til at læse afgørelsen grundigt og på den baggrund vurdere, om der er brug for yderligere handling i forhold til vores opsætning og risikovurdering af Google Workspace samt dokumentation af aftalen. Dette vurderingsarbejde er iværksat samtidig med at KL, sammen med en række kommuner – herunder Favrskov – arbejder på at finde en fælles løsning. KLs formand har i den sammenhæng skrevet til finansministeren, undervisningsministeren, erhvervsministeren og justitsministeren og bedt om klare retningslinjer.

Vi orienterer medarbejdere, elever og forældre når der sker nyt i sagen.


Så Farvrskov stoler på at Google, når de jo nu HAR skrevet under på enaftale,, ja så forbliver data i EU....

21
11. august kl. 11:08

Så Farvrskov stoler på at Google, når de jo nu HAR skrevet under på enaftale,, ja så forbliver data i EU....

Ja... Sådan fungerer aftaler jo.

Er jeg den eneste der finder det bemærkelsesværdigt at datatilsyn (såvel som 98% af debattørerne på denne side) helt automatisk og uden yderligere bemærkninger bare helt afskriver et enormt globalt firmas troværdighed?

Jeg siger ikke nødvendigvis at det er forkert at gøre, jeg tænker bare at der vel ville være mere journalistisk kød på sager hvor de rent faktisk har begået kontraktsbrud, i det omfang de eksisterer?

Uanset hvad, så har jeg en hvis forståelse for kommunale embedsfolk der under budgetansvar skal finde en løsning på at skolesystemet fungerer. Hvis jeg sad i den situation og havde sikret en underskrevet aftale om at modparten der kunne levere den vare jeg skulle bruge, opførte sig på en måde der sikrede at man ikke kom på kant med loven, så havde jeg nok også syntes at jeg havde løst en svær opgave helt tilfredsstillende.

32
11. august kl. 13:55

Hvis jeg sad i den situation og havde sikret en underskrevet aftale om at modparten der kunne levere den vare jeg skulle bruge, opførte sig på en måde der sikrede at man ikke kom på kant med loven, så havde jeg nok også syntes at jeg havde løst en svær opgave helt tilfredsstillende.

Hvis man følger lidt med, så vil man opdage at når Google/MS etc. bliver afkrævet svar om de kan garantere at data ikke udleveres som følge af US lovgivning. Så får man et andet svar, end hvad de skriver i kontrakten at de har tænkt sig at gøre.

26
11. august kl. 12:41

Lidt argumenter for, at vi er mange, som er yderst Google-skeptiske. Det sker ikke "helt automatisk", men på baggrund af års track-record:

"Men ifølge både Lucas Cone og formanden for interesseorganisationen IT-politisk forening, Jesper Lund, benytter Google deres undervisningstilbud til at få børn i en meget ung alder til at oprette brugerprofiler hos Google.""- Google kan senere bruge profilerne til andre formål, når barnet bliver ældre. Enten til at forudsige den enkeltes adfærd eller til at skabe profileringer på, hvad eksempelvis børn i Nordsjælland interesserer sig for, siger Jesper Lund og tilføjer""- Google gør jo ikke det her for skolebørnenes blå øjnes skyld, de gør det for at gøre Google stærkere."

"Google kritiseres for at skabe polarisering Det er offentligt kendt, at Google over en årrække har udleveret brugeroplysninger til amerikanske myndigheder - alene i første halvår af 2016 anmodede myndighederne om udlevering af 50.000 amerikanere og europæeres profiloplysninger. En afgørelse fra EU-Domstolen i juli 2020 satte imidlertid en juridisk stopper for udlevering af europæeres profiloplysninger. Derudover er Google blevet kritiseret for i vid udstrækning at overvåge brugernes adfærd og benytte data til at målrette reklamer og forudsige brugeradfærd. En af de største kritikere er den amerikanske Harvard-professor Shoshana Zuboff. I sin bog 'Overvågningskapitalismens tidsalder' - der udkom på dansk i 2019 - beskyldte hun Google for at skabe polarisering mellem befolkningsgrupper og for at påvirke demokratiske valg. Hendes bog skabte grundlag for Netflix-serien 'The Social Dilemma', hvor flere tidligere Google-ansatte stod frem og bakkede op om kritikken."https://www.dr.dk/nyheder/penge/mange-skoleklasser-er-blevet-afhaengige-af-google-man-kan-godt-sige-det-er-dybt-naivt

29
11. august kl. 13:23

Lidt argumenter for, at vi er mange, som er yderst Google-skeptiske. Det sker ikke "helt automatisk", men på baggrund af års track-record

Tak, Anne-Marie

Jeg synes stadig at det er mind-blowing at det bare forudsættes bekendt at man ikke kan stole på dem, men det er så mig der er bagud. :)

Men så er der vel grundlag for et større sagsanlæg for kontraktsbrud?

37
11. august kl. 18:24

Meget a pro pos denne diskussion, Martin Hoffmann - artikel i Politiken netop nu:

"Ifølge en ekspert i it-sikkerhed, er problemet ikke, hvad man kan se. Det er alt det, man ikke kan se. »Vi aner jo ikke, hvad der går videre til USA eller til Google. Vi ved ikke, hvor det går videre hen, og hvad der går videre«, forklarer Kåre Løvgren, som er it-teknisk ekspert hos Ingeniørforeningen, IDA. Ifølge ham er det nærmest umuligt at finde ud af, hvad der ryger afsted fra de danske klasseværelser, og hvor det ender. Selv hvis man installerer et stykke software til at overvåge computeren. »Man kan lave et overvågningsmodul, som kan gå ind og tjekke, hvad det er, som forlader computeren, men det er jo vanvittigt svært, for det kan også være krypteret. Det er jo bare nuller og ettaller. Så man kan måske begynde at kradse i overfladen og sige, hov, det her kan vi ikke lide, men så kan der være en hulens masse trafik, som man ikke aner, hvad er«, forklarer han."...."Ifølge Ayo Næsborg-Andersen tager den amerikanske lovgivning nemlig meget let på beskyttelsen af de europæiske brugeres data. »Problemet er, at den amerikanske lovgivning beskytter amerikanske statsborgere mod, at der bliver snaget alt for meget i deres data. Den amerikanske lovgivning er omvendt ret ligeglad med ikke-amerikanere. Det vil sige, at der er frit slag for den amerikanske efterretningstjeneste«, forklarer Ayo Næsborg-Andersen."https://politiken.dk/viden/Tech/art8910054/Chromebook-i-skolerne-Selv-ikke-eksperterne-og-Datatilsynet-ved-hvad-der-indsamles

Google benægter selvfølgelig....

31
11. august kl. 13:52

Men så er der vel grundlag for et større sagsanlæg for kontraktsbrud?

Jeg tror, at problemet er, at det lidt er Davids kamp mod Goliat. Google har uanede ressourcer til ar føre sager - de budgetterer med sagsanlæg - og de færreste aktører kan hamle op med det. Og derudover er problemet jo netop uigennemskueligheden. Alle, der har fulgt lidt med i disse sager gennem nogle år, ved, at de høster disse data - men derfra og til at bevise det - det kræver folk af Schremms og Zuboffs format.

Og hvis Google udleverer data til NSA, så sker det jo netop i dybeste hemmelighed, så det er ikke let at anlægge sag over.

Jeg kan stærkt anbefale Shoshana Zuboffs afklædning af tech-giganterne, og hvordan sagsanlæg på forhånd er regnet ind i deres strategier. Hun går videnskabeligt til værks, og fremlægger masser af dokumentation - også for, hvorfor det er så svært at få skovlen under dem, fordi en del af strategien netop er at drukne folk og myndigheder i "dokumentation" - du ved, brugerbetingelser og den slags. Det er vanvittig spændende læsning - og foruroligende, og at drukne Datatilsynet i 1700 sider "dokumentation" lyder for mig som en Google-udklækket strategi. Det kan være, jeg tager fejl - men det ville i hvert fald ligne dem. Og ingen tror vel på, at Helsingørs embedsfolk selv har siddet og brygget 1700 sider sammen på et par uger?

Shoshana Zuboff: "overvågningskapitalismens tidsalder".

22
11. august kl. 12:04

Er jeg den eneste der finder det bemærkelsesværdigt at datatilsyn (såvel som 98% af debattørerne på denne side) helt automatisk og uden yderligere bemærkninger bare helt afskriver et enormt globalt firmas troværdighed?

Hvad der står i kontrakten er en ting. Den amerikanske lovgivning som Google er underlagt en anden.

Og i henhold til amerikansk lovgivning, så er det der står i kontrakten praktisk talt værdiløst.

Det er problemet som der fleste ikke kan forstå.

34
11. august kl. 14:00
Er jeg den eneste der finder det bemærkelsesværdigt at datatilsyn (såvel som 98% af debattørerne på denne side) helt automatisk og uden yderligere bemærkninger bare helt afskriver et enormt globalt firmas troværdighed?

Hvad der står i kontrakten er en ting. Den amerikanske lovgivning som Google er underlagt en anden.

**Og i henhold til amerikansk lovgivning, så er det der står i kontrakten praktisk talt værdiløst. **> Det er problemet som der fleste ikke kan forstå.

Lige netop. Det er ikke kun i forhold til Google - det er alle amerikanske leverandører der er udfordret af det.

På MitID har vi for eksempel et tilsvarende problem, jeg fandt en fejl/mangel i privatlivspolitikken da jeg fik MitID ( som man jo skal læse inden man accepterer, såfremt man accepterer ). Her er det foreløbige svar:

Re: SV: Fejl/mangler i opdateret privatlivspolitik ( v. 1.3 ) ... Akamai Danmarks juridiske navn er, som du selv fandt frem til, Akamai Technologies Danmark ApS.

Årsagen til, at firmaet ikke er nævnt i afsnit 6, er, at Digitaliseringsstyrelsen ikke overfører data til Akamai i et tredjeland. Vi videregiver nærmere anført data til Akamai Danmark, hvorfor dette er nævnt i afsnit 5. ...

Hvilket leder til at jeg har rykket for et egentligt svar på hovedproblemet i i det anliggende, som langt hen af vejen er det samme her mht. sagen om Google Workspace - selv hvis der ikke bliver overført data til USA:

Tak for svaret, men det svarer ikke på essensen i mine spørgsmål:

  1. Godt at jeg gættede rigtigt, men har i fået rettet firma navnet i politikken så det er korrekt nu?
  2. Der blev ikke svaret på hvad det er for en service det er de leverer.
  3. Godt at det ikke bliver overført til Akamai i et tredieland. Men som jeg også oprindeligt spurgte om, formuleret lidt anderledes: hvordan har i sikret at oplysningerne ikke kan tilgås af den amerikanske del af firmaet - kun det meget lille danske datterselskab? For apropos FISA er det ikke nok at det ikke er meningen at data skal overføres til USA. Er det et amerikansk selskab, skal det være teknisk umuligt for den del af selskabet at tilgå data i det hele taget - i hvert tilfælde i ukrypteret form som de ikke har krypteringsnøglen til.
18
11. august kl. 06:40

Hvordan gjorde man, da man indførte chromebooks? For det på jo også have krævet tilpasning og nytænkning. Kurser og den slags. Nu må man så bare gå den modsatte vej, og ofre nogen ressourcer på det.

Det må kunne lade sig gøre - jeg tror mest, det er lysten, der mangler.

10
10. august kl. 15:56

Hvor har Digitaliseringsstyrelsen gemt sig i hele dette forløb? Det er vel deres ansvar, at den højt besungne digitalisering bliver gennemført på forsvarlig vis - både økonomisk og datasikkerhedsmæssigt? Eller hvad laver de ellers?

Eller det skulle måske fra starten retteligt have heddet "Digitaliseringsforstyrrelsen"?

30
11. august kl. 13:45

Hvor har Digitaliseringsstyrelsen gemt sig i hele dette forløb? Det er vel deres ansvar, at den højt besungne digitalisering bliver gennemført på forsvarlig vis - både økonomisk og datasikkerhedsmæssigt? Eller hvad laver de ellers?

Eller det skulle måske fra starten retteligt have heddet "Digitaliseringsforstyrrelsen"?

Det er det med misvisende navne: Digitaliseringsstyrelsen er tilsynsmyndigheden, ikke den der laver løsningerne - man kan ikke auditere sig selv om jeg så må sige.

Det er formentligt derimod såvel "Udviklings- og Forenklingsstyrelsen" samt undervisningsministeriet der burde have været på banen for længe siden.

Udviklings- og Forenklingsstyrelsenhttps://www.ufst.dk/om-styrelsen/Vores opgaver Vi vedligeholder, udvikler og forenkler it-løsninger og systemer.

Det burde have været undervisningsministeriet der som ansvarligt fagministerie på undervisningsområdet. I samarbejde med "Udviklings- og Forenklingsstyrelsen", på en måde så undervisnings- og IT- faglighed var i spil. Havde fundet gode og lovlige løsninger som skolerne, fra folkeskolen etc. til universiteterne, kunne bruge.

At det ikke er gået sådan er blandt andet et spørgsmål om kassetænkning mellem stat og kommune som forhindrer optimal opgaveløsning.

33
11. august kl. 13:56

Det er formentligt derimod såvel "Udviklings- og Forenklingsstyrelsen" samt undervisningsministeriet der burde have været på banen for længe siden.

Ok, tak for opklaring, Jimmy Christiansen.

5
10. august kl. 12:09

Hvidovre kommune undersøger forhåbentlig løsningen med at installere en "normal linux" på deres chromebooks? og så KUNNE de opsætte en FreeIPA løsning (open source IdM) og pege deres Ubuntu linux installeret på Chromebook'en på det: https://computingforgeeks.com/how-to-configure-freeipa-client-on-ubuntu-centos/(og en hvilken som helst fornuftig linux person kan automatisere dette/opsætte central administration af disse linux setups - f.ex. vha. Puppet - så de bliver nemme at administrere i fremtiden også.

8
10. august kl. 13:52

Hvordan skulle de trylle ekspertisen frem til det sådan lige vupti? Måske hvis man greb det an på et lidt større plan end den enkelte kommune kunne den slags ideer have en chance. Men for den enkelte kommune med formodet tæt på 0 medarbejdere med linux, Puppet eller FreeIPA ekspertise vil det kræve nyansættelser eller konsulenter og uanset ikke noget man bare lige gør.

... modsat at købe en stak hyldevare-Chromebooks, som er designet til at virke ca. ved at sætte et stik i og at en DJØF/HK/lærer-type sætter krydser nogle passende steder med mindst muligt opstarts bøvl og vedligehold.

11
10. august kl. 16:05

Men for den enkelte kommune med formodet tæt på 0 medarbejdere med linux, Puppet eller FreeIPA ekspertise vil det kræve nyansættelser eller konsulenter og uanset ikke noget man bare lige gør.

Hm. Hvem i IT branchen kan ikke lære det selv? Men ja, det ville da være smart med en der centralt formulerer en gennemprøvet opskrift til de Linux uøvede.

9
10. august kl. 15:48

Hvordan skulle de trylle ekspertisen frem til det sådan lige vupti?

Vi har vel alle prøvet at købe noget for billigt og dårligt, som så har kostet at udbedre.

Men altså, man har "altid" skullet passe på børnene, og deres data. Bare fordi man ikke forstår IT-sammenhængen, kan man da ikke bare ignorere det, som mange kommuner åbenlyst har gjort.

Så vi har embedsmænd og politikere, som ikke har "bind for øjnene", men aktivt valgt at knibe øjnene i.

17
10. august kl. 20:50

Men altså, man har "altid" skullet passe på børnene, og deres data. Bare fordi man ikke forstår IT-sammenhængen, kan man da ikke bare ignorere det

Ja? Det er jeg sørme ikke uenig i. Men det konkrete forslag om lidt linux opgradering og et par open source løsninger virker som om det har meget lidt gang på jord som en her og nu løsning ude i den konkrete virkelighed i en konkret kommune med meget få konkrete linux kyndige. Det var bare det jeg mente.

24
11. august kl. 12:29

Faktisk er der allerede en mulig løsning - da de OS2/Borgerpc'ere som mange kommuner har på biblioteket (med driftsaftale - som vist tilbydes af flere firmaer) er en Ubuntu Linux - som jeg ved nogen har testet, kan installeres på ihvertfald de fleste Chromebooks (nogen var lidt besværlige, men kunne lade sig gøre kunne jeg forstå :)

Så ligger der lige en ikke helt lille opgave, i at installere det.. Men man kunne måske arrange en 'install fest' a la gamle LUG (min var SSLUG) installfests - hvis der stadig findes et community der ville dukke op og hjælpe :)

25
11. august kl. 12:31

hvis der stadig findes et community der ville dukke op og hjælpe

Så meget som jeg sætter pris på crowdsourcing og frivilligt arbejde, er det så ikke et lidt for løst grundlag at binde sig til en platform på? Jeg tænker i forhold til den løbende support.

27
11. august kl. 12:51

Det ville KUN være til engangs install arbejdet.. Som jeg skriver så ER der allerede en driftsaftale (og flere mulige leverandører AFAIK) af OS2 borger PC os'et - som forhåbentlig så gerne vil supportere det på chromebooks også, hvis ikke kommunen eller KOMBIT selv vil. Det skal selvfølgelig afklares først.

28
11. august kl. 13:01

Som jeg skriver så ER der allerede en driftsaftale

Forstået. Tak :)

7
10. august kl. 13:50

Klavs, jeg har tænkt i samme baner. Det virker ikke så svært.

Kunne man samle nogle kyndige personer til et online møde en aften, og så tale sig frem til en løsning som vi kunne præsentere for de kommuner som oprigtigt vil passe på ungernes data?

Der kommer næppe løsninger fra officiel side eller KL.

Bare en idé. :+)

23
11. august kl. 12:23

Det virker til at alle kommuner gør "lidt forskellige ting" - det varier sågar mellem lærerne. Nu har jeg gjort det, at jeg ringede til kommmunen - fik snakket med deres "linux mand" - som Hvidovre kommune havde :) - og han bad mig skrive til IT chefen, hvem jeg så har tilbud min gratis assistance/rådgivning indenfor Open Source/Linux/Cloud - som er de områder indenfor hvor, jeg har 20+ års ekspertise.

Det gavner jo også kun mig selv, da jeg bor i Hvidovre, og når nu jeg bruger tid på at beklage mig over det, må jeg også hellere sørge for at forsøge at bidrage til en løsning også :)

20
11. august kl. 09:02

Kunne man samle nogle kyndige personer til et online møde en aften, og så tale sig frem til en løsning som vi kunne præsentere for de kommuner som oprigtigt vil passe på ungernes data?

Jeg tror godt du kan regne med at hvis en gruppe mener at kunne løse problemstillingen på en aften, så har gruppen ikke forstået kompleksiteten i at IT-understøtte folkeskolen.

16
10. august kl. 20:11

Kunne man samle nogle kyndige personer til et online møde en aften, og så tale sig frem til en løsning som vi kunne præsentere for de kommuner som oprigtigt vil passe på ungernes data?

Det kan man sikkert... jeg tror bare ikke at det projekt vil nå særligt langt.

Vi kan skræddersy den bedste løsning her og ingen i det offentlige Danmark vil kikke på det!

...og alle "etanlerede" virksomheder vil så prøve at underminere projektet fordi det:

  • ikke er i skyen
  • ikke er Microsoft
  • ikke er "solid og velkendt leverandør"
  • ikke er velkendt teknologi
3
10. august kl. 11:04

For at citere en kendt embedsmand: "Hope is not a strategy"

2
10. august kl. 10:53

Hvor går du hen når du går ud?Er der nogen systemer, der er "godkendt" af datatilsynet, eller venter de alle på at hammeren falder? Jeg mener bare at der jo kan ske meget på 2½ år, som jo er tiden mellem anmeldelsen og afgørelsen på Helsingørs fortrædeligheder. Og hvem siger, at Datatilsynet uden videre godkender løsninger baseret kommunale aftaler, MicroSoft, Apple, NextCloud eller linux og/eller noget helt privat sky?

6
10. august kl. 12:42

Er der nogen systemer, der er "godkendt" af datatilsynet, eller venter de alle på at hammeren falder?

Datatilsynet kan jo ikke godkende et system.

For det første er det kommunerne/skolerne, som bestemmer hvilke data, som indsamles, og som vælger produktet som børnene får tvunget ned i halsen.

Feks. kan man have det mest afkoblede, og sikre system, hvorefter skolen vælger at data skal lagres i Dropbox, hvormed sikkerheden falder til gulvet.

Omvendt kan man bruge Dropbox til data, som er totalt fri for personrelateret data, uden at sikkerheden forsvinder.

Så det er den totale anvendelse som skal være i orden. Ikke den software som bruges.

4
10. august kl. 11:17

Hvorfor pokker skulle datatilsynet ikke godkende en løsning der baserer sig på alm bærbare med Linux eller Windows, samt NextCloud, LibreOffice Online m.m hostet i en privat sky eller onpremise i Danmark?

14
10. august kl. 19:38

Open-source gør det ikke automatisk til en sikker løsning med hele ISO27000 dokumentationen som det kræves i det offentlige (kan også anvendes til at løfte kravene i GDPR).

12
10. august kl. 18:22

Hvor skulle jeg dog vide det fra, en mulighed vil være for lidt sikkerhed i lagringsydelsen, en anden mulighed kunne være, at datatilsynet erklærer Libreoffice for "Ikke fagligt relevant". Og hvis libreoffice bliver benyttet online, kan der også være sikkerhedsissues der. Jeg ved så lidet, men indtil nu har ingen helt knækket nøden.

1
10. august kl. 07:18

Helsingør hævder jo nu, at de har fundet columbusægget og løst den gordiske knude, og de har, i følge byrådsmødet, fuld tillid til deres egen løsning. Hvis de har ret, kan Hvidovre (og alle andre kommuner) vel bare kopiere den løsning?

Nå, det lyder ikke til, at Hvidovre helt tror på den mirakelløsning...... (forrædere!)

Forståelsesspørgsmål - tænkt scenarie: Hvis nu Helsingør faktisk har fundet mirakelløsningen (jeg tvivler), vil denne så uden videre kunne bruges af alle andre kommuner, eller kan der være forskelle i de anskaffede chromebooks som gør, at den løsning ikke vil fungere hos alle?

13
10. august kl. 19:29

Forståelsesspørgsmål - tænkt scenarie: Hvis nu Helsingør faktisk har fundet mirakelløsningen (jeg tvivler), vil denne så uden videre kunne bruges af alle andre kommuner, eller kan der være forskelle i de anskaffede chromebooks som gør, at den løsning ikke vil fungere hos alle?

Google leverer OS'et (som er en Linux variant) så forskellene i Chromebooks er primært relateret til hardwaren og hvad hardware producenten ellers vælger at installere på. Ja, der kan være noget lort på fra hardware producentens side som fucker sikkerheden op men det kan der også være på en Winows PC - men så er det ikke Googles fejl.