Kommentar: Jeg giver app-anmeldelser én stjerne

Brugerne benytter anmeldelserne til rapportering af bugs eller brokke sig over indholdet, og det resulterer i app-anmeldelser, der er ubrugelige.

Internettet har givet den helt almindelige forbruger en stemme. Alle produkter og tjenester kan anmeldes, så andre forbrugere kan navigere fornuftigt efter et fyrtårn, der lyser med én til fem stjerner.

Eller det er i hvert fald teorien.

Se blot på app-anmeldelser. En vurdering på 1-5 stjerner burde hjælpe de øvrige brugere med at finde frem til, hvilken navigations-app eller lommeregner der er bedst.

Ok, indrømmet - bedst er måske i forvejen lidt problematisk, for hvad er det, man skal vurdere appen på eller i forhold til?

Måske er det derfor, brugerne rammer helt ved siden af, når de skal anmelde eksempelvis Netflix-appen til iOS:

Illustration: Apple Inc.

I skrivende stund er den første anmeldelse af Netflix-appen på dansk en bruger, der vist gerne ville have haft en film, der hedder Teen Beach 2.

Det er selvfølgelig fair nok, men der er alligevel en lille kommentar at knytte til sådan en anmeldelse.

Du anmelder ikke indholdet af tjenesten. Du anmelder appens funktionalitet. Det er det eneste, du skal vurdere. Men hvad så med et spil, dér vurderer man vel indholdet? Nej, du vurderer gameplayet.

Den næste bruger, der overvejer at installere Netflix-appen, kan ikke bruge informationen om en manglende film til noget som helst. Sandsynligheden taler for, at man ikke er helt ubekendt med indholdet på Netflix, inden man installerer appen.

I stedet vil jeg gerne vide, hvor let det er at finde rundt i indholdet, og om der er nogle ting i appens design, der kunne være en dealbreaker for mig.

Og nej, det er ikke en invitation til at bruge din anmeldelse til dét, brugerne af Viaplays iOS-app så gør:

Illustration: Screenshot fra Apple Store, Apple Inc

Den seneste opdatering af appen giver åbenbart nogle problemer med Chromecast. Det lyder da umiddelbart som relevant information?

Nej, for jeg har ingen anelse om, hvorvidt problemet vedrører alle kombinationer af forskellige iOS-enheder og Chromecast-enheder, hvor der kan være forskel på firmware.

Men langt mere problematisk er det, at denne fejl resulterer i en stribe bug-rapporteringer i form af én-stjernede anmeldelser, som for altid vil påvirke appens samlede karakter i app-butikken. Selv når fejlen bliver rettet, vil disse fejlrapporteringer blive stående.

Burde Viaplays app-udviklere have testet appen, før den blev sendt ud? Ja, men mobile apps og offentlig betatest er lidt besværligt, men ikke umuligt. Der er ingen garanti for, at alle fejl kan findes gennem dit betatest-publikum (spørg bare Microsofts Windows Update-team om det).

Du kan også give brugerne mulighed for at indrapportere en bug i stedet for at skrive en sur anmeldelse. Det er måske bare en god idé at tænke over, hvordan du implementerer det, så du ikke gør som Twitter og prøver at frasortere negative anmeldelser.

App-anmeldelser lider desuden af det samme problem som alle andre typer brugeranmeldelser. De giver intet indblik i, om anmeldelserne er repræsentative, eller om det kun er sure brugere, der deltager, eller hvor kvalificeret anmeldelsen er.

Man kan selvfølgelig vælge at ignorere den karakter, brugerne har givet en app, men det er blot svært, når det i app-butikken er den eneste information om appen, du får, medmindre du klikker dig ind på den.

Det er selvfølgelig ikke et problem for apps, hvor der ikke er andre valgmuligheder. Folk skal nok downloade appen til mobilbilletter i hovedstadsområdet, for hvad er alternativet? Rejsekort?

For apps, hvor der er snesevis af alternativer, er en fejlbehæftet opdatering nærmest en dødsdom, hvis brugerne benytter anmeldelserne i app-butikken som supportforum. Det kan også være fortjent.

Men vi sætter ekstremt stor lid til disse mere eller mindre tilfældige anmeldelser. I app-butikkerne bliver indholdet prioriteret efter en magisk formel, der blander antal downloads, gennemsnitskarakteren og noget med din geografiske placering og andre apps, du har installeret.

Dermed bliver det selvforstærkende, hvilke apps vi vælger, fordi vi vælger de populære, som andre har valgt, og dermed er vores valg med til at bringe appen længere op på listen.

Det bizarre er, at app-butikkerne har muligheden for at bruge andre parametre til vurdering af apps, fordi platformen, appen kører på, ejes af samme firma. Apple og Google bør således kunne skaffe data på brugen af appen. Hvor mange har installeret den, men bruger den aldrig? Hvor mange har afinstalleret den? Har appen crashet ofte? Har brugeren installeret appen igen, når han har fået ny telefon?

Google og Apple bruger formentlig også denne information, men som brugere bliver vi stadig først og fremmest præsenteret for en karakter på et antal stjerner.

Tanken er jo smuk, at vi som forbrugere har et redskab, der skiller de gode produkter fra de dårlige. Men det er et problem, at vi ikke er enige om, hvad vi giver karakter for - eller for den sags skyld om tre stjerner betyder, at appen er rigtig hæderlig uden at være mindblowing, eller om tre stjerner gives for en app, der knap nok kan køre, men dog har et pænt ikon.

Som forbrugere har vi jo alligevel en anden stemme end at skrive en anmeldelse. Vi kan vælge et andet produkt. Det er information, app-butikkerne kan få uden at krænke vores privatliv mere, end de gør i forvejen, så hvorfor ikke droppe tilfældige anmeldelser - eller i hvert fald holde op med at ophøje et tilfældigt antal stjerner til at være det mest værdifulde, der kan komme ud af at spørge forbrugerne?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Benny Jensen

Jeg er ikke helt enig.
Det er rigtig nok at anmeldelser ikke bør være til bugreport, men jeg vil dog mene at det er vigtigt at have med i anmeldelserne.
De siger noget om kvaliteten af appen, og om hvor vidt udviklerne har testet nok inden release.

Der er nok en balance der et sted med en del gråzone.

Derudover vil jeg knytte en kommentar til anmeldelse af indhold. Det kan godt være at eksemplerne med netflix ikke fortæller om appen fungere godt, men det giver stadig et indtryk af om appen lider under ... "mangler".
Hvis jeg står og skal vælge mellem HBP eller Netflix og jeg kan se der ofte står om mangler til den ene, vil jeg ofte vælge den anden.

  • 5
  • 0
Peter O. Gram

Jeg synes det er en helt rigtig vej at gå at åbne for brugernes feed-back. Alt andet ville være for arrogant. Men så må man også være bevidst om, at brugerne faktisk har meget på hjerte. Det kan være indhold, det kan være funktionalitet, det kan være bugreport eller forhold omkring køb. Hvis ikke disse emner får hver sin kanal, havner det hele der, hvor det kan; nemlig i brugeranmeldelser.
Noget andet er så, at vi andre jo også bliver bedre til at læse "bagom" brugeranmeldelserne. Så alle parter har noget at lære. Dem der åbner kommunikationskanaler, dem der skriver i dem, og dem der læser indholdet.

  • 2
  • 0
Kenn Nielsen

Men ikke altid relevante for alle.

Men så må appudviklerne spænde hjelmen og sortere i bemærkningerne, så de kan blive brugbare for dem.

For mig vil det helt sikkert være en værdifuld oplysning, når jeg kan læse at udviklerne - tilsyneladende - storræbende og uden test, udsender en opdatering der mangler tidligere funktionalitet (altså 'ting' holder op med at virke).
Når jeg vælger at benytte en app, forventer jeg den gør ...det forventede.
-Altså; det jeg er vant til den gør.
Jeg ønsker ikke pludselig ændret funktionalitet, virkemåde, whatever.
For så går 'det smarte' jo ligesom 'i fløjten', når jeg lige pludselig skal bruge ekstra tid, fremfor at spare tid.(Eller blive underholdt)

Derfor "pseudo-vurderer" jeg udviklernes seriøsitet, udfra brugernes oplevelser.

K

  • 2
  • 0
Tim Ahrentløv

Jeg har et par apps i stores og kender problemet med at folk bruger app anmeldelser til at komme af med frustrationer der ikke skyldes app'en som sådan.

Og det er ok. For sådan er mennesker.

Problemet er app storen's håndtering af en sådan "klage". Det ville være en fordel for alle hvis brugeren blev spurgt om de ville genoverveje deres lave rating EFTER at jeg havde svaret på klagen og givet brugeren support.

Jeg er sikker på at mange brugere ville se mere klart efter en snak med udvikleren af app'en. Vi er der næsten. Apple, Google og Microsoft skal bare lave en sådan sløjfe på deres systemer.

  • 3
  • 0
Peter Christiansen

Man køber sig da til stjerner og gode kommentarer, det er naivt at tro at nogen som helst anmeldelser på appstore eller google play eller andre "mass-markets", hvor køb ikke er en faktor på om man kan give en anmeldelse eller ej.

Det fungerer fint på amazon og ebay og andre lignende sites, hvor man skal have handlet med vedkommende, for at give en anmeldelse.

På mobile app stores, fungerer det bare ikke da man billigt og nemt kan købe sig til høje ratings.

  • 0
  • 0
Jan Møgelbjerg

Jeg vælger aldrig apps ud fra stjerner. Dertil er grundlaget alt for usikkert - både de faktorer, der er nævnt i artiklen, men også udbyderens egen praksis. Det kan ikke undgås, at den måde, man beder brugerne om anmeldelser på, også spiller en stor rolle.
Fx bliver man jævnligt bedt om at anmelde allerede når man tager en app i brug første gang. Det er useriøst, når brugeren ikke har haft lejlighed til afprøve funktionaliteten.
Det er heller ikke seriøst at bede brugeren om en bedømmelse lige når man sætter en app i gang. Hvis jeg tager min telefon frem for at købe en billet til Movia, er det fordi jeg skal bruge billetten til en bus, der kommer nu, og ikke fordi jeg vil stå og overveje hvilke ord, der nu måtte være passende at sætte på denne app. I så fald bliver det ikke til mere end én stjerne og betegnelsen "Irriterende app."

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere