Kommentar: Rodet strategi efterlader Windows Phone dødeligt såret

Microsofts mobilsatsning blev i begyndelsen set som et stærkt bud. Nu hænger platformen i en tynd tråd over afgrunden.

I én eller anden skuffe har jeg stadig en PDA med Windows Mobile 6.0 liggende. Den stammer fra dengang i 2007, hvor der stadig var tvivl om, hvorvidt det var praktisk for lommecomputeren at smelte sammen med mobiltelefonen. Samme år, som Microsoft lancerede Windows Mobile 6, udkom den første iPhone, og kort efter var det tydeligt, at Microsofts platform til mobile enheder var forældet.

Windows Mobile 6.0 blev lanceret på Mobile World Congress i 2007. Nu er 2016-udgaven af samme konference i gang, og den største nyhed fra Windows-siden er foreløbig HP's Elite X3, der markedsføres på at være en Windows-pc, du kan have i lommen. Ja, HP er tilbage i Windows-folden efter brøleren med at købe pda-producenten Palm og satse på sit eget styresystem.

HP Elite X3 er et nicheprodukt i endnu højere grad end pda'erne var det i 2007, mener Jesper Stein Sandal

Men Elite X3 er et decideret nicheprodukt i endnu højere grad end pda'erne var det i 2007. Markedsandelen for Windows på smartphones rasler ifølge Gartner ned fra et stabilt leje på et par procent til at være tæt på blot én procent, mens IDC ikke kan se Microsoft komme meget over de to procent helt frem til 2019.

Den helt korte konklusion er, at det svært at se Microsofts Windows-platform få nogen betydning på smartphone-markedet.

Læs også: Salg af Windows Phone halveret på tre måneder

Hvordan kan det være, at Microsoft er endt i den situation, og hvad vil der ske nu?

De tre forsøg på at indhente Apple

Timingen kunne ikke have været værre for Microsoft. Apples lancering af en smartphone, som mange i begyndelsen fejede til side som 'en telefon med indbygget iPod' kom kort efter lanceringen af Windows Mobile 6, og Microsoft var i fuld gang med efterfølgerende Windows Mobile 6.1.

Iphone satte imidlertid multitouch øverst på dagsordenen. I begyndelsen af 2008 stod det klart, at det ville være vanskeligt for Microsoft at lancere en ny Windows Mobile, der stadig brugte en stylus og ikke understøttede 'pinch to zoom'

Samtidig var Microsoft i fuld sving med Windows 7, som skulle rette op på den kølige modtagelse Windows Vista havde fået. Lad os blot slå fast, at slutningen af nullerne var en tid, hvor Microsoft stod i en situation, hvor selskabet risikerede at miste enorme markedsandele til smartphones, samtidig med at kernekunderne holdt fast i det forældede Windows XP.

Mens Microsoft i 2008 stadig ikke havde et godt modsvar til iPhone, så havde Microsofts nye rival, Google, løftet sløret for Android i november 2007. Det var et open source-projekt, som HTC, Samsung og Sony var med til at stifte.

Læs også: For fem år siden lød spådommen om i dag: Windows Phone har overhalet iPhone

Det må have skabt en vis panik hos Microsoft, for HTC var én af de hardwarepartnere, der havde støttet Windows Mobile.

Microsoft gik derfor i 2008 gang med at udvikle dét, der blev til Windows Phone 7. Den byggede på samme Windows CE-kerne som tidligere udgaver af Windows Mobile. Microsoft satsede stort på at overhale konkurrenterne med en særdeles touch-venlig brugerflade med kodenavnet Metro, og det skulle understøtte Microsofts moderne udviklingsplatform.

Det betød imidlertid, at der ikke ville blive nogen bagudkompatibilitet med Windows Mobile-applikationer. Apple havde dog vist, at forbrugermarkedet ville være, hvor slaget om smartphones skulle stå, så det var næppe katastrofalt at opgive de gamle Windows Mobile-applikationer.

Opgaven med Windows Phone var at få et moderne smartphone-styresystem på markedet hurtigt, som skulle vise, at Microsoft havde ambitioner.

Internt havde Microsoft dog også en vision om ét samlet Windows. Microsoft havde samlet Windows på desktop og servere med samme kerne, men de mobile platforme var et mylder af varianter over CE-kernen. Microsoft traf derfor beslutningen om, at den næste udgave af Windows Phone skulle bygge på NT-kernen, ligesom Windows til desktoppen.

Det betød endnu en gang, at applikationer til Windows Phone 7 ikke ville være kompatible med Windows Phone 8.

Læs også: Ikke mere Windows 7: Microsoft gør Windows 10 til 'anbefalet' opdatering

For at gøre ondt værre, kom Microsoft kun delvist i mål med ambitionen. Windows 8 på telefonen og desktoppen var kun delvist kompatible. Så med Windows 10 skulle det hele for alvor samles på samme kerne. For tredje gang betød det, at applikationer ikke ville være fuldt kompatible mellem Windows Phone 8 og Windows 10.

De tre versioner var heller ikke direkte hardwarekompatible. En telefon med Windows Phone 7 kunne ofte ikke opgraderes til Windows Phone 8, og Microsoft har trods løfter om at ville opgradere de fleste Windows Phone 8-enheder endnu ikke frigivet opdateringer til Windows 10.

Android-ekspressen

I mellemtiden var det lille open source-projekt Android gået fra en enkelt HTC-model i 2008 til at være ustoppelig, da Samsung først lancerede sin Galaxy-serie af Android-telefoner.

Windows Phone 7 udkom i efteråret 2010 med modeller fra blandt andet HTC, Samsung og LG. De kørte på daværende tidspunkt en strategi med både at være med på Android og Windows Phone. Det var medvirkende til, at analytikerne i 2010 vurderede, at Apple alene ikke ville være i stand til at modstå presset fra Android og Windows Phone.

IDC vurderede, at Windows Phone i 2014 ville indtage en andenplads efter Android, men foran Apples iOS.

Læs også: IDC: Android og Windows Phone alene om smartphone-vækst i 2014

Eller rettere, faktisk forudså IDC i efteråret 2010 stadig Nokias Symbian som den største smartphone-platform i 2014 med en markedsandel på knapt en tredjedel.

Symbian var blevet open source, og Nokia havde selv også kig på MeeGo som et alternativ. Det skulle dog vise sig at være Android, der blev vinderen af open source-kapløbet - og foreløbig af hele smartphone-markedet.

Da Microsoft lancerede Windows Phone 8 i efteråret 2012, var Nokia nu ombord som partner. Symbian var reelt dødt, og Nokia blev kørt i stilling som Microsofts primære hardwarepartner. Samsung leverede pligtskyldigt et par modeller, ligesom den efterhånden mere pressede HTC, men begge satsede på Android.

Microsoft stod kort efter tilbage med stort set Nokia som eneste hardwarepartner, og selvom Windows Phone blev rost af anmelderne, så var Microsoft bagud på alle fronter: Der var færre apps og færre telefoner at vælge mellem, og det kneb gevaldigt for Microsoft at mobilisere momentum fra desktoppen til at styrke Windows Phone.

Måske fordi desktoppen samtidig blev udfordret af den nye generation af tablets, der blev ført an af Apples iPad.

Usynlige udviklere

Når Microsoft udgiver en ny app, der bruger selskabets maskinlæringsteknologi til at kunne genkende hunderacer, så må det se underligt ud internt i koncernen, når appen kun kommer til iOS.

Det er meget muligt, at Microsoft nu har taget de konkurrerende platforme til sig og udgiver deres apps og tjenester til dem, men når en egenudviklet app ikke også kommer i en version til selskabets egen platform, så ser det ud som om, at selv Microsoft har givet op.

Windows Phone 7 bød på en anderledes måde at designe mobil-apps på. Microsoft traf en modig beslutning og udstak nogle spændende retningslinjer for brugerfladedesign, som i sig selv blev positivt modtaget.

Problemet med de nye apps i Metro-stilen var imidlertid, at ikke alene skulle mobile app-udviklere konvertere en app fra Java eller Objective-C til Microsofts platform - brugerfladen og dermed interaktionen med appen skulle designes om.

Alternativet var apps, der ikke rigtig passede ind i stilen på Windows Phone. Det betød eksempelvis, at idéen om at vise notifikationer med de animerede firkanter fra hovedmenuen ikke blev udnyttet af app-udviklerne.

Med Windows Phone 8 blev der blødt op. Opgaven lød nu ret klart på at få konverteret så mange apps som muligt. Fraværet af Instagram plagede Windows Phone, og der gik alt for lang tid, før Microsoft endelig kunne annoncere en Instagram-app - med et Beta-mærkat på, som endnu ikke er forsvundet.

I dag mangler Microsoft stadig vigtige apps. Hvor det før var Instagram, der konsekvent blev bragt op på pressemøderne, så er det nu Snapchat. Og på det danske marked må Microsoft være lykkelige for, at Danske Bank valgte også at lave en Mobile Pay-app fra første færd. Ellers havde det for alvor set sort ud.

Det har aldrig været lettere at udvikle en mobil-app til Windows, men dels de sløje salgstal og dels, at Microsoft ikke har formået at få de nye app-firmaer til at elske Microsofts udviklingsplatform, gør, at der er store huller i app-udbuddet. Windows-udviklerne vil sikkert gerne udvikle mobile apps, men dem, der udvikler det næste nye app-hit, er opflasket med webudvikling og Macbooks - ikke C++ og Windows.

Alt, hvad Microsoft nu gør med Xamarin og andre tiltag for at åbne for flere udviklere, kommer fem år for sent.

Den forkerte partner

Der er uden tvivl mange skandinaver, der ærgrer sig over, at Nokia valgte at satse på Windows Phone i stedet for enten at fortsætte med sine egne projekter eller vælge Android. Men realistisk set var Nokia formentligt endt samme sted i dag.

Læs også: Gigantisk tab på Nokia får Microsoft til at bløde rekord-underskud

Der er ingen mobilproducenter af betydning, som har valgt Android og har succes, som ikke er baseret i Asien. Og den eneste, der måske tjener rigtige penge, er Samsung, og det er mest fordi, Samsung også producerer en stor del af indmaden til andres telefoner.

Nokia ville i dag nok stå samme sted som HTC, der kæmper for ikke at blive glemt. Men Nokia ville blot have været en meget større organisation, og selskabet ville formentligt være nødt til at gøre som konkurrenterne og flytte produktionen til Asien for at kunne udnytte det større udvalg af underleverandører.

Ved at vælge Windows kunne Nokia i det mindste senere komme til at sælge mobilforretningen til Microsoft til en pris, som nok inklusive Microsofts tilskud forud for købet var højere end Lenovo ville have betalt.

Det er urealistisk at tro, at Nokias udviklingsafdeling ville have været i stand til at følge trop med fra den ene side Samsungs på daværende tidspunkt meget hurtige udskiftningsfrekvens blandt topmodellerne, og på den anden side konkurrencen fra de kinesiske mellemklassemodeller.

Problemet for Windows Phone og Microsoft viste sig nemlig også at være, at da Nokia var den eneste, der tog platformen alvorligt, så gik der al for lang tid med at få nye modeller på markedet. Det hjalp næppe Microsoft, at beslutningen om Windows Phone ikke just blev modtaget med jubel blandt Nokia-folkene, der havde været vant til at have fuld kontrol over hele enheden.

I 2011 havde Nokia både Symbian, System 40 og MeeGo. Ingen af de tre var klar til at gå direkte i kamp mod Android. Samarbejdet med Microsoft blev kritiseret af Nokia-folk for at være det forkerte valg, som kun kom i stand, fordi daværende direktør Stephen Elop havde en fortid hos Microsoft.

Her i februar 2016 ser det imidlertid ud til, at det ikke var Nokia, der blev snydt i den aftale og det efterfølgende opkøb, men derimod Microsoft, som fik en partner med en splittet udviklingsafdeling, der havde gang i mange konkurrerende projekter, og et produktionsapparat, der tog for lang tid om at få nye modeller klar.

Nulstilling med Windows 10

I november 2015 udkom Windows 10 til mobiltelefoner officielt sammen med to modeller. Nu lød budskabet fra Microsoft, at selskabet ville satse på at lave flagskibsmodeller, der skulle vise, hvad Windows kunne på smartphones over for Windows-kernebrugerne.

Windows 10 til telefoner lider stadig af fejl, og Microsoft har ikke præsenteret en version samtidig med lanceringen af Windows 10 til pc'er

Med Lumia 950 og 950 XL i hånden står det klart, hvorfor Microsoft valgte at melde ud på dén måde. I forhold til Windows Phone 8 er det tydeligt, at Microsoft er begyndt forfra med en ny kerne, og det har givet problemer.

Windows 10 til telefoner lider stadig af fejl, og Microsoft kunne da heller ikke præsentere en version samtidig med lanceringen af Windows 10 til pc'er i juli 2015.

Der er blevet plads til nye funktioner som Continuum, der gør det muligt at bruge telefonen som en pc. Det skal tiltale de professionelle brugere, men er næppe noget, der rykker ved Windows' markedsandele.

Samtidig kan udviklere nu lave Universal Apps, der kan køre på både desktoppen og telefonen med meget få ændringer, når de bruger Microsofts udviklingsværktøjer. Det er på papiret smart, men forudsætter, at Microsoft kan få Windows-udviklere til at lave Universal Apps. Det kommer ikke til at ske, før virksomhederne for alvor skifter til Windows 10.

De udviklere, der laver apps til festivaller eller offentlig transport, begynder ikke at lave Windows 10-apps, for de brugere er dækket ind via websider - eller har en Android-telefon eller en iPhone.

Dermed er Windows 10's Universal Apps lige nu mest en legeplads for udviklere, som Microsoft i forvejen har fat i, men som næppe står på spring med en killer-app. Det er ikke oplagt at lave Uber eller Mobile Pay som en Windows-app, folk kan bruge på deres pc.

Flirter med Android

Microsoft indgik sidste år et samarbejde med Cyanogen, der laver en populær fork af Android baseret på open source-delen. Det samarbejde har Microsoft nu udvidet, så det er blevet muligt at bruge Cyanogens 'mod' af Android med Microsofts tjenester og applikationer.

Når udsigterne for Windows til smartphones lige nu ser sorte ud, så er det oplagt at tænke, om ikke Cyanogen er Microsofts Plan B?

Microsoft og Cyanogen kunne lave en fork af Android baseret på open source. Suppleret med Microsofts tjenester såsom Office og Skype kunne Microsoft bruge Android til at forsøge at gentage dét, selskabet oprindeligt gjorde med DOS.

En Android-udgave med opbakning fra Microsoft ville kunne lægges på stort set alle eksisterende Android-telefoner. Fordelen for Microsoft ville være, at selskabet ikke længere skal trække læsset som eneste reelle hardwareproducent.

Til gengæld skal Microsoft overbevise enten brugerne eller smartphone-producenterne om, at det er bedre at indgå en aftale med Microsoft end med Google.

Her kan Microsoft have en fordel i kraft af, at Microsoft har flere årtiers erfaring med at indgå i den slags partnerskaber. Omvendt har partnermodellen ikke hjulpet Windows Phone nogen vegne.

Microsoft vil kunne bruge de tilbageværende rester af Nokia til at udvikle flagskibstelefoner, som ikke skal trækkes læsset i salgsstatistikkerne, men netop kan demonstrere, hvad Microsoft kan på smartphone-markedet.

Det eneste, Microsoft umiddelbart vil stå til at tabe - ud over ansigt - er fuld kontrol med styresystemet og muligheden for at sige, at Windows er en platform til alle typer enheder.

Stoltheden internt vil lide et knæk, men uanset hvad Microsoft kan diske op med efter den tiltrængte teknologiske totalrenovering med Windows 10, så er det alligevel svært at se Windows få solidt fodfæste i det Internet of Things-marked, som Microsoft også har sat næsen op efter. Her er forskellige Linux-baserede systemer langt mere oplagte valg, og hvis Microsoft ikke har kunnet overtale os til smartphones med Windows, så bliver termostater og køleskab en kamp op ad bakke.

Hvad nu?

Microsoft har selv skabt en stor del af sine problemer ved at genstarte Windows Phone-projektet tre gange i løbet af en kort årrække. Spørgsmålet er, hvor længe Microsoft vil fortsætte med at have en smartphone-strategi, hvor et system med en ubetydelig markedsandel skal stå i front.

I Office-divisionen er iOS og Android allerede fuldgyldigt accepteret som platforme. Den stadig relativt nye direktør for hele Microsoft, Satya Nadella, er meget mere imødekommende over for andre platforme og især open source end forgængeren Steve Ballmer.

Det er ikke uden risiko at gå helhjertet ind i Android gennem Cyanogen. Der er meget goodwill og gode partnerskaber, der kan spoleres, hvis det udvikler sig til en konfrontation mellem Microsoft og Google, der vil konkurrere om de samme partnere på en platform, Google har drevet frem.

På den anden side er det formentligt begrænset, hvor meget indflydelse Microsoft vil have, hvis Microsoft forholder sig mere passivt som tjenesteleverandør i tæt samarbejde med Apple og til dels Android.

Den gode nyhed for Microsoft er, at Windows på desktoppen ser ud til at have overlevet både smartphonen og tabletten. Der går længere tid mellem pc-udskiftningerne, og flere forbrugere klarer sig uden, men på kontoret står Windows-pc'en ikke til at blive udskiftet lige med det samme.

Microsoft vil formentligt kunne trække stikket på Windows til smartphones uden store konsekvenser. Men på den anden side, så er der også et potentielt marked, Microsoft burde have udnyttet.

Virksomhederne har brug for langsigtede it-løsninger. Det er i princippet lige, hvad Microsoft kan tilbyde med bagudkompatibilitet og regelmæssige opdateringer. Problemet er så blot, at Microsoft ikke har formået at gøre sin platform tiltrækkende over for medarbejderne, som på smartphones har haft meget mere indflydelse på valget af platform end det var tilfældet med Windows-pc'en.

Lige nu på Mobile World Congress kører Microsoft videre med den annoncerede strategi for Windows 10 Mobile. Microsoft har lanceret en opdateret udgave af én af de få modeller, der for alvor har solgt, Lumia 650, og HP er tilbage som hardwarepartner.

Men det sker samtidig med et tættere samarbejde med Cyanogen, og mens andre afdelinger ignorerer platformen. Senest Mobile World Congress i Barcelona i 2017 vil vi formentligt have fået svaret på, om Windows stadig er med i periferien af smartphone-markedet, eller om Microsoft beslutter sig for at indstille projektet.

Følg forløbet

Kommentarer (70)

Jørgen Henningsen

Der går længere tid mellem pc-udskiftningerne, og flere forbrugere klarer sig uden, men på kontoret står Windows-pc'en ikke til at blive udskiftet lige med det samme.

Microsofts forretningsmodel fungerer helt klart bedst på Intel platformen. Hvis ARM for alvor får foden ind på markedet for processorer i desktop og laptop maskiner eller hvis Intel lykkedes med at fremstille noget som virker i mobiltelefoner, så kan det godt få betydning for Microsoft.

Per Kristoffersen

Microsoft har (på trods af et par udmærkede telefoner) tabt mobilmarkedet.
Så med mindre de finder på noget fuldstændig genialt, så er det "no go".

Christian Dahl

Microsoft har ikke målet om at nå Apple eller Android. Det er en udbredt forkert opfattelse at Windows Phone succes kun kan måles på hvor stor en andel den har på markedet. Microsoft måler sin succes med WP ud fra deres nye "one Windows for all devices" strategi. Microsoft har brug for at bevise at Windows 10 kan ramme ALLE platforme. Inkl. telefoner. Det betyder at de vil fortsætte med at lave Windows 10 Mobile og smide en telefon eller to på markedet om året. Det gør de udelukkende for at vise styrken af Windows 10. Microsoft ved godt de aldrig kommer ind og bliver en trussel mod Apple eller Android men det er heller ikke planen.

Thomas Andersen

Det betød endnu en gang, at applikationer til Windows Phone 7 ikke ville være kompatible med Windows Phone 8.

Det er nu ikke helt rigtigt. Stort set alle (99,9999% vil jeg gætte) WP7 apps virker osse på WP8.

Det er ikke oplagt at lave Uber eller Mobile Pay som en Windows-app, folk kan bruge på deres pc.

Vil dog lige bemærke at begge apps naturligvis er på Windows Phone.

Christian Dahl

Tja jo det kan man vel godt sige. Den nye direktør satte en ny strategi som ikke omfattede at blive verdenshersker på mobil markedet. Det var endda imens Windows Phone havde fremgang hvert kvartal. WP nåede trods alt en markedsandel i EU på over 10%.
På trods af det så bliver Microsoft og Windows Phone stadig omtalt som om at de prøver at indhente iPhone og Android. Det er ikke tilfældet og har ikke været det længe. Microsoft havde forventet et fald på 50% i salget af Windows Phone enheder. Det var forventet og det har de heller ikke lagt skjul på.

Troels Henriksen
Christian Nobel

Microsoft har brug for at bevise at Windows 10 kan ramme ALLE platforme. Inkl. telefoner.

Men der vil vel stadig være forskel?

Jeg kan lave et program, som compileret til Windows kan afvikles på en stort set vilkårlig Windows PC, men ikke til WP.

For W10 (på en almindelig Intel platform) er vel i bund og grund stadig en Windows computer med lidt grafiske ændringer, men WP er noget helt andet?

Christian Dahl

Ikke helt korrekt. Kernen i Windows 10 er den samme uanset hvilken platform du bruger. Om det så er en telefon, tablet, pc, IoT, Hub whatever.. Så er det den samme kerne der bruges. Kernen følger Windows Universal Platform og alle programmer udviklet inden for de rammer kan køre på alle platforme uanset hardware.

Christian Nobel
Troels Henriksen

Kernen følger Windows Universal Platform og alle programmer udviklet inden for de rammer kan køre på alle platforme uanset hardware

Jeg troede Windows Universal Platform var baseret på nativ maskinkode - er det ikke sandt? (Jeg har prøvet at søge lidt, men kunne ikke finde nogen der diskuterer hvordan det håndterer forskellige processorarkitekturer.)

Christian Dahl

Selvfølgelig kan W7 programmer køres på W10. Windows 10 på en PC er mere end bare kernen. Så det er klart at en almindelig .exe fil ikke kan køres på en telefon, da det er en anden arkitektur. Men hvis du laver et nyt tastatur og du skriver en Windows 10 driver, så kan du tilslutte det tastatur til alle Windows 10 enheder da driveren er noget der ligger i kernen. Alle Windows 10 USB enheder kan i princippet tilsluttes til alle Windows 10 enheder uanmset platform

Christian Dahl

Så fordi man ikke kan tage et program fra en PC og installere det på en telefon OS, så konkludere du at telefonens OS er dødt?
Med Windows 10 vil Microsoft gerne ud og sige at du har mulighed for at skrive et program EN gang og så distribuere det ud til alle platforme. F.eks. er Edge det samme program der kører på Windows 10 til PC og Windows 10 Mobile. Præcis samme kode. Det samme gælder alle de andre Windows 10 apps du kan finde i Windows Store. Samme kode til alle platforme. Det er kun Windows 10 der kan det.
Du kan heller ikke tage et Mac OS program og installere det på iOS.

Christian Nobel

Så fordi man ikke kan tage et program fra en PC og installere det på en telefon OS, så konkludere du at telefonens OS er dødt?

Lad mig omformulere det, nemlig at jeg mener at argumentet om at programmer kan bruges på tværs af platformen jo bare ikke er helt korrekt.

Og dermed forsvinder hovedargumentet for at bruge WP - men jeg vil overhovedet ikke forholde mig til om hvorvidt WP objektivt set er godt eller skidt.

Med Windows 10 vil Microsoft gerne ud og sige at du har mulighed for at skrive et program EN gang og så distribuere det ud til alle platforme

Og så er det min film knækker lidt, for du har lige sagt at en binary ikke kan afvikles på forskellige typer hardware - så må der vel være et abstraktionslag i mellem, som der kompileres til, på samme måde som til JVM?

Christian Dahl

Altså jeg er enig i at telefoner med Windows OS er "dødt" i den forstand at de nok aldrig kommer over 5% i markedsandele. Mht Windows 10 og universal platform så er det ret simpelt: Du har muligheden for at målrette både hardware og software til Windows 10 og derved sikre at det virker på tværs af alle platforme.

Troels Henriksen

Du har muligheden for at målrette både hardware og software til Windows 10 og derved sikre at det virker på tværs af alle platforme.

Så man har mulighed for at at målrette sit program til Windows 10, og derved sikre sig at det virker på almindelige datamater (hvoraf mange kører Windows, så det giver mening), såvel som på nogle telefoner som meget få har, og som Microsoft åbenbart er ligeglad med om flere får?

Jeg forstår ikke helt den her strategi, og at dømme efter denne debat er jeg ikke den eneste. I betragtning af at Version2-debattører nok er mere teknisk velfunderede end normen (trods alt), hvordan skal andre så have en chance for at forstå hvad der foregår?

Det er måske noget smart less-is-more markedsføring jeg som ussel tekniker ikke forstår mig på...

Christian Dahl

Det er fordi i kun tænker som en almindelig forbruger der kun bekymre sig om sin telefon kan spille Angry Birds og tage gode billeder. Microsofts plan med UWP er lidt større end bare det.
Microsoft tænker på deres forretningskunder og hvordan de kan fange dem og holde dem på deres platform.
Samme kode på alle platforme = mindre arbejde, mindre vedligeholdelse, lavere udgifter.

Christian Nobel

Microsoft tænker på deres forretningskunder og hvordan de kan fange dem og holde dem på deres platform.

Nu er der jo bare to sider af den mønt, for hvis ikke der er nogen der gider at lave programmer til afvikling på MS' platform, så kan forretningskundernes behov jo ikke dækkes.

Hvis jeg laver et program som skal afvikles på en Windows datamat, så er det fordi jeg har lavet det så det også kan kompileres til andre ikke Windows platforme, og så kerer jeg mig egentlig kun om at kompilere mit program til en binær fil der kan afvikles på en "rigtig" datamat.

Og det dækker min forretningskunders behov - og har de endeligt et mobilt behov, så bliver det alligevel lavet som en HTML(5) sag, som kan bruges på hvad som helst, bare det har en browser.

Samme kode på alle platforme = mindre arbejde, mindre vedligeholdelse, lavere udgifter.

Det er jo ikke samme kode på alle platforme, for der findes faktisk en verden uden for Redmond.

Og i det perspektiv er UWP ikke lige noget der trækker - så jeg ser det som en kamp op ad bakke for MS, og denne artikel understreger det jo meget godt.

Christian Dahl

Igen: Windows er mere end mobiler. Glem telefonerne. Microsoft telefoner er en niche som de kun beholder for at bevise Windows 10 virker på en enhed af den type. En telefon er jo en lille computer.
Windows 10 Mobile KAN installeres som OS på en telefon men det er ikke et krav. Installer det i en fabrik der styrer adgangen til produktionshallen. Installer Windows 10 IoT på din lille enhed der aflæser temperaturen og gemmer det i en database. Installer det på en tablet der bruges i en restaurant som menukort. Installer det hvor du vil. Hvis du en dag vælger at skifte hardware og i stedet installere en anden version af Windows 10 (Windows 10 Mobile, Windows 10 Home, Windows 10 Pro, Windows 10 IoT..) så kan du stadig åbne døren ind til fabrikken og du kan stadig vise menukortet i restaurenten og du kan stadig aflæse temperaturen. Du skal ikke ændre koden eller starte forfra med programmering. Du skal bare installere din Windows 10 UWP App på den nye maskine.

Christian Nobel

Installer det i en fabrik der styrer adgangen til produktionshallen.

Nu er det nok noget nær det sidste jeg ville bruge hvis der også indgår sikkerhed som et aspekt.

Installer Windows 10 IoT på din lille enhed der aflæser temperaturen og gemmer det i en database.

Hvorfor skulle jeg overhovedet introducere et kæmpe overhead for noget så banalt - det kunne klares med en MSP430 eller en RPi, og bruge en brøkdel af nødvendige ressourcer.

Installer det på en tablet der bruges i en restaurant som menukort.

Ville være dybt tåbeligt, da jeg ville lave det som en webapplikation.

Installer det hvor du vil.

Nu gik der vist marketingmode i den.

Hvis du en dag vælger at skifte hardware og i stedet installere en anden version af Windows 10 (Windows 10 Mobile, Windows 10 Home, Windows 10 Pro, Windows 10 IoT..) så kan du stadig åbne døren ind til fabrikken

Og hvorfor skulle jeg skifter hardwaren, hvis den ikke var gået i stykker?

og du kan stadig vise menukortet i restaurenten

Og det kan jeg også med min webapplikation.

og du kan stadig aflæse temperaturen.

Og det ...

Du skal ikke ændre koden eller starte forfra med programmering.

Det skal jeg heller ikke på de af mig beskrevne metoder.

Du skal bare installere din Windows 10 UWP App på den nye maskine.

Bare.....

Jeg må indrømme, at skræller man alt marketings gøglet af, så står kejseren temmelig nøgen.

Jørgen Henningsen

Samme kode på alle platforme = mindre arbejde, mindre vedligeholdelse, lavere udgifter.

Det er jo ikke samme kode på alle platforme, for der findes faktisk en verden uden for Redmond.


Præcist. Det ville omvendt også være en katastrofe for Microsoft hvis alle begyndte at fremstille software, som kunne flyttes mellem platforme (f.eks. med C# og Mono), for hvad skulle man så overhovedet med Windows? Så skal de nemlig ud og konkurrere på et åbent marked og det er organisationen slet ikke gearet til. Det kunne vi jo netop se med Windows Phone.

Martin Rosenberg

Jason Ward er af helt anden opfattelse....
http://www.windowscentral.com/windows-phone-isnt-dead-part-i-keeping-vis...

At opbygge et eco-system og kampen på platform-siden er ikke en sprint, det er et udholdenhedsløb.

Måske man skal se på det helt store billede og det lange tilløb man måske bør huske på. Man drejer ikke et selskab som Microsoft på 2 dage, det ved Nadella vist godt.

Lige for at bringe en holdning der står i kontrast til overskriften fra Jesper Stein Sandal.

Johnnie Hougaard Nielsen

Set fra perspektivet af web browsing, opgør Statcounter Windows Phone DK markedsandelen til stabilt omkring 2.5%, i en periode hvor Android vokser på bekosting af iOS. Sidst WP udviste en stigende tendens var i 2012, samtidig med at de sidste rester af Symbian sivede væk. På verdensplan er andelen lavere.
http://gs.statcounter.com/#mobile_os-DK-monthly-201101-201602

Johnnie Hougaard Nielsen

Ud over at være "too little, too late", har Microsoft og Nokia også præsteret at sparke bolden væk ved et par lejligheder.

Da Elop annoncerede at Symbian var en brændende platform, og Windows Phone var fremtiden, gik det stadig godt for Symbian, der var i direkte fremgang i markedet. Det er en myte at den var torpederet af iPhone. Men når indehaveren af platformen selv erklærede den for døende, startede salgstallene for Nokia deres fald i afgrunden. Elop var den der stak ild til en lidt knagende platform. Og rigtig mange kunder smuttede til Android og iOS, og fik det godt der.

Noget som kræves for at komme ind på mobilmarkedet er et godt samarbejde med teleselskaberne. Reelt gav Ballmer + Elop dem fingeren (efter det gode samarbejde omkring Symbian), og satsede på at de ville være villige til at støtte en platform der gav dem nul indflydelse og indtjeningsmuligheder (ud over bitflytteriet). Efter at Apple fik succes hos AT&T var de andre lidt nødt til at følge med her, men med mulighederne for indflydelse på Android telefoner var de meget gladere for disse. Den indflydelse er så faldet meget siden, men det gør ikke WP til noget attraktivt for teleselskaberne.

En anden sag er at teleselskaberne har et hvidglødende had til Skype. Dermed også til Microsoft. De havde bestemt ingen lyst til ligefrem at kæmpe for success til Microsoft på bekostning af Google og Apple. De kørte dog et par kampagner når de fik god betaling fra Microsoft/Nokia, men de var ikke selv interesserede.

Microsoft havde en grundlæggende misforståelse om at hvad der var brug for var at flytte lidt rundt på hvordan dimsen betjenes, og forventede tilsyneladende at "kakkelbordet" kunne lokke kunderne til. Den misforståelse var muligvis en del af deres halsen efter Apple, der jo fik stor succes med iPhone. Men hvad der rigtig gav Apple succes var (ud over at være en iPod phone) var ikke hovedsagelig det forbedrede UI, men nogle killer apps baseret på Google tjenester. Maps, Gmail og YouTube. Bare den blå prik på kortet havde stor værdi. Android fik i høj grad succes af at være bredt tilgængelig for andre producenter, der havde brug for at kunne følge med Apple omkring generationsskiftet i smartphones. Og med de nyttige apps fra Google var platformen stærk.

Windows Phone kom med årelang forsinkelse (først WP8 var konkurrencedygtig) havde ingen killer apps - bare lidt flade farver i firkanter. Nogle få synes at det var cool nok, men ikke nogen nytteværdi til at trække kunder. Og markedsandelen på verdensplan har været vigende i årevis nu. Også før Microsoft satte læbestift på faldet, ved selv at annoncere at de ændrede strategi.

Christian Dahl

Nu er det nok noget nær det sidste jeg ville bruge hvis der også indgår sikkerhed som et aspekt.


Med det går jeg ud fra du mener Windows er usikkert.. Det kan diskuteres... Men det er en anden snak.

Hvorfor skulle jeg overhovedet introducere et kæmpe overhead for noget så banalt - det kunne klares med en MSP430 eller en RPi, og bruge en brøkdel af nødvendige ressourcer.


Windows 10 IoT virker fint til RPi enheder.

Ville være dybt tåbeligt, da jeg ville lave det som en webapplikation.


Det betyder jo ikke at alle ville gøre det samme? Med den logik du fremlægger så burde der ikke være Apps til hverken iOS, Android eller Windows? Det hele burde bare være web applikationer? Du har ikke samme sikkerhed eller stabilitet i en web app som i en native app.

Og hvorfor skulle jeg skifter hardwaren, hvis den ikke var gået i stykker?


Jeg nævnte nu ikke noget om grunden til skift af hardware. Kan du virkelig ikke selv tænke dig frem til en grund til at skifte hardware der ikke er i stykker? Har du aldrig opgraderet din hardware? Kan en fabrik ikke drage fordel af ny, hurtigere, bedre, mere holdbar, mere strømbesparende hardware?

Nu gik der vist marketingmode i den.


Slet ikke. Prøv selv.

Carsten Kanstrup

Microsoft har en utrolig stærk base i Windows desktop miljøet. På trods af næsten ubegrænsede økonomiske og menneskelige ressourcer, har de bare ikke magtet at udnytte den, og det kan de kun takke sig selv for.

Langt de fleste high-end mobiltelefoner har idag rigelig computerkraft og RAM til det, som de fleste mennesker har brug for - surfe på internettet, sende og modtage e-mail, afspille streamet video og musik, komme på diverse sociale medier, køre Word, Exel, Powerpoint m.m., så når man kommer hjem, tager man "selvfølgelig" bare sin Windows mobil og sætter den i en docking station, hvorved man får adgang til:

  • En stor skærm.
  • Tastatur.
  • Mus.
  • En netværks harddisk.
  • Netværksprinter.
  • Streaming til TV- og lydsystem.
  • Strømforsyning.
  • En kølende luftstrøm eller en køleplade, så CPU'en kan køre 100 % kontinuert uden at løbe varm.

Hvorfor er det ikke standard på alle Lumia mobiler?

Windows XP fungerede i desktop miljøet som folk forventer; men under motorhjelmen var sikkerheden for ringe, så en opgradering var nødvendig.

Allerede ved Windows Vista begyndte softwarenørderne dog at få alt for meget magt, så de skabte et operativsystem, som var så ineffektivt, at den computer, der kunne køre det flydende, ikke var opfundet på det tidspunkt - bortset fra de computere, der befandt sig på ledelsesgangen, så ledelsen greb ikke ind! Det endte selvfølgelig i en katastrofe.

Med Windows 7 fik man styr på effektiviteten; men på trods af en bedre sikkerhedsstruktur fik man ikke DEFINITIVT bugt med virus og hakkerproblemer. Selv med Windows 10 er det stadig op til gamle fru Olsen at sikre sig, at hun ikke får skadelig kode fra en ondsindet hjemmeside eller fra et usikkert Wi-Fi netværk på trods af, at sikkerhedsoperativsystemet er opfundet! Tænk hvis et TV var lavet lige så tåbeligt, så det kunne blive ødelagt ved at stille ind på en ondsindet TV-kanal. Desuden blev den i forvejen lidt rodede filstruktur endnu værre med indførelsen af biblioteker. Nu kunne man ikke længere være sikker på, at filerne på harddisken hed det, man troede de gjorde, så én selv og 3. part programmer kunne måske ikke finde dem. Det problem var dog let at løse med en separat HD til data, så man selv kunne oprette en fornuftig filstruktur; men det var endnu et skridt ned ad bakke.

Windows 8 og 8.1 var igen en katastrofe, fordi man glemte sin allerstærkeste base - desktopmiljøet.

Med Windows 10 ser tingene så småt ud til at smelte sammen. Det er yderst fornuftigt, at brugergrænsefladen er de samme, og den samme kode kan køre på begge platforme - især hvis man i fremtiden får den samme hardware struktur, så koden ikke skal rekompileres først; men nu er man til gengæld gået helt amok med sin irriterende "not need to know" strategi, som har eksisteret siden de første Windows versioner. Hvem har nogensinde turdet benytte Windows indbyggede kryptering, når man ikke kender krypteringsnøglen og metoden og derfor ikke med garanti kan dekryptere sine filer på en vilkårlig maskine; men nu ved man ikke engang hvor i verden, filerne befinder sig. Alt skal helst foregå ude i skyen på en lejet virtuel maskine, og magter gamle fru Olsen ikke at slå diverse sporinger fra, ved Microsoft alt om hendes gøren og laden. Da Windows 10 er det sidste operativsystem i rækken, kan man desuden risikere at få opdateringer, som uden advarsel (not need to know) tager timer at installere og måske betyder, at eksisterende programmer og apps ikke længere kan køre. Microsoft har aldrig fattet, at de fleste firmaer er meget mere afhængig af at have en stabil base, der bare virker dag efter dag, end den sidste nye brugergrænseflade. Derfor er Windows 7 stadig det mest populære i mange virksomheder og bliver næppe skiftet ud, før virksomhederne bliver tvunget til det. Tænk hvis f.eks. en ny bil er så dårlig, at man foretrækker en 5-6 år gammel model!

I forbindelse med et feltbusbaseret IoT projekt havde jeg fat i en teknologi evangelist fra Microsoft. Det ville jo være smart, hvis man bare kunne sætte sin Windows mobil ind i en holder på væggen - f.eks. i soveværelset og så kunne styre alt incl. lys og alarmsystem - foruden at have vækkeur og telefon lige ved hånden, så måske var Microsoft interesseret; men samme dag jeg havde snakket med ham, tilmeldte jeg mig nyhedsbrevet for Google/Nest Weave/Brillo og besluttede mig for en Android telefon! Minimum 256 Mbyte RAM og 2 Gbyte Flash (Windows 10 IoT) og helst også en lejet virtuel maskine ude i Azure skyen for at styre en kaffemaskine. Microsoft har jo fuldstændig mistet jordforbindelsen - i bogstaveligste forstand :-) For ca. 35 år siden kunne jeg styre ca. 80 enheder på f.eks. en foderstoffabrik med en 2 MHz 8080 computer med 6 kbyte RAM og 8 kbyte EPROM, og der er næppe noget hus, der er mere kompliceret ud fra et styringsmæssigt synspunkt, så f.eks. en ARM M3 med 1/1000 af de ressourcer, Windows 10 IoT kræver, rækker rigeligt til selv de mest vidtløftige styringsmæssige fantasier.

Microsoft mister sikkert både mobilmarkedet og IoT markedet, og med det udgangspunkt de har i form af desktopmiljøet, næsten ubegrænsede økonomiske midler og deres Office pakke, som er blevet de-facto standard, har de kun sig selv at takke for det!

Johnnie Hougaard Nielsen

så når man kommer hjem, tager man "selvfølgelig" bare sin Windows mobil og sætter den i en docking station, hvorved

Spørgsmålet er hvor mange som egentlig ville have lyst til at "ofre" det personlige handy lommeorakel, for at låse den fast til hvad der ligner en desktop/laptop computer. Så er det da meget enklere at den har sin egen CPU og at der er kontinuitet (via cloud og måske lokal synkronisering) i vigtige ting som highscore, kalender, browser tabs - og måske tekst/regneark for nogle ret få der bærer arbejde rundt uden en bærbar..

Selvfølgelig har stor skærm og tastatur sin væsentlige værdi, men en multifoodprocessor er altså ikke "bedre" fordi samme motor kan trække flere redskaber.

Men selvfølgelig er det Microsoft's egen skyld, de havde jo i sin tid pæn succes med Windows Mobile. Da dette paradigme (som matchede Nokia og BlackBerry) kom under angreb, leverede Ballmer og Gates en tåbelig arrogance overfor de nye spillere (iOS og Android). Den kan nu nydes på YouTube, som udtryk for en hubris som (ret skal være ret) det ikke ser ud til at Nadella har arvet.

Med mindre Microsoft kan præstere noget som løfter mobil formfactor med noget som giver mærkbar nytteværdi (her er continuum slet ikke nok), så er toget kørt, og Microsoft kan sidde og hygge sig med sit legetøj i et perifert hjørne af markedet.

Carsten Kanstrup

Spørgsmålet er hvor mange som egentlig ville have lyst til at "ofre" det personlige handy lommeorakel, for at låse den fast til hvad der ligner en desktop/laptop computer.

Hvorfor i alverden skal lommeoraklet "ofres" og låses fast? Der behøves bare 2-3 forbindelser til strømforsyning med evt. IoT kommunikation (trådløs ladning er ineffektivt, og de store spoler fylder for meget). Resten kan overføres trådløst fra mobiltelefon til dock vha. en optisk, induktiv eller kapacitiv link. (kun få mm afstand), så man tager bare mobilen med sig, når man går. Det er lige så let som at lægge den på bordet. Der skal selvfølgelig ikke anvendes "gammeldags" stikforbindelser, som kræver en del kraft til forbindelse og frakobling og også har begrænset levetid.

I skolerne bliver man også fri for at holde en masse computere opgraderet. Eleverne sætter bare telefonen i holderen, og så kan man med lidt software også sikre sig, at de ikke går på de sociale medier i timen :-)

Johnnie Hougaard Nielsen

Hvorfor i alverden skal lommeoraklet "ofres" og låses fast?

Den omtalte fastlåsning var ikke fysisk, men logisk. Jeg går ud fra en husholdning med flere personer (typisk en kernefamilie), hvor hver person har sin personlige i lommen, men at det stadig er praktisk at have et lavere antal enheder med stor skærm og tastatur. Selvfølgelig kan der konstrueres et scenarie der lyder smart (ligesom det Internet-opkoblede køleskab), men den "lidt mindre personlige" platform kan nu have sin værdi, og bruges samtidig med mobilens sociale livline.

Kort sagt tror jeg ikke der er ret mange som har lyst til at ofre fordelene ved at holde tingene adskilt. Ligesom en multifoodprocessor heller ikke er noget rart køkkenredskab.

Hvad skole angår, peger udviklingen på at enheden slet ikke behøver at være personlig (ikke være kilde til tab af data), men at det bare er at lave login, så leverer skyen (hvor den så end står) hvad der skal til. TCO er alt for høj med Windows konceptet.

På den anden side af atlanterdammen har Chromebook stor succes, fordi det er så nemt et system at have med at gøre. Også når en maskine kastes på gulvet.

Det er langt ude på overdrevet at forudsætte et koncept, som kræver at alle er på samme mobilplatform. Seriøs fantasteri at forestille sig at Windows får en stor plads der.

Men som abstrakte spekulationer om en kontrafaktuel virkelighed lyder det da meget sjovt :-) Jeg har det nu godt i virkelighedens rodede verden, med flere platforme i synergi i stedet for sammensmeltning.

Jeg ville dog ikke have noget imod om umiddelbar nærhed af en mobil kan hjælpe med desktop login (måske tryk på en knap a la WPS), det skal blot ikke være en forudsætning for at få liv i skærmen.

Carsten Kanstrup

Jeg går ud fra en husholdning med flere personer (typisk en kernefamilie), hvor hver person har sin personlige i lommen, men at det stadig er praktisk at have et lavere antal enheder med stor skærm og tastatur.

Det er da lige så let at have X antal dockingstationer som X antal stationære computere, og man sparer en masse penge, hvilket helt givet vil være meget attraktivt for mange. En dockingstation uden skærm vil mageligt kunne sælges for omkring 500-1000 kr. da den ikke vil være stort mere kompliceret end en Chromecast eller Apple TV, og det får du altså ikke en stationær PC for.

Desuden vil mange også kunne spare en laptop computer at have med ud, hvilket yderligere kan spare mange tusind kr. og en del besvær. Skal man køre et PowerPoint show, er det da meget lettere kun at skulle medbringe en mobiltelefon end mobiltelefon og laptopcomputer.

Det er langt ude på overdrevet at forudsætte et koncept, som kræver at alle er på samme mobilplatform. Seriøs fantasteri at forestille sig at Windows får en stor plads der.

Hvad tror du, der ville ske, hvis Microsoft gratis stillede nogle dockingstationer op på skolerne og nogle lånemobiler og så gav børnene valget mellem at medbringe egen telefon eller bruge de fælles? Hvilken platform ville de så vælge? Én ting er sikkert - hvis Microsoft for alvor vil have en del af mobiltelefon og IoT marledet, bliver de nødt til at tænke alternativt; men de har de økonomiske muskler til at gennemføre det.

Da Microsoft og Intel stadig var på DOS stadet, kørte Commodore med fuld multitasking og avanceret ray-tracking 3D grafik; men hvem var det, der vandt - dem, der havde flest penge. Microsoft/Intel har før sat standarden, og de kunne såmænd godt gøre det igen.

Erik Martino Hansen

En af problemerne som stadig plager Windows phone er det at udviklingsværktøjet kun findes på Windows, hvorimod Android findes til Mac, Windows og Linux. Det betyder at hvis man vil udvikle til iOS og Android er man tvunget til en Mac. Dermed har man faktisk ikke muligheden for at udvikle til Windows Phone på ens personlige laptop. Dermed får mobiludviklere aldrig prøvet Windows phone og barrieren for en 3. platform simpelthen for høj.

Christian Nobel

Med den logik du fremlægger så burde der ikke være Apps til hverken iOS, Android eller Windows?

Jeg mener faktisk at "apps" i al almindelighed er alt for overvurderet, især er det imo fuldstændig knaldet at lave apps til ting der kun skal bruges sporadisk - der er der meget mere fremtid i HTML5.

Du har ikke samme sikkerhed eller stabilitet i en web app som i en native app.

Aha, den må du gerne uddybe.

Carsten Kanstrup

En dockingstation uden skærm vil mageligt kunne sælges for omkring 500-1000 kr. da den ikke vil være stort mere kompliceret end en Chromecast eller Apple TV

PS. Ved nærmere eftertanke behøver dockingstationen ikke engang at være så kompliceret, for man kan bare udnytte telefonens WiFi til at skabe forbindelse til internettet, netværksharddisk, printer og streaming af musik og video, så der er faktisk kun tastatur, mus og skærm tilbage, som bare skal mux'es ind på samme high-speed link til telefonen. Når først IC'en er lavet, koster det kun få kroner.

Johnnie Hougaard Nielsen

En dockingstation uden skærm vil mageligt kunne sælges for omkring 500-1000 kr.

Dertil skal lægges mindst ca. 1500 kr til skærm og tastatur. Det vil sige en pris på niveau med en billig bærbar, som næppe har færre kræfter end mobiltelefonen. Det kan hænde at nogen gerne vil have mere, men så du'r det jo alligevel ikke med docking tanken. Så den går ikke.

Og hvis du skal gøre noget så banalt som at fyre slides af, behøver du da ikke docke mobiltelefonen i noget som helst. Det er jo almindeligt med teknologi som gør det muligt at køre HDMI (en meget udbredt standard), eller noget trådløst. De fleste powerpoint-rejsende har nu nok alligevel en taske, og lyst til at kunne nørkle med præsentation og andet undervejs. Og en kompakt bærbar er sgu ikke svær at medbringe. Nej, her løser docking heller ikke noget eksisterende problem.

Selv om Microsoft (ligesom både Google og Apple) gerne laver gunstige vilkår for skoler, er der dog langt til at forestille sig at de vil finansiere al hardware til elevbrug. Og jeg vil holde på at rigtig mange elever siger "addddr", når de har savnet vigtige apps på WP. Hvis skolen siger "du skal", vil det nok blive til at de har deres rigtige mobiltelefon ved siden af. Jeg tror altså at kun ganske få elever ville vælge WP.

Helt enig i at Microsoft både har penge og et presserende behov for at tænke alternativt. Men jeg ser det som for ynkeligt at komme med en vognfuld hardware. "Pretty please, vil I ikke nok lade jer belaste af skulle bruge det her?". Der mangler igen og igen noget der giver en merværdi, således at brugerne har lyst til at skifte.

En forskel til de glade Amiga-dage var at dengang var det det "professionelle" udstyr, der kom på arbejdspladser, der var det drivende i markedet. Der kunne hjemme-platformene ikke følge med. Nu om dage er det de private stykker hardware (med tilhørende software), der er det drivende. Business-siden må så blot prøve at hænge på, uden at føles som alt for ubehageligt. Altså spreder platformene sig den anden vej, bl.a. således at en større og større procentdel af de aflønnede skærmtimer ikke sker med øjnene på en skærm der booter noget Microsoft.

Så jeg vender tilbage til ordet "lyst". Det er det drivende for privat-markedet. Og dermed også i stigende grad arbejde og uddannelse.

Carsten Kanstrup

Dertil skal lægges mindst ca. 1500 kr til skærm og tastatur. Det vil sige en pris på niveau med en billig bærbar, som næppe har færre kræfter end mobiltelefonen.

Ja, men det skal da også lægges 1500 kr til en bærbar PC, og med det beløb får man en 27" skærm og et ordentligt tastatur, som er meget mere behageligt at arbejde med end en bærbar PC i 1500 kr. klassen.

En forskel til de glade Amiga-dage var at dengang var det det "professionelle" udstyr, der kom på arbejdspladser, der var det drivende i markedet. Der kunne hjemme-platformene ikke følge med.

Hvad professionelt var/er det ved IBM-PC'en - bortset fra, at IBM var dygtige til at markedsføre den som professionel, og Commodores ledelse ikke kunne se andet end "verdens vildeste spillecomputer" til trods for, at Amiga computere blev brugt til at styre affyringssekvensen for rumfærgerne?

Når jeg idag som elektromekanikingeniør betragter IBM-PC'en, ser jeg den mest forfærdelige og rodede platform, verden endnu har skabt med fladkabler på kryds og tværs. Det virker nærmest som om, man med lys og lygte har ledt efter de mest tåbelige måder at gøre tingene på. F.eks. vender køleprofilerne på PCI kort nedefter, så man er helt sikker på, at de ialtfald ikke kan køle. De vendte godt nok oprindelig opefter; men den "fejl" skyndte man sig "selvfølgelig" at rette, og strømforsyningen er som regel anbragt modsat al I/O, så man også er helt sikker på, at transienter skal passere både RAM og CPU, før de ledes til stel. Desuden er den "pagede" CPU-arkitektur og instruktionssæt noget fanden har skabt i sin vrede. Er det det, du kalder professionelt? Jeg ville skamme mig, hvis jeg havde designet det. Det eneste imponerende er Intels fantastiske halvlederteknik, der formår at få milliarder af transistorer til at arbejde sammen uden fejl. Bare synd af 1/10 af de ressourcer kunne yde meget mere med en bedre arkitektur og et mere effektivt operativsystem, der var andet end en "object building, object disposing, byte moving machine".

Henrik Gilvad

De danske "journalister" er meget fan-prægede og kigger enten på den totale markedsandel for hele kloden eller for USA alene eller for Danmark.
Danmark ligner USA meget når det kommer til iPhone v.s. Windows phone.
Ser man derimod lokalt i Eu's 5 største markeder så har Windows Phone flere gange kortvarigt siden 2012 overhalet iPhone's salg kvartalsvist.
13% markedsandele hist, 8% markedsandele her, alt efter hvilke modeller der lige kom ud det kvartal.

Italien fx Q3 2015 havde Windows Phone 13.7% mod iOS 10.6%, året før lå Windows Phone 14.5% mod 10.6%

Det drives jo nok både af de Lumia med mellem specifikationer til bare 666-888kr. Når en lumia med kraftige specifikationer kan fås til 1600-1800kr er der nok også mange der ryger på den i Italien når iPhone koster 6500kr+.

Når man har udviklet den samme app både i Apples halv-obskure "objective C", Androids JAVA med halvdårlig effektivitet så er det en stor lettelse at kommer over i et "rigtigt" programmerings-sprog som C# og rimeligt gennemtænkt XAML til layout, animationer, farver og data-binding. De få gange jeg selv har startet med Windows universel apps har det været en langt hurtigere vej til færdigt produkt end Android og iOS.
Vil man uden for Danmark, til europa, så er Windows (Phone) et must for enhver der tager sit projekt seriøst. Alt andet er en hån mod forbrugerne.

Skræmmende at selv offentlige instanser og banker mfl ikke tager sig sammen og får lavet fx. Periodekort app etc. til Windows Phone. Der ER trods alt en del kunder selv i Danmark når man er så store. Måske de er blevet skræmt af udviklings-omkostningerne til iOS udvikling? Det ligger rask væk på 1.000.000kr for en mellem stor app.

At have 3 platforme at skulle supportere er nok i overkanten men ender man i Asien skal man pludseligt supportere Bada, Tizen og kinesiske OSer også. Det er heller ikke ret lang tid siden at Blackberry stadig havde 3.5% på de største europæiske markeder.

http://www.gsmarena.com/windows_phone_market_share_rises_in_several_coun...

Christian Nobel

Skræmmende at selv offentlige instanser og banker mfl ikke tager sig sammen og får lavet fx. Periodekort app etc. til Windows Phone. Der ER trods alt en del kunder selv i Danmark når man er så store.

Nåeh vel en 20-30 stykker.

Men meget morsomt at Microsoft nu selv kan smage deres egen medicin - for hvor længe har man ikke hørt at man ikke vil udvikle til Linux pga. den ringe udbredelse.

Umiddelbart tror jeg der er flere Linux Pc'er her i landet end Windows Telefoner.

Christian Dahl

Jeg mener faktisk at "apps" i al almindelighed er alt for overvurderet, især er det imo fuldstændig knaldet at lave apps til ting der kun skal bruges sporadisk - der er der meget mere fremtid i HTML5.


Christian jeg er helt enig i at HTML5 er undervurderet og i mange tilfælde er den rigtige vej at gå. Jeg foretrækker også selv en responsive web app når jeg udvikler. Der er dog ulemper set I forhold til native apps. Ulemperne er som sagt primært stabilitet og sikkerhed. Du virker som en med en fornuftig bred viden inden for IT så jeg behøver vel ikke forklare dig basale ting du selv hurtigt kan finde svar på.

Johnnie Hougaard Nielsen

Ja, men det skal da også lægges 1500 kr til en bærbar PC

Med "mere" tænkte jeg i høj grad på CPU, RAM og evt. storage. Bevares, processoren i en 950 XL er da ikke helt ubrugelig, men hvis det bare skal smage af noget seriøst, skal der mere til. Det kunne være noget i klasse med en i5, og ikke under 8MB ram, for nu ikke at være krævende. Det vil sige at det eneste som telefonen har at byde på er sine radioer, og noget flash memory. Det er ikke nok til at være smart.

Værdien af at kunne køre desktop på en smartphone er, som nævnt, noget der overfladisk kan lyde lidt cool, som det famøse Internet-forbundne køleskab. Det er bare så upraktisk at det gør ondt.

Hvad professionelt var/er det ved IBM-PC'en

Det var helt bevidst at jeg satte anførselstegn om "professionelle". Nej, IBM PC var ikke noget fantastisk, men i kraft af at være så nem at klone (ofte med forbedringer), kom den til at præge markedet, og dermed hvor både brugere og udviklere drev hen. Måske var åbenheden en "forglemmelse" (IBM troede ikke helt på platformen), som de prøvede at omgøre med PS/2 linien med MCA bus. Men den var så lukket (licens) at kun ganske få af klon-producenterne lod sig lokke. Og MCA døde en stille død. En udmærket bus, men det kunne også andre lave, selv om det ikke kunne kaldes for elegant.

Jeg har selv haft Amiga, og jeg vil sige at det som især dræbte den var at den slet ikke blev videreudviklet (ud over kabinet, og et forsinket lille skub med en 68020). Dens store styrke (på hardware siden) var den overlegne grafik og lyd, men selv om det tog lang tid, kom der jo efterhånden gode grafik og lydkort til PC. Selv om Commodore ved købet i første omgang hjalp Amiga, satte de også videreudviklingen i stå. Der havde være masser af tid til at forfølge succesen med et specs løft.

Amiga eller ej, havde jeg også gerne set at 68000 serien var blevet den vindende arkitektur, i stedet for 8088 med sine store og knoldede efterslæb fra 8080 og 4004 serierne. Men den var for dyr for IBM ved design af deres første stykke legetøjs-hardware.

Johnnie Hougaard Nielsen

ikke under 8MB ram

Hov, 8GB selvfølgelig ...

Lige nu sidder jeg med en i7-6700 med 16GB, og dobbelt 27" QHD, som "sjovt nok" blev valgt ud fra en "gaming" serie (noget som jeg ikke gør meget i), i stedet for at nøjes med en "professionel" kontormaskine. Microsoft kan ikke bruge deres bastion på kontor desktop til at vinde noget på det private marked. Når mange kører Windows her er det især fordi det jo nu er standarden, men ikke fordi de overhovedet går op i at bruge windows til mere end at launche et par programmer, hvor browseren (som reelt er sit eget operativsystem) er det langt vigtigste. Ud over spil er der efterhånden kun få som installerer mere end ganske få programmer native på Windows. Kun få som vil nå det vigtigste marked (private) gennem at lave Windows applikationer.

Christian Nobel

Der er dog ulemper set I forhold til native apps.

Det vil jeg heller ikke benægte - eksempelvis hvis meget af det programmet skal lave er lokalt intensivt, eksempelvis et spil, så giver et native program absolut mening - man skal vælge sin slag med omhu, så det var mere i konteksten et menukort i restauranten eller lignende, at jeg mente der er mere ræson i en HTML5 "app", eller i forbindelse med noget som kun bruges flygtigt, og som folk ikke vil have liggende og fylde op på deres telefon.

Ulemperne er som sagt primært stabilitet og sikkerhed.

Mht. sikkerhed, så mener jeg at det mere er et spørgsmål om hvad der sker backend, så faktisk vil jeg vove den påstand, at når jeg har helt fat i klokkespillet på webserveren, og de dertil hørende data, så kan jeg have højere sikkerhed end når data roder ude på en mobil enhed.

Mht. stabilitet så er det klart at en ordentlig netforbindelse er en forudsætning, men det vil det så også alligevel være hvis f.eks. dit menukort skal lave on-line bestilling - så forskellen er marginal.

Jesper Pedersen

Det vil jeg heller ikke benægte - eksempelvis hvis meget af det programmet skal lave er lokalt intensivt, eksempelvis et spil, så giver et native program absolut mening - man skal vælge sin slag med omhu, så det var mere i konteksten et menukort i restauranten eller lignende, at jeg mente der er mere ræson i en HTML5 "app", eller i forbindelse med noget som kun bruges flygtigt, og som folk ikke vil have liggende og fylde op på deres telefon.


Så skal det nævnes, at MS arbejder hårdt på at integrere native apps og HTML5 fx.
Mindes jeg så en video eller lignende, hvor de viste, at næste skridt netop var dette. Nok fordi de også har indset, at de slet ikke får den samme app-developer opbakning som Android og iOS. Så at satse hårdt på bl.a. HTML5 og integration af dette, direkte på telefonen, og ikke blot gennem en browser eller lignende, ja, det er måske vejen frem.

Christian Nobel

Så at satse hårdt på bl.a. HTML5 og integration af dette, direkte på telefonen, og ikke blot gennem en browser eller lignende, ja, det er måske vejen frem.

Det kan jeg så ikke just se som vejen frem - for hvorfor i alverden satse hårdt på et døende nicheprodukt.

Næh, så hellere satse på noget der kan bruges på alle platforme.

Thomas Andersen

Bliver i øvrigt spændende at se hvad der sker med Xamarin nu. Måske det bliver native i Visual Studio. Det vil være lækkert :-)

Carsten Kanstrup

Med "mere" tænkte jeg i høj grad på CPU, RAM og evt. storage. Bevares, processoren i en 950 XL er da ikke helt ubrugelig, men hvis det bare skal smage af noget seriøst, skal der mere til. Det kunne være noget i klasse med en i5, og ikke under 8MB ram, for nu ikke at være krævende.

Min Sony Xperia Z5 compact tager video i 4K, og for at komprimere det i realtid kræves en computerkraft, der langt overstiger, hvad der er nødvendigt for at surfe lidt på internettet, gå på Facebook og køre Word eller PowerPoint, og med dens Bravia engine, er videoafspildningen på højde med mange TV. Hvis man bare køler tilstrækkeligt med ekstern køling i dockingstationen og har rigelig strøm, udkonkurrerer en 64-bit, 8-kernet Snapdragon 810 processor alt, hvad der sidder i en 1500 kr. laptop PC, hvis man da i det hele taget kan få en laptop PC til den pris (mobilen skal man jo have alligevel). Hvis bare programmørerne lærer at programmere bare en lille smule effektivt, er der rigelig computerkraft i en moderne high-end telefon til alt, hvad over 95 % af folk har brug for. Dem, der vil spille avancerede computerspil, er vist heller ikke tilfreds med en 1500 kr. laptop PC!

Værdien af at kunne køre desktop på en smartphone er, som nævnt, noget der overfladisk kan lyde lidt cool, som det famøse Internet-forbundne køleskab. Det er bare så upraktisk at det gør ondt.

Vi er enige om, at det internetforbundne køleskab en gimmick, som stort set ingen har brug for eller vil betale for; men at kunne køre fuld Windows fra sin smartphone bare ved at give den adgang til støm, køling og en fornuftig skærm, synes jeg ville være så smart, at det godt kunne bringe Microsoft tilbage på markedet. Faktisk er det nok deres eneste chance.

Michael Møller

Jeg har ikke indsigt i den måde MS arbejder på, men som almindelig telefonbruger, der har haft Apple i 5 år og nu har Lumia 640 LTE, så er det min subjektive mening, at en Lumia er meget bedre end en iPhone.

Jeg har vel ca. 100 gode apps på telefonen, den er lynhurtig, skærmen og kameraet er rigtig gode og den er pærenem at bruge. (Når man er Windowsfan ihvertfald. :-) ) Og så koster telefonen knap 1000,-.

At markedet ligger hos Android må bero på marketing. Jeg kan ikke tro, at Android og iOS giver mere for pengene end Microsoft gør.

Christian Nobel

At markedet ligger hos Android må bero på marketing.

Der skulle man så netop tro at MS burde have en force qua deres størrelse.

Men det er da sikkert udmærkede telefoner, men jeg tror faktisk at klovnen Elop har gjort så megen skade at det bliver meget svært at rette op på.

Og egentlig lidt ærgerligt, for selv om jeg ikke selv er interesseret i en WP (eller noget andet af det bras der ellers kan købes), så er det ikke godt for konkurrencen hvis det hele er domineret af halvanden spiller.

Det spændende bliver at se hvad Nokia vil gøre når de vender tilbage på mobilmarkedet - hvis de hopper på Tizen eller Sailfish vognen, så kan der godt ske sjove ting.

Johnnie Hougaard Nielsen

en 1500 kr. laptop PC, hvis man da i det hele taget kan få en laptop PC til den pris

De 1500 kr var i tillæg til display dock. Før du tryllede den post væk ved at hævde "få kroner" var du mere realistisk. Så vidt jeg ser tager Microsoft $99 for display dock. Edbpriser har masser af bærbare i det resulterende prisleje, men skærm plus tastatur til 1500 kr er blot et minimum, det er hvad en low end 27" skærm koster alene. Et sæt bluetooth tastatur+mus bonger vel ud omkring 250-500 kr og op. Realistisk set taler vi nærmere om 3000 kr for at have et sæt klar til at nogen kommer med en Continuum dims. Dvs. som en basal bærbar med i3.

Men der er jo nærmest typisk brug for en bærbar alligevel, for undervejs er det virkelig for upraktisk at have skærm og tastatur med på andre måder. Og der står jo ikke ventende display dock m.v. klar overalt. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at drømme om at det er indbygget sæder i transportmidlerne, og der står en masse sæt og venter i alle opholdsrum, men utopia-fantasier er jo ikke virkeligheden.

Continuum og display dock setup vil altså være et ekstra stykke udstyr, og ikke (i mere end få tilfælde) erstatning for at have bærbar/desktop. Og så er der virkelig ikke mange rester af "smart" tilbage.

Min Sony Xperia Z5 compact tager video i 4K, og for at komprimere det i realtid kræves en computerkraft, der langt overstiger, hvad der er nødvendigt for at

Jeg ville ikke tælle dedikeret video-orienteret hardware med under "computerkraft", da dette ikke er til generel programmering.

Fra et review af 950:

Very much like my Intel Compute Stick experience, Continuum is sluggish. It's usable for very simple things like typing in Word (though, you'll see the cursor lag) and browsing a website, but when you try to juggle a few apps and more than five browser tabs in Microsoft Edge, that's when things come to a crawl. I tried typing the bulk of this review in Word, while listening to music from Groove, while having Edge open for research and it became so slow, I switched back to my MacBook Air.

Det er ikke nok at det lyder cool. Det skal fungere i virkeligheden. Måske Microsoft skulle bruge samme målestok mod sig selv, som når de har dyrket det at håne letvægtscomputere. Det lyder som om en billig Chromebook ville være bedre at køre på, med mindre det vigtigste er native Windows applikationer - så længe de er skrevet om til nyeste i rækken af inkompatible Microsoft måder at gøre tingene på. Jeg forstår godt at folk ikke flokkes til den mølle af brudt kompatibilitet.

Jeg tror snarere at et storsats på lomme-desktop ville udstille hvordan Microsoft har tabt grebet, ud over sine gamle bastioner.

Hvis bare programmørerne lærer at programmere bare en lille smule effektivt

Ti, hi. Hvad har du røget? :-)

Jo, jeg ved om at programmere effektivt. Fx skrev jeg engang et program på ca. 80 byte, som kunne cracke de fleste C64 kopieringsbeskyttede bånd. Kunsten at programmere er blevet at gå lidt ud over hvad hardware kan klare. Den er jo snart hurtigere :-)

Thomas Andersen

De 1500 kr var i tillæg til display dock. Før du tryllede den post væk ved at hævde "få kroner" var du mere realistisk. Så vidt jeg ser tager Microsoft $99 for display dock.


Man kan bare bruge sit tv og Miracast.

Det kan godt være du ikke kan, men jeg kan godt se mulighederne i Continuum. Der skal dog nok gå lidt tid endnu før det er helt modent, og vi skal have nogle krætigere mobil processorer.

Her er i øvrigt en realistisk anmeldelse:
https://www.youtube.com/watch?v=ZQ44vz5MJ4s
Som han siger: Det er stadig en mobiltelefon, og ikke et multitasking power house.

Johnnie Hougaard Nielsen

At markedet ligger hos Android må bero på marketing. Jeg kan ikke tro, at Android og iOS giver mere for pengene end Microsoft gør.

Nej, det beror på økosystem. Her giver både Android og iOS meget mere for pengene end Microsoft.

Isoleret set ville en nyere Windows Phone da være fuldt konkurrencedygtig, med ok hardware; software er lidt vaner, samt smag og behag, men halser ikke længere langt bagefter. Selve dimsen var kun "nok" som konkurrencefaktor før eksplosionen af apps og cloud services. Brugbarheden defineres af hvad der ligger udenfor telefonen selv.

Carsten Kanstrup

Et sæt bluetooth tastatur+mus bonger vel ud omkring 250-500 kr og op. Realistisk set taler vi nærmere om 3000 kr for at have et sæt klar til at nogen kommer med en Continuum dims. Dvs. som en basal bærbar med i3.

Jeg vil nu nok tro, at det kan gøres fra ca. 2500 kr.; men så får man også en 27" skærm i fuld HD, et trådet tastatur (behøver ikke at være trådløst), en bluetooth mus og en computerkraft, der overstiger laptop'en. Der er mange, der har en docking station til en laptop computer - netop for at kunne tilslutte en større skærm og et ordentligt tastatur, og for den gruppe sparer man altså laptop'en, hvis telefonen har computerkraft nok. Hvis hjemmebehovet er en 24-27" skærm og et godt tastatur og mus, vil en WP med en passende dock være langt den billigste løsning; men er man tilfreds med en Chromebook eller en laptop PC med 15" ikke-HD skærm og en Celeron processor, er det selvfølgelig et alternativ, som dog ikke sparer én krone.

Jeg ville ikke tælle dedikeret video-orienteret hardware med under "computerkraft", da dette ikke er til generel programmering.

Hvorfor ikke? Det eneste, det drejer sig om, er en god brugeroplevelse, og det inkluderer ofte afspildning af video og 3D grafik, som kræver hardware, hvis tingene ikke skal ske i sneglefart. Min stationære PC har en dedikeret ethernetprocessor og en dedikeret audioprocessor, og jeg skal love dig for, at det giver en noget anden surf- og lydoplevelse, end man normalt ser på en PC. Tekstbaseret Word kan man køre på stort set hvad som helst. Det eneste, der kræver kraft her, er scrolling, og også her kan man trække på videohardwaren. Når Amiga'en i sin tid var i front med avanceret 3D grafik var det netop på grund af bit-blitteren. Uden den, havde den været på DOS niveau - omend med en bedre CPU og et bedre operativsystem.

Det er ikke nok at det lyder cool. Det skal fungere i virkeligheden.

Selvfølgelig. Det er princippet, jeg agiterer for - ikke Microsofts nuværende implementering, der bl.a. mangler en ikke-stik baseret skærmoverførsel og køling, så telefonen ikke løber varm ved hård belastning og kan udnytte sin maksimale formåen.

Carsten Kanstrup

Det kan godt være du ikke kan, men jeg kan godt se mulighederne i Continuum. Der skal dog nok gå lidt tid endnu før det er helt modent, og vi skal have nogle krætigere mobil processorer.

Helt enig; men jeg tror ikke engang, at man behøver kraftigere processorer - de skal bare køles ordentligt, så man kan udnytte det fulde potentiale, og så skal Microsoft lære et programmere mere effektivt; men det har nok længere udsigter end endnu hurtigere CPU'er :-)

Thomas Andersen

og så skal Microsoft lære et programmere mere effektivt; men det har nok længere udsigter end endnu hurtigere CPU'er :-)


Nu er det jo ikke kun Microsoft der skal lave de apps der skal virke på Continuum. Men uanset det, så er tiden IMO løbet fra at "programmere mere effektivt". I dag gælder det mest om at få noget lavet hurtigt færdigt, og nogenlunde nemt at vedligeholde.

Carsten Kanstrup

Men uanset det, så er tiden IMO løbet fra at "programmere mere effektivt". I dag gælder det mest om at få noget lavet hurtigt færdigt, og nogenlunde nemt at vedligeholde.

Her er vi til gengæld meget uenige. Præcis den opfattelse var jo årsagen til, at Vista blev en kæmpe fiasko.

Energiforbruget til IT-sektoren har for mange år siden oversteget energiforbruget til alverdens luftfart, og bare Apples nye datacenter ved Viborg vil bruge omkring 700 GWh om året. Hvis vi skal redde denne klode, kommer selv programmørerne til at ændre indstilling, så de samme ting kan klares mere effektivt med færre ressourcer.

Christian Nobel

I dag gælder det mest om at få noget lavet hurtigt færdigt, og nogenlunde nemt at vedligeholde.

"få noget lavet hurtigt færdigt" er den direkte opskrift på en katastrofe, og med garanti noget hvor sikkerhed ikke er tænkt ind.

Dernæst er "nogenlunde nemt at vedligeholde" omvendt proportional med "få noget lavet hurtigt færdigt".

Effektiv programmering med lille footprint og lavt strømforbrug bliver en altafgørende parameter i forbindelse med IoT, og alene derfor er W10 IoT helt til grin, med et kæmpe hukommelsesforbrug og voldsomme krav til CPU mv.

Næh fremtiden ligger nok mere i sådan noget her:
https://www.zephyrproject.org/

Christian Nobel

Jeg snakker ikke om OS, IOT, LOB apps og andre store apps some Outlook og Facebook, men om alt det andet "bras" der er i Play-, Apple- og Windows- Store.

Men hvor meget værdi ligger der så i "braset", som jo typisk vil være mere eller mindre ligegyldige her-og-nu apps.

Åbenbart ligger der ikke så meget værdi for app udviklerne at det skulle være incitament nok til at lave apps til WP, og udviklere af (forretnings)programmer der skal bruges på en computer gider nok næppe investere de store kræfter i om det også kan bruges til noget mobilt, så de udvikler bare direkte til Windows (hvorved de også tilgodeser den virkelighed at rigtig mange firmaer stadig ikke har forladt W7).

Og så er det jo lige præcis at vi står tilbage med den rodede strategi som Jesper taler om, hvilket bliver meget svært for MS at rette op på, og som resulterer i at endnu mere interesse forsvinder fra WP.

Thomas Andersen

Men hvor meget værdi ligger der så i "braset", som jo typisk vil være mere eller mindre ligegyldige her-og-nu apps.


"Braset" er netop det alle folk klager over at Windows Phone mangler. Og Android havde ikk fået flere millioner apps hvis udviklerne sad og optimierede kode.
Og jeg gætter heller ikke udviklerne af apps som MGP, Netto og biograf-spillet har brugt megen tid på at optimere deres apps.

udviklere af (forretnings)programmer der skal bruges på en computer gider nok næppe investere de store kræfter i om det også kan bruges til noget mobilt, så de udvikler bare direkte til Windows


Hvis de laver UWP kommer det mere eller mindre gratis. Apps'ne skal "bare" være mobile responsive.
Og det slår an ved jeg ikke, men jeg kan godt se ideen i det.

Peter Frederiksen

"Da Microsoft lancerede Windows Phone 8 i efteråret 2012, var Nokia nu ombord som partner."

Nokia lancerede Lumia 800 i Oktober 2011 og Lumia 900 i USA med WP7.5 i April 2012..
Samt havde Nokia's CEO Elop skrottet Meego (og deres andre OSer, Burning Platform memo) før de udgav Nokia N9 i Oktober 2011..

N9 solgte 5 gange mere end Lumia 800 i deres første kvartal...

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen