Kommunerne truer it-leverandør med opsigelse af stor millionkontrakt

I en intern mail fremgår det, at KOMBIT truer med at fyre it-firmaet EG A/S fra en trecifret millionkontrakt på udvikling af nyt it-system til kontanthjælpsområdet.

Rettet 14:38 Kommunerne truer nu med at ophæve kontrakten med it-firmaet EG A/S om leveringen af et nyt system til håndtering af kontanthjælpsydelser.

Det fremgår af en mail fra kommunernes it-fællesskab, KOMBIT, til landets 98 kommuner, som Version2 er i besiddelse af. Årsagen er, at EG A/S ifølge KOMBIT ikke har været i stand til at overholde tidsplanen for leveringen af systemet.

Af mailen fremgår det, at »KOMBIT har meddelt EG, at alle kontraktuelle tiltag er mulige, herunder en ophævelse af kontrakten.«

EG vandt i 2015 udbuddet på 300 millioner kroner om Kommunernes Ydelsessystem (KY). Kontanthjælpsområdet har hidtil været understøttet af systemet KMD aktiv.

Udbuddet er et led i det omfattende monopolbrud, hvor der skal søges alternative leverandører til KMD til flere af kommunernes it-systemer, herunder KY.

Truslen om opsigelse af kontrakten kommer som følge af, at EG A/S ifølge KOMBIT »har svært ved at overholde de ‘initiativer for fremdrift, som EG selv har lanceret.,« og at EG »pt. [er] meget udfordret.«

I mailen fremgår det ligeledes, at EG påtager sig ansvaret for forsinkelserne.

Ovenikøbet vil KOMBIT finde et eksternt firma til at overvåge projektet. Et såkaldt 'projekt audit'. Det understreges, at udfaldet af audit vil få betydning for, hvad der fremover skal ske med samarbejdet mellem EG og KOMBIT.

Tidsplan løber nu til midten af 2019

Oprindeligt skulle KY være fuldt implementeret i alle landets kommuner i sidste kvartal 2017, men ved sidste offentliggjorte tidsplan fremgår det, at tidsplanen er forsinket til midten af 2019.

Det er ikke bare med KY, men med samtlige af de fire projekter, som er en del af monopolbruddet under KOMBITs ledelse.

Det er ej første gang, at KOMBIT er stærkt utilfredse med leverandørerne inden for monopolbruddet.

Så sent som i februar opsagde KOMBIT en delkontrakt med KMD om at levere de såkaldte støttesystemer til kommunerne. Det skete efter en forsinkelse på 15 måneder, og udviklede sig i pressen til et reelt slagsmål mellem KL og KMD.

Rettet klokken 14:38: Af den oprindelige artikel fremgår det, at KY er forsinket fra 2018 til 2019. Oprindeligt skulle KY dog være fuldt implementeret i 2017, og der er derfor tale om en forsinkelse på sammenlagt knap to år, ikke ét, som det oprindeligt fremgik.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Chris Bagge

Indtil videre har især CSC og KMD stået som de 'grimme' der ikke kunde overholde tidsfristen. Nu ser det ud til at der kommer et nyt medlem. Det kunne få en til at spørge; hvad er det der gør at de ikke kan holde planen? Er det urealistiske sælgere? Ligger der nogle kompleksiteter begravet i opgaven der først kommer frem når man er kommet et stykke hen af vejen? Er der ingen af leverandørerne der kan planlægge ordentligt? Er det outsourcing der gør forskellen? Er de offentlige systemer bare komplekse fordi kraven bevæger sig "som stod de på rulleskøjter", på grund af ændrede lovkrav? Er det bare besværligt / umuligt at arbejde sammen med offentlige indkøbere p.g.a. stridende parter in kredsen af kunder? Det var noget af det der kunne komme ud af en Havarikommision for Software.

  • 9
  • 1
Mark Klitgaard

Hører du nogensinde om fejlslagne projekter fra private virksomheder? Jeg har aldrig hørt om dem offentligt, men efter 22 år i branchen har jeg sandelig set dem ske - igen og igen og igen...

Dertil kommer at private virksomheders projekter kan fejle i ro og mag, hvor offentlige it projekter - lidt som det ligger i navnet - er offentlige derfor kan man ikke holde det hemmeligt.

  • 8
  • 0
David Klein

KOMBIT har igangsat en gigantisk opgave - ny rammearkitektur og nye fagsystemer til tusindvis af ansatte i 98 kommuner, plus det løse hos Udbetaling Danmark - og spredt den ud over forskellige leverandører uden fælles koordination og styring. Det kan umuligt gå galt.

  • 8
  • 0
Lars Jensen

Der er massere af eksempler på private IT projekter der er gået galt.
Et af de gode eksempler som kostede rigtigt mange penge er Idémøblers nye IT system.
Der er bare mere interesse for de offentlige, for det er vores penge der bliver brugt.

  • 5
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere