Københavns Kommune satser 50 millioner på Drupal-platform

2 kommentarer.  Hop til debatten
Københavns Kommune satser 50 millioner på Drupal-platform
Illustration: Version2.
Både intranet og webside hos Københavns Kommune skal flyttes til Drupal. Med et udbud af en ny rammeaftale vil Københavns Kommune sikre sig Drupal-konsulenter de næste fire år.
22. maj 2012 kl. 10:06
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det kan godt være, at open source-cms'et Drupal i sig selv ikke koster noget. Men det betyder ingenlunde, at hjemmesiden og intranettet bliver gratis - tværtimod.

For i et nyt udbud leder Københavns Kommune efter konsulenthuse, der kan hjælpe med at flytte både intranet og hjemmeside over på Drupal-platformen. Og den manøvre regner kommunen de næste fire år at skulle slippe mellem 35 og 50 millioner kroner for.

»Tanken er at etablere en Drupal-platform for både intranet og internet. Og det har vi brug for konsulenthjælp til, så nu laver vi et rammeudbud, hvor vi gerne skulle ende med at have fem konsulenthuse til at trække på,« siger chefkonsulent og projektleder i Københavns Kommunes Koncernservice, Andreas Hare.

I første omgang går kommunen dog efter at prækvalificere 7-9 konsulenthuse, der kan dokumentere den nødvendige erfaring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er ikke så mange webprojekter i Danmark i denne her størrelsesorden, og erfaringer med webprojekter i lignende størrelse er et absolut et plus. Ydelsesmæssigt kan man sige, at danske kommuners web-behov ligner hinanden, men Københavns Kommunes størrelse og den forvaltningsstruktur, vi har, giver et ekstra twist og stiller krav til koordinering og samarbejde på tværs,« siger Andreas Hare til Version2.

Kommunens intranet kører i dag på en ti år gammel Microsoft Content Manager 2002-løsning, mens hjemmesiden i dag drives af Sitecore. Ifølge Andreas Hare er de to migreringsprojekter over på Drupal omtrent lige store - i hvert fald er der ikke væsentlig forskel i økonomien på de to.

»Vi har afsat 35-50 millioner kroner over fire år med cirka lige meget til intranet og hjemmeside. Prisen bygger vi på, hvad internet og intranetdelen koster i fase 1 plus forudsete ekstraudviklinger og konsolideringer af eksisterende løsninger,« siger Andreas Hare til Version2.

Når de fem leverandører på rammeaftalen er blevet fundet, er planen at lave miniudbud. Der er frist for at søge om at blive prækvalificeret den 7. juni.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. maj 2012 kl. 10:34

Interessant at man "køber" SiteCore/Sharepoint, mens man "satser" på Drupal.

2
22. maj 2012 kl. 11:08

Hvor fremgår det at KK også køber SiteCore og Sharepoint? Ja, de er vist igang med at opgradere deres SiteCore på KK.dk til en nyere version, men sikkert fordi denne opdatering er nødvending i forhold til funktionalitet eller driften af sitet indtil Drupal versionen er klar.