Københavnsk socialdemokrat vil give dig ret til digital kommunikation med det offentlige

IT I KOMMUNALVALGET: Det offentlige kræver for meget og giver for lidt, når det kommer til digitalisering. Det mener en socialdemokratisk kandidat til borgerrepræsentationen i København.

Borgerne skal have flere rettigheder i forhold til digitaliseringen, og myndighederne skal levere mindst lige så meget digitalisering til borgeren, som de kræver ind – blandt andet i forhold til digital post.

Det mener Mathilde Illum Aastrøm, der stiller op kommunalvalget for Socialdemokratiet i Københavns Kommune, og har digitale rettigheder øverst på sin it-agenda.

Læs også: Politiker: It er ikke et 'hot emne' hos vælgerne

»Jeg er klart tilhænger af digitalisering. Men der et spørgsmål om pligt og rettigheder. Og man har ingen rettigheder forhold til eksempelvis digital post. Når man nu kræver, at alle borgere skal have en Digital Postkasse, så skal borgeren også kunne kræve, at al kommunikation fra det offentlige skal komme digitalt. Det bør kunne lade sig gøre,« siger Mathilde Illum Aastrøm til Version2.

It-projekter bliver en sovepude

Mathilde Illum Aastrøm har i mange år arbejdet som digitaliseringskonsulent i KL, og hun mener, at en øget it-faglighed er en nødvendig del af fremtidens kommune, hvis digitaliseringen skal være en succes fremadrettet.

Læs også: Politiker: Nye it-uddannelser skal sælge Vejle

»It-projekter bliver brugt som et vidundermiddel. Man smider 20 millioner efter et produkt, og så håber man at alle er glade. Og når det så går galt, så er der en masse undskyldninger. Så var det leverandøren, og så var det noget andet. Men det er et spørgsmål om styring. Der skal rigtig meget kompetenceudvikling til kommunernes medarbejdere, så vi kan få bedre styring af vores it-projekter,« siger Mathilde Illum Aastrøm til Version2.

Version2 hører meget gerne fra it-professionelle, der stiller op til kommunal- og regionsrådsvalgene. Tip os også gerne om kandidater med en markant it-dagsorden på redaktion@version2.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
John Foley

Du har fuldstændig ret Mathilde. Staten og kommunerne svigter befolkningen på det groveste, og forlanger meget mere af borgernes end de selv vil (eller har til hensigt) at leve op til. I en nylig publiceret rapport er det bevist, at mange (ca 65 %)digitale henvendelser fra borgernes til det offentlige går tabt eller bevares ikke. Tvangsdigitaliseringen går kun én vej- fra borger til det offentlige.
Da regeringen og Mathildes egen partifælle(r)lancerede den nye Digitaliseringsstrategi for en måneds tid siden, var der festtaler og lovord, men politikernes tale er hyklerisk og kynisk. Der tænkes ikke på befolkningen eller borgerne, der via hårde skattekroner tvinges til at finansiere hele gildet. Mathilde nævner selv en række skandalesager. Opløftende, at en socialdemokrat nu i forbindelse med kommunevalget tager bladet for munden og i princippet skælder ud på egne rækker, der alt for længe har negliseret befolkningen. Tænk på alle de mennesker, der lades i stikken og f.eks. påtvinges at oprette en e-postkasse, med den besked, at hvis I ikke (dagligt) åbner den, "så falder der brænde ned". Det er ikke en retsstat værdigt.

Hans Schou

Jeg vil egentlig meget gerne kommunikere digitalt med det offentlige, bare ikke på den måde det er skruet sammen nu.

Jeg vil gerne have min forskudsopgørelse tilsendt med email, krypteret med en åben standard, men det vil Skattevæsnet ikke. De vil hellere sende ting til noget eboks, som jeg ikke har tillid til.

Jeg vil gerne have NemID-funktionen, men ikke på den måde det fungere nu. Med ECMA-script (javascript), så er jeg med. Og med OpenPGP og rigtge private nøgler er jeg også med.

Så de politikere der påstår at dem der har det som mig, der modarbejder det offentlige, tager fejl.

Jeg vil gerne det digitale, bare ikke på den tåbelige måde I gør det.

Jeg gider heller ikke Overvågningsloven eller Red Barnets cencurfilter. Det er slet og ret EDB på den forkerte måde.

Mathilde Aastrøm

Først og fremmest tak for roserne. Det er vigtigt at vi får nogle politikere som ved hvor vigtigt det er at forstå digitalisering i alle dens fordele og ulemper.

Ang. om man kan blive fritaget, så synes jeg det er vigtigere at vi arbejder på at alle føler sig overbevidst om at det både er sikkert og brugervenligt at kommunikere digitalt. For jeg mener, at vi blive nød til at digitalisering for at finde penge til det det hele handler om. Kernevelfærden - de ældre, børnene og de aller svageste. Men ideen om at man selv kan bestemme kommunikationskanal fx egen sikkerpostkasse er jeg bestemt tilhænger af. Faktisk noget jeg kigge en del på da jeg arbejdet i KL. Det offentlige var blot ikke parat til det endnu. Men hvem ved, måske når Digital post skal genudbydes, så kan vi måske få skrevet det ind i kravene. Og det kunne også være interessant at se på i andre sammenhænge. Moderne it-infrastruktur kan det sagtens. Det handler om mod og vilje hos topledelse og politikere.

Jesper Jepsen

At digitalisereing er nødvendigt for at finde penge til kerne ydelser, er hvis ikke noget der skal råbes for højt med. Listen af offentlige it projekter der er forsinkede og langt over budget er ikke for svage sjæle.
En anden måde at finde penge til kerneydelser er at definere de ydelser først og derefter skære det fra der ligger ved siden af, en muighed er det voldsomme kontrol system som er bygget op som kun har begrænset virkning for andre end dem ved skrivebordene som skal administre det.

At gøre ting digitale er ingen universal løsning, især ikke når det foregår med tvang, tilbyd et bedre produkt, noget der giver borgeren ekstra ved at anvende den løsning og ikke mindst politikere er ikke eksperter omkring IT og IT-sikkerhed så det ville være skønt hvis de kom ned fra hesten og lod de mennesker der lever af disse emner komme til orde.

Hans Schou

Det er vigtigt at vi får nogle politikere som ved hvor vigtigt det er at forstå digitalisering i alle dens fordele og ulemper.


Det er egentlig mere det med tvungen digitalisering der piner mig. Politikerne bør forstå at tvang ikke er nødvendigt.

Hvis Skattevæsnet skriver til mig, at jeg kan downloade min forskudsopgørelse nu med tastselvkode, eller vente 3 uger, så downloader jeg den.

Hvis valget er at møde personligt op på et kontor, kontra at ordne sine ting over nettet når man har tid, så vælger de fleste nettet.

Sådan tror jeg de fleste har det.

Men sagen er så nu at jeg ikke har NemID, så jeg må møde personligt op på Københavns pladsanvisning for at få skrevet mit barn op til en vuggestueplads. Er det virkelig nødvendigt med NemID til dette? Er det ikke bare nogle politikere der bare vil indføre NemID overalt?

John Foley

Jeg er enig i at den digitaliserde verden giver mange fordele, men medaljen har også en bagside. Alt og alle bliver mere sårbart, jo mere vi benytter internettet og anden informations- og kommunikationsteknologi. Sådan er virkeligheden og tiden kan ikke skrues tilbage. I EU’s Cybersikkerhedsstrategi fra 2013 står der bl.a.:
”Angrebene kan være tilsigtede eller utilsigtede, og de vokser med alarmerende hast og vil kunne afbryde forsyningen af væsentlige tjenester, som vi tager for givet, f.eks. vand, sundhed, elektricitet eller mobiltjenester. Truslerne kan have forskellig oprindelse — der kan bl.a. være tale om kriminelle angreb, politisk motiverede angreb, terrorangreb eller statsstøttede angreb samt naturkatastrofer og utilsigtede fejl.”
Til trods for denne virkelighed svigter myndighedene og politikerne befolkningen på det groveste.
For trejde år i træk er der f.eks. gennemført IT-sikkerheds-kampagner, hvert år i oktober måned, hvor den enkelte borger vejledes og sættes i fokus. Kampagnen gennemføres i regi af EU med titlen: "Cybersecurity Month". Kampagnen vejleder og støtter borgerne og virksomhederne i deres bestræbelser på at beskytte privatlivet på Internettet, sociale medier og i cyberspace.
Det er derfor tankevækkende, at danske myndigheder, i modsætning til stort set alle andre EU lande, ikke deltager i eller gør noget for at oplyse den danske befolkning om kampagnen. Det ville være oplagt, at f.eks. Digitaliseringsstyrelsen, Center for Cybersikkerhed, Statens IT og NITEC m.fl., der er finansieret af borgerne, tog ansvaret på sig og ligesom andre EU landes myndigheder gik forrest i kampen med at hjælpe befolkningen til større IT-sikkerhed. Men det gør de desværre ikke.
Pinligt og tankevækkende. Specielt i lyset af regeringens lancering af Digitaliseringsstrategien for nylig, der som bekendt tvangsdigitaliserer alle i Danmark, er det utilgiveligt at myndighederne og politikerne svigter befolkningen.
Og hvad sker der f.eks.med vores personlige oplysninger, som vi er tvunget til at skrive om, når vi søger om f.eks. indrejse i USA? Sker der i den forbindelse oplysningsindhentning ved danske myndigheder og efterretningstjenester? Man kan kun gisne og et svar på spørgsmålet får man ikke fra hverken statsministeren, andre politikere eller
danske myndigheder.

Jørgen Elgaard Larsen

så synes jeg det er vigtigere at vi arbejder på at alle føler sig overbevidst om at det både er sikkert og brugervenligt at kommunikere digitalt.


Det ville være nemmere at føle sig overbevist, hvis der rent faktisk var grund til at føle sig sikker.

Med den nuværende løsning med NemID er der bestemt ikke grund til at føle sig sikker.

Jeg håber, at du vil bede dine partifæller på borgen om at løse det grundlæggende problem (NemID) frem for blot at forsøge at bilde borgerne ind, at det er sikkert.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder