Københavns Kommunes største it-ønske: Lad os få brudt it-monopolerne

Sommerstafetten: De gamle monopoler for it til den offentlige sektor skal væk. Sådan lyder et af Københavns Kommunes it-ønsker. Til gengæld bruger kommunen ikke big data.

Alle snakker om det - men hvor mange, der faktisk arbejder med det i praksis, er mindre kendt.

Hos København Kommune er man i hvert fald ikke hoppet med på bølgen om big data, lyder det fra kommunens store it-afdeling Koncernservice.

Københavns Kommune svarer på spørgsmål fra Oracle, som en del af sommerstafetten, hvor alle værterne på Version2’s sommertour sender tre spørgsmål videre til den næste i rækken.

Her svarer Bianca Mercier fra Koncernservice på spørgsmålene, med hjælp fra andre dele af organisationen:

1) Hvad betyder Big Data for jer i hverdagen?

»Københavns Kommune har ingen egentlige Big Data-initiativer. Til gengæld har vi rigtig mange mindre datasæt i vores systemlandskab på godt 700 systemer. Mange data fra kommunen samles i vores ledelsesinformationssystem Rubin, som er lavet på en Oracle BI platform. Man kunne forestille sig i fremtiden at indsamle større mængder data, så vi kan få bedre indblik i hvordan byen bliver brugt og kan indrette byen efter borgernes behov.«

2) Hvilket it-politisk initiativ står øverst på jeres ønskeliste? (Eller er blevet opfyldt?)

»I den praktiske ende har vi fået opfyldt et stort ønske, ved at politikerne har bevilget midler til opgradering af alle kommunens ca. 20.000 administrative PC’er til Windows 7. På den strategiske bane står et brud på monopolerne for de store offentlige it-systemer højt på ønskelisten. Vi samarbejder herom med landets øvrige kommuner, Kommunernes Landsforening og KOMBIT.«

3) Hvordan kan it gøre servicen til borgerne bedre i fremtiden?

»En øget brug af skærm- og videoteknologi i Københavns Borgerservice kan være med til at give borgerne i kommunen en endnu bedre service. Teknologien giver mulighed for, at borgerne kan tale direkte med en sagsbehandler, gennemgå dokumenter etc., uafhængigt af den fysiske placering. Vi kan hjælpe borgerne i deres hjem og stadig give dem et ansigt på, hvem de taler med. Det giver både tryghed, fleksibilitet og en god serviceoplevelse. Derudover understøtter teknologien, at vi med co-browsing (kig med) kan vejlede borgere til selv at betjene de digitale selvbetjeningsløsninger og yde fjernsupport.«

Denne artikel er en del af Version2's sommertour, hvor vi flytter redaktionen ud til en stribe danske it-firmaer. Se hele tour-kalenderen

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thomas Tanghus

»I den praktiske ende har vi fået opfyldt et stort ønske, ved at politikerne har bevilget midler til opgradering af alle kommunens ca. 20.000 administrative PC’er til Windows 7. På den strategiske bane står et brud på monopolerne for de store offentlige it-systemer højt på ønskelisten.«

Så på PC'er er et de facto monopol OK?

  • 10
  • 0
#2 Keld Simonsen

Vil Københavns kommune så have en strategi omkring brug af Åbne Standarder og open source? Det ville være interessant at høre hvad kk.dk havde af strategi omkring dette. Andre storbyer som München og Oslo har jo sådanne strategier. Men man skal nok ikke råbe for højt om det, for så kommer Microsofts lobbyhær efter dig.

  • 9
  • 1
#3 Claus Jacobsen

Arbejder man så egentlig ikke med BIG DATA? - Er det ikke hele definitionen af BIG DATA - det er jo fuldkommen ligegyldigt hvor mange systemer der genererer dem. spørgsmålet er jo bare mere hvor udviklet deres BI løsning er. (hvilket hun jo så selv svarer på! "samles i vores ledelsesinformationssystem Rubin, som er lavet på en Oracle BI platform" - med andre ord. Det er udelukkende brugt til at finde ud af om afdelingerne er på budget.) Måske man bare skulle udvide sin løsning lidt? Platformen har de jo sådan set allerede. Er mere end sikker på de har betalt rigeligt for at finde ud af om de er på budget - så med et par udviklingstimer mere, kunne man sikkert komme langt med en hurtig brainstorming om hvad for information man ellers kunne tænke sig at kigge på!

  • 2
  • 0
#4 Jan Nielsen

Kræver det ik, at man ændre fokus på hvem man ansatter i de enkelte IT afd. rundt omkring i de enkelte kommuner.. De profiler de normalvis går efter, vil blive ændret, eller vil man forsætte med at ansætte samme profiel typer fremover. Eller vil man forsætte med at ansætte personer der er uddannet og Cert. i monopol systemmer, software, "hardware".

Vil kvalifikations krav til ansøger ændres? Vil man f.eks. kunne se andre Cert. ordninger end Microsoft og Cisco blive fortrukket i fremtiden.

Vil man evt. selv sammen med andre kommune komme frem med en "uddannelse" som kommer til at svare til det de ønsker. For vil det ikke kræve en massiv efter uddannelse, for rigtig rigtig mange er jo uddannet i Monopolerne og kan kun arbejde med og i monopolerne. Det er jo ik kun "fag systemmerne" og " snitflader"..

  • 1
  • 0
#5 Thor Dekov Buur

(For en ordens skyld: jeg er ansat i KK)

Jeg kender ikke til en formel open source-strategi, men på den anden side møder jeg ikke længere tvivl om styrkerne ved open source. Man kan vel sige, at der ikke er tale om et enten-eller-valg, men et både-og. På webområdet sker det pt et tydeligt opgør med monopolerne. Vi har en af landets største Drupal-installation (på LAMP) og åbner for nyt intranet efter sommeren, nyt kk.dk senere samt mulighed for at lave alle mulige andre sites i Drupal. Personligt så jeg gerne en formel strategi, men kender også KK godt nok til at vide, at det er en stor skude at vende. Lige nu glæder jeg mig meget over valget af Drupal (og bander min XP-pc langt væk) :-)

  • 1
  • 0
#6 Jonas Lüttichau

@Thomas Tanghus:

Ja, det er korrekt at pc’er i til medarbejdere i Københavns Kommune skal købes gennem kommunens indkøbsaftaler. Men det betyder, ikke at det altid er den samme leverandør - vi går altid i udbud med den slags aftaler, så vi får den bedste pris på markedet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere