Københavns Universitet ramt af it-problemer i to dage

I to dage har studerende på Københavns Universitet været ramt af it-problemer. En backup fra søndag har nu bragt Absalon-systemet tilbage på ret kurs.

De studerende på Københavns Universitet (KU), som mandag og tirsdag var lukket ude af deres virtuelle kursusrum, kan nu igen komme til kursusmaterialer og afleveringer via Absalon, der er et af de centrale it-systemer på universitetet.

Problemerne er dog ifølge Torben Mogensen, der er lektor på datalogi og blogger på Version2, løst nu. Han skrev tirsdag et blogindlæg om it-problemerne, og onsdag morgen var der igen hul igennem for alle studerende.

Læs også: Absalonpanik

Og det var faktisk ikke det ofte udskældte Absalon-system selv, fejlen lå i, men i kommunikationen mellem to andre it-systemer på KU, Syllabus og Stads. Derfor fik Absalon forkerte data serveret, skriver Torben Mogensen.

Hvor mange, der undervejs blev ramt af fejlen, er uvist. Version2 talte tirsdag eftermiddag med de ansvarlige for Absalon på KU, da fejlen endnu ikke var fundet og løst, og her afviste man, at alle førsteårsstuderende på universitetet var påvirket, som Torben Mogensen havde vurderet.

»Det er ikke alle 7.000 studerende på første årgang, der er berørt. Vi ved konkret, at ti kursusrum er ramt af problemet, altså ti forskellige hold. Og det kan godt være flere,« sagde Asbjørn Jessen, sektionschef for Uddannelsesservice, til Version2.

Der var altså intet mønster i, hvor fejlen ramte, men selv hvis det kun var ti hold, kan det godt være et stort antal studerende.

»Det er slemt nok med ti hold, for nogle af dem kan være meget store, for eksempel på jurastudiet,« sagde han.

Ingen studerende vil miste data på grund af fejlen, men planen tirsdag var at rulle tilbage til en backup fra søndag, hvilket ville fjerne de ændringer fra studieadministrationen, der er sket mellem søndag og tirsdag.

»Vi mister halvanden dag, så ændringer i holdsætningen lavet mandag og tirsdag vil forsvinde. Det er meget uheldigt, men formentligt er det meget få ændringer, der er sket,« sagde Asbjørn Jessen.

Torben Mogensen undrer sig i sit blogindlæg over, at der ikke er givet besked til de studerende om, at der var it-problemer. Men det var med vilje, at man ikke meldte bredt ud, forklarede Asbjørn Jessen.

»Vi har informeret de ansvarlige på fakulteterne, men vi vurderede, at vi ikke skulle gå ud med alt for bastant information om problemerne, for mindst 90 procent af de studerende var ikke ramt. Vi ville ikke skabe panik,« sagde han.

Absalon-systemet har været omdiskuteret blandt de ansatte og studerende, skriver Torben Mogensen, men set fra Asbjørn Jessen stol er det et udmærket system, generelt set.

»Langt det meste fungerer upåklageligt, og langt den største del af Absalon er vi udmærket tilfredse med. Og de studerende er som udgangspunkt rimeligt tilfredse på daglig basis,« sagde sektionslederen, der også anerkender, at der er utilfredshed hos nogle med systemet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere