Kommentar: Fejlslagne sociale netværk giver os vigtig lektion i 'disruption'

Diaspora, Ello og Google+ har alle kortvarigt fået entusiaster til at erklære Facebook for død. Men Facebook er større end nogensinde, og det er der en grund til.

It-branchen har de seneste år været vild med ordet 'disruption'. Det er startup-drømmen om at vende op og ned på hotelbranchen med AirBnB, taxibranchen med Uber eller it-infrastrukturmarkedet med Amazon AWS.

Det næste oplagte må være, at det ikke kun er gamle brancher, der står for fald, men også nogle af dem, der er født i internetalderen. Her er Facebook ét af de mest eftertragtede trofæer.

Facebook er internettjenesten, vi elsker at hade. Nogle hader Facebook, fordi de synes, alle andre end dem selv skriver om alt muligt irriterende eller ligegyldigt. Læs: børn, kæledyr, mad, motion og så videre. Andre hader Facebook, fordi tjenesten støvsuger oplysninger om deres færden gennem cookies, interaktioner med bekendte og deling af billeder, musik og politiske holdninger.

Det fører cirka hvert andet år til højlydte kampagner, hvor en del af dine bekendte annoncerer, at nu forlader de Facebook til fordel for Diaspora, Google+, Ello, eller hvad der nu måtte dukke op næste gang.

De vender altid slukørede tilbage, uanset at Facebooks privatlivspolitik ikke ændrer sig, og der stadig deles lige så mange fotos af aftensmaden.

Diaspora tilbyder brugerne større ejerskab over deres personlige oplysninger. Det har åbenbart ikke været et tilstrækkeligt salgsargument. Ello fik kortvarigt en masse omtale ved at begrænse adgangen og love, at dine data aldrig ville blive solgt. Google+ ser Google ud til at opgive som et egentligt Facebook-alternativ, hvor det tillokkende var muligheden for at dele forskellige ting med forskellige kredse af venner, bekendte og ligesindede.

Facebook er stadig bare Facebook. Det interessante er, at Facebook ikke har behøvet at skride til handling for at undgå at blive 'disruptet'.

Det er en indikation på, at eksempelvis privacy ikke overtrumfer bekvemmelighed. Den kritiske masse af brugere på Facebook er svær at flytte - og det er især svært at flytte alle de relationer og det indhold, der ligger på Facebook. Så længe vi betragter de kommentarer til vores feriealbum fra turen til London i 2009 som værdifulde, så vil en flytning til et andet netværk, hvor den information forsvinder, have en omkostning, vi ikke er villige til at betale.

Det er væsentligt, hvis man gerne vil disrupte en branche. Senest har eksempelvis Apple lanceret sin musikstreaming-tjeneste for at lokke folk til at streame fra Apple og ikke eksempelvis fra Spotify. Men her kan Apple også løbe ind i vanskeligheder ved at få folk til at skifte på de markeder, hvor Spotify står stærkt. Brugerne har vænnet sig til deres playlister og kunstnerstationer, og Apple skal derfor kunne tilbyde dem et smertefrit skift, før det bliver rigtig attraktivt, medmindre Apple kan smide noget ekstra værdifuldt i posen.

Det gjorde Google eksempelvis i sin tid, da selskabet lancerede Gmail. Søgning i alle mails, du nogensinde har sendt og modtaget, samt i praksis ubegrænset lagerplads. Der måtte konkurrenterne kopiere Googles model eller se sig fortrængt fra markedet. Nå ja, Google læser så med i dine mails for at vise reklamer, men det var en lille pris at betale i forhold til bekvemmeligheden.

Det kan lyde banalt, men det er vigtigt at være klar over, at brugerne først og fremmest styres af bekvemmelighed. Ny eller bedre teknologi gør det ikke alene. Teknologien er nødt til at gøre anvendelsen mere bekvem, hvis den skal have en chance.

Det er ikke kun vigtigt for de ingeniørstuderende med startup-drømme. Det er også vigtigt, når den næste udgave af NemID, fælles medicinkort eller skal udvikles.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Ulrik Suhr

Mig bekendt er bekvemmelighed og sikkerhed modsatrettede kræfter. Nogle gange løber de samme vej, men oftest er det modsat. Det er også kendt at den første spiller på et nyt marked er meget svær at slå.

At lave en kopi vil ikke vinde i længden uden mere som brugeren efterspørger og benytter.

  • 1
  • 0
#2 Mikkel Mortensen

Jeg hoppede aldrig på Ello, så skal ikke kunne sige noget om den tjeneste. Men Diaspora lever i bedste velgående.

Nuvel, det blev ikke den Facebook-dræber som de sensationslystne tech-medier var hurtige til at udnævne projektet til at være. Men det findes endnu, udvikles løbende og flere og flere brugere kommer til.

Det dækker (endnu) ikke samme behov som Facebook gør for mig, men det jeg finder der er noget mere inspirerende end det jeg finder på Facebook.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere