Mange skandinaviske passagerer har prøvet selskabet Norwegians wifi i luften. Men nu skal europæiske flypassagerer have adgang til verdens bedste wifi i luften. Det er ambitionen med et ny udviklingsprojekt, kaldet European Aviation Network, som er verdens første af sin art, der kombinerer et LTE-baseret terristiske netværk og satellitnetværk. Projektet er baseret på et strategisk partnerskab mellem Deutsche Telekom og Inmarsat, som blev offentliggjort i dag.
Et nyt kraftfuld bredbånds-netværk bestående ca. 300 LTE lokaliteter vil blive etableret og drevet af Deutsche Telekom. De nye LTE-sites vil have en rækkevidde på mere end 80 km (konventionelle LTE sites har en rækkevidde på 10 km eller mindre), og vil være i stand til at overføre data til den højde over jorden, som passagerfly opererer i - samtidig med at de er fleksible nok til at kunne håndtere den høje flyhastighed.
Når flyet har nået 10.000 fod, vil Deutsche Telekoms jordbaserede net blive kombineret med en satellit-forbindelse. Skiftet fra jordbaseret netværk til satellit vil ske automatisk, og passageren vil angiveligt på ingen måde opdage huller i flyets wifi-service.
Satellitten er specialdesignet til at tilbyde innovative, mobile, satellitbaserede tjenester (MSS) til kommercielle flyselskaber, som opererer på de travle europæiske ruter. Satelliten fungerer på Inmarsats 30MHz (2 x 15MHz) S-band spektrum i samtlige 28 EU-lande.
»Det integrerede satellit- og LTE-baserede netværk vil sikre, at Inmarsat og Deutsche Telekom kan tilbyde det hidtil hurtigste, bedste og mest stabile in-flight bredbånd. Kombinationen af vores globale GX (Ka-bånd) og vores L-band-tjenester betyder også, at vi kan tilbyde opkobling både til cockpit og kabine til enhver flytype overalt i Europa,« siger Andy Sukawaty, formand for Inmarsat.
Han tilføjer, at det integrerede netværk gør det muligt at opfylde passagernes behov for høj kapacitet, fleksibilitet og kvalitet, herunder at kunne ekspandere hurtigt efterhånden som behovet stiger.
Tyske Lufthansa vil som de første tilbyde satellitbaseret opkobling om bord på selskabets europæiske ruter i 2016, og forpligter sig desuden til at teste teknologien i European Aviation Network i 2017.
Administrerende direktør for Lufthansa, Carsten Spohr, er godt tilfreds:
»Vi er glade for at kunne tilbyde vores passagerer en enestående internetoplevelse ombord vores korte og mellemlange flyvninger allerede fra 2016. Det understreger endnu engang, at vi er pionerer, når det kommer til digitale tjenester om bord. Sammen med Deutsche Telekom og Inmarsat tænker vi længere frem. Vi ønsker at engagere os i udviklingen af næste generation af teknologi for yderligere at styrke vores innovative og ledende rolle på dette område,« siger han.