Københavns Kommune smider 25.000 ansatte over på virtuelle desktoppe
Københavns Kommune regner med fra næste sommer at kunne begynde at flytte i sidste ende 25.000 it-brugere væk fra traditionelle pc-arbejdspladser og over på tynde klienter med virtuelle desktops.
Kommunen har netop indgået en kontrakt med systemintegratoren Logica, som i første omgang skal implementere et pilotprojekt til 100 brugere.
»Vi er lige på trapperne til at gå i gang, og vi har fundet pilotbrugerne. Vi begynder hos brugere, som oplever, at de ofte skal skifte arbejdsplads. Det er for eksempel medarbejdere i Borgerservice. Det er også medarbejdere, der skal logge af og på flere gange om dagen, som oplever de problemer, som teknologien måske kan løse, så det er der, vi gennemfører pilotdriften,« fortæller kontorchef Kirsten Wallentin Damgaard fra Københavns Kommunes Koncernservice
Pilotprojektet skal afklare, om Logicas løsning til virtuelle desktops baseret på VMwares platform og single-sign-on baseret på IBM's Tivoli Manager-software kan løse opgaven. Hvis det som forventet viser sig at være tilfældet, vil det også blive Logica, som skal levere løsningen til kommunens øvrige arbejdspladser.
Projektet er lige nu stadig ved at blive organiseret, men det er planen, at pilotdriften skal køre frem til sommeren 2011. Herefter vil Logica og Koncernservices driftsorganisation begynde at rulle løsningen ud til formentligt omkring 1.000 brugere ad gangen.
I alt bød tre leverandører ind på at levere en løsning. Der var reelt flere, der var prækvalificerede, men valgte at trække sig.
»Vi har ikke afgrænset os fra bestemte teknologier. De leverandører, der har budt ind, har også budt ind med forskellige teknologier. For os er det vigtigt, at det er gængs teknologi og baseret på standarder,« siger Kirsten Wallentin Damgaard.
Københavns Kommune har valgt at køre de virtuelle desktops på ægte tynde klienter frem for som virtuelle gæster på de eksisterende pc'er.
»Det bliver på tynde klienter. Vi havde overvejet, om vi skulle køre videre med pc'er, men det kunne ikke svare sig,« siger Kirsten Wallentin Damgaard.
Københavns Kommune har samlet det meste af it-driften i Koncernservice, som i løbet af de seneste år har ryddet op i en lang række decentrale systemer og blandt andet konsolideret serverdriften. Koncernservice står også for vedligeholdelsen af klienterne, og selvom virtuelle desktops i form af Virtual Desktop Infrastructure eller VDI lægger selve de virtuelle desktops på serverne, så kræver en tynd klient erfaringsmæssigt væsentligt mindre vedligeholdelse end en pc.
Københavns Kommune har ikke ønsket at oplyse størrelsesordenen for kontrakten på de virtuelle desktops med Logica.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.