Kombineret LTE- og satellit-netværk skal give flypassagerer hidtil uset internet

En stabil, kraftfuld opkobling under flyrejsen. Det er ambitionen med et nyt samarbejde mellem Deutsche Telecom og Inmarsat.

Mange skandinaviske passagerer har prøvet selskabet Norwegians wifi i luften. Men nu skal europæiske flypassagerer have adgang til verdens bedste wifi i luften. Det er ambitionen med et ny udviklingsprojekt, kaldet European Aviation Network, som er verdens første af sin art, der kombinerer et LTE-baseret terristiske netværk og satellitnetværk. Projektet er baseret på et strategisk partnerskab mellem Deutsche Telekom og Inmarsat, som blev offentliggjort i dag.

Et nyt kraftfuld bredbånds-netværk bestående ca. 300 LTE lokaliteter vil blive etableret og drevet af Deutsche Telekom. De nye LTE-sites vil have en rækkevidde på mere end 80 km (konventionelle LTE sites har en rækkevidde på 10 km eller mindre), og vil være i stand til at overføre data til den højde over jorden, som passagerfly opererer i - samtidig med at de er fleksible nok til at kunne håndtere den høje flyhastighed.

Når flyet har nået 10.000 fod, vil Deutsche Telekoms jordbaserede net blive kombineret med en satellit-forbindelse. Skiftet fra jordbaseret netværk til satellit vil ske automatisk, og passageren vil angiveligt på ingen måde opdage huller i flyets wifi-service.

Satellitten er specialdesignet til at tilbyde innovative, mobile, satellitbaserede tjenester (MSS) til kommercielle flyselskaber, som opererer på de travle europæiske ruter. Satelliten fungerer på Inmarsats 30MHz (2 x 15MHz) S-band spektrum i samtlige 28 EU-lande.

»Det integrerede satellit- og LTE-baserede netværk vil sikre, at Inmarsat og Deutsche Telekom kan tilbyde det hidtil hurtigste, bedste og mest stabile in-flight bredbånd. Kombinationen af vores globale GX (Ka-bånd) og vores L-band-tjenester betyder også, at vi kan tilbyde opkobling både til cockpit og kabine til enhver flytype overalt i Europa,« siger Andy Sukawaty, formand for Inmarsat.

Han tilføjer, at det integrerede netværk gør det muligt at opfylde passagernes behov for høj kapacitet, fleksibilitet og kvalitet, herunder at kunne ekspandere hurtigt efterhånden som behovet stiger.

Tyske Lufthansa vil som de første tilbyde satellitbaseret opkobling om bord på selskabets europæiske ruter i 2016, og forpligter sig desuden til at teste teknologien i European Aviation Network i 2017.

Administrerende direktør for Lufthansa, Carsten Spohr, er godt tilfreds:

»Vi er glade for at kunne tilbyde vores passagerer en enestående internetoplevelse ombord vores korte og mellemlange flyvninger allerede fra 2016. Det understreger endnu engang, at vi er pionerer, når det kommer til digitale tjenester om bord. Sammen med Deutsche Telekom og Inmarsat tænker vi længere frem. Vi ønsker at engagere os i udviklingen af ​​næste generation af teknologi for yderligere at styrke vores innovative og ledende rolle på dette område,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Andrzej Krejniuk

Vil det ikke være billigere og mere nyttigt at sikre en god internetforbindelse til europas tog- og busrejsende? Om ikke andet, vil det være en grønnere investering.

Jeg benytter dagligt offentlig transport i hovedstadsområdet i et af verdens mest udviklede lande (danmark), og her oplever jeg ofte dårlig forbindelse uanset om det er trafikselskabets internet eller 3g/lte.

Jeg flyver selv mere end gennemsnittet og vil langt hellere undvære internet i luften end internet i andre transportformer.

  • 2
  • 1
Jesper Hansen

Det synes jeg bestemt det er. Nu er det godt nok sjældent jeg tager offentlig transport, men jeg kører landet rundt og har sjældent udfald på mit mobil internet, slet ikke i Kbh hvor jeg bor.
Jeg flyver også en del mere end gennemsnittet, og i de 2-10 timer har jeg ikke meget andet at foretage mig, så det ville være rart at man kunne arbejde lidt.

CPH-AAL med Norwegian er det så komplet ubrugeligt, det er ikke mange minutter man har i højderne hvor det er tændt.

  • 1
  • 0
Per Hansen

Sidst jeg fløj for et par måneder siden var reglen at det elektroniske udstyr kun skal være slukket under start og landing (de farligste tidspunkter på en flyvetur) men ikke når man er godt oppe i luften. Og sådan har det været i hvert fald siden Norwegian begyndte at tilbyde WiFi om bord — ellers var der jo netop ingen mening i at de gjorde det.

  • 1
  • 0
Jesper Hansen

Udstyret skal være pakket væk når man letter og lander, det er mere for det ikke flyver rundt hvis der sker noget. Det behøver ikke være slukket, men det siger vel lidt sig selv at det er i dvale eller slukket i sådan en situation :)
Wifi og bluetooth må godt være tændt, det er mobilantenner der skal være slukket.

Icelandair har i øvrigt også udemærket internet på nogle af CPH-KEF ruterne. Der er det også brugbart da man har nogle timer at brænde af.

  • 0
  • 0
Thorvald Johannes Pedersen

Det kan godt være det lyder som et dumt spørgsmål - men jeg har aldrig turdet prøve det (og har vel heller ikke haft behov for det) - men er det det som flytilstand på en mobil gør - slukker de "vitale" mobiltelefon funktioner? Men hvis man godt må bruge mobilen under selve flyvningen, kan man jo lige så godt slukke den før man går om bord og så tænde den når man oppe i luften - hvis man har behov for det. Men min bærbare computer derimod kunne jeg godt se at jeg kunne have lyst til at bruge under langdistanceflyvning som f.eks. til Filippinerne. Men er dér noget man skal være opmærksom på?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere