Kommentar: Søgemaskineoptimering fører til bizart indhold
World Wide Web startede med idéen om at gøre det nemt at dele og finde viden. Det lyder jo heller ikke helt dumt som en målsætning i dag, men er det nu også dét, webbet anno 2016 styrer efter?
I halvdelen af webbets levetid har vi nu haft den samme søgemaskine - eller rettere det samme firma har lavet den dominerende søgemaskine. Det er der i sig selv ikke noget galt med, om end det i en branche, hvor man taler om 'disruptive technology' er bemærkelsesværdigt, at ingen har kunnet levere en søgemaskine, der slår Google, når det gælder om at finde frem til relevant information.
Der findes andre søgemaskiner, men det er Google, der er synonym med at søge på internettet. Konsekvensen er, at vi nu tilpasser vores teknologier til præsentation af indhold til Googles algoritmer.
Vi har fået et helt virkefelt, der hedder SEO - Search Engine Optimization. Betegnelsen er vildledende, for dét, de mener, er: Sådan tror vi, at dit (for brugeren ikke nødvendigvis relevante) indhold kan blive prioriteret højere end tilsvarende indhold fra dine konkurrenter på Google.
Søgemaskineoptimering er ofte gætteri
Meget af visdommen er gætteri baseret på slides, som Google-folk har præsenteret på konferencer. Alle antydninger af indmaden i Googles sæt af algoritmer endevendes og granskes for at finde måder at tækkes algoritmerne på.
For lad os nu sige det lige ud: Det handler om at få sit indhold til at se bedre ud, end det er.
Googles søgemaskinefolk har ét mål: De vil præsentere brugerne for den mest relevante information, der er tilgængelig via internettet.
Derfor sammensættes algoritmerne sådan, at de kan identificere relevans og substans i indhold så godt det nu er muligt.
Når du så hyrer SEO-eksperten, så er det, fordi du gerne vil have en bedre placering, end Googles algoritmer giver dig.
Ja, du kan have gjort noget, der får dit indhold til at se irrelevant ud, når Google-robotterne kommer forbi. Men hvis du faktisk producerer indhold, der er relevant for brugere, der søger efter indhold, så er Googles algoritmer indrettet til at give dig en høj placering.
Er du en kommunal hjemmeside eller et netmedie, så skal Google nok finde dig og give dig en relevant placering. Er du en webshop eller et firma, der vil sælge en bestemt ydelse, ja så begynder slagsmålet.
Irrelevant indhold optimeres til at ligne
Det fører til bizarre konstruktioner som eksempelvis VVS-firmaet, der har udførlige gør-det-selv-vejledninger på sin hjemmeside. Blot at være én blandt mange VVS'ere i Vanløse er ikke nok til at vinde topplaceringen på Google. Derfor skal siden se ud til at tilbyde mere end det egentlige produkt, og derfor foreslår SEO-eksperten, at firmaet lægger lange artikler ud, der vejleder kunderne i, hvordan de kan slippe for at hyre en VVS'er.
Moderne søgemaskiner er så gode, at ægte indhold ikke burde behøve at blive optimeret. Det skal nok havne i toppen. Problemet er alt det irrelevante indhold, som bliver 'optimeret' til at ligne relevant indhold.
Konsekvensen er, at producenter af relevant indhold til brugere, der leder efter information og ikke vil købe produkter, efterhånden bliver nødt til at bruge den samme SEO-voodoo for at optræde på de øverste placeringer.
Dermed får vi et World Wide Web, der er tilpasset et bestemt sæt algoritmer. Således placerer vi også i højere grad en bestemt søgemaskine i centrum af webbet. Et hjulnav som vores informationssøgning altid går gennem. Det bliver et prisme, vi ser webbet igennem, for den information, der ikke præsenteres optimalt for algoritmerne, er så godt som usynlig.
World Wide Web udsprang af idéen om hypertekst. Webbet skulle forbinde information på kryds og tværs. Den tanke vender vi ryggen, hvis vi fokuserer på at få én bestemt tjeneste på nettet til at linke til os, snarere end på at opbygge alle de andre tråde på tværs af nettet, så information kan findes uden at spørge algoritmerne hver gang.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.