Københavnsk markedsplads for salg af smart-city data flopper - nu lukker den

Illustration: MI Grafik
City Data Exchange lukker. Platformen skulle gøre det muligt for virksomheder og kommune at sælge og udveksle data, men Hitachi mistede penge på projektet og trækker stikket.

Et ambitiøst projekt med en markedsplads for smart city-data, City Data Exchange (CDE), i København lukker. Målet med platformen var, at virksomheder skulle købe data om eksempelvis skraldespande og ledige parkeringspladsers placering, som måske kunne bruges i brug for udvikling af innovative apps.

Desværre har stort set ingen virksomheder købt eller solgt data via platformen.

Projektet ​blev oprindeligt beskrevet til at skulle udnytte »store vækstpotentialer i Big Data, som også kan bruges til at udvikle en bedre og grønnere hovedstad for borgerne« hed det i beskrivelsen fra Region H. I stedet endte det med at indeholde usælgelige datasæt, eksempelvis priser på fladskærms tv og mobiltelefoner i danske webshops. Datasæt som var prissat til 36.000 kr.

>
Illustration: Screendump fra citydataexchange.com

Det offentlige smed tilskud for ni millioner kroner i platformen, og CDE blev drevet i samarbejde med Hitachi, og det var også Hitachis afgørelse, der afsluttede projektet i starten af juni.

»Fra Hitachi kunne vi ikke få en forretning til at køre ved at sælge data. Vi hældte en del penge i det hver måned. Der var et begrænset antal brugere og næsten ingen købere, hvorfor det til sidst blev en underskudsforretning. Derfor aftalte vi med Københavns kommune at lukke platformen ned,« siger Renny Ulka, der er projektleder i Hitachi.

Læs også: Not so smart city: Ingen vil købe data på markedsplads

Rapport om CDE

City Data Exchange har fået så meget opmærksomhed, at Københavns Kommune har fundet det nødvendigt, at dokumentere hvad man egentligt lærte af det kuldsejlede projekt.

Ifølge rapporten var manglen på konkrete anvendelsesmuligheder en af hovedproblemerne med projektet.

»CDE var et forsøgsprojekt, hvor vi sammen med Region Hovedstaden og Hitachi, undersøgte om der var et generelt marked for at købe og sælge data. Formålet var at understøtte innovationen og derigennem forbedre livskvaliteten for københavnerne. Anbefalingen peger på, at man nok bør fokusere på specifikke use cases i fremtidige projekter, med veldefinerede dataleverandører og -aftagere. På baggrund af en række af sådanne use cases, kan der måske opstå et behov for en bredere markedsplads for data,« skriver Marius Sylvestersen, Copenhagen Solutions Labs programleder for projektet.

Hitachi er enig i den konklusion:

»Set i bakspejlet, skulle vi have taget udgangspunkt nogle konkrete problemer, man vil have løst. Så kunne man samle de rigtige aktører til at løse det, og så lade portalen og data være sekundært. Her har vores fokus været lidt for meget på, at få data på platformen,« siger Renny Ulka fra Hitachi

Desuden identificerer rapporten nogle barrierer, som den giver en del af skylden for projektets problemer.

Herunder et umodent marked, hvor private virksomheder allerede har dataudvekslingsaftaler, indhenter data fra gratis og traditionelle kilder som Danmarks Statestik og DMI samt ikke er villige til at betale de priser CDE havde sat.

Rapporten nævner også, at firmaer og byer generelt manglede de kompetencer der krævedes, for at behandle og udnytte forskellige slags data fra forskellige kilder. Den rådata som blev tilbudt var svær at ændre til brugbar information.

Åben platform var problematisk

Ifølge rapporten blev den åbne og ret tilgængelige platform også et problem. Der refereres eksempelvis til den dårlige omtale Visit Aarhus fik for at købe lokationsdata af TDC.

»En årsag er relateret til data-etik. Eksempelvis er data om folks bevægelsesmønstre ofte skabt igennem kunders brug af virksomheders produkter og tjenester (eksempelvis mobiltelefoner), selvom de efterlever lovgivningen, er virksomhederne bekymrede for reaktionen fra medierne og deres kunder,« står der i rapporten.

Virksomheder viste sig også modstræbende mod tilbyde deres data på en platform, hvor alle deres konkurrenter kunne købe den. Selv med en begrænsning af, hvem man sælger til, ville det være vanskeligt at forhindre, at data derefter sælges videre til en konkurrent.

»Tanken med City Data Exchange var, at der ikke skulle sælges personhenførbare data, hvilket stadig giver god mening, for den slags data kan ikke deles på en åben platform. Vi kan se, at en del firmaer allerede sælger data 1-1 til hinanden, Her er tale om meget specifikke data, som man ved, at man har gavn af. At gå fra at sælge data til ’massemarkedet’ via en platform, hvor man ikke kender køber og brugen af data er der langt. Så modent er markedet ikke endnu,« siger Reny Ulka fra Hitachi

Læs også: Myndigheder blåstempler TDC’s salg af lokationsdata om turisters færden

Fremtidigt datasalg

Hitachi vil ikke udelukke, at de igen kan deltage i et data projekt med Københavns Kommune, men det vil i så fald afhænge af den business case man lægger..

»Hvis vi igen skal lave sådan noget her, har vi brug for at lave det på nationalt niveau, i stedet for på et regionalt. Mange ting går på tværs af regioner og nationalt niveau giver bedre mening, når landet ikke er større,« siger Reny Ulka

Ifølge Reny Ulka viste det sig meget svært at sælge data, på den måde som CDE forsøgte det. Han uddyber, at fokus for Hitachi i højere grad er projekter til private end til det offentlige.

Rapporten om City Data Exchange konkluderer, at modellen med handel med smart city-data ikke er dødfødt:

»Der er en stor mulighed for, at Region København og Danmark kan bygge på det momentum og den indsigt man har fra CDE. Danmark har den rigtige størrelse til at udvikle en model, som vil virke. Mange virksomheder og organisationer har været en del af CDE rejsen, hvoraf nogle sælger data til hinanden idag. Der er behov for at skabe et større data-delings fællesskab og for at arbejde på anvendelsesmulighederne,« står der i rapporten.

Ifølge Marius Sylvestersen, er der ingen planer om at starte et nyt projekt op.

»Der er på nuværende tidspunkt ikke nogle planer om, at Københavns Kommune skal påbegynde et nyt dataportalprojekt. Rapporten er lavet for at fastholde og dele nogle af de erfaringer, vi har gjort, så andre datadelingsprojekter, som for eksempel Open Data Dk og den Regionale Datahub, kan gøre brug af vores erfaringer,« skriver han i et svar til Version2.

Læs også: Maveplasker for smart cities: Kommunerne har været forblændet af teknologi-buzz

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Nielsen

Personen som har givet mig en tommel ned, burde søge på ældre artikler på v2 om platformen. Og så læse kommentatorsporet-

Også læse hvor tæt kommentator med lidt mere ben i næsen, og sund og kritik tilgang sammen med viden og erfaring - end de tåbelige betaler og mennesker som haft snablen nede i kassen.

De kom meget tæt på hvordan den her sag endte, allerede da vi læste om den ved introduktion. Både med hvordan det ville gå, og hvordan det ville ende.

  • 2
  • 2
Bjarne Nielsen

Kan du ikke lige korrekturlæse et par gange inden du sender?

Det ser ikke ud til, at vi skal diskutere Kbh.s Smart City data eventyr, som ellers ser ud til at ende med at blive mere Br. Grimm end H. C. Andersen, og føje sig til listen af interaktive bænke, og andre hvide elefanter, som alle kan lave, men ingen så godt og tit som Kbh.! Jeg er ikke sikker på, at jeg nåede at kommentere på det, så lad mig nøjes med - med et venligt nik til overskriften - at sige: "Hvad tænkte jeg!" :-)

Derimod ser det ud til, at vi, i stedet for indhold, skal diskutere form.

Det er så en glimrende lejlighed for mig til at sige undskyld for mine indlæg. Ikke for indholdet, men for formen. De er fulde af pinlige stavefejl, dobbelt-ord, udeladte ord, "for/får"-fejl, kongruensfejl, absurditeter og sort snak (for ikke at tale om tegnsætning). Og alligevel tager I mig alvorligt. Tak for det.

Der er flere årsager til tingenes tilstand. For det første, så er smartphones og tablets noget nær ubrugelige til andet end twitterbeskeder. De har en sjælden evne til at skifte ord ud, præcist når man kigger væk.

For det andet, så lader jeg mig alt for ofte provokere til at svare på tidspunkter, hvor jeg egentlig ikke har tid. Også selvom jeg ynder at sige til andre, at hvis noget er værd at gøre, så er det også værd at gøre ordentligt! Hvis moral er godt, så må dobbelt-moral være bedre.

For det tredje, så er det ikke ligefrem hjælpsomt med det meget lille editeringsvindue (som oven-i-købet også tit undervejs skifter størrelse og ombryder teksten), og det er heller ikke hjælpsomt med det tidsmæssigt meget lille vindue til efterfølgende redigering. Jeg kan godt forstå, hvis man synes, at det ødelæggende for debatten, hvis folk er frie til at ændre mening, når de bliver modsagt, men så forstår jeg ikke, hvorfor moderator kan fjerne adskillige indlæg fuldkommen sporløst. Lad os få en udvidet redigeringsmulighed, og meget gerne med en historik, så vi kan se, om folk ændrer mening (og kunne moderator så ikke lige efterlade et fodspor aht. eftertiden: "indlæg fjernet af moderator" / "dette indlæg svarer på indlæg fjernet af moderator" ?)

For det fjerde, så læser jeg faktisk korrektur et par gange (og det hænder, at jeg tager lange tekster over i en ekstern editor), og det er ofte der, at problemerne opstår. Måske prøver jeg at ændre en aktiv sætning til en passiv, men får det ikke gjort konsistent. Måske tror jeg, at jeg har overset en pointe, og får den sat ind to gange. Faktisk kan jeg henføre flere af de fejl, som går igennem sidste korrekturlæsning, netop til korrekturfasen. Den dårligst kvalificerede til korrekturlæsning er den, som har forfattet teksten (men det betyder ikke, at man ikke skal prøve, tværtimod!)

Så jeg håber, at kunne få opbakning til synspunktet om, at vi skal være kritiske over for, hvad vi selv skriver. Ikke kun sjuskefejl, men også huske, at vi skriver til et stort publikum. Og så bør vi være tilgivende overfor andre, hvis de har noget reelt på hjertet - og snakker de sort, så kan man jo spørge.

PS: Og undskyld, at jeg skriver så lange indlæg. TL;DR: vær kritik over dig selv, og tolerant overfor andre.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize