Siden 2017 har et booking-system i Fredericia Kommune sendt mails til den forkerte adresse med det resultat, at oplysninger om eksempelvis en navngiven borgers eventuelle tilskud til tandbehandling er havnet i de forkerte hænder.
Kontorchef for Borgerservice i Fredericia Kommune Stephan Klavsen beklager fejlen, som kommunen blev opmærksom på i sidste uge.
»Vi er naturligvis meget ærgerlige over fejlen, som blev rettet straks, da vi blev gjort opmærksom på det, og er fuldt bevidst om vores ansvar i forhold til opbevaring og håndtering af personoplysninger,« skriver Stephan Klavsen i en mail.
Version2 blev gjort opmærksom på sagen af indehaveren af domænet fred.dk. Han har modtaget flere autogenererede mails sendt fra et system under Borgerservice i kommunen.
@fred.dk
De pågældende mails skulle være sendt til en adresse under @fredericia.dk og ikke @fred.dk
Indehaveren af fred.dk har sendt to eksempler på de autogenererede mails til Version2, hvor han har bortcensureret navnet på de berørte borgere.
I den ene mail fremgår det, at borgeren er ankommet klokken 11 til sit møde, og at emnet for mødet er tilskud til tandbehandling over 10.000 kroner.
I en anden mail fremgår det, at emnet for mødet er 'Pension/Ansøgning om enkeltydelse'.
De pågældende mails er sendt af systemet Workforce Planner, som kommunen anvender.
Stephan Klavsen forklarer, at kommunen årligt behandler 22.000 borgere i kommunens Borgerservicecenter og Ydelsescenter. Og i 14 tilfælde er en mail blevet sendt til den forkerte mailadresse for @fredericia.dk
Leverandøren af systemet, Edora, har undersøgt, hvad er der gået galt i de 14 tilfælde. Fejlen er - jævnfør mailen fra Stephan Klavsen - opstået, når borgere har henvendt sig til Borgerservicecentret, hvor de skulle have henvendt sig til Ydelsescentret.
»Flytningen af henvendelsen i Workforce Planner fra køen i Ydelsescentret til Borgerservicecentret har genereret de pågældende mails,« står der i mailen fra Stephan Klavsen, som fortsætter:
It-sikkerhedsmessen Infosecurity Denmark 2019 byder på mere end 110 seminarer og cases, 25 udvalgte keynotes og 80 udstillere. To dage med masser af faglig viden og netværk d. 1. og 2. maj i Øksnehallen i København. Konferenceprogrammet dækker både compliance, cybercrime, IoT, nye teknologier som AI og blockchain samt data og cloud og giver et unikt indblik i de nyeste it-sikkerhedsmæssige udfordringer på et højt fagligt niveau. Som et særligt tiltag kan du deltage i en debat om kommunal it-sikkerhed i vores DebatLounge. Her vil KL, IT-Universitetet, flere kommuner og en rådgiver debattere udfordringer og løsninger i den kommunale it-sikkerhed. Du bliver også opdateret om både de nyeste tekniske landvindinger fra spydspidsforskere og får indblik i aktuelle trusselsbilleder fra nogle af verdens bedste rådgivere. Læs mere og tilmelding, klik her.Version2 Infosecurity: Kommunal it-sikkerhed til debat
»Vores leverandør er stadig i gang med undersøgelserne, men den foreløbige konklusion er, at der er tale om menneskelig fejl, hvor der i forbindelse med opsætningen af systemet blev oprettet en forkert mailadresse. Edora er ved at gennemgå logs for at undersøge dette nærmere.«
Siden marts 2017
Den første fejlmail er udsendt 6. marts 2017, og den sidste mail er udgået 30. januar 2019. De 14 mails har indeholdt borgerens navn og det sagsområde, borgeren er blevet betjent indenfor, oplyser Stephan Klavsen.
»Hændelsen er indberettet til Datatilsynet, og vi har i samråd med vores DPO besluttet at underrette de berørte borgere om hændelsen. Samtidig er Edora ved at undersøge, hvordan man ved en øget validering af e-mail-adresser i systemet kan øge sikkerheden, så denne type brud ikke sker igen,« oplyser Stephan Klavsen.
Han oplyser også, at de 14 fejlmails ikke har indeholdt CPR-nummer.
Hvorvidt man foretrækker at få lækket CPR-nummer eller oplysninger om tilskud til tandbehandling på over 10.000 kroner er nok en smagssag.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.