Kommentar: Søgemaskineoptimering fører til bizart indhold

Søgemaskinen er blevet så vigtig en indgang til information på nettet, at kampen om at ligge øverst truer værdien af at dele relevant information.

World Wide Web startede med idéen om at gøre det nemt at dele og finde viden. Det lyder jo heller ikke helt dumt som en målsætning i dag, men er det nu også dét, webbet anno 2016 styrer efter?

I halvdelen af webbets levetid har vi nu haft den samme søgemaskine - eller rettere det samme firma har lavet den dominerende søgemaskine. Det er der i sig selv ikke noget galt med, om end det i en branche, hvor man taler om 'disruptive technology' er bemærkelsesværdigt, at ingen har kunnet levere en søgemaskine, der slår Google, når det gælder om at finde frem til relevant information.

Der findes andre søgemaskiner, men det er Google, der er synonym med at søge på internettet. Konsekvensen er, at vi nu tilpasser vores teknologier til præsentation af indhold til Googles algoritmer.

Vi har fået et helt virkefelt, der hedder SEO - Search Engine Optimization. Betegnelsen er vildledende, for dét, de mener, er: Sådan tror vi, at dit (for brugeren ikke nødvendigvis relevante) indhold kan blive prioriteret højere end tilsvarende indhold fra dine konkurrenter på Google.

Søgemaskineoptimering er ofte gætteri

Meget af visdommen er gætteri baseret på slides, som Google-folk har præsenteret på konferencer. Alle antydninger af indmaden i Googles sæt af algoritmer endevendes og granskes for at finde måder at tækkes algoritmerne på.

For lad os nu sige det lige ud: Det handler om at få sit indhold til at se bedre ud, end det er.

Læs også: 9 typiske fejl, du begår, når du skal lave søgemaskineoptimering

Googles søgemaskinefolk har ét mål: De vil præsentere brugerne for den mest relevante information, der er tilgængelig via internettet.

Derfor sammensættes algoritmerne sådan, at de kan identificere relevans og substans i indhold så godt det nu er muligt.

Når du så hyrer SEO-eksperten, så er det, fordi du gerne vil have en bedre placering, end Googles algoritmer giver dig.

Ja, du kan have gjort noget, der får dit indhold til at se irrelevant ud, når Google-robotterne kommer forbi. Men hvis du faktisk producerer indhold, der er relevant for brugere, der søger efter indhold, så er Googles algoritmer indrettet til at give dig en høj placering.

Er du en kommunal hjemmeside eller et netmedie, så skal Google nok finde dig og give dig en relevant placering. Er du en webshop eller et firma, der vil sælge en bestemt ydelse, ja så begynder slagsmålet.

Irrelevant indhold optimeres til at ligne

Det fører til bizarre konstruktioner som eksempelvis VVS-firmaet, der har udførlige gør-det-selv-vejledninger på sin hjemmeside. Blot at være én blandt mange VVS'ere i Vanløse er ikke nok til at vinde topplaceringen på Google. Derfor skal siden se ud til at tilbyde mere end det egentlige produkt, og derfor foreslår SEO-eksperten, at firmaet lægger lange artikler ud, der vejleder kunderne i, hvordan de kan slippe for at hyre en VVS'er.

Moderne søgemaskiner er så gode, at ægte indhold ikke burde behøve at blive optimeret. Det skal nok havne i toppen. Problemet er alt det irrelevante indhold, som bliver 'optimeret' til at ligne relevant indhold.

Konsekvensen er, at producenter af relevant indhold til brugere, der leder efter information og ikke vil købe produkter, efterhånden bliver nødt til at bruge den samme SEO-voodoo for at optræde på de øverste placeringer.

Dermed får vi et World Wide Web, der er tilpasset et bestemt sæt algoritmer. Således placerer vi også i højere grad en bestemt søgemaskine i centrum af webbet. Et hjulnav som vores informationssøgning altid går gennem. Det bliver et prisme, vi ser webbet igennem, for den information, der ikke præsenteres optimalt for algoritmerne, er så godt som usynlig.

World Wide Web udsprang af idéen om hypertekst. Webbet skulle forbinde information på kryds og tværs. Den tanke vender vi ryggen, hvis vi fokuserer på at få én bestemt tjeneste på nettet til at linke til os, snarere end på at opbygge alle de andre tråde på tværs af nettet, så information kan findes uden at spørge algoritmerne hver gang.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (8)

Torben Mogensen Blogger

Lige så hurtigt, som SEO-"eksperterne" finder tricks til at narre Google, finder Google forbedrede algoritmer, der kan genkende den slags numre. Så selv om du kan måle bedre besøgstal i ugerne efter, at du har hyret en SEO-"ekspert" til at optimere din hjemmeside, så forsvinder denne fordel efter ganske kort tid. Det er SEO-"eksperterne" selvfølgelig glade for, for så kan de, når de har bortforklaret faldet i besøgstal med en uventet ændring i Googles søgekriterier, få penge til endnu en gang at optimere siden. Det kan måske gå 2-3 gange, inden kunden smækker pengekassen i. Eller, hvis kunden er stor nok, kan det blive ved i evighed, fordi kunden tjener mere på selv en kortsigtet forbedring, end de giver ud til SEO.

Jeg tror bare, at tidshorisonten for forbedringer bliver kortere og kortere: Google vil helt sikkert bruge machine learning (de har gode folk på det område) til løbende at tilpasse søgemaskinen til at undgå, at "optimering" kan snyde en side til højere placering, end den berettiger.

Jens Jönsson

Det fører til bizarre konstruktioner som eksempelvis VVS-firmaet, der har udførlige gør-det-selv-vejledninger på sin hjemmeside. Blot at være én blandt mange VVS'ere i Vanløse er ikke nok til at vinde topplaceringen på Google. Derfor skal siden se ud til at tilbyde mere end det egentlige produkt, og derfor foreslår SEO-eksperten, at firmaet lægger lange artikler ud, der vejleder kunderne i, hvordan de kan slippe for at hyre en VVS'er.

Og det er jo meget tåbeligt. Især hvis man leder efter en lokal VVS'er, så kan man risikere at Google synes at en VVS'er i nabobyen er bedste valg.

Frithiof Jensen

Googles søgemaskinefolk har ét mål: De vil præsentere brugerne for den mest relevante information, der er tilgængelig via internettet.

Jeg kunne nu godt forestille mig at "præsentere" i Google-speak betyder: "Proppe alle kropsåbninger" og at "den mest relevante information" betyder "reklamer".

Google Search placerer jo ubegribeligt nok Spam-som-linker-til-Spam-sites överst i resultaterne.

Det gör det naturligvis heller ikke enklere med det efterhånden enorme antal "seriöse" sites som selv hoster en "crap-bar" med click-bait, men, man burde tro at en MI kunne tränes til at diskriminere disse sites.

Det eneste jeg faktisk vil vide om den der nar som har lärt "7 languages in 21 days" er: Er han blevet spist af löve, björn eller haj, og Findes der en HD-version? Kom med det Google, med jeres ressourcer ....

Kjeld Flarup Christensen

Noget som jeg af og til savner er muligheden for i google at vælge om man søger et produkt eller ej. Ret basalt bliver man af og til overdynget med irrelevante produkt sider. Og omvendt, så vil jeg af og til gerne finde et produkt.

Lars Skjoldby

Jeg er virkelig ked af, at der ofte stilles lighedstegn mellem SEO og det at game algoritmen.

Selvfølgelig kan man game algoritmen. Men vi er altså masser af SEO eksperter, som gør det "by the book".

Og "by the book" handler i høj grad om at opbygge hjemmesider på en måde, som søgemaskinen forstår. Teknisk og sprogligt - og i kontekst til søgerens intention.

Men SEO handler ikke kun om indhold.

For indhold er der masser af der ude. Alle kan lave det - hvis de bare gider.

Derfor er søgemaskinen nød til at have flere ting, der vægter om indholdet skal i top eller ej.

Her kommer markedsføringen ind i billedet. Med markedsføringen kommer du ud og får omtaler og anbefalinger. Så kan Google begynde at vægte vigtigheden af det forskellige indhold på baggrund af andres omtaler og anbefalinger.

Og ja omtaler og anbefalinger kan også games. Her er det virksomhederne - SEO kunderne - der skal sige fra over for den slags metoder og investere i langsigtede metoder, der udbreder kendskabet til virksomheden.

Endelig handler SEO også om at være på forkant. Hvad sker der af nye ting i søgemaskinerne? Er vi klar til det? Det forventes, at vi SEO eksperter ved, hvordan søgning ser ud om 1, 3 eller 5 år. Noget bliver vi måske præsenteret for på konferencer (i udlandet).

Og ja - der er ofte tale om gætterier. For det er jo ikke SEO eksperter der former fremtiden. Det er brugeren og hans måde at bruge søgemaskinerne på.

Jens Jönsson

Her kommer markedsføringen ind i billedet. Med markedsføringen kommer du ud og får omtaler og anbefalinger. Så kan Google begynde at vægte vigtigheden af det forskellige indhold på baggrund af andres omtaler og anbefalinger.

Markedsføring er jo som udgangspunkt noget firmaer gør, for at få kunder i biksen.
Som Jesper skriver, så rammer det jo relevant indhold på mange områder. Indhold der ikke nødvendigvis behøver at have noget med produkter at gøre.
Søger man efter relevant information behøver det jo ikke nødvendigvis altid omhandle et produkt...

Kjeld Flarup Christensen

Her kommer markedsføringen ind i billedet. Med markedsføringen kommer du ud og får omtaler og anbefalinger. Så kan Google begynde at vægte vigtigheden af det forskellige indhold på baggrund af andres omtaler og anbefalinger.


Lidt historisk så kom der først web portalerne med en masse links. Dem kunne søgemaskinerne så udnytte til at ranke søgeresultaterne.
Problemet i dag er vel lidt, at der linkes for lidt af brugerne. Jeg bruger ofte google til at finde information eller løsninger. Men hvordan giver jeg feedback til google hvad der var det rigtige resultat. Google burde ellers vide alt om mig, men det tror jeg ikke de gør helt 100%.

Jeg har syslet lidt med tanken om et website hvor man via en bookmark i browseren med et klik kunne lægge sådan et link til ting som man fandt brugbart.
Dog har de negative tanker så også ramt mig, i form at risikoen for at et sådan system ville blive misbrugt til SEO linkbuilding.

Lars Skjoldby

@Jens Enig. Men selv relevant indhold skal markedsføres for at blive synligt. Og med markedsføring mener jeg eksempelvis også PR. Ikke kun over for traditionelle medier der er gået online, men online medier som helhed.

@Kjeld Ja alt for få tør linke. Selv online medier er bange for det. I min optik helt uden grund. Det viser styrke og troværdighed at linke ud. Der er også flere indikatorer som viser, at links ud giver bedre placeringer i Google. Selvfølgelig ikke alene - men i sammenhæng med mange andre faktorer.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer